Byta skola
Tonåringar
  1. Anonym
    #1

    Byta skola

    Hej.
    Har en son på 15 och börjar 9:an nästa vecka. Han har bestämt sig för att byta skola till en annan kommun...
    Jag tycker väl inte att det är det bästa men han har haft en jobbig period i 8:an. Han är anmäld för olaga hot, vi ska på förhör på onsdag om en stulen cross och i början på sommaren blev han påhoppad av en vakt i en mataffär enligt honom utan anledning...
    Han skolkade massor fick bara några ämnen godkända och är inte så omtyckt av lärarna eftersom han strular.
    Nu har han tänkt om och vill satsa men inte i samma skola.
    Vet någon hur detta fungerar? Vi har varit och pratat med hans rektor men han vill inte släppa sonen så där fick jag inga svar hur jag ska gå till väga. Hur skulle ni göra?
  2. 1
    Byta skola Hej.
    Har en son på 15 och börjar 9:an nästa vecka. Han har bestämt sig för att byta skola till en annan kommun...
    Jag tycker väl inte att det är det bästa men han har haft en jobbig period i 8:an. Han är anmäld för olaga hot, vi ska på förhör på onsdag om en stulen cross och i början på sommaren blev han påhoppad av en vakt i en mataffär enligt honom utan anledning...
    Han skolkade massor fick bara några ämnen godkända och är inte så omtyckt av lärarna eftersom han strular.
    Nu har han tänkt om och vill satsa men inte i samma skola.
    Vet någon hur detta fungerar? Vi har varit och pratat med hans rektor men han vill inte släppa sonen så där fick jag inga svar hur jag ska gå till väga. Hur skulle ni göra?
  3. Medlem sedan
    Oct 2002
    #2
    Du kanske kan ringa rektorn i skolan där han vill gå?
  4. 2
    Du kanske kan ringa rektorn i skolan där han vill gå?
  5. NotShaken_HeltStörd
    #3
    Hm, här skulle jag nog vilja ha ett lite närmare samtal med rektorn på skolan där han går. Varför vill han inte "släppa" sonen? Är h*n rädd att problemen ska accelerera i en annan skola? Tror h*n att sonen flyr en jobbig situation som h*n istället vill att sonen ska konfrontera? Är h*n rädd att de arbetet som de lagt ner på din son ska gå förlorat och att han hamnar på ruta ett igen? Ja, innan jag gjorde något så skulle jag vilja tala med rektorn för att inte sonen, i rent oförstånd, väljer något som istället förvärrar situationen för honom. Sedan tror jag inte att rektorn kan neka er att byta skola - men berätta hur ni resonerar så att ni får med honom eller henne på tåget för då kan ni också få stöd i ert beslut. Att byta skola kan vara den "nystart" som din son verkar behöva. Jag kan förstå det resonemanget. Men jag kan också förstå aspekteran som kan tala emot det här beslutet.
  6. 3
    Hm, här skulle jag nog vilja ha ett lite närmare samtal med rektorn på skolan där han går. Varför vill han inte "släppa" sonen? Är h*n rädd att problemen ska accelerera i en annan skola? Tror h*n att sonen flyr en jobbig situation som h*n istället vill att sonen ska konfrontera? Är h*n rädd att de arbetet som de lagt ner på din son ska gå förlorat och att han hamnar på ruta ett igen? Ja, innan jag gjorde något så skulle jag vilja tala med rektorn för att inte sonen, i rent oförstånd, väljer något som istället förvärrar situationen för honom. Sedan tror jag inte att rektorn kan neka er att byta skola - men berätta hur ni resonerar så att ni får med honom eller henne på tåget för då kan ni också få stöd i ert beslut. Att byta skola kan vara den "nystart" som din son verkar behöva. Jag kan förstå det resonemanget. Men jag kan också förstå aspekteran som kan tala emot det här beslutet.
  7. Medlem sedan
    Mar 2008
    #4
    Toppen av din son att han vill ha en nystart! Ta kontakt med den nya skolan, så hjälper de dig med hur du ska göra för att få med skolpengen.
  8. 4
    Toppen av din son att han vill ha en nystart! Ta kontakt med den nya skolan, så hjälper de dig med hur du ska göra för att få med skolpengen.
  9. Medlem sedan
    Dec 2003
    #5
    Rektorn på gamla skolan kan inte hindra skolbytet, däremot kan den nya skolan säga att de har fullt, så det är isf där det kan bli stopp.

    Jag tycker det låter bra att din son vill satsa nu i 9:an och han förstår hur svårt det kan vara att bryta ett mönster och en roll man hamnat i. Stötta honom genom att tillsammans lägga upp en strategi för hur han ska lyckas med att ta nya tag.

    Bra frågor att prata igenom:
    -Hur vill du ha det i nya skolan?
    -Vilka effekter skulle det få, om du fick det så som du vill ha det?
    -Hur vet vi om vi lyckats?
    -Vilket stöd behöver du från lärarna?
    -Från oss hemma?
    -Vilka ämnen vill du satsa mest på?
    -Vilka ämnen klarar du med mindre ansträngning?
    -Vad tror du största utmaningen blir för dig?
    -Vad behöver lärarna veta om dig?
    -Vilken hjälp vill du ha av mig?
    -Hur märker du om du hamnat på fel spår?
    -Vad gör du för att komma tillbaka upp på banan?
    -Vad är det första du ska göra för att få det du vill ha?
    -När kommer du att göra det?
  10. 5
    Rektorn på gamla skolan kan inte hindra skolbytet, däremot kan den nya skolan säga att de har fullt, så det är isf där det kan bli stopp.

    Jag tycker det låter bra att din son vill satsa nu i 9:an och han förstår hur svårt det kan vara att bryta ett mönster och en roll man hamnat i. Stötta honom genom att tillsammans lägga upp en strategi för hur han ska lyckas med att ta nya tag.

    Bra frågor att prata igenom:
    -Hur vill du ha det i nya skolan?
    -Vilka effekter skulle det få, om du fick det så som du vill ha det?
    -Hur vet vi om vi lyckats?
    -Vilket stöd behöver du från lärarna?
    -Från oss hemma?
    -Vilka ämnen vill du satsa mest på?
    -Vilka ämnen klarar du med mindre ansträngning?
    -Vad tror du största utmaningen blir för dig?
    -Vad behöver lärarna veta om dig?
    -Vilken hjälp vill du ha av mig?
    -Hur märker du om du hamnat på fel spår?
    -Vad gör du för att komma tillbaka upp på banan?
    -Vad är det första du ska göra för att få det du vill ha?
    -När kommer du att göra det?
  11. Anonym
    #6
    Är det verkligen så att man automatiskt kan få med sig sin skolpeng från en kommun till en annan? Gäller det inte bara gymnasiet?
  12. 6
    Är det verkligen så att man automatiskt kan få med sig sin skolpeng från en kommun till en annan? Gäller det inte bara gymnasiet?
  13. Medlem sedan
    Aug 2005
    #7
    Ja, man kan få med sig skolpengen. Det är den kommunen som tar emot som bestämmer. Vill de ta emot, så kan inte hemkommunen neka att man börjar i annan kommun.
    Det finns fall där den mottagande kommunen inte kan neka, men då är det väldigt allvarliga fall. Vet inte exakt, men gissar på grov mobbing som ett exempel.
  14. 7
    Ja, man kan få med sig skolpengen. Det är den kommunen som tar emot som bestämmer. Vill de ta emot, så kan inte hemkommunen neka att man börjar i annan kommun.
    Det finns fall där den mottagande kommunen inte kan neka, men då är det väldigt allvarliga fall. Vet inte exakt, men gissar på grov mobbing som ett exempel.

Liknande trådar

  1. Att byta skola?
    By Becky64 in forum Stora barn
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2011-02-13, 08:35
  2. Byta skola?
    By -ballerina- in forum Förskoleklass (6-års.)
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2009-08-16, 22:36
  3. Byta skola??
    By LiZ. in forum Utlandsföräldrar
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-03-17, 10:40
  4. Byta skola??
    By väljer att vara annonym.. in forum Vårdnad - gemensam/enskild
    Svar: 21
    Senaste inlägg: 2006-03-03, 00:13
  5. Byta skola?
    By JI in forum Stora barn
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2006-02-22, 23:17
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar