Födelsedag snart
Pappasnack
  1. mamma333
    #1

    Födelsedag snart

    Sonen fyller snart 7 år. Jag och barnens pappa separerade för ett år sedan. Jag frågade exet för ett tag sedan om han, hans sambo och hennes barn ville komma tidigt på födelsedagens morgon och vara med och väcka/gratta sonen på morgonen. Det är ju hans dag, och jag tror han skulle uppskatta det. Jag vet hur glad han blev i våras när exet kom hit, efter att det hänt en sak, och vi satt alla tre och pratade om det som hänt.

    Exet säger först att han ska tänka på det. idag sa han tvärnej, "det vill jag inte. Jag firar honom när han kommer till mig". Jag får ju lov att acceptera det, men?

    Är detta helt fel tänkt av mig?

    (Har ställt samma fråga på Skild livet efter
  2. 1
    Födelsedag snart Sonen fyller snart 7 år. Jag och barnens pappa separerade för ett år sedan. Jag frågade exet för ett tag sedan om han, hans sambo och hennes barn ville komma tidigt på födelsedagens morgon och vara med och väcka/gratta sonen på morgonen. Det är ju hans dag, och jag tror han skulle uppskatta det. Jag vet hur glad han blev i våras när exet kom hit, efter att det hänt en sak, och vi satt alla tre och pratade om det som hänt.

    Exet säger först att han ska tänka på det. idag sa han tvärnej, "det vill jag inte. Jag firar honom när han kommer till mig". Jag får ju lov att acceptera det, men?

    Är detta helt fel tänkt av mig?

    (Har ställt samma fråga på Skild livet efter
  3. Medlem sedan
    Aug 1998
    Forumvärd
    #2

    Begriper inte frågan

    Vad är det egentligen du undrar över? Du erbjuder ditt ex att vara med och gratulera sonen på hans dag just för att det är hans dag men får ett "Nej tack".

    Jaha? Det är väl inte mycket mer du kan göra då? Du har erbjudit dig och ställt upp. Jag begriper inte frågan?

    Vem som helst kan bli förlåten när de haft fel.
    Det svåra är att bli förlåten för att du har haft rätt!

    Värd hos Allt för Föräldrar
  4. 2
    Begriper inte frågan Vad är det egentligen du undrar över? Du erbjuder ditt ex att vara med och gratulera sonen på hans dag just för att det är hans dag men får ett "Nej tack".

    Jaha? Det är väl inte mycket mer du kan göra då? Du har erbjudit dig och ställt upp. Jag begriper inte frågan?
  5. Anonym
    #3
    förlåt om jag var otydligt. Min fundering var bara ifall det var helt fel av mig att ens föreslå något sådant, för det var så exet fick mig att känna.

    Nej jag kan inte göra så mycket mera, det är ju som det är, han vill inte.
  6. 3
    förlåt om jag var otydligt. Min fundering var bara ifall det var helt fel av mig att ens föreslå något sådant, för det var så exet fick mig att känna.

    Nej jag kan inte göra så mycket mera, det är ju som det är, han vill inte.
  7. Medlem sedan
    Aug 1998
    Forumvärd
    #4

    Aha! Absolut inte

    Du har visat att du kan prioritera barnet och sätta den konflikt du givetvis har med den andra föräldern i bakgrunden när så behövs. Mer kan man inte begära och att det skulle vara fel kan du väl knappast ha trott själv ens?

    Ditt ex kunde inte klara av att göra samma sak detta året men han kanske klarar det ett annat år? Jag tycker inte att bakslaget nu skall hindra dig från att fråga igen nästa år.

    Hos mig har barnens mamma alltid varit välkommen då deras födelsedagar har infallit på veckor då jag har ansvaret för dem. Det är som du skriver deras dag. Jul däremot är så traditionstyngd att jag inte har velat fira den ihop med exet, inte ens för barnens skull men det är ju inte enbart barnens dag heller.

    Vem som helst kan bli förlåten när de haft fel.
    Det svåra är att bli förlåten för att du har haft rätt!

    Värd hos Allt för Föräldrar
  8. 4
    Aha! Absolut inte Du har visat att du kan prioritera barnet och sätta den konflikt du givetvis har med den andra föräldern i bakgrunden när så behövs. Mer kan man inte begära och att det skulle vara fel kan du väl knappast ha trott själv ens?

    Ditt ex kunde inte klara av att göra samma sak detta året men han kanske klarar det ett annat år? Jag tycker inte att bakslaget nu skall hindra dig från att fråga igen nästa år.

    Hos mig har barnens mamma alltid varit välkommen då deras födelsedagar har infallit på veckor då jag har ansvaret för dem. Det är som du skriver deras dag. Jul däremot är så traditionstyngd att jag inte har velat fira den ihop med exet, inte ens för barnens skull men det är ju inte enbart barnens dag heller.
  9. mamma333
    #5
    Tack, ska fortsätta fråga då, och hoppas att han klarar det ett annat år.

    Julen håller jag helt med dig om, den vill jag inte fira med barnens andra förälder, det tror jag bara blir fel, men som du skriver så r ju inte det bara barnens dag.

    Men jag ska fråga nästa gång något av barnen fyller år.
  10. 5
    Tack, ska fortsätta fråga då, och hoppas att han klarar det ett annat år.

    Julen håller jag helt med dig om, den vill jag inte fira med barnens andra förälder, det tror jag bara blir fel, men som du skriver så r ju inte det bara barnens dag.

    Men jag ska fråga nästa gång något av barnen fyller år.
  11. Medlem sedan
    Aug 2006
    #6
    Jag tycker inte att det är fel tänkt. Men om ditt ex inte vill, så är det väl inte mer med det. Jag tycker inte hans hållning är orimlig på något sätt.
  12. 6
    Jag tycker inte att det är fel tänkt. Men om ditt ex inte vill, så är det väl inte mer med det. Jag tycker inte hans hållning är orimlig på något sätt.
  13. mamma333
    #7
    Tack för ditt svar. Han fick mig bara att känna mig så dum över att jag ens frågade om detta. Men jag försökte i alla fall, och vill han inte så är det inte mer med det.

    Det är bara fråga nästa år igen..
  14. 7
    Tack för ditt svar. Han fick mig bara att känna mig så dum över att jag ens frågade om detta. Men jag försökte i alla fall, och vill han inte så är det inte mer med det.

    Det är bara fråga nästa år igen..
  15. Medlem sedan
    Oct 2013
    #8
    Gammal tråd, men kanske nya läsare.

    Reflektion. Jag tycker inte du ska fortsätta fråga utan ta en diskussion om firandet. Hur viktigt är det för barnets välmående att båda föräldrar är där? Självklart får man utgå från barnets behov i det enskilda fallet. Alla barn är unika. Vill ni själva vara där? Han verkar ju inte det.

    Det finns ofta många åsikter hur det ska vara, typ resonemang med sätt konflikten åt sidan när det behövs, du prioriterar barnet om du firar gemensamt. Många åsikter där man förutsätter att det är viktigt för barnet att kärnfamiljen firar födelsedag tillsammans. Men hur viktigt är det egentligen för barnets emotionella utveckling och välmående? En sådan diskussion har jag aldrig sett. Däremot är det en annan sak om föräldrarna bråkar och det finns spänningar som påverkar barnet. Men det är en annan sak än att inte fira tillsammans.

    Om du tar en sådan diskussion vet man var man har varandra - vilka argument som finns och hur man värderar argumenten. Oenighet kan uppstå om argument m.m. men då får man iallafall reda ut och hålla en diskussion med fokus på barnet och kanske kommer man bara fram till att göra mer research eller typ få rådgivning från en psykolog eller liknande. Om någon skulle ändra sig är det bara att hojta till och ta en diskussion till. Frågor kan uppfattas på olika sätt och missförstånd kan lätt uppstå. Så diskutera i stället för att fråga gång på gång.

    Jag skulle kunna bli lite provocerad av att få sådana frågor, eftersom jag skulle i normalfallet (iallafall med mitt ex, detta beror ju på hur exet funkar) uppfatta det som att hennes bild av att det är bäst att fira tillsammans är korrekt och om man säger nej vill man inte barnets bästa alternativt är dålig förälder. Nä, diskutera är bättre än att bara köra på tycker jag. Det är även mer respektfullt att ta en diskussion.
  16. 8
    Gammal tråd, men kanske nya läsare.

    Reflektion. Jag tycker inte du ska fortsätta fråga utan ta en diskussion om firandet. Hur viktigt är det för barnets välmående att båda föräldrar är där? Självklart får man utgå från barnets behov i det enskilda fallet. Alla barn är unika. Vill ni själva vara där? Han verkar ju inte det.

    Det finns ofta många åsikter hur det ska vara, typ resonemang med sätt konflikten åt sidan när det behövs, du prioriterar barnet om du firar gemensamt. Många åsikter där man förutsätter att det är viktigt för barnet att kärnfamiljen firar födelsedag tillsammans. Men hur viktigt är det egentligen för barnets emotionella utveckling och välmående? En sådan diskussion har jag aldrig sett. Däremot är det en annan sak om föräldrarna bråkar och det finns spänningar som påverkar barnet. Men det är en annan sak än att inte fira tillsammans.

    Om du tar en sådan diskussion vet man var man har varandra - vilka argument som finns och hur man värderar argumenten. Oenighet kan uppstå om argument m.m. men då får man iallafall reda ut och hålla en diskussion med fokus på barnet och kanske kommer man bara fram till att göra mer research eller typ få rådgivning från en psykolog eller liknande. Om någon skulle ändra sig är det bara att hojta till och ta en diskussion till. Frågor kan uppfattas på olika sätt och missförstånd kan lätt uppstå. Så diskutera i stället för att fråga gång på gång.

    Jag skulle kunna bli lite provocerad av att få sådana frågor, eftersom jag skulle i normalfallet (iallafall med mitt ex, detta beror ju på hur exet funkar) uppfatta det som att hennes bild av att det är bäst att fira tillsammans är korrekt och om man säger nej vill man inte barnets bästa alternativt är dålig förälder. Nä, diskutera är bättre än att bara köra på tycker jag. Det är även mer respektfullt att ta en diskussion.

Liknande trådar

  1. födelsedag snart
    By Lin-nea in forum _0903 Marsbarn
    Svar: 21
    Senaste inlägg: 2012-02-20, 19:04
  2. Födelsedag snart
    By mamma333 in forum Separation
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2010-08-09, 09:34
  3. Snart födelsedag...
    By Tindragull in forum _0407 Julibarn
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2009-07-13, 09:55
  4. Snart födelsedag
    By maylin in forum _99 Alla barn
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2007-04-04, 14:16
  5. Snart födelsedag..
    By Jenny+fyra kottar in forum _03 Sommarbarn
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-04-27, 05:58
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar