ersättning-bajs
_1006 Junibarn
  1. Medlem sedan
    Jan 2010
    #1

    ersättning-bajs

    Jag tänkte kolla med er,
    Vi kör ju med både amning och ersättning hemma nu.
    Julia får ersättning mellan 2-3 gånger per dygn oftast och resten ammas hon.

    När vi bara körde amning är ju bajset brungult, och löst som kiss, fast lite grynigt, nu har det ändrat sig och har samma färg men är som en gegga, nästan skummig å seg...

    Förr bajsade hon flera gånger per dygn och det kunde komma små stänk bara hon pruttade, nu tar det ca 3 dagar innan bajset kommer ut och hon får kämpa för att få ut det till slut ( gasig, kinkig, kan knappt äta)...
    Är detta normalt eller blandar vi ersättningen fel för henne, eller kan hon ha matsmältningsproblem?

    Någon som vet?
  2. 1
    ersättning-bajs Jag tänkte kolla med er,
    Vi kör ju med både amning och ersättning hemma nu.
    Julia får ersättning mellan 2-3 gånger per dygn oftast och resten ammas hon.

    När vi bara körde amning är ju bajset brungult, och löst som kiss, fast lite grynigt, nu har det ändrat sig och har samma färg men är som en gegga, nästan skummig å seg...

    Förr bajsade hon flera gånger per dygn och det kunde komma små stänk bara hon pruttade, nu tar det ca 3 dagar innan bajset kommer ut och hon får kämpa för att få ut det till slut ( gasig, kinkig, kan knappt äta)...
    Är detta normalt eller blandar vi ersättningen fel för henne, eller kan hon ha matsmältningsproblem?

    Någon som vet?
  3. Medlem sedan
    Apr 2008
    #2
    Det kan vara att ersätningen inte passar henne. Har ni testat annan mörke?
  4. 2
    Det kan vara att ersätningen inte passar henne. Har ni testat annan mörke?
  5. Medlem sedan
    Jan 2010
    #3
    nej, vi har inte testat något annat märke än semper...
    men bajset ändrar väl konsistens av ersättningen?
    eller ska det inte göra det?
  6. 3
    nej, vi har inte testat något annat märke än semper...
    men bajset ändrar väl konsistens av ersättningen?
    eller ska det inte göra det?
  7. Medlem sedan
    May 2006
    #4
    En del barn kan bli lite hårda i magen av ersättning. När mina var små hade jag i en klick messmör (ja vet att det innehåller socker men va 17, skita bör man annars dör man ) en gång per dag ungefär, körde magmassage och höll de över toalettstolen när jag upplevde att de jobbade för att få ut bajset, utnyttja gravitationen så att säga och då gick det bättre.
  8. 4
    En del barn kan bli lite hårda i magen av ersättning. När mina var små hade jag i en klick messmör (ja vet att det innehåller socker men va 17, skita bör man annars dör man ) en gång per dag ungefär, körde magmassage och höll de över toalettstolen när jag upplevde att de jobbade för att få ut bajset, utnyttja gravitationen så att säga och då gick det bättre.
  9. Medlem sedan
    Apr 2008
    #5
    Konsistensen kan även variera mellan olika märken av ersättning. Jag tycker ni bör rådgöra med BVC och kanske testa andra märken utöver Semper.
    Det kan ju vara att annan märke fungerar bättre för er.
  10. 5
    Konsistensen kan även variera mellan olika märken av ersättning. Jag tycker ni bör rådgöra med BVC och kanske testa andra märken utöver Semper.
    Det kan ju vara att annan märke fungerar bättre för er.
  11. Medlem sedan
    Apr 2004
    #6
    Konsistensen behöver ni inte bekymra er om, men att det tar flera dagar för henne att bajsa är inte bra, de ska helst bajsa dagligen. Rapsolja och messmör är husmorstips för att de inte ska bli hårda i magen, men ibland behövs tyngre grejer i form av t ex Lactulos från Apoteket. Det fick vi använda till dottern som var jättehård i magen, till Charlie räckte det med att byta ersättning till Babysemp Lemolac som är lite snällare för magen. Han får dessutom Minifomdroppar mot sin gasiga mage.
    Det finns ett flaskmatningssnack med jättebra info, titta in där om du vill läsa på mer.
  12. 6
    Konsistensen behöver ni inte bekymra er om, men att det tar flera dagar för henne att bajsa är inte bra, de ska helst bajsa dagligen. Rapsolja och messmör är husmorstips för att de inte ska bli hårda i magen, men ibland behövs tyngre grejer i form av t ex Lactulos från Apoteket. Det fick vi använda till dottern som var jättehård i magen, till Charlie räckte det med att byta ersättning till Babysemp Lemolac som är lite snällare för magen. Han får dessutom Minifomdroppar mot sin gasiga mage.
    Det finns ett flaskmatningssnack med jättebra info, titta in där om du vill läsa på mer.
  13. Medlem sedan
    Jan 2010
    #7
    Till oss har de sagt att små barn kan bajsa varje dag lika gärna som en gång i veckan utan att det är "farligt"...
    Har hört att om de inte bajsat på 2 veckor ska man åka till doktorn...?
    Ja, vi har funderat på om vi skulle köpa den varianten för matsmältningsbesvär, (typiskt bara att vi precis köpt ettt nytt paket med den vanliga)
  14. 7
    Till oss har de sagt att små barn kan bajsa varje dag lika gärna som en gång i veckan utan att det är "farligt"...
    Har hört att om de inte bajsat på 2 veckor ska man åka till doktorn...?
    Ja, vi har funderat på om vi skulle köpa den varianten för matsmältningsbesvär, (typiskt bara att vi precis köpt ettt nytt paket med den vanliga)
  15. Medlem sedan
    Aug 2003
    #8
    Det gäller iaf helammande barn, men det är nog skillnad när det är ersättning inblandat.
  16. 8
    Det gäller iaf helammande barn, men det är nog skillnad när det är ersättning inblandat.
  17. Medlem sedan
    Apr 2004
    #9
    Precis, det är helt andra bud när det gäller "ersättningsbarn". Varför vet jag däremot inte.
  18. 9
    Precis, det är helt andra bud när det gäller "ersättningsbarn". Varför vet jag däremot inte.
  19. Medlem sedan
    Apr 2004
    #10
    I så fall kan ni först testa med rapsolja eller Lactulos i den vanliga ersättningen, alternativt använda bägge sorter, t ex 1 matning med den vanliga, 2 matningar med specialersättningen.
  20. 10
    I så fall kan ni först testa med rapsolja eller Lactulos i den vanliga ersättningen, alternativt använda bägge sorter, t ex 1 matning med den vanliga, 2 matningar med specialersättningen.
  21. Medlem sedan
    May 2000
    #11
    För att bröstmjölken inte innehåller något som kan störa matsmältningen/upptaget som ersättningen kan, men kan såklart påverkas av vad mamman äter.
    Förstoppning är som jag fattat ganska vanligt hos barn som får ersättning om man inte håller litet koll, men det är ju lät gjort.
  22. 11
    För att bröstmjölken inte innehåller något som kan störa matsmältningen/upptaget som ersättningen kan, men kan såklart påverkas av vad mamman äter.
    Förstoppning är som jag fattat ganska vanligt hos barn som får ersättning om man inte håller litet koll, men det är ju lät gjort.
  23. Medlem sedan
    Jul 2007
    #12
    Jag kör helt på ersättning och pratade med BVC i förebyggande syfte just angående förstoppning. Det jag fick rådet att prova ifall han blev hård var:

    1 - Magmassage
    2 - Testa ett annat märke på ersättning
    3 - Semper magdroppar (finns på apoteket)
    4 - Lite olja på en tesked
    5 - Lactulos

    Och jag tror nog att man kunde utgå från den ordningen lite beroende på hur stora problemen var. =) Vi slängde in magdropparna på stubben och har aldrig haft några problem så kanske kan de vara bra?

    Lycka till!
  24. 12
    Jag kör helt på ersättning och pratade med BVC i förebyggande syfte just angående förstoppning. Det jag fick rådet att prova ifall han blev hård var:

    1 - Magmassage
    2 - Testa ett annat märke på ersättning
    3 - Semper magdroppar (finns på apoteket)
    4 - Lite olja på en tesked
    5 - Lactulos

    Och jag tror nog att man kunde utgå från den ordningen lite beroende på hur stora problemen var. =) Vi slängde in magdropparna på stubben och har aldrig haft några problem så kanske kan de vara bra?

    Lycka till!

Liknande trådar

  1. bajs bajs bajs =(( *amningen igen*
    By Elin Solstråle in forum _0911 Novemberbarn
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2009-12-05, 14:56
  2. Bajs, bajs, bajs, bajs, kiss och plutt..
    By Glupp in forum _0708 Augustibarn
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2009-06-21, 19:20
  3. Ersättning & Bajs
    By Pyretopolarn in forum Bebissnack
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2009-02-14, 22:40
  4. ersättning och bajs...
    By kraxan m beppe in forum Bebissnack
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2006-08-22, 21:58
  5. Bajs, bajs,--extremt OT och äckligt
    By Anna-UK in forum Utlandsföräldrar
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2006-05-28, 16:53
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar