Vad göra med undanröjda kläder/leksaker?
_0901 Januaribarn
  1. Medlem sedan
    Aug 2008
    #1

    Vad göra med undanröjda kläder/leksaker?

    Har idag rensat lite bland barnens enorma leksakssamling.
    Fast de inte ens fyllt två så finns det så mycket leksaker de fått så de hinner inte ens leke med allt. Mycket är ärvt men mycket de fått som gåvor också.
    Själv tycker jag att de hyllor och lådor som redan finns i deras rum ska räcka till alla leksakerna, mer än så behöver de inte.
    Så nu tog jag äntligen tag i saken och rensade bort "bäbis" leksakerna.
    Men min undran är, vad gör man med dem nu?
    Ska man skänka bort, spara i förrådet eller vad?
    Samma med deras urvuxna kläder som det finns flera kartonger av.
    Hur har ni gjort eller hur har ni tänkt göra?
    Ska man spara leksakerna tills barnen själva blir färäldrar eller rent av som minne till dem eller vad?
    Nu vet vi ju inte om det blir fler barn eller inte, men är lite av en sparare.
    Börjar vara lite fullt i förrådet...
    Har svårt att slänga/ge bort saker. Slänger bara sådant som är trasigt
    Så har ni några råd så tar jag tacksamt emot det.
  2. 1
    Vad göra med undanröjda kläder/leksaker? Har idag rensat lite bland barnens enorma leksakssamling.
    Fast de inte ens fyllt två så finns det så mycket leksaker de fått så de hinner inte ens leke med allt. Mycket är ärvt men mycket de fått som gåvor också.
    Själv tycker jag att de hyllor och lådor som redan finns i deras rum ska räcka till alla leksakerna, mer än så behöver de inte.
    Så nu tog jag äntligen tag i saken och rensade bort "bäbis" leksakerna.
    Men min undran är, vad gör man med dem nu?
    Ska man skänka bort, spara i förrådet eller vad?
    Samma med deras urvuxna kläder som det finns flera kartonger av.
    Hur har ni gjort eller hur har ni tänkt göra?
    Ska man spara leksakerna tills barnen själva blir färäldrar eller rent av som minne till dem eller vad?
    Nu vet vi ju inte om det blir fler barn eller inte, men är lite av en sparare.
    Börjar vara lite fullt i förrådet...
    Har svårt att slänga/ge bort saker. Slänger bara sådant som är trasigt
    Så har ni några råd så tar jag tacksamt emot det.
  3. Medlem sedan
    Aug 2010
    #2
    När det gällde dyrare kläder, skor och dyrare leksaker (typ cyklar, skidor) så skickade vi vidare när sonen vuxit ur dem. Enklare kläder och leksaker, men fräscha och hela, lämnade jag till Pingstkyrkan. Somliga säljer, men det har jag inte orkat hålla på med.

    När det gäller att spara tills de blir vuxna har jag varit mycket återhållsam. Jag har satt en maxgräns på två bananlådor, jag tror nämligen att där ungefär går gränsen för vad som är roligt och spännande att få. Särskilt söta och speciella kläder, gärna som är kopplade till ett speciellt minne, ett eller två par små, små skor, några favoritleksaker (det styggt ohygienska och slitna gosedjuret är viktigast av allt!) och några böcker som han och jag älskade att läsa tillsammans.

    Ägodelar medför en massa arbete, både att ha och att reducera. Men jag tycker inte det är hyggligt att skicka jobbet vidare till nästa generation... :-)

    Räknar man med att få fler barn kan/ska man givetvis spara mera. Små barn bryr sig inte så mycket och för besparingen kan man göra nåt kul med hela familjen!
  4. 2
    När det gällde dyrare kläder, skor och dyrare leksaker (typ cyklar, skidor) så skickade vi vidare när sonen vuxit ur dem. Enklare kläder och leksaker, men fräscha och hela, lämnade jag till Pingstkyrkan. Somliga säljer, men det har jag inte orkat hålla på med.

    När det gäller att spara tills de blir vuxna har jag varit mycket återhållsam. Jag har satt en maxgräns på två bananlådor, jag tror nämligen att där ungefär går gränsen för vad som är roligt och spännande att få. Särskilt söta och speciella kläder, gärna som är kopplade till ett speciellt minne, ett eller två par små, små skor, några favoritleksaker (det styggt ohygienska och slitna gosedjuret är viktigast av allt!) och några böcker som han och jag älskade att läsa tillsammans.

    Ägodelar medför en massa arbete, både att ha och att reducera. Men jag tycker inte det är hyggligt att skicka jobbet vidare till nästa generation... :-)

    Räknar man med att få fler barn kan/ska man givetvis spara mera. Små barn bryr sig inte så mycket och för besparingen kan man göra nåt kul med hela familjen!
  5. Medlem sedan
    Aug 2008
    #3
    Tack för tipsen
    Ska försöka få till tiden för genomgång av allt i förrådet under hösten, iaf före jul
  6. 3
    Tack för tipsen
    Ska försöka få till tiden för genomgång av allt i förrådet under hösten, iaf före jul

Liknande trådar

  1. mer nya kläder,leksaker på tradera
    By kickan77 in forum Småbarn
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2009-09-07, 06:21
  2. Kläder och leksaker
    By Zijada in forum Småbarn
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2009-05-16, 06:19
  3. Kläder/leksaker
    By blivit moster in forum Bebiskläder
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-06-26, 08:28
  4. Kläder/leksaker med Dora
    By Tjorven v.25 in forum Småbarn
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-11-28, 07:59
  5. Upprop om leksaker och kläder
    By CarolinaK in forum _0609 Septemberbarn
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-11-01, 10:32
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar