Fan vad jag blir trött på det här.
_0911 Novemberbarn
  1. Medlem sedan
    Jan 2007
    #1

    Fan vad jag blir trött på det här.

    Sakarias och hans sömn är som en elakartad följetång i vårt hem och jag vet inte hur jag ska få detta att sluta. Det går inte att få honom att slappna av alls när det är dags att sova. Inte en enda gång kan vi lägga honom i sängen och tro att han ska somna av sig självt. Vi testade ikväll vid 22 för då var det dags att lägga honom för natten. Men han bara tvärvägrade så mannen stoppade i honom i vagnen och gick ut med honom. Han somnade inte. Vi drog honom över tröskeln i en 30 minuter utan resultat. Jag ammade honom och han blev jättetrött och jag bar ner honom i sängen igen. Ungen ställer sig upp och håller låda och till slut börjar det gnällas. Det blir skrik och då går jag in och lägger ner honom igen. Går ut och han ställer sig igen. Det går inte att lägga honom alls för han sätter sig upp direkt. Jag höll på så i över fem minuter men det bara eskalerar i mer skrik. Så fort han har lugnat sig börjar han igen när man stoppar ner han i sängen. Jag får snart psykbryt på detta för inte fan ska det vara så krångligt att få ett barn att somna. Han har ju kunnat detta men allt blev så här när han började krypa. Det funkar de flesta gånger med vagnen men nu vill han inte det heller alla gånger. Han skriker tills han spyr varenda gång man försöker stå på sig. Han somnar inte i famnen heller. Får hålla i honom allt vad man kan och han ålar sig som en mask. Ligga jämte är samma sak. Han ska bara upp och iväg. Buffa i rumpan går inte. Vad mer kan man hitta på för att få honom att somna. Bärsele går bort eftersom det är ännu krångligare än att använda vagnen. Känns helt hopplöst. just nu står han är jämte och ser inte direkt trött ut. Han har varit vaken sedan 18.00.
  2. 1
    Fan vad jag blir trött på det här. Sakarias och hans sömn är som en elakartad följetång i vårt hem och jag vet inte hur jag ska få detta att sluta. Det går inte att få honom att slappna av alls när det är dags att sova. Inte en enda gång kan vi lägga honom i sängen och tro att han ska somna av sig självt. Vi testade ikväll vid 22 för då var det dags att lägga honom för natten. Men han bara tvärvägrade så mannen stoppade i honom i vagnen och gick ut med honom. Han somnade inte. Vi drog honom över tröskeln i en 30 minuter utan resultat. Jag ammade honom och han blev jättetrött och jag bar ner honom i sängen igen. Ungen ställer sig upp och håller låda och till slut börjar det gnällas. Det blir skrik och då går jag in och lägger ner honom igen. Går ut och han ställer sig igen. Det går inte att lägga honom alls för han sätter sig upp direkt. Jag höll på så i över fem minuter men det bara eskalerar i mer skrik. Så fort han har lugnat sig börjar han igen när man stoppar ner han i sängen. Jag får snart psykbryt på detta för inte fan ska det vara så krångligt att få ett barn att somna. Han har ju kunnat detta men allt blev så här när han började krypa. Det funkar de flesta gånger med vagnen men nu vill han inte det heller alla gånger. Han skriker tills han spyr varenda gång man försöker stå på sig. Han somnar inte i famnen heller. Får hålla i honom allt vad man kan och han ålar sig som en mask. Ligga jämte är samma sak. Han ska bara upp och iväg. Buffa i rumpan går inte. Vad mer kan man hitta på för att få honom att somna. Bärsele går bort eftersom det är ännu krångligare än att använda vagnen. Känns helt hopplöst. just nu står han är jämte och ser inte direkt trött ut. Han har varit vaken sedan 18.00.
  3. Medlem sedan
    Jan 2002
    #2
    Oj, vilken mardröm....

    Alltså, jag har ju själv aldrig haft såna problem med vare sig Kian eller de andra två så har tyvärr inga bra tips

    Men har en kompis som köpte Anna Wahlgrens bok eller var det cd-skiva kanske? Där man lär barnet att somna själv. Det funkade för dem!
  4. 2
    Oj, vilken mardröm....

    Alltså, jag har ju själv aldrig haft såna problem med vare sig Kian eller de andra två så har tyvärr inga bra tips

    Men har en kompis som köpte Anna Wahlgrens bok eller var det cd-skiva kanske? Där man lär barnet att somna själv. Det funkade för dem!
  5. Medlem sedan
    May 2009
    #3
    Vi kan bilda klubb du och jag - typ. Lukas kan ju i alla fall somna i famnen, men sen vaknar han en gång i timmen (eller oftare) hela natten igenom..

    Personligen vill jag inte ta till AW, jag tycker hennes metoder är grymma. Hon förespråkar ju att man ska trycka ner ungen i madrassen och klappa rumpan trots hysteriska skrik och att man inte ska ta hand om barnet när det skriker tills det spyr eller om det bajsar. Istället ska ungen få ligga i sina spyor/avföring tills det somnar. Nu får ju såklart alla tycka vad de själva vill, men jag tycker det känns helt otänkbart för min egen del.

    Hur ser hans dagsschema ut? När och hur länge sover han på dagarna?
  6. 3
    Vi kan bilda klubb du och jag - typ. Lukas kan ju i alla fall somna i famnen, men sen vaknar han en gång i timmen (eller oftare) hela natten igenom..

    Personligen vill jag inte ta till AW, jag tycker hennes metoder är grymma. Hon förespråkar ju att man ska trycka ner ungen i madrassen och klappa rumpan trots hysteriska skrik och att man inte ska ta hand om barnet när det skriker tills det spyr eller om det bajsar. Istället ska ungen få ligga i sina spyor/avföring tills det somnar. Nu får ju såklart alla tycka vad de själva vill, men jag tycker det känns helt otänkbart för min egen del.

    Hur ser hans dagsschema ut? När och hur länge sover han på dagarna?
  7. Medlem sedan
    Jan 2002
    #4
    Fy vad drygt! Känner med dig....
    Jag skulle nog också gått igenom allt du redan testat. Har du provat ändra sovrutinen på dagen? Hur sover han då? Går det att tidigarelägga hans sista middagsvila?

    Låter som att han har svårt att komma till ro helt enkelt och kanske är en liten testande herre?

    Hoppas det vänder snart för er!
  8. 4
    Fy vad drygt! Känner med dig....
    Jag skulle nog också gått igenom allt du redan testat. Har du provat ändra sovrutinen på dagen? Hur sover han då? Går det att tidigarelägga hans sista middagsvila?

    Låter som att han har svårt att komma till ro helt enkelt och kanske är en liten testande herre?

    Hoppas det vänder snart för er!
  9. Medlem sedan
    Aug 2009
    #5
    Usch vad jobbigt för er!
    Jag har inte heller några bra tips då jag är grymt bortskämd med att hon somnar. Måste klämma lite på hennes ben (annars sparkar/sprattlar hon för fullt), stryka henne över pannan och sjunga (ca 25-30 min nu, kortare förr) för att hon ska slappna av och komma till ro. Efter det kan hon somna.
    Kanske att det kan hjälpa om sista sovstunden på dagen är tidigare? Men jag antar att du har gjort allt redan.
    Hoppas verkligen att detta är något som Sakarias lugnar sig med snart.
  10. 5
    Usch vad jobbigt för er!
    Jag har inte heller några bra tips då jag är grymt bortskämd med att hon somnar. Måste klämma lite på hennes ben (annars sparkar/sprattlar hon för fullt), stryka henne över pannan och sjunga (ca 25-30 min nu, kortare förr) för att hon ska slappna av och komma till ro. Efter det kan hon somna.
    Kanske att det kan hjälpa om sista sovstunden på dagen är tidigare? Men jag antar att du har gjort allt redan.
    Hoppas verkligen att detta är något som Sakarias lugnar sig med snart.
  11. Medlem sedan
    Nov 2003
    #6
    Usch va jobbigt för er alla!!

    Känns som om han verkligen går på high speed och inte får någon ro i kroppen alls!!

    Har ni provat att låta han bada i ett lite varmare bad för att få avslappning innan sovdax ?! Finns ju den här oljan med lavendel i bedtime heter den.
    Visst då kanske man får en rutin till att följa men det kan ju vara värt det om han får ro och somnar så att ni får eran tid oxå!!!

    Kram..
  12. 6
    Usch va jobbigt för er alla!!

    Känns som om han verkligen går på high speed och inte får någon ro i kroppen alls!!

    Har ni provat att låta han bada i ett lite varmare bad för att få avslappning innan sovdax ?! Finns ju den här oljan med lavendel i bedtime heter den.
    Visst då kanske man får en rutin till att följa men det kan ju vara värt det om han får ro och somnar så att ni får eran tid oxå!!!

    Kram..
  13. Medlem sedan
    Nov 2005
    #7
    Jag joinar också klubben, vad ska vi kalla oss?

    Skojar du!?!? Det där med spyorna/avföringen enl AW?? Alltså, då är jag hellre vaken tills han fyller 18. Aldrig i liiivet att jag skulle utsätta NÅN för det, och framförallt inte mitt eget lilla underbara barn.
  14. 7
    Jag joinar också klubben, vad ska vi kalla oss?

    Skojar du!?!? Det där med spyorna/avföringen enl AW?? Alltså, då är jag hellre vaken tills han fyller 18. Aldrig i liiivet att jag skulle utsätta NÅN för det, och framförallt inte mitt eget lilla underbara barn.
  15. Medlem sedan
    Jan 2007
    #8
    Nä här har det inte heller varit några sådana här problem med de tre storebröderna. Så man står sig slätt när inget funkar som man tycker man fått till med de andra barnen.
  16. 8
    Nä här har det inte heller varit några sådana här problem med de tre storebröderna. Så man står sig slätt när inget funkar som man tycker man fått till med de andra barnen.
  17. Medlem sedan
    Jan 2007
    #9
    Nä jag håller med dig om att det inte funkar att låta sitt barn få ligga och somna i sina spyor. Vill man det själv liksom om man skulle ha spytt i sin säng? Nej knappast. Bebisar är ju med människor!

    Sakarias sover i ett par timmar på förmiddagen och han brukar då få somna ett par timmar efter att han vaknat. Sedan är han vaken i 3-4 timmar innan han får sova en stund igen och då kan det bli allt mellan 30 minuter till 1,5timme. Vi väcker honom om klockan blir för sen.
  18. 9
    Nä jag håller med dig om att det inte funkar att låta sitt barn få ligga och somna i sina spyor. Vill man det själv liksom om man skulle ha spytt i sin säng? Nej knappast. Bebisar är ju med människor!

    Sakarias sover i ett par timmar på förmiddagen och han brukar då få somna ett par timmar efter att han vaknat. Sedan är han vaken i 3-4 timmar innan han får sova en stund igen och då kan det bli allt mellan 30 minuter till 1,5timme. Vi väcker honom om klockan blir för sen.
  19. Medlem sedan
    Jan 2007
    #10
    Jag hoppas att skolstarten här nu ska hjälpa oss att tidigare lägga alla hans sovtider. vi blir ju tvugna att gå upp mycket tidigare nu så det borde ju autmatiskt bli bättre tider då. Hoppas det ialla fall.

    Ja han har jättesvårt att komma till ro och vem vet. han kanske kommer testa oss till tusen i allt som tänkas kan framöver...
  20. 10
    Jag hoppas att skolstarten här nu ska hjälpa oss att tidigare lägga alla hans sovtider. vi blir ju tvugna att gå upp mycket tidigare nu så det borde ju autmatiskt bli bättre tider då. Hoppas det ialla fall.

    Ja han har jättesvårt att komma till ro och vem vet. han kanske kommer testa oss till tusen i allt som tänkas kan framöver...
  21. Medlem sedan
    Jan 2007
    #11
    Det där med att klappa och stryka honom på ryggen och i pannan har jag försökt men han blir helvild när jag gör det. Hade varit skönt om det hade hjälpt.
  22. 11
    Det där med att klappa och stryka honom på ryggen och i pannan har jag försökt men han blir helvild när jag gör det. Hade varit skönt om det hade hjälpt.
  23. Medlem sedan
    Jan 2007
    #12
    Japp, har testat kvällsbad. Det tog jag till redan när han var nyfödd och vägrade somna förren klockan var 03 på natten. Men inte var det lugnande inte. Det blev värre av det. Det enda vi får att funka är att dra honom i vagnen.
  24. 12
    Japp, har testat kvällsbad. Det tog jag till redan när han var nyfödd och vägrade somna förren klockan var 03 på natten. Men inte var det lugnande inte. Det blev värre av det. Det enda vi får att funka är att dra honom i vagnen.
  25. Medlem sedan
    May 2009
    #13
    Det kan inte vara så "enkelt" som att han inte är trött på kvällarna? Han kanske är mogen att gå över till bara en dagsvila? Jag vet inte, bara spånar
  26. 13
    Det kan inte vara så "enkelt" som att han inte är trött på kvällarna? Han kanske är mogen att gå över till bara en dagsvila? Jag vet inte, bara spånar
  27. Medlem sedan
    Jan 2007
    #14
    Vi har provat att ha honom sovandes bara en gång på dagen flera gånger men det resulterar i att han är vaken tre timmar mitt i natten. Så han är nog inte mogen för det än dessvärre.
  28. 14
    Vi har provat att ha honom sovandes bara en gång på dagen flera gånger men det resulterar i att han är vaken tre timmar mitt i natten. Så han är nog inte mogen för det än dessvärre.
  29. Medlem sedan
    Aug 2006
    #15
    Åh va jobbigt det låter! Har haft ett par sådana kvällar (i samband med lära sig krypa tex) och skulle nog bli tokig om dom var så ofta som ni verkar ha..
    Jag har inte läst så mycket innan och inte svaren du fått så vet inte vad du testat mer. Det som jag tror räddar oss ofta är att ge vällingen i sängen med pip 1 alltså med liten öppning så det tar lång tid att få i sig. Jag lägger honom på sidan, bullar upp med ett täcke som håller fast vällingflaskan släcker ner så det blir riktigt mörkt och sätter på hårfönen och lägger utanför dörren. Vet inte vad det är men han blir lugn av sådana ljud. Och så tar det bort alla andra ljud vilket gör att han inte väcks om vi skulle råka slamra i köket.. brukar låta fläkten vara på tills jag vet att han somnat in tillräckligt..
    Vällingflaskan byter jag ut mot napp när jag märker att han antingen somnat, eller inte vill ha mer välling.
    Om inte din lille inte gillar varken välling eller napp har jag tyvärr inga bra tips mer än dom du testat. Hoppas verkligen att det blir bättre snart!
  30. 15
    Åh va jobbigt det låter! Har haft ett par sådana kvällar (i samband med lära sig krypa tex) och skulle nog bli tokig om dom var så ofta som ni verkar ha..
    Jag har inte läst så mycket innan och inte svaren du fått så vet inte vad du testat mer. Det som jag tror räddar oss ofta är att ge vällingen i sängen med pip 1 alltså med liten öppning så det tar lång tid att få i sig. Jag lägger honom på sidan, bullar upp med ett täcke som håller fast vällingflaskan släcker ner så det blir riktigt mörkt och sätter på hårfönen och lägger utanför dörren. Vet inte vad det är men han blir lugn av sådana ljud. Och så tar det bort alla andra ljud vilket gör att han inte väcks om vi skulle råka slamra i köket.. brukar låta fläkten vara på tills jag vet att han somnat in tillräckligt..
    Vällingflaskan byter jag ut mot napp när jag märker att han antingen somnat, eller inte vill ha mer välling.
    Om inte din lille inte gillar varken välling eller napp har jag tyvärr inga bra tips mer än dom du testat. Hoppas verkligen att det blir bättre snart!
  31. Medlem sedan
    Jun 2009
    #16
    Hej
    Det var ett tag sen. Vad segt med sömnen. Jag märker lite samma tendenser med Elliot. Han är ju snart 10 månader och det är ju en period med mycket nya intryck och mycket av det så påverkas sömnen.

    Har du testat att börja varva ner honom ett tag innan ni ska lägga honom? vad gillar han? Gå ifrån tv och va i en tyst och mysig miljö. Är kan törstig, jag ger Elliot vatten på natten när han vaknar och det kan räcka för honom. Äter han precis innan läggdags eller får han en stund innan läggdags? Ibland kan man ju ge lite välling igen bara för att komma till ro.. Det är ju så svårt och alla barn är ju så olika. Har du pratat med BVC?
    Pauline
  32. 16
    Hej
    Det var ett tag sen. Vad segt med sömnen. Jag märker lite samma tendenser med Elliot. Han är ju snart 10 månader och det är ju en period med mycket nya intryck och mycket av det så påverkas sömnen.

    Har du testat att börja varva ner honom ett tag innan ni ska lägga honom? vad gillar han? Gå ifrån tv och va i en tyst och mysig miljö. Är kan törstig, jag ger Elliot vatten på natten när han vaknar och det kan räcka för honom. Äter han precis innan läggdags eller får han en stund innan läggdags? Ibland kan man ju ge lite välling igen bara för att komma till ro.. Det är ju så svårt och alla barn är ju så olika. Har du pratat med BVC?
    Pauline
  33. Medlem sedan
    Jan 2007
    #17
    Nä välling är ingen större favorit här. Han får en stor tallrik gröt på kvällen istället.

    Sätta på en massa apparater för att få insomningsljud blir det inte då vi har ljud så det räcker och blir över här om dagarna som det är. Han sover när han väl har somnat in så då kan vi vara igång som vanligt i princip.
  34. 17
    Nä välling är ingen större favorit här. Han får en stor tallrik gröt på kvällen istället.

    Sätta på en massa apparater för att få insomningsljud blir det inte då vi har ljud så det räcker och blir över här om dagarna som det är. Han sover när han väl har somnat in så då kan vi vara igång som vanligt i princip.
  35. Medlem sedan
    Jan 2007
    #18
    Nej jag har inte pratat med BVC men har tid i nästa vecka. Men det lär inte bli mycket sagt då eftersom det är läkarkontroll och den läkaren vi har här är inte så speciellt pratsam.

    Sakarias äter en tallrik gröt en stund innan vi ska lägga honom. Välling gillar han inte så mycket men vi försöker med det med vissa kvällar
  36. 18
    Nej jag har inte pratat med BVC men har tid i nästa vecka. Men det lär inte bli mycket sagt då eftersom det är läkarkontroll och den läkaren vi har här är inte så speciellt pratsam.

    Sakarias äter en tallrik gröt en stund innan vi ska lägga honom. Välling gillar han inte så mycket men vi försöker med det med vissa kvällar
  37. Medlem sedan
    Nov 2003
    #19
    Maximilian vägrar oxå välling men däremot dricker han NAN 3 ! ett litet tips o prova kanske
  38. 19
    Maximilian vägrar oxå välling men däremot dricker han NAN 3 ! ett litet tips o prova kanske
  39. Medlem sedan
    Jan 2007
    #20
    Vi får i Drikki men det är ju aningens dyrt att köra på det. Har lite babysemp kvar och ska testa det. Tack för tipset.
  40. 20
    Vi får i Drikki men det är ju aningens dyrt att köra på det. Har lite babysemp kvar och ska testa det. Tack för tipset.

Liknande trådar

  1. Blir så trött på att vara trött, nu har
    By JaCal in forum Utlandsföräldrar
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2010-12-08, 17:45
  2. Trött.. Ibland blir man trött..
    By ullet in forum Ordet är fritt
    Svar: 25
    Senaste inlägg: 2009-07-02, 15:26
  3. Blir så trött! :(
    By anonymt namn in forum Arbete, ekonomi & juridik
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2009-04-03, 18:48
  4. Vad trött jag blir!
    By Sjubarnsmamma in forum Mammasnack
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2006-11-14, 08:35
  5. Jag blir så trött
    By Annika o Amy 29-3-06 in forum Förlossning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2005-11-07, 20:18
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar