Nån som känner igen? språktest
Skolbarn
  1. Medlem sedan
    Jul 2002
    #1

    Nån som känner igen? språktest

    I sonens klass (år 1) har de haft nåt slags prov där en "tant" (alltså inte ordinarie lärare och inte heller någon annan från skolan som sonen kände igen) ställde en massa frågor och så utmynnade det i att sonen fick en läsebok, det fanns två olika läseböcker (olika svårighetsgrad). Eleverna fick alltså gå in en i taget till "tanten".

    Sonen kom särskilt ihåg en fråga som var "Kan man väga sig på en väg?" som han svarade rätt på och "tanten" sa att många hade svarat fel på det? (låter konstigt tycker jag?)

    Någon som känner igen vad detta kan vara för "prov"? Jag är på lärarna så ofta och frågar saker så jag vill försöka lämna dem lite ifred, har sökt på nätet men inte hittat nåt.

    I övrigt använder skolan Skolverkets material "språket lyfter" , de gjorde nåt slags "test" i slutet av fsk-klass men jag kan inte se att det ingår nåt för år 1 i det materialet.

    Jag är så nyfiken! Är väldigt intresserad om någon vet vad det kan vara.
    "Barn tycker att snäll är det finaste som finns. Barn är ofta klokare." Skalman
  2. 1
    Nån som känner igen? språktest I sonens klass (år 1) har de haft nåt slags prov där en "tant" (alltså inte ordinarie lärare och inte heller någon annan från skolan som sonen kände igen) ställde en massa frågor och så utmynnade det i att sonen fick en läsebok, det fanns två olika läseböcker (olika svårighetsgrad). Eleverna fick alltså gå in en i taget till "tanten".

    Sonen kom särskilt ihåg en fråga som var "Kan man väga sig på en väg?" som han svarade rätt på och "tanten" sa att många hade svarat fel på det? (låter konstigt tycker jag?)

    Någon som känner igen vad detta kan vara för "prov"? Jag är på lärarna så ofta och frågar saker så jag vill försöka lämna dem lite ifred, har sökt på nätet men inte hittat nåt.

    I övrigt använder skolan Skolverkets material "språket lyfter" , de gjorde nåt slags "test" i slutet av fsk-klass men jag kan inte se att det ingår nåt för år 1 i det materialet.

    Jag är så nyfiken! Är väldigt intresserad om någon vet vad det kan vara.
  3. Medlem sedan
    Aug 2000
    #2
    Jag skulle gissa att den som testat barnen var antingen specialpedagog eller talpedagog och att det var barnens språkliga medvetenhet de testade. Det brukar man göra inför läsinlärningen. Allt för att kunna ge varje barn den undervisning just det barnet behöver. Det finns ju många vägar att lära sig läsa på.
  4. 2
    Jag skulle gissa att den som testat barnen var antingen specialpedagog eller talpedagog och att det var barnens språkliga medvetenhet de testade. Det brukar man göra inför läsinlärningen. Allt för att kunna ge varje barn den undervisning just det barnet behöver. Det finns ju många vägar att lära sig läsa på.
  5. Medlem sedan
    Jul 2002
    #3
    Tack!
    Av ditt svar förstår jag att det är vanligt att man kollar sånt, då känner jag mig lugn

    Vet du möjligtvis hur kan jag få reda på vad för slags test de använde...? (Det kommer väl sluta med att jag frågar men ändå...)
  6. 3
    Tack!
    Av ditt svar förstår jag att det är vanligt att man kollar sånt, då känner jag mig lugn

    Vet du möjligtvis hur kan jag få reda på vad för slags test de använde...? (Det kommer väl sluta med att jag frågar men ändå...)
  7. Medlem sedan
    Aug 2000
    #4
    Skicka ett mail till läraren och fråga. Frågvisa föräldrar tillhör vårt jobb och få lärare tycker att föräldrar som bryr sig är ett problem.
  8. 4
    Skicka ett mail till läraren och fråga. Frågvisa föräldrar tillhör vårt jobb och få lärare tycker att föräldrar som bryr sig är ett problem.
  9. Medlem sedan
    Dec 2000
    #5
    Brukar de inte berätta om sådana tester i veckobrevet, i förväg eller efter? Vad jag minns fick vi alltid sådan information så att vi inte behövde vara tjatiga och fråga hela tiden.
  10. 5
    Brukar de inte berätta om sådana tester i veckobrevet, i förväg eller efter? Vad jag minns fick vi alltid sådan information så att vi inte behövde vara tjatiga och fråga hela tiden.
  11. Medlem sedan
    Jul 2002
    #6
    Inte våra lärare...det funkar nog olika i olika skolor (o klasser)
  12. 6
    Inte våra lärare...det funkar nog olika i olika skolor (o klasser)
  13. Medlem sedan
    Aug 2000
    #7
    Oftast förbereder inte jag barnen och föräldrarna på sådana här tester. Allt som kan liknas vid prov och prövningar skapar stress hos en del och gör att man får sämre svar. Däremot berättar vi alltid efteråt för föräldrarna att det är gjort, varför det gjordes osv. Det enskilda barnets resultat får de dock inte förrän till utvecklingssamtalen om det inte är något som är alarmerande.
  14. 7
    Oftast förbereder inte jag barnen och föräldrarna på sådana här tester. Allt som kan liknas vid prov och prövningar skapar stress hos en del och gör att man får sämre svar. Däremot berättar vi alltid efteråt för föräldrarna att det är gjort, varför det gjordes osv. Det enskilda barnets resultat får de dock inte förrän till utvecklingssamtalen om det inte är något som är alarmerande.
  15. Medlem sedan
    Dec 2000
    #8
    Det är ju helt ok att få informationen efteråt, det har nog vi också ofta fått. Men just för att jag känt mig trygg med att jag förr eller senare kommer få information från läraren om vilka tester de gjort, och annat som hänt, har jag inte känt att jag behövt fråga om olika saker som mina barn berättat.
  16. 8
    Det är ju helt ok att få informationen efteråt, det har nog vi också ofta fått. Men just för att jag känt mig trygg med att jag förr eller senare kommer få information från läraren om vilka tester de gjort, och annat som hänt, har jag inte känt att jag behövt fråga om olika saker som mina barn berättat.
  17. Medlem sedan
    Jul 2000
    #9
    Låter som första deltestet i ITPA (Illinois Test of Phsycolinguistic abilities) delprovet kallas Auditiv reception, och testar bland annat språkförståelse, att tänka logiskt och förmågan att bearbeta auditiv språklig information.
  18. 9
    Låter som första deltestet i ITPA (Illinois Test of Phsycolinguistic abilities) delprovet kallas Auditiv reception, och testar bland annat språkförståelse, att tänka logiskt och förmågan att bearbeta auditiv språklig information.
  19. Medlem sedan
    Jul 2002
    #10
    Tack, ska googla på det!
  20. 10
    Tack, ska googla på det!

Liknande trådar

  1. känner igen mig
    By ulrika m2 in forum Känsliga snack
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-07-04, 23:49
  2. språktest =)
    By toktroll in forum Ordet är fritt
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2008-02-23, 08:38
  3. Känner igen mig själv igen
    By camilla_73 in forum Vikt
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2007-09-13, 18:18
  4. Språktest för yngre barn?
    By Elflin in forum Barn som yrke
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-12-05, 20:25
  5. Språktest på nätet
    By madridemma in forum Utlandsföräldrar
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2006-10-24, 09:29
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar