Vad göra??
_1003 Marsbarn
  1. Medlem sedan
    Dec 2006
    #1

    Vad göra??

    Det här med lillemans tänder har kommit till att bli ett litet problem när jag ammar då han bits den lille rackaren. (Liam fick tänder i underkäken nu vid 3,5 mån) Det gör så ont när han biter till att jag vrålar rakt ut samtidigt som jag reflexmässigt sliter bröstvårtan ur munnen på honom. Naturligtvis blir Liam så livrädd att han börjar stortjuta och jag får hålla för bröstet som sprutar, torka hans mun och trösta honom så gott det går.

    Ibland bitar han inte alls under amningen men vid vissa mål kan han bita mig sisådär 5-8 gånger och det är svårt att amma honom hela målet...då han gärna kniper ihop käkarna och biter till när mjöklen mättat den första hungern.

    Vad tusan ska jag göra?
    Jag vill inte störa amningen som för övrigt fungerar så bra med ex. flaska eller amningsnapp. Men bröstvårtorna ömmar faktisikt lite och på ena bröstet bet han t.o.m. ett litet hål igår.

    Har ni varit med om liknande med era barn?
    Slutade dem efter ett tag?
    Tips?

    Dottern fick också tänder tidigigt, vid 4 mån ålder och henne ammade jag tills hon var 8 mån, men hon bet aldrig till.
    *Mamma till 3 födda -07, -10 & -13. Väntar nr. 4 i okt -15*
  2. 1
    Vad göra?? Det här med lillemans tänder har kommit till att bli ett litet problem när jag ammar då han bits den lille rackaren. (Liam fick tänder i underkäken nu vid 3,5 mån) Det gör så ont när han biter till att jag vrålar rakt ut samtidigt som jag reflexmässigt sliter bröstvårtan ur munnen på honom. Naturligtvis blir Liam så livrädd att han börjar stortjuta och jag får hålla för bröstet som sprutar, torka hans mun och trösta honom så gott det går.

    Ibland bitar han inte alls under amningen men vid vissa mål kan han bita mig sisådär 5-8 gånger och det är svårt att amma honom hela målet...då han gärna kniper ihop käkarna och biter till när mjöklen mättat den första hungern.

    Vad tusan ska jag göra?
    Jag vill inte störa amningen som för övrigt fungerar så bra med ex. flaska eller amningsnapp. Men bröstvårtorna ömmar faktisikt lite och på ena bröstet bet han t.o.m. ett litet hål igår.

    Har ni varit med om liknande med era barn?
    Slutade dem efter ett tag?
    Tips?

    Dottern fick också tänder tidigigt, vid 4 mån ålder och henne ammade jag tills hon var 8 mån, men hon bet aldrig till.
  3. Medlem sedan
    Jan 2004
    #2
    Jag skulle bara amma när han är riktigt hungrig och sen avsluta amningen innan han är helt klar och börjar bitas. Och däremellan ge honom saker som han kan bita i. Viktigt att han har ett bra tag för då är det svårare att bita. Beteendet borde då gå över. Om han biter lossa honom med finger i mungipan.
  4. 2
    Jag skulle bara amma när han är riktigt hungrig och sen avsluta amningen innan han är helt klar och börjar bitas. Och däremellan ge honom saker som han kan bita i. Viktigt att han har ett bra tag för då är det svårare att bita. Beteendet borde då gå över. Om han biter lossa honom med finger i mungipan.
  5. Medlem sedan
    Jan 2004
    #3
    Och håll noga koll när du ammar. Ofta kan man se när det är risk för bitande.
  6. 3
    Och håll noga koll när du ammar. Ofta kan man se när det är risk för bitande.
  7. Medlem sedan
    Dec 2006
    #4
    Tack för svar!
  8. 4
    Tack för svar!
  9. Medlem sedan
    Jul 2009
    #5
    nu har jag nästan hamnat i samma sits som du, fast Erika har inte fått tänder än.
    det känns att hon börjar få men det är ett fasligt "bitande" vid amningen.
    det gör så ont så ont att jag fasar för nästa amning.
    det har blivit små små sprickor på varje bröst och igår ville jag nästan inte ge henne "kvällsmålet".
    samtidigt som hon biter så drar hon ifrån vilket gör ONT!
    hon har lärt sig att börja gripa efter saker så hon ligger och knips under tiden....
    jag vet inte vad jag ska göra...

    hur har det gått för dig nu?
  10. 5
    nu har jag nästan hamnat i samma sits som du, fast Erika har inte fått tänder än.
    det känns att hon börjar få men det är ett fasligt "bitande" vid amningen.
    det gör så ont så ont att jag fasar för nästa amning.
    det har blivit små små sprickor på varje bröst och igår ville jag nästan inte ge henne "kvällsmålet".
    samtidigt som hon biter så drar hon ifrån vilket gör ONT!
    hon har lärt sig att börja gripa efter saker så hon ligger och knips under tiden....
    jag vet inte vad jag ska göra...

    hur har det gått för dig nu?

Liknande trådar

  1. göra nu eller göra sen ??
    By xaramia in forum Ordet är fritt
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2012-03-04, 10:53
  2. Att göra eller inte göra
    By HiB. in forum Utlandsföräldrar
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2007-06-20, 11:30
  3. Vad ska jag göra (3)
    By HiB. in forum Utlandsföräldrar
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2007-02-05, 20:14
  4. 8-åringar - göra o icke göra -
    By Inem2 in forum Mammasnack
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2006-10-31, 22:19
  5. vad får man göra å inte göra?
    By madicken in forum _0704 Aprilbarn
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2006-08-15, 16:06
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar