Ställer frågan här också
Skolbarn
  1. Medlem sedan
    May 2005
    #1

    Ställer frågan här också

    Den passar nog bättre i en egen tråd, kom jag på.

    Och som grundskoletomte undrar jag... Vad händer om en elev inte blir godkänd på en kurs i gymnasiet? Går man då om samma kurs igen? Går vidare på B utan att vara godkänd på A? "Fastnar" eleven? Hur går det till? Vad händer?
    Egentligen är jag en riktigt rolig prick

    Nu har jag börjat blogga igen...
    http://fjantan.blogspot.com
  2. 1
    Ställer frågan här också Den passar nog bättre i en egen tråd, kom jag på.

    Och som grundskoletomte undrar jag... Vad händer om en elev inte blir godkänd på en kurs i gymnasiet? Går man då om samma kurs igen? Går vidare på B utan att vara godkänd på A? "Fastnar" eleven? Hur går det till? Vad händer?
  3. Medlem sedan
    Nov 2002
    #2
    Det är inte som på högskolan där man måste vara godkänd i tidigare kurser för att kunna läsa nästa nivå.
    Man kan alltså (på gott och ont) läsa B-kursen utan att ha G i A-kursen.
    Hur man gör för att läsa in kurser man fått IG i varierar lite mellan olika skolor och även beroende på den enskilda elevens situation. Det kan vara allt från att gå om kursen med en annan klass (kanske man går om ett år) till att läsa in kursen på egen hand och göra ett slutprov.
  4. 2
    Det är inte som på högskolan där man måste vara godkänd i tidigare kurser för att kunna läsa nästa nivå.
    Man kan alltså (på gott och ont) läsa B-kursen utan att ha G i A-kursen.
    Hur man gör för att läsa in kurser man fått IG i varierar lite mellan olika skolor och även beroende på den enskilda elevens situation. Det kan vara allt från att gå om kursen med en annan klass (kanske man går om ett år) till att läsa in kursen på egen hand och göra ett slutprov.
  5. Medlem sedan
    May 2005
    #3

    Okej

    Tack så mycket för att du svarade
    Egentligen är jag en riktigt rolig prick

    Nu har jag börjat blogga igen...
    http://fjantan.blogspot.com
  6. 3
    Okej Tack så mycket för att du svarade
  7. Medlem sedan
    Sep 2008
    #4
    För vår ena tjej blev det samtal i åk 3 för de ämnen där hon riskerade ig. Sagt blev då att jobba vidare i de kurser där hon skulel få G eller högre och de ämnen hon inte skulle hinna fatt i skulle hon få läsa in med en extra termin. Då det handlade om enstaka ämen fick hon dessutom plocka in ett par ämnen till på denna extra termin för att få full tid för studiebidrag. Det gjorde att hon fick chansen att välja in ämnen hon tyckte var kul vilket gjorde att de ämnen som var mindre kul och som hon hade fått ig i gick lättare att klara av :-)
  8. 4
    För vår ena tjej blev det samtal i åk 3 för de ämnen där hon riskerade ig. Sagt blev då att jobba vidare i de kurser där hon skulel få G eller högre och de ämnen hon inte skulle hinna fatt i skulle hon få läsa in med en extra termin. Då det handlade om enstaka ämen fick hon dessutom plocka in ett par ämnen till på denna extra termin för att få full tid för studiebidrag. Det gjorde att hon fick chansen att välja in ämnen hon tyckte var kul vilket gjorde att de ämnen som var mindre kul och som hon hade fått ig i gick lättare att klara av :-)

Liknande trådar

  1. Ställer frågan här också om Dopmat
    By Nataluskan & Olga in forum Mat & dryck
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-09-05, 12:27
  2. Ställer frågan här också *bebisfråga*
    By lifv in forum Ordet är fritt
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2009-08-12, 20:13
  3. Ställer frågan här med, på OÄF
    By Emmylou in forum Arbete, ekonomi & juridik
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2009-04-22, 20:39
  4. Ställer om frågan!
    By EllaNora in forum Ordet är fritt
    Svar: 44
    Senaste inlägg: 2007-09-09, 19:50
  5. Jag ställer frågan till er också!
    By MonicaG in forum Vikt
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2006-09-07, 11:17
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar