Våra barn börjar 1an!
_0309 Septemberbarn
  1. Medlem sedan
    Aug 2002
    #1

    Våra barn börjar 1an!

    Kanske har någotn redan börjat men för de flesta av våra barn så drar skolstarten igång nu. 1a klass! DET är stort det.

    Hur känner ni och barnen inför detta? Kul? Jobbigt? Nervöst?

    Har ni skaffat skolväska och annat som man bör ha? Ska ni vara med första skoldagen?
  2. 1
    Våra barn börjar 1an! Kanske har någotn redan börjat men för de flesta av våra barn så drar skolstarten igång nu. 1a klass! DET är stort det.

    Hur känner ni och barnen inför detta? Kul? Jobbigt? Nervöst?

    Har ni skaffat skolväska och annat som man bör ha? Ska ni vara med första skoldagen?
  3. Medlem sedan
    Mar 2002
    #2
    Jag tycker att det är stort, men Lucas verkar mest rycka på axlarna, det blir inte samma stora grej som när man själv var liten eftersom att de redan gått i skolan i ett års tid och kommer befinna sig i samma korridor bara ett annat rum.
    Har inte köpt ngt speciellt till starten, det känns som om han redan har det han behöver
    Han börjar på torsdag, i den där F1, som jag inte är helt förtjust i men jag ska inte döma i förväg men däremot hålla ett mycket uppmärksamt öga över hur det sköts och går
  4. 2
    Jag tycker att det är stort, men Lucas verkar mest rycka på axlarna, det blir inte samma stora grej som när man själv var liten eftersom att de redan gått i skolan i ett års tid och kommer befinna sig i samma korridor bara ett annat rum.
    Har inte köpt ngt speciellt till starten, det känns som om han redan har det han behöver
    Han börjar på torsdag, i den där F1, som jag inte är helt förtjust i men jag ska inte döma i förväg men däremot hålla ett mycket uppmärksamt öga över hur det sköts och går
  5. Medlem sedan
    Nov 1999
    #3
    Tycker faktiskt inte heller att det är så stort att börja ettan som det var när en annan var liten. Den största omställningen kom ifjol höst med ny skola och nytt fritids. I år byter de bara klassrum och iofs lärare också, men Albin verkar inte tycka att det är någon stor grej det heller. Det han mest ser framemot på måndag är födelsedagen Att fylla 7 år, det är STORT! Hihi!

    Jag planerar att vara med en stund på skolan om jag får barnvakt till de småsyskonen. Annars får han ta skolbussen som vanligt. Vi har inte handlat något speciellt heller förutom att uppdatera garderoben med lite långbyxor.
  6. 3
    Tycker faktiskt inte heller att det är så stort att börja ettan som det var när en annan var liten. Den största omställningen kom ifjol höst med ny skola och nytt fritids. I år byter de bara klassrum och iofs lärare också, men Albin verkar inte tycka att det är någon stor grej det heller. Det han mest ser framemot på måndag är födelsedagen Att fylla 7 år, det är STORT! Hihi!

    Jag planerar att vara med en stund på skolan om jag får barnvakt till de småsyskonen. Annars får han ta skolbussen som vanligt. Vi har inte handlat något speciellt heller förutom att uppdatera garderoben med lite långbyxor.
  7. Medlem sedan
    Nov 2002
    #4
    Här känns det ganska stort eftersom Luna faktiskt inte gått i skolan alls tidigare då vi valde bort förskoleklass. Hon börjar skola "på riktigt". Det är visserligen inte långt ifrån lekskolan, men det är en annan byggnad, skolgård, personal med mera.

    Luna har dock inte pratat om det så mycket. Det ska nog mest bli kul att träffa kompisarna igen. De är fyra lekis-grupper som slås ihop. Två från Lunas lekskola och två från lekskolor inne i stan. Alla grupper är intakta, en lekskolegrupp från Lunas lekskola slås ihop med en lekskolegrupp från stan, grupperna från stan är små. Klasserna blir ca 15-16 barn, Luna kommer gå i 1B.

    Vi har köpt ny ryggsäck och pennskrin, men i övrigt ingenting. Luna åkte skolbuss hela förra året, men i år kommer jag antagligen köra eftersom Sirius börjar på lekskolan och jag ändå kommer köra honom.

    Jag ser fram emot skolstarten, det ska bli spännande. Uppropet är på måndag, alla elever ropas upp under någon slags "ceremoni", niorna först, ettorna sist. Det ska också bli kul att se vad de kommer göra, hur allt kommer fungera osv. Deras fröken verkar riktigt bra, jag hoppas att det stämmer.
  8. 4
    Här känns det ganska stort eftersom Luna faktiskt inte gått i skolan alls tidigare då vi valde bort förskoleklass. Hon börjar skola "på riktigt". Det är visserligen inte långt ifrån lekskolan, men det är en annan byggnad, skolgård, personal med mera.

    Luna har dock inte pratat om det så mycket. Det ska nog mest bli kul att träffa kompisarna igen. De är fyra lekis-grupper som slås ihop. Två från Lunas lekskola och två från lekskolor inne i stan. Alla grupper är intakta, en lekskolegrupp från Lunas lekskola slås ihop med en lekskolegrupp från stan, grupperna från stan är små. Klasserna blir ca 15-16 barn, Luna kommer gå i 1B.

    Vi har köpt ny ryggsäck och pennskrin, men i övrigt ingenting. Luna åkte skolbuss hela förra året, men i år kommer jag antagligen köra eftersom Sirius börjar på lekskolan och jag ändå kommer köra honom.

    Jag ser fram emot skolstarten, det ska bli spännande. Uppropet är på måndag, alla elever ropas upp under någon slags "ceremoni", niorna först, ettorna sist. Det ska också bli kul att se vad de kommer göra, hur allt kommer fungera osv. Deras fröken verkar riktigt bra, jag hoppas att det stämmer.
  9. Medlem sedan
    Nov 1999
    #5

    Det är samma arbetslag

    som fsk-klass så här är det inte mer skillnad än tvärs över hallen till nytt klassrum ohc en ny fröken - och en ny elev i klassen. Samma fritidspersonal, samma leksaker, samma regler; ganska hemtamt mao. Men de har iaf tjatat sig till matteläxa denna vecka, så nånstans känns det som om allvaret börjar lite. Bara ettor och nollor i läxan, men ändå läxa. Och eftersom de gillar det så vet man att de är rätt små.
    The noble art of losing face
    will someday save the human race.
    Hans Blix
  10. 5
    Det är samma arbetslag som fsk-klass så här är det inte mer skillnad än tvärs över hallen till nytt klassrum ohc en ny fröken - och en ny elev i klassen. Samma fritidspersonal, samma leksaker, samma regler; ganska hemtamt mao. Men de har iaf tjatat sig till matteläxa denna vecka, så nånstans känns det som om allvaret börjar lite. Bara ettor och nollor i läxan, men ändå läxa. Och eftersom de gillar det så vet man att de är rätt små.

Liknande trådar

  1. Våra barn börjar skolan..
    By angiesry in forum Utlandsföräldrar
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2009-08-27, 21:56
  2. Vad är våra barn då?
    By sprengja in forum Ordet är fritt
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2008-09-23, 17:27
  3. Idag börjar verkligheten för våra små...
    By jojje22 in forum Förskoleklass (6-års.)
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-08-20, 13:54
  4. Nu börjar våra astrakaner mogna..
    By PetraKalmar in forum Mat & dryck
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2008-08-12, 20:48
  5. Våra små börjar...
    By Vera m 2 in forum _0410 Oktoberbarn
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-04-23, 09:42
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar