Hyra eller låna ut husvagnen?
Ordet är fritt
  1. Medlem sedan
    Mar 2003
    #1

    Hyra eller låna ut husvagnen?

    Tycker ni att vi ska ta betalt för att en vän lånar vår husvagn en vecka? Hon bor långt härifrån o ska hälsa på sina barn farföräldrar,fastrar, farbröder o kusiner (deras pappa är död o hon bor alltså inte nära dem) Hon kan inte bo hos nån så länge, och ett annat år hyrde hon en stuga, men typ 3000 kr blir ju lite onödig dyr kostnad, så vi erbjöd att låna ut husvagnen istället.
    Vi har städat ur husvagnen noga o ställer upp den där åt henne. Den är gammal och ingen dyr grej, så det är inte så att vi skulle hyrt ut den åt nån annan under tiden. Vi är hemma och om hon inte skulle ha den skulle den stå kvar i maskinhallen tills senare i sommar. Vi var kompisar med barnens pappa och lärde nog mest känna mamman när han dog.
    Nå, ska man ta lite principiellt betalt o i så fall hur mycket? Barnen är i förskoleåldern?
  2. 1
    Hyra eller låna ut husvagnen? Tycker ni att vi ska ta betalt för att en vän lånar vår husvagn en vecka? Hon bor långt härifrån o ska hälsa på sina barn farföräldrar,fastrar, farbröder o kusiner (deras pappa är död o hon bor alltså inte nära dem) Hon kan inte bo hos nån så länge, och ett annat år hyrde hon en stuga, men typ 3000 kr blir ju lite onödig dyr kostnad, så vi erbjöd att låna ut husvagnen istället.
    Vi har städat ur husvagnen noga o ställer upp den där åt henne. Den är gammal och ingen dyr grej, så det är inte så att vi skulle hyrt ut den åt nån annan under tiden. Vi är hemma och om hon inte skulle ha den skulle den stå kvar i maskinhallen tills senare i sommar. Vi var kompisar med barnens pappa och lärde nog mest känna mamman när han dog.
    Nå, ska man ta lite principiellt betalt o i så fall hur mycket? Barnen är i förskoleåldern?
  3. Medlem sedan
    Jul 2003
    #2
    Nej, jag skulle inte ta betalt.
  4. 2
    Nej, jag skulle inte ta betalt.
  5. Medlem sedan
    Aug 2000
    #3
    Nej, inte nu när ni redan erbjudit er att låna ut den.

    Hade ni sagt från början att hon kunde fått hyra den för typ 1000 kr skulle jag tycka det var OK, men inte så här nära inpå.
  6. 3
    Nej, inte nu när ni redan erbjudit er att låna ut den.

    Hade ni sagt från början att hon kunde fått hyra den för typ 1000 kr skulle jag tycka det var OK, men inte så här nära inpå.
  7. Medlem sedan
    Oct 2002
    #4
    Nej det skulle jag inte.
  8. 4
    Nej det skulle jag inte.
  9. monka
    #5
    har ni inte pratat hyra innan så är det för sent nu tycker jag. frågar hon vad ni vill ha är det annat men jag skulle nog säga att hon får låna ändå, denna gång.
  10. 5
    har ni inte pratat hyra innan så är det för sent nu tycker jag. frågar hon vad ni vill ha är det annat men jag skulle nog säga att hon får låna ändå, denna gång.
  11. Medlem sedan
    Nov 2006
    #6
    Nej det tycker jag inte, däremot göra upp om att vagnen lämnas tillbaka städad och fin och att hon står för eventuella skador som uppkommer under tiden hon har den?
  12. 6
    Nej det tycker jag inte, däremot göra upp om att vagnen lämnas tillbaka städad och fin och att hon står för eventuella skador som uppkommer under tiden hon har den?
  13. Medlem sedan
    Mar 2003
    #7
    Jag frågade nog lite fel
    Jag menade mer om hon frågar och vill ge nåt, för att inte känna sig "skyldig". Ska man även då hävda att det är gratis o vi inte vill ha nåt eller kan det kännas bättre för henne att få betala o vad är i så fall en lagom summa. Men jag tänkte inte ta upp det med henne, utan bara vara förberedd om hon vill betala?
  14. 7
    Jag frågade nog lite fel
    Jag menade mer om hon frågar och vill ge nåt, för att inte känna sig "skyldig". Ska man även då hävda att det är gratis o vi inte vill ha nåt eller kan det kännas bättre för henne att få betala o vad är i så fall en lagom summa. Men jag tänkte inte ta upp det med henne, utan bara vara förberedd om hon vill betala?
  15. Medlem sedan
    Jul 2003
    #8
    Mitt svar är detsamma- jag tar inte pengar från släkt och vänner. Kommer någon med en flaska vin som tack eller något är det Ok men inte pengar.
  16. 8
    Mitt svar är detsamma- jag tar inte pengar från släkt och vänner. Kommer någon med en flaska vin som tack eller något är det Ok men inte pengar.
  17. Medlem sedan
    Aug 2000
    #9
    Håller med dig!
  18. 9
    Håller med dig!
  19. Medlem sedan
    Mar 2003
    #10
    Tack, då ska jag avfärda ifall hon vill betala, känns helt rätt. Nått vin vill vi INTE ha, det fick vi så vi klarar ett årsbehov när vi hade grillfest för en månad sedan
  20. 10
    Tack, då ska jag avfärda ifall hon vill betala, känns helt rätt. Nått vin vill vi INTE ha, det fick vi så vi klarar ett årsbehov när vi hade grillfest för en månad sedan

Liknande trådar

  1. låna eller inte låna?
    By LillaHon in forum Ordet är fritt
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2008-09-11, 17:57
  2. Hyra/låna bilkudde
    By resenären in forum Resesnack
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-04-14, 19:46
  3. Låna/hyra flytväst !!??
    By kaah in forum Ordet är fritt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-06-03, 10:16
  4. Låna eller inte?
    By anonym idag in forum Arbete, ekonomi & juridik
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2006-08-01, 08:29
  5. Hyra ut husvagnen
    By Mamman in forum Resesnack
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-03-24, 10:56
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar