Välling i smakis?
_1002 Februaribarn
  1. Medlem sedan
    Mar 2010
    #1

    Välling i smakis?

    När man ska introducera välling ger man det också i smakportioner då och i sådana fall hur mycket? Brukar vällingen konkurrera ut amningen för i sådana fall vill jag avvakta ett tag till. Har kämpat på med gröt nu i 1 månad och verkar nu funka att byta ut ett amningsmål per dag med gröt men håller sig inte lika länge som med amning innan hungrig igen ( ska börja arbeta 1 v/dag i sept). Nu tipsade de på BVC om välling men jag vill ju fortfarande amma på morgon, kväll och nattetid.
  2. 1
    Välling i smakis? När man ska introducera välling ger man det också i smakportioner då och i sådana fall hur mycket? Brukar vällingen konkurrera ut amningen för i sådana fall vill jag avvakta ett tag till. Har kämpat på med gröt nu i 1 månad och verkar nu funka att byta ut ett amningsmål per dag med gröt men håller sig inte lika länge som med amning innan hungrig igen ( ska börja arbeta 1 v/dag i sept). Nu tipsade de på BVC om välling men jag vill ju fortfarande amma på morgon, kväll och nattetid.
  3. Medlem sedan
    Jan 2004
    #2
    Jag har valt att inte ge välling till mina barn pga att jag hellre vill amma. Jag tror att vällingen konkurrerar ut amningen rätt snabbt, men har som sagt ingen personlig erfarenhet. Om din tjej redan äter gröt behöver du nog inte ge vällingsmakis för gröt och välling är ungefär samma sak.
  4. 2
    Jag har valt att inte ge välling till mina barn pga att jag hellre vill amma. Jag tror att vällingen konkurrerar ut amningen rätt snabbt, men har som sagt ingen personlig erfarenhet. Om din tjej redan äter gröt behöver du nog inte ge vällingsmakis för gröt och välling är ungefär samma sak.
  5. Medlem sedan
    Mar 2010
    #3
    Ok tack! Funderar fortfarande på hur jag ska göra med vällingen. Vill ju inte sluta med amningen helt så håller mig kanske till gröt o smakisar ist
  6. 3
    Ok tack! Funderar fortfarande på hur jag ska göra med vällingen. Vill ju inte sluta med amningen helt så håller mig kanske till gröt o smakisar ist
  7. Medlem sedan
    Feb 2003
    #4
    Vi har valt bort välling eftersom jag hellre vill amma. Välling kan ju sägas vara en ersättning för amnings för stora barn och vill man sluta amma så äör vällingintroduktion ofta ett skonsamt sätt att fasa ut amningen.

    Vi ger ju lite gröt (i smakportioner) och det är ju samma sak, fast det späs ut med mindre vatten och kan ätas med sked.

    Vi är också noga med att inte överdosera spannmålsmat pga glutenmängden och för att jag tror på att vi alla mår bra av en mer stenåldersmässig kost. Därför får det räcka med gröt och en och annan smörgås så småningom.
  8. 4
    Vi har valt bort välling eftersom jag hellre vill amma. Välling kan ju sägas vara en ersättning för amnings för stora barn och vill man sluta amma så äör vällingintroduktion ofta ett skonsamt sätt att fasa ut amningen.

    Vi ger ju lite gröt (i smakportioner) och det är ju samma sak, fast det späs ut med mindre vatten och kan ätas med sked.

    Vi är också noga med att inte överdosera spannmålsmat pga glutenmängden och för att jag tror på att vi alla mår bra av en mer stenåldersmässig kost. Därför får det räcka med gröt och en och annan smörgås så småningom.
  9. Medlem sedan
    Jul 2002
    #5
    Hej! Lilly har aldrig ammats och vi har precis gått över från ersättningen till välling. Vi har börjat med en mild variant som är glutenfri och snäll mot magen som heter majsvälling. De första veckorna har vi dock blandat ersättning och välling för att magen ska vänja sig vid det nya. Välling är bra på så sätt att barnet blir mättare på det och sover bättre på natten tycker jag! Du kan ju alltid prova det sedan om/när du slutar amma!
  10. 5
    Hej! Lilly har aldrig ammats och vi har precis gått över från ersättningen till välling. Vi har börjat med en mild variant som är glutenfri och snäll mot magen som heter majsvälling. De första veckorna har vi dock blandat ersättning och välling för att magen ska vänja sig vid det nya. Välling är bra på så sätt att barnet blir mättare på det och sover bättre på natten tycker jag! Du kan ju alltid prova det sedan om/när du slutar amma!

Liknande trådar

  1. Välling eller inte välling?
    By Sarizz in forum _1003 Marsbarn
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2010-10-10, 21:44
  2. Smakis..
    By cessan78 in forum _0706 Junibarn
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2007-10-26, 21:18
  3. Smakis..
    By cessan78 in forum _0707 Julibarn
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2007-10-26, 16:30
  4. Smakis och smakis...
    By sofia_72 in forum _0605 Majbarn
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2006-09-30, 22:40
  5. smakis
    By katper m Tindra in forum _0506 Junibarn
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2005-10-29, 12:28
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar