Lärare på skolor
Skolbarn
  1. byte
    #1

    Lärare på skolor

    borde byta klass varje skolår, eftersom både föräldrar och barn kan lära känna olika personal och barnen kan lära sig mer och att alla lärare tycker olika och att alla gillar inte alla.
  2. 1
    Lärare på skolor borde byta klass varje skolår, eftersom både föräldrar och barn kan lära känna olika personal och barnen kan lära sig mer och att alla lärare tycker olika och att alla gillar inte alla.
  3. Medlem sedan
    Aug 2000
    #2
    Det är en modell som fungerar om barnen är förberedda på att det ser ut så och om alla lärare arbetar efter samma pedagogiska modell. I den svenska skolan i dag är läraren ensam att besluta om vilken pedagogik som ska följas och att ändra arbetssätt varje år är förödande för ett litet barn. I de äldre årskurserna kan man ju inte byta eftersom det skulle krävas fler lärare per ämne än vad som är ekonomiskt försvarbart på de flesta skolor.
  4. 2
    Det är en modell som fungerar om barnen är förberedda på att det ser ut så och om alla lärare arbetar efter samma pedagogiska modell. I den svenska skolan i dag är läraren ensam att besluta om vilken pedagogik som ska följas och att ändra arbetssätt varje år är förödande för ett litet barn. I de äldre årskurserna kan man ju inte byta eftersom det skulle krävas fler lärare per ämne än vad som är ekonomiskt försvarbart på de flesta skolor.
  5. Medlem sedan
    Apr 2000
    #3

    nä vi har testat det

    dvs min sons klass har fått byta lärare varje år pga olika anledningar. Resultatet är en rätt stökig klass som hamnat lite efter eftersom man haft långa perioder av "lära-känna" varje år. Så fort en lärare har börjat ta tag i grupperingar och motsättningar så har det varit dags att byta.


    Men det kan ju hända att det funkar bättre för alla andra.
  6. 3
    nä vi har testat det dvs min sons klass har fått byta lärare varje år pga olika anledningar. Resultatet är en rätt stökig klass som hamnat lite efter eftersom man haft långa perioder av "lära-känna" varje år. Så fort en lärare har börjat ta tag i grupperingar och motsättningar så har det varit dags att byta.


    Men det kan ju hända att det funkar bättre för alla andra.
  7. Anonym
    #4
    Vi har också varit med om det, fast det var inte planerade byten utan handlade om lärare som fick barn, flyttade etc. Så min son fick en ny lärare varje år från förskoleklass upp till femman. Det var total katastrof. Det slutade precis som du beskriver, en stökig klass som hamnade efter i undervisningen.
    Jag tycker att TS snöat in på att tro att lärare bara vill barnen illa och att de favoriserar alternativt exkluderar barn. Jag skulle vilja påstå att de allra flesta lärare är proffsiga och vill barnens bästa. Det ingår i yrket att arbeta upp en social relation till barnen och det går inte på ett kick. Om det handlade om att programmera maskiner så skulle man kunna byta programmerare varje år, men det här handlar om mänskliga relationer.
  8. 4
    Vi har också varit med om det, fast det var inte planerade byten utan handlade om lärare som fick barn, flyttade etc. Så min son fick en ny lärare varje år från förskoleklass upp till femman. Det var total katastrof. Det slutade precis som du beskriver, en stökig klass som hamnade efter i undervisningen.
    Jag tycker att TS snöat in på att tro att lärare bara vill barnen illa och att de favoriserar alternativt exkluderar barn. Jag skulle vilja påstå att de allra flesta lärare är proffsiga och vill barnens bästa. Det ingår i yrket att arbeta upp en social relation till barnen och det går inte på ett kick. Om det handlade om att programmera maskiner så skulle man kunna byta programmerare varje år, men det här handlar om mänskliga relationer.

Liknande trådar

  1. Har era skolor
    By Jag-67 in forum Ordet är fritt
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2010-05-26, 12:11
  2. Ang skolor
    By malin2 in forum Utlandsföräldrar
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2009-11-19, 01:18
  3. Skolor
    By Mamma på väg in forum Skolbarn
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-05-14, 17:10
  4. Hur ser era skolor ut?
    By gullviva in forum Barn som yrke
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-03-21, 09:30
  5. 2 skolor
    By Suzy in forum Barn som yrke
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2006-06-08, 19:31
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar