När berätta om fler barn
Styvfamiljer
  1. Anonym
    #1

    När berätta om fler barn

    Lever i styvfamilj där både mannen o jag har barn sedan tidigare, hans barn bor hos mamman långt härifrån o vi ses sällan, mina barn bor heltid hos oss. Att berätta ganska snart för mina barn som bor med oss är ju självklart, men hur gör man med de andra för att det ska bli så bra som möjligt?

    Han andra barn måste ju såklart få veta att de ska få ett syskon, men är det okej att vänta med o berätta tills längre in i graviditeten eller blir det bara dumt?

    De kanske vill komma och hälsa på nu när magen växer o jag måste ärligt säga att jag inte är så pigg på det då jag mår riktigt dåligt o kräks hela tiden, tänker att det är en idé att vänta med att berätta för dom tills jag mår bättre o orkar mer. Hur har ni andra med liknande situationer tänkt o gjort, o blev det bra?
  2. 1
    När berätta om fler barn Lever i styvfamilj där både mannen o jag har barn sedan tidigare, hans barn bor hos mamman långt härifrån o vi ses sällan, mina barn bor heltid hos oss. Att berätta ganska snart för mina barn som bor med oss är ju självklart, men hur gör man med de andra för att det ska bli så bra som möjligt?

    Han andra barn måste ju såklart få veta att de ska få ett syskon, men är det okej att vänta med o berätta tills längre in i graviditeten eller blir det bara dumt?

    De kanske vill komma och hälsa på nu när magen växer o jag måste ärligt säga att jag inte är så pigg på det då jag mår riktigt dåligt o kräks hela tiden, tänker att det är en idé att vänta med att berätta för dom tills jag mår bättre o orkar mer. Hur har ni andra med liknande situationer tänkt o gjort, o blev det bra?
  3. Medlem sedan
    Jun 2007
    #2

    Hur du mår

    tycker inte jag är så viktigt.. Har du bonusbarn så måste du acceptera att du köpt en paketlösning. De har rätt till sin pappa när tillfälle bjuds och de vill det, sen är det upp till pappan att värna om dig och ditt mående.

    Planera in det när han själv kan ta hela ansvaret för sina äldre barn.

    Jag har alltid tyckt att det är viktigt att alla barnen känner att de är precis lika viktiga och med andra ord så har de fått veta saker som berör oss alla samtidigt i möjligaste mån. Man känner sig rätt överkörd om man får höra om en så stor sak på avvägar. Det är ju lika mycket deras syskon

    Och grattis till bebis.
    Bara måste...... allt....
  4. 2
    Hur du mår tycker inte jag är så viktigt.. Har du bonusbarn så måste du acceptera att du köpt en paketlösning. De har rätt till sin pappa när tillfälle bjuds och de vill det, sen är det upp till pappan att värna om dig och ditt mående.

    Planera in det när han själv kan ta hela ansvaret för sina äldre barn.

    Jag har alltid tyckt att det är viktigt att alla barnen känner att de är precis lika viktiga och med andra ord så har de fått veta saker som berör oss alla samtidigt i möjligaste mån. Man känner sig rätt överkörd om man får höra om en så stor sak på avvägar. Det är ju lika mycket deras syskon

    Och grattis till bebis.
  5. Medlem sedan
    Aug 2002
    #3
    Jag tycker att ni ska berätta för alla samtidigt. Att inte göra det är att bädda för framtida konflikter.

    Jag förstår att du mår dåligt nu men det är knappast en bra lösning att utesluta någons barn ur gemenskapen för den skull. Då får du hellre gå undan när de kommer.

    Annars är mitt tips att berätta så snart ni kan så barnen får en lång tid att vänja sig vid tanken på ett nytt syskon.
  6. 3
    Jag tycker att ni ska berätta för alla samtidigt. Att inte göra det är att bädda för framtida konflikter.

    Jag förstår att du mår dåligt nu men det är knappast en bra lösning att utesluta någons barn ur gemenskapen för den skull. Då får du hellre gå undan när de kommer.

    Annars är mitt tips att berätta så snart ni kan så barnen får en lång tid att vänja sig vid tanken på ett nytt syskon.
  7. Anonym
    #4
    Hej! jag håller inte med de andra om att pappans barn sitter på alla rättigheter och du och ditt välmående och tillstånd kommer alltid i andra hand. Jag tror det är mycket bättre att ni hittar ett tillfälle att berätta där du kan berätta det med glädje och värme, saker och till har en tendens att bli fel på ett eller annat sätt om man tvingar fram saker som känns fel i själen och kroppen som detta uppenbarligen gör för dig. Gör det som känns mest rätt i magen, det måste vara en mänsklig rättighet som du har trots att din man har barn sedan tidigare.
  8. 4
    Hej! jag håller inte med de andra om att pappans barn sitter på alla rättigheter och du och ditt välmående och tillstånd kommer alltid i andra hand. Jag tror det är mycket bättre att ni hittar ett tillfälle att berätta där du kan berätta det med glädje och värme, saker och till har en tendens att bli fel på ett eller annat sätt om man tvingar fram saker som känns fel i själen och kroppen som detta uppenbarligen gör för dig. Gör det som känns mest rätt i magen, det måste vara en mänsklig rättighet som du har trots att din man har barn sedan tidigare.
  9. Medlem sedan
    May 2008
    #5
    Jag tycker också att det är viktigt att alla barn får veta det något så när samtidigt. Däremot behöver det ju inte alls ske på samma sätt, och mår du dåligt kan hur du mår behöva förklaras mer för de barn som bor hos er etc. Ni behöver ju inte berätta båda, pappan kan träffa sina barn och berätta och ta första reaktionerna och sedan bestämma hur/när de kommer och hälsar på, och också ta stort ansvar när de är där, om du mår dåligt. Men de har absolut rätt att veta lika snart som de barn som bor hos er - det är ju lika mycket halvsyskon till alla.
  10. 5
    Jag tycker också att det är viktigt att alla barn får veta det något så när samtidigt. Däremot behöver det ju inte alls ske på samma sätt, och mår du dåligt kan hur du mår behöva förklaras mer för de barn som bor hos er etc. Ni behöver ju inte berätta båda, pappan kan träffa sina barn och berätta och ta första reaktionerna och sedan bestämma hur/när de kommer och hälsar på, och också ta stort ansvar när de är där, om du mår dåligt. Men de har absolut rätt att veta lika snart som de barn som bor hos er - det är ju lika mycket halvsyskon till alla.

Liknande trådar

  1. Berätta för barn
    By Achelois in forum Ordet är fritt
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2011-01-09, 09:46
  2. Får man berätta vad man känner för barn?
    By anonymt namn in forum Separation
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2009-04-13, 06:57
  3. Berätta nu ni med 2 eller fler
    By LottaL_ in forum _0703 Marsbarn
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2007-02-07, 20:57
  4. Berätta för barn?
    By Stina in forum Allvarligt sjuka
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-03-01, 10:03
  5. Berätta för andra barn?
    By Blyga in forum Mellan missfall & graviditet
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-01-15, 22:29
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar