4-årsfas?
Småbarn
  1. Medlem sedan
    Jan 2006
    #1

    4-årsfas?

    Min son Love som är 4 år har alltid varit så lugn, nöjd, glad och lätt att ha med att göra. Nu sen nån månad är han som förbytt. Han protesterar mot det mesta, äter dåligt, skriker och bråkar och blir hysterisk när han ska lägga sig eller när jag säger till honom att jag inte vill att han knuffar Ebba. Han Han fantiserar och berättar de mest fantastiska historier.(det ser jag som positivt förstås) Han vill bli vuxen och bestämma själv. Har blivit mörkrädd. Han tjatar om godis och glass hela tiden, förut har han alltid accepterat ett nej men nu tjurar han. Sover med kläderna på, vägrar pyjamas. Vill läsa böcker i bardummet istället för soffan. Vad hände?
    Lillasyster är ju väldigt bestämd och krävande så han kanske fått inspiration av henne. Eller? Vad händer och hur underlättar jag livet för honom?
    Jag är helt förvirrad..
    Anna m goa barna Love (maj -06) + Ebba (nov -08)
  2. 1
    4-årsfas? Min son Love som är 4 år har alltid varit så lugn, nöjd, glad och lätt att ha med att göra. Nu sen nån månad är han som förbytt. Han protesterar mot det mesta, äter dåligt, skriker och bråkar och blir hysterisk när han ska lägga sig eller när jag säger till honom att jag inte vill att han knuffar Ebba. Han Han fantiserar och berättar de mest fantastiska historier.(det ser jag som positivt förstås) Han vill bli vuxen och bestämma själv. Har blivit mörkrädd. Han tjatar om godis och glass hela tiden, förut har han alltid accepterat ett nej men nu tjurar han. Sover med kläderna på, vägrar pyjamas. Vill läsa böcker i bardummet istället för soffan. Vad hände?
    Lillasyster är ju väldigt bestämd och krävande så han kanske fått inspiration av henne. Eller? Vad händer och hur underlättar jag livet för honom?
    Jag är helt förvirrad..
  3. Medlem sedan
    Apr 2006
    #2

    om jag tittar på min fyraåring...

    ...så låter din alldeles normal!
    allt väl annars?
    A positive attitude may not solve all your problems, but it will annoy enough people to make it worth the effort.
  4. 2
    om jag tittar på min fyraåring... ...så låter din alldeles normal!
    allt väl annars?
  5. Medlem sedan
    Jan 2006
    #3
    Ja, hyfsat väl får man väl säga. Men det är jobbigt nu. De senaste nätterna har Love vaknat och gråtit vid ca 02 och inte velat somna om i sin säng, så han har kommit in till oss och sovit. Han har aldrig sovit i vår säng förutom enstaka nätter när han var 1,5-2 och hade ont av tandsprickning på nätterna. Som sagt jag vet inte vad jag ska göra för honom. Vi försöker att inte göra sån stor sak av hur det är nu men när han slår och buttar Ebba säger vi till honom.
    Hur är det själv då?
  6. 3
    Ja, hyfsat väl får man väl säga. Men det är jobbigt nu. De senaste nätterna har Love vaknat och gråtit vid ca 02 och inte velat somna om i sin säng, så han har kommit in till oss och sovit. Han har aldrig sovit i vår säng förutom enstaka nätter när han var 1,5-2 och hade ont av tandsprickning på nätterna. Som sagt jag vet inte vad jag ska göra för honom. Vi försöker att inte göra sån stor sak av hur det är nu men när han slår och buttar Ebba säger vi till honom.
    Hur är det själv då?
  7. Medlem sedan
    Apr 2006
    #4

    precis när Beppe

    fyllt fyra blev han en bortbyting. arg, våldsam och full av hot som; "om jag inte får som jag vill, så är jag inte ditt barn längre" och massor av tårar. nu i augusti har han gått in i "mamma, du är en vacker prinsessa, vackrast i hela Sverige och Danmark, faktiskt"-fasen. Den är betydligt trevligare! Men sommaren har varit tuff.

    Om han inte sover i er säng, kan ni ha en madrass under er säng som han kan dra fram när han har mardrömmar? bara ta med sig täcket och komma, tänkte jag, utan att störa så mycket. Beppe har mycket mardrömmar i perioder, men han sover ju alltid hos mig (ingen annan trängsel än en och annan katt i dubbelsängen..!). Frågan är hur allt blir när han får en liten syster om någon vecka!
    A positive attitude may not solve all your problems, but it will annoy enough people to make it worth the effort.
  8. 4
    precis när Beppe fyllt fyra blev han en bortbyting. arg, våldsam och full av hot som; "om jag inte får som jag vill, så är jag inte ditt barn längre" och massor av tårar. nu i augusti har han gått in i "mamma, du är en vacker prinsessa, vackrast i hela Sverige och Danmark, faktiskt"-fasen. Den är betydligt trevligare! Men sommaren har varit tuff.

    Om han inte sover i er säng, kan ni ha en madrass under er säng som han kan dra fram när han har mardrömmar? bara ta med sig täcket och komma, tänkte jag, utan att störa så mycket. Beppe har mycket mardrömmar i perioder, men han sover ju alltid hos mig (ingen annan trängsel än en och annan katt i dubbelsängen..!). Frågan är hur allt blir när han får en liten syster om någon vecka!

Liknande trådar

  1. 4-årsfas?
    By anna_kd in forum _0606 Junibarn
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2010-09-20, 14:58
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar