Datoranvändande & barn...
Ordet är fritt
  1. Medlem sedan
    Nov 2003
    #1

    Datoranvändande & barn...

    ...jag satt & tjôta som en galen igårkväll om det där med datoranvändande...
    NU vill jag bara skitsnabbt få skriva att det som skrämmer mig & det enda jag diskuterade igår var att man ska hålla ögonen på å det grövsta var spel på nätet, typ WoW osv...

    Att barnen ska använda sig av datorn till innerligt mycket i våra liv - absolut, det är ofta både utvecklande & socialt...

    Men alltså vad jag kämpar så hårt för att ropa ut så högt jag kan är att jag vill att ni ser till att det inet börjar gå överstyr innan de blivit tonåringar - det är en liten hög sunda tonåringar, de första som fastnat illa i spelen och som troligtvis aldrig hade negligerat själva livet, skolan osv om de inte fastnat i spelmissbrukandet (hela nätter & dagar både i smyg & helt öppet)...

    Jag är som sagt inte mot datorer om ngn nu skulle tro det, OCH jag är även emot förbud - men... om utifall att... snälla - håll koll & tighta upp- och till om ni ser att det börjar knasa till sig hos era eller era barns kompisar!!!
    "I don't necessarily agree with everything I say"
    //Marshall McLuhan

    "vilken tur att jag finns - jag som har så roligt"
    //systerdottern 4 år
  2. 1
    Datoranvändande & barn... ...jag satt & tjôta som en galen igårkväll om det där med datoranvändande...
    NU vill jag bara skitsnabbt få skriva att det som skrämmer mig & det enda jag diskuterade igår var att man ska hålla ögonen på å det grövsta var spel på nätet, typ WoW osv...

    Att barnen ska använda sig av datorn till innerligt mycket i våra liv - absolut, det är ofta både utvecklande & socialt...

    Men alltså vad jag kämpar så hårt för att ropa ut så högt jag kan är att jag vill att ni ser till att det inet börjar gå överstyr innan de blivit tonåringar - det är en liten hög sunda tonåringar, de första som fastnat illa i spelen och som troligtvis aldrig hade negligerat själva livet, skolan osv om de inte fastnat i spelmissbrukandet (hela nätter & dagar både i smyg & helt öppet)...

    Jag är som sagt inte mot datorer om ngn nu skulle tro det, OCH jag är även emot förbud - men... om utifall att... snälla - håll koll & tighta upp- och till om ni ser att det börjar knasa till sig hos era eller era barns kompisar!!!
  3. Medlem sedan
    Oct 2006
    #2
    Det är ju det jag gör, jag svarade sent så jag tror inte jag fick någon respons på mitt svar.. Av vem som nu startade tråden..

    Men precis, typ exakt samma.. Jag är för spel, det är utvecklande, jag är emot sånt datanördande så det är ett handikapp som genererar asociala tjockisar (har några såna grannar och det är inte sunt på en fläck)...

    Datorer är kul men ska inte vara _allt_.
  4. 2
    Det är ju det jag gör, jag svarade sent så jag tror inte jag fick någon respons på mitt svar.. Av vem som nu startade tråden..

    Men precis, typ exakt samma.. Jag är för spel, det är utvecklande, jag är emot sånt datanördande så det är ett handikapp som genererar asociala tjockisar (har några såna grannar och det är inte sunt på en fläck)...

    Datorer är kul men ska inte vara _allt_.
  5. Medlem sedan
    Nov 2003
    #3

    jag kollade inet tillbaka...

    ...det var en sån tjôtig tråd!!!

    Men jag blir faktiskt skitorolig då så få svarar ens här... är det en barnvakt man inet vill mista, förstår man inte hur jäkla illa & vanligt det är ändå i tonåren?...

    Men jag tänker precis som dig - exakt så!!!
    "I don't necessarily agree with everything I say"
    //Marshall McLuhan

    "vilken tur att jag finns - jag som har så roligt"
    //systerdottern 4 år
  6. 3
    jag kollade inet tillbaka... ...det var en sån tjôtig tråd!!!

    Men jag blir faktiskt skitorolig då så få svarar ens här... är det en barnvakt man inet vill mista, förstår man inte hur jäkla illa & vanligt det är ändå i tonåren?...

    Men jag tänker precis som dig - exakt så!!!
  7. Medlem sedan
    Oct 2000
    #4
    det som skrämmer _mig_ är alla sjuka människor som utnyttjar internet för att komma åt vilsna tonåringar :-(
  8. 4
    det som skrämmer _mig_ är alla sjuka människor som utnyttjar internet för att komma åt vilsna tonåringar :-(
  9. Medlem sedan
    Oct 2000
    #5
    nu stal du min felskrivning! TVÅ gånger dessutom - i samma inlägg :P
  10. 5
    nu stal du min felskrivning! TVÅ gånger dessutom - i samma inlägg :P
  11. Medlem sedan
    Oct 2006
    #6
    De kanske inte har såna tonåringar/killarunder30 i sin närhet som varningstecken? Såna som sitter 4-12 h framför WOW, Battlefiled, CS och allt vad det heter?

    Även om man då går till sitt jobb eller skola och sköter måsten så tja, normala socialt sett brukar de bli, utan precis som vid spelmissbruk (poker t.ex.) upptar det all den tid de innan lade på socialt liv..

    Fast har man det beteendet och problemet själv är det nog svårt att se det hos sina ungar eller gränsa? Om man är en asocial typ som lever genom datorn?

    Jag tycker synd om en massa människor här i världen, de som missar en massa kul och utvecklande!

    Vi sätter gränser för en av ungarna (de andra med men FÖR den enas skull), den känslige blyga behöver det för att inte bli precis som grannsnubben vi aldrig ser som "datar" i sin källare och är ensamstående 30-åring utan ETT ENDA förhållande i bakfickan.. Inget liv..
  12. 6
    De kanske inte har såna tonåringar/killarunder30 i sin närhet som varningstecken? Såna som sitter 4-12 h framför WOW, Battlefiled, CS och allt vad det heter?

    Även om man då går till sitt jobb eller skola och sköter måsten så tja, normala socialt sett brukar de bli, utan precis som vid spelmissbruk (poker t.ex.) upptar det all den tid de innan lade på socialt liv..

    Fast har man det beteendet och problemet själv är det nog svårt att se det hos sina ungar eller gränsa? Om man är en asocial typ som lever genom datorn?

    Jag tycker synd om en massa människor här i världen, de som missar en massa kul och utvecklande!

    Vi sätter gränser för en av ungarna (de andra med men FÖR den enas skull), den känslige blyga behöver det för att inte bli precis som grannsnubben vi aldrig ser som "datar" i sin källare och är ensamstående 30-åring utan ETT ENDA förhållande i bakfickan.. Inget liv..
  13. Medlem sedan
    Jan 2004
    #7
    Klart att man får reglera det. Men sonen fick ett ps2, och jag lät honom spela så mycket han bara ville. Efter ca 10 dagar frågade jag hur roligt han hade haft och hur det kändes med kompisrelationerna osv.
    Det löste sig självt
  14. 7
    Klart att man får reglera det. Men sonen fick ett ps2, och jag lät honom spela så mycket han bara ville. Efter ca 10 dagar frågade jag hur roligt han hade haft och hur det kändes med kompisrelationerna osv.
    Det löste sig självt
  15. Medlem sedan
    Jul 2009
    #8
    frihet under ansvar!
    som vi sa igår.....
    det var ingen som sa emot dig om att det finns problem med att det går överstyr i vissa fall.
    men det finns problem med alla aktiviteter och det kommer alltid finnas en risk för att det kan ta över i en ung människas liv.
    och det är där som föräldrar ska komma in (en bit tillbaka) och kunna förhindra det i tid.
    och det gäller spel och all annan aktivitet som börjar styra åt fel håll.

    men sköts allt annat och det inte påverkar barnens liv under tiden så är det ingen fara.
  16. 8
    frihet under ansvar!
    som vi sa igår.....
    det var ingen som sa emot dig om att det finns problem med att det går överstyr i vissa fall.
    men det finns problem med alla aktiviteter och det kommer alltid finnas en risk för att det kan ta över i en ung människas liv.
    och det är där som föräldrar ska komma in (en bit tillbaka) och kunna förhindra det i tid.
    och det gäller spel och all annan aktivitet som börjar styra åt fel håll.

    men sköts allt annat och det inte påverkar barnens liv under tiden så är det ingen fara.
  17. kerstimärta
    #9
    Låter väldigt bra.

    Men jag tycker ändå inte det är orättvist att föräldrar glädjs åt sina barns framgångar i spel på internet. Så skrev du igår att du kände.

    Bara för att det finns de som trillar dit så betyder det väl inte att ingen kan ha trevligt med datorspel?
  18. 9
    Låter väldigt bra.

    Men jag tycker ändå inte det är orättvist att föräldrar glädjs åt sina barns framgångar i spel på internet. Så skrev du igår att du kände.

    Bara för att det finns de som trillar dit så betyder det väl inte att ingen kan ha trevligt med datorspel?
  19. Medlem sedan
    Nov 2003
    #10

    inet?...

    ...den är MIN!!! Den får du inte ta!!!...
    "I don't necessarily agree with everything I say"
    //Marshall McLuhan

    "vilken tur att jag finns - jag som har så roligt"
    //systerdottern 4 år
  20. 10
    inet?... ...den är MIN!!! Den får du inte ta!!!...
  21. Medlem sedan
    Jan 2004
    #11
    Det skrev hon ju inte heller. Hon skrev att det var både kul och utvecklande, men att man ska hålla koll så att de inte tappar kontrollen över dte och förlorar sitt sociala samspel.

    Och ja, jag läste även igår.
  22. 11
    Det skrev hon ju inte heller. Hon skrev att det var både kul och utvecklande, men att man ska hålla koll så att de inte tappar kontrollen över dte och förlorar sitt sociala samspel.

    Och ja, jag läste även igår.
  23. Medlem sedan
    Nov 2003
    #12

    jag tror inte heller det...

    ...för om man sett dessa spillror, eller velat se kanske man ska säga, för det är ju en ständigt växande massa - då skulle vi inet vara så ensamma vi som ropar högt!!!

    Vilken tragisk där nere i källaren, och jag förstår hur många ursäkter han har för sitt beteende - som alla beroende...
    "I don't necessarily agree with everything I say"
    //Marshall McLuhan

    "vilken tur att jag finns - jag som har så roligt"
    //systerdottern 4 år
  24. 12
    jag tror inte heller det... ...för om man sett dessa spillror, eller velat se kanske man ska säga, för det är ju en ständigt växande massa - då skulle vi inet vara så ensamma vi som ropar högt!!!

    Vilken tragisk där nere i källaren, och jag förstår hur många ursäkter han har för sitt beteende - som alla beroende...
  25. Medlem sedan
    Nov 2003
    #13

    oooo ja...

    ...det är så skrämmande så det finns inte ens ord för det... stackars vilsna små själar!!!
    "I don't necessarily agree with everything I say"
    //Marshall McLuhan

    "vilken tur att jag finns - jag som har så roligt"
    //systerdottern 4 år
  26. 13
    oooo ja... ...det är så skrämmande så det finns inte ens ord för det... stackars vilsna små själar!!!
  27. Medlem sedan
    Jan 2004
    #14
    Du ljuger! Du skrev ju precis INTE *pekar uppåt* Då kan den ju inte vara din
  28. 14
    Du ljuger! Du skrev ju precis INTE *pekar uppåt* Då kan den ju inte vara din
  29. Medlem sedan
    Nov 2003
    #15

    så gjorde vi också...

    ...jag känner igen det där exakt - och som tur var så har vi en sån översocial som du har så de turer i den världen hon hade slutade nästan på en gång... hon hann ju inte med sitt liv liksom...
    "I don't necessarily agree with everything I say"
    //Marshall McLuhan

    "vilken tur att jag finns - jag som har så roligt"
    //systerdottern 4 år
  30. 15
    så gjorde vi också... ...jag känner igen det där exakt - och som tur var så har vi en sån översocial som du har så de turer i den världen hon hade slutade nästan på en gång... hon hann ju inte med sitt liv liksom...
  31. Medlem sedan
    Nov 2003
    #16

    helt rätt...

    ...bara man verkligen ser sitt barn & signalerna med utifrån-ögon och har ett bra grundtänk då är det inga problem alls...
    "I don't necessarily agree with everything I say"
    //Marshall McLuhan

    "vilken tur att jag finns - jag som har så roligt"
    //systerdottern 4 år
  32. 16
    helt rätt... ...bara man verkligen ser sitt barn & signalerna med utifrån-ögon och har ett bra grundtänk då är det inga problem alls...
  33. Medlem sedan
    Nov 2003
    #17

    jaså gjorde jag?...

    ...känner inte igen alls...
    "I don't necessarily agree with everything I say"
    //Marshall McLuhan

    "vilken tur att jag finns - jag som har så roligt"
    //systerdottern 4 år
  34. 17
    jaså gjorde jag?... ...känner inte igen alls...
  35. Medlem sedan
    Jan 2004
    #18
    Hade inte det fungerat hade jag satt en tidsgräns. Men det är skönt att slippa.
  36. 18
    Hade inte det fungerat hade jag satt en tidsgräns. Men det är skönt att slippa.
  37. Medlem sedan
    Nov 2003
    #19

    men jag kanske ville...

    ...och eftersom jag är chef hela världen över just den felskrivningen så får jag bestämma precis när & hur - alltid jämt & hela tiden!!! *tar i så jag spricker*!!!
    "I don't necessarily agree with everything I say"
    //Marshall McLuhan

    "vilken tur att jag finns - jag som har så roligt"
    //systerdottern 4 år
  38. 19
    men jag kanske ville... ...och eftersom jag är chef hela världen över just den felskrivningen så får jag bestämma precis när & hur - alltid jämt & hela tiden!!! *tar i så jag spricker*!!!
  39. kerstimärta
    #20
    Citat från Saga igår klockan 23:06: "I just detta, när all tid man spenderar ensam (även om man kan sitta & "snacka" med varandra) - i en ständig, så gott som hopplös kamp att nå längre & högre - så känns det t o m orättvist om föräldrar som i ditt fall, t o m gläds innerligt med era barns framgångar i spel på nätet... "

    Länk till inlägget: http://www.alltforforaldrar.se/snack...er=desc&page=5

    Det var orättvist att jag glädjs åt mina barns framgångar på internet och det förstår inte jag hur man får det till.
  40. 20
    Citat från Saga igår klockan 23:06: "I just detta, när all tid man spenderar ensam (även om man kan sitta & "snacka" med varandra) - i en ständig, så gott som hopplös kamp att nå längre & högre - så känns det t o m orättvist om föräldrar som i ditt fall, t o m gläds innerligt med era barns framgångar i spel på nätet... "

    Länk till inlägget: http://www.alltforforaldrar.se/snack...er=desc&page=5

    Det var orättvist att jag glädjs åt mina barns framgångar på internet och det förstår inte jag hur man får det till.
Sidan 1 av 2 12 SistaSista

Liknande trådar

  1. Datoranvändande - tid?
    By Stella** in forum Skolbarn
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2011-09-27, 21:55
  2. Datoranvändande - tid?
    By Stella** in forum _02/03 Vinterbarn
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2011-09-23, 20:51
  3. Barn per vuxen/små barn/stora barn
    By Piilla in forum Barn som yrke
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2011-02-15, 10:06
  4. Angående datoranvändande barn då -
    By Josefine *Junia&Mio* in forum _0308 Augustibarn
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2006-09-20, 21:48
  5. Stort steg från 3 barn till 4 barn??
    By TJ in forum Många barn
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2005-12-03, 21:25
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar