Ont i brösten
_1002 Februaribarn
  1. Anonym
    #1

    Ont i brösten

    eller snarare bröstvårtorna. Bebis har sista veckorna bitit tag i bröstvårtan och dragit innan han släppt taget efter amningen. Och det gör sååå ont. Nu har jag så ont, har försökt med amningsnapp, vilket funkade i morse, då tog han amningsnappen utan problem, men nu under dagen har han totalvägrat och blir bara så arg, så det är ju bara glömma detta med amningsnapp. Jag får vara glad att han inte har tänder än i alla fall.

    Man tror ju liksom att nu vid 6 månader ska det här med amningen bara flyta på.... vilket det visserligen gör, men ont gör det...

    Har en liten fundering, tror han kan ha fått torsk, för han är vit på insidan av kinderna, men kan det påverka att även brösten gör ont? Jag tror ju det har med att göra att han slitit och dragit för mycket i de, för de är alldeles torra. Ska prova sätta snäckor på nu, och hoppas det blir bättre. Det funkade i alla fall när dottern var liten.

    Kram på er alla.
  2. 1
    Ont i brösten eller snarare bröstvårtorna. Bebis har sista veckorna bitit tag i bröstvårtan och dragit innan han släppt taget efter amningen. Och det gör sååå ont. Nu har jag så ont, har försökt med amningsnapp, vilket funkade i morse, då tog han amningsnappen utan problem, men nu under dagen har han totalvägrat och blir bara så arg, så det är ju bara glömma detta med amningsnapp. Jag får vara glad att han inte har tänder än i alla fall.

    Man tror ju liksom att nu vid 6 månader ska det här med amningen bara flyta på.... vilket det visserligen gör, men ont gör det...

    Har en liten fundering, tror han kan ha fått torsk, för han är vit på insidan av kinderna, men kan det påverka att även brösten gör ont? Jag tror ju det har med att göra att han slitit och dragit för mycket i de, för de är alldeles torra. Ska prova sätta snäckor på nu, och hoppas det blir bättre. Det funkade i alla fall när dottern var liten.

    Kram på er alla.
  3. Medlem sedan
    Nov 1999
    #2
    Kolla upp det! För är det torsk så kan ni smitta varandra framotillbaka. Och det kan sprida sig in i bröstet så fick jag en gång och det var som om man hade ett brännsår.
  4. 2
    Kolla upp det! För är det torsk så kan ni smitta varandra framotillbaka. Och det kan sprida sig in i bröstet så fick jag en gång och det var som om man hade ett brännsår.
  5. Medlem sedan
    Sep 2006
    #3
    En vild gissning från min sida är att det nog är både och i ditt fall. Du har fått ömma bröstvårtor pga bitandet och slitandet samtidigt som han har torsk och fört över det till dig.
    Prata med BVC sköterskan så får du råd.
    Hoppas att det blir bättre
  6. 3
    En vild gissning från min sida är att det nog är både och i ditt fall. Du har fått ömma bröstvårtor pga bitandet och slitandet samtidigt som han har torsk och fört över det till dig.
    Prata med BVC sköterskan så får du råd.
    Hoppas att det blir bättre
  7. Medlem sedan
    Feb 2003
    #4
    Visst kan det vara torsk/svamp du har fått. jag vet inte var du bor, men om det är i en större stad finns kanske en amningsmottagning dit du kan vända dig för att ta prov. Det finns både mediciner mot svamp som Amningsmottagningen kan skriva ut och också en ofarlig huskur som man kan testa själv hemma. Vill du ha tips om den senare så säg till.

    Sedan är det väldigt vanligt att man har perioder då amningen krånglar lite, som att bebisen bits eller har dåligt tag av någon annan anledning. Då är det lätt att få extra ont under en period, men oftast är det bara en fas som går över. Under en sådan fas ska man inte truga med amningen och avbryta direkt om det blir bitigt och slitigt. Ofta blir det mer amning på natten då när bebisen är sömnig och inte orkar krångla och det är helt ok.

    Under en sådan period är det också viktigt att vara extra noga med taget och ta om ifall det blir för litet vilket känns genom att det gör extra ont. Och om det blir bit och slit i slutet av amningen så kan man avbryta lite i förtid. Ofta lär man sig att se på sin bebis när den nog är rätt nöjd egentligen.

    Amningsnapp skulle jag inte rekommendera när bebisen är så stor utan då är det oftast lättare att ordna upp det hela ändå som jag har skrivit lite om ovan. Lycka till!
  8. 4
    Visst kan det vara torsk/svamp du har fått. jag vet inte var du bor, men om det är i en större stad finns kanske en amningsmottagning dit du kan vända dig för att ta prov. Det finns både mediciner mot svamp som Amningsmottagningen kan skriva ut och också en ofarlig huskur som man kan testa själv hemma. Vill du ha tips om den senare så säg till.

    Sedan är det väldigt vanligt att man har perioder då amningen krånglar lite, som att bebisen bits eller har dåligt tag av någon annan anledning. Då är det lätt att få extra ont under en period, men oftast är det bara en fas som går över. Under en sådan fas ska man inte truga med amningen och avbryta direkt om det blir bitigt och slitigt. Ofta blir det mer amning på natten då när bebisen är sömnig och inte orkar krångla och det är helt ok.

    Under en sådan period är det också viktigt att vara extra noga med taget och ta om ifall det blir för litet vilket känns genom att det gör extra ont. Och om det blir bit och slit i slutet av amningen så kan man avbryta lite i förtid. Ofta lär man sig att se på sin bebis när den nog är rätt nöjd egentligen.

    Amningsnapp skulle jag inte rekommendera när bebisen är så stor utan då är det oftast lättare att ordna upp det hela ändå som jag har skrivit lite om ovan. Lycka till!

Liknande trådar

  1. Öm i brösten
    By angiesry in forum Utlandsföräldrar
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2009-04-15, 17:25
  2. Ont i brösten??
    By Askungen in forum _0708 Augustibarn
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-12-30, 21:52
  3. Ni som får ont i brösten..
    By bruseback in forum Försöker bli med barn
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-12-13, 09:48
  4. Ni som får ont i brösten..
    By bruseback in forum Försöker bli med barn
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2006-12-13, 08:44
  5. Ont i brösten
    By filijox med två in forum _0603 Marsbarn
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-04-14, 13:50
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar