Undrar vad förklaringen är
Ordet är fritt
  1. Medlem sedan
    Jan 2004
    #1

    Undrar vad förklaringen är

    http://www.aftonbladet.se/nyheter/article7411904.ab

    Fastighetsägaren vägrar låta kommunen installera hiss
    ~Vi ser inte saker som de är, vi ser saker som vi är.~

    ~Man får starkare ben i uppförsbacke~

    ~Det är aldrig för sent att få minnen för livet~

    ~Smärta är oundvikligt, lidande är valfritt~
  2. 1
    Undrar vad förklaringen är http://www.aftonbladet.se/nyheter/article7411904.ab

    Fastighetsägaren vägrar låta kommunen installera hiss
  3. Medlem sedan
    May 2002
    #2
    Jag undrade också, men nog måste det ligga mer i det än bara ren illvilja? Den kanske hamnar i vägen på ett åbäkigt sätt eller något...?
  4. 2
    Jag undrade också, men nog måste det ligga mer i det än bara ren illvilja? Den kanske hamnar i vägen på ett åbäkigt sätt eller något...?
  5. Medlem sedan
    Jan 2004
    #3
    Jo, illvilja brukar inte ett helt bolag pyssla med ju.
  6. 3
    Jo, illvilja brukar inte ett helt bolag pyssla med ju.
  7. Medlem sedan
    Nov 2004
    #4
    Visst är du ironisk?
  8. 4
    Visst är du ironisk?
  9. Medlem sedan
    Jan 2004
    #5
    Mmmmm... *rätt less på idioter*
  10. 5
    Mmmmm... *rätt less på idioter*
  11. Medlem sedan
    Nov 2004
    #6
    Du med? Men erkänn, man bör vara idiot för att klara av att leva just nu, det är ju tydligt.
  12. 6
    Du med? Men erkänn, man bör vara idiot för att klara av att leva just nu, det är ju tydligt.
  13. Medlem sedan
    Nov 2002
    #7
    En gissning: Kommunens lösning är den absolut billigaste som enbart ser till den rullstolsburnas behov och inte ett skvatt till att övriga hyresgäster får problem?

    KOmmunen har ingen skyldighet att se till att lösningen blir BRA, bara att den löser problemet med rullstolen. Kanske får övriga inte använda hissen, utan de måste runda en skena och en sits? Extra besvär med städning och kanske fastighetsbolaget blir dumpat med ansvaret för skötsel och därmed ansvaret för att den är i fungerande skick?

    Annars låter det ju konstigt att fastighetsbolaget inte vill installera hiss. Mot en liten insats från deras sida kanske de kan få hiss hela vägen upp så att alla i huset som behöver hiss kan få använda den... Men det skulle inte förvåna mig om kommunens regler motsätter sig en sådan lösning.
  14. 7
    En gissning: Kommunens lösning är den absolut billigaste som enbart ser till den rullstolsburnas behov och inte ett skvatt till att övriga hyresgäster får problem?

    KOmmunen har ingen skyldighet att se till att lösningen blir BRA, bara att den löser problemet med rullstolen. Kanske får övriga inte använda hissen, utan de måste runda en skena och en sits? Extra besvär med städning och kanske fastighetsbolaget blir dumpat med ansvaret för skötsel och därmed ansvaret för att den är i fungerande skick?

    Annars låter det ju konstigt att fastighetsbolaget inte vill installera hiss. Mot en liten insats från deras sida kanske de kan få hiss hela vägen upp så att alla i huset som behöver hiss kan få använda den... Men det skulle inte förvåna mig om kommunens regler motsätter sig en sådan lösning.
  15. Medlem sedan
    Jan 2004
    #8
    *asg* Glöm inte att man måste vara gås så allt rinner av alt inte fatta att man blir behandlad som skit
  16. 8
    *asg* Glöm inte att man måste vara gås så allt rinner av alt inte fatta att man blir behandlad som skit
  17. Medlem sedan
    Jan 2004
    #9
    Du har säkert rätt
  18. 9
    Du har säkert rätt
  19. Medlem sedan
    Nov 2001
    #10
    Det kan kanske finnas fler lösningar, men trapphuset är precis som många är i samhället jag jobbar. Inga problem att installera en trapphiss och en med platta som en rullstol kan åka på. Eftersom den går fälla upp då den inte används så är den inte ivägen för de andra boende.
    Sen kan det ju finnas en sämre, billigare lösning ( de vi har är dock 15-20 år gamla så jag tvivlar).
    Vet att på ett ställe där jag intygat trapphiss i ett modernare 4 lägenhetshus, så placerade man den så tokigt i yttersväng ( svängd trappa) så den innebär att de som går i trappan måste gå på den smala delen. Vansinne.
    Det går dessutom sätta på "rätt sida" vilket man gjorde i det andra huset. Men kommunen tog den billigaste offerten.

    Men som sagt detta verkar vara vanliga raka halvtrappor.
    Borde gå lösa enkelt och smidigt.
  20. 10
    Det kan kanske finnas fler lösningar, men trapphuset är precis som många är i samhället jag jobbar. Inga problem att installera en trapphiss och en med platta som en rullstol kan åka på. Eftersom den går fälla upp då den inte används så är den inte ivägen för de andra boende.
    Sen kan det ju finnas en sämre, billigare lösning ( de vi har är dock 15-20 år gamla så jag tvivlar).
    Vet att på ett ställe där jag intygat trapphiss i ett modernare 4 lägenhetshus, så placerade man den så tokigt i yttersväng ( svängd trappa) så den innebär att de som går i trappan måste gå på den smala delen. Vansinne.
    Det går dessutom sätta på "rätt sida" vilket man gjorde i det andra huset. Men kommunen tog den billigaste offerten.

    Men som sagt detta verkar vara vanliga raka halvtrappor.
    Borde gå lösa enkelt och smidigt.
  21. Medlem sedan
    Nov 2002
    #11
    Vet du hur det är med ansvar och service för sådana installationer?
    Får man en installation i sin egen bostad står man ju själv för säkerhet och underhåll, men vad gäller i ett hyreshus?
  22. 11
    Vet du hur det är med ansvar och service för sådana installationer?
    Får man en installation i sin egen bostad står man ju själv för säkerhet och underhåll, men vad gäller i ett hyreshus?
  23. Medlem sedan
    Apr 2001
    #12
    Jag undrar bara om det är hållbart för dem att bo i en 50-talslägenhet i längden oavsett hiss. Kanske vore det bättre å bita i det sura äpplet och flytta.
    I much prefer whining to counting my blessings!
  24. 12
    Jag undrar bara om det är hållbart för dem att bo i en 50-talslägenhet i längden oavsett hiss. Kanske vore det bättre å bita i det sura äpplet och flytta.
  25. Medlem sedan
    May 1998
    #13
    Tänker också lite så. Även om det blir jobbigt för en tid så är det kanske långsisktigt den bästa lösningen att hitta en modernare marklägenhet med rejält badrum osv. Det brukar det inte vara i 50-talare...
  26. 13
    Tänker också lite så. Även om det blir jobbigt för en tid så är det kanske långsisktigt den bästa lösningen att hitta en modernare marklägenhet med rejält badrum osv. Det brukar det inte vara i 50-talare...

Liknande trådar

  1. OK, nu har jag förklaringen till
    By Mamma Erik in forum Ordet är fritt
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2012-02-06, 21:43
  2. Så fick vi förklaringen...
    By Matilda med 3 in forum _0707 Julibarn
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2010-11-14, 22:38
  3. Har ni hittat förklaringen
    By Jämställd pappa in forum Vårdnad - gemensam/enskild
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-10-20, 22:21
  4. Så hittade vi förklaringen...
    By CarolinaK in forum _0609 Septemberbarn
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2007-01-04, 19:53
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar