Behöver råd!
Planera för barn
  1. Medlem sedan
    Aug 2010
    #1

    Behöver råd!

    Okej allihop, nu behöver jag lite råd! Jag har ett vikariat som går ut 31/8 2011. Samtidigt vill jag och min sambo ha ett barn till (har en son på snart 2½). Vår ursprungliga plan var att hårdsatsa på att försöka bli gravida i mitten av december (bf första veckan i september). Sedan tänkte jag att vi lika gärna kan försöka i oktober (bf första veckan i augusti) för det är ju ändå semestertider då, alltså skulle jag inte missa så mycket av sista veckorna på jobbet ändå.

    Men nu är jag sjukt sugen att försöka redan i slutet av september (äter sista veckan med p-piller just nu), vilket om det tar direkt skulle innebära bebis redan i början av juni. Då missar jag ju dock mer av jobbet.

    Det har dock även dykt upp en tillsvidareanställning som ska tillsättas under hösten (dock med start typ i mars) då en tjej jag jobbat med har slutat, och jag hoppas ju såklart på den tjänsten.

    Jag är medveten om att detta är ett rent i-landsproblem samt att jag självklart kanske ändå inte blir gravid förrän senare. Förra gången blev jag gravid 2½ månad efter att jag slutade med p-piller, men då hade jag å andra sidan ingen koll på när jag hade ägglossning eller så.

    Men hur skulle ni tänka i min situation, skulle ni hårdsatsa på bebis så fort som möjligt eller skulle ni invänta så att bebis kommer i augusti/september då mitt vikariat ändå gått ut (förutsatt att jag inte fått tillsvidareanställningen istället)?

    Mycket tacksam för lite goda råd
  2. 1
    Behöver råd! Okej allihop, nu behöver jag lite råd! Jag har ett vikariat som går ut 31/8 2011. Samtidigt vill jag och min sambo ha ett barn till (har en son på snart 2½). Vår ursprungliga plan var att hårdsatsa på att försöka bli gravida i mitten av december (bf första veckan i september). Sedan tänkte jag att vi lika gärna kan försöka i oktober (bf första veckan i augusti) för det är ju ändå semestertider då, alltså skulle jag inte missa så mycket av sista veckorna på jobbet ändå.

    Men nu är jag sjukt sugen att försöka redan i slutet av september (äter sista veckan med p-piller just nu), vilket om det tar direkt skulle innebära bebis redan i början av juni. Då missar jag ju dock mer av jobbet.

    Det har dock även dykt upp en tillsvidareanställning som ska tillsättas under hösten (dock med start typ i mars) då en tjej jag jobbat med har slutat, och jag hoppas ju såklart på den tjänsten.

    Jag är medveten om att detta är ett rent i-landsproblem samt att jag självklart kanske ändå inte blir gravid förrän senare. Förra gången blev jag gravid 2½ månad efter att jag slutade med p-piller, men då hade jag å andra sidan ingen koll på när jag hade ägglossning eller så.

    Men hur skulle ni tänka i min situation, skulle ni hårdsatsa på bebis så fort som möjligt eller skulle ni invänta så att bebis kommer i augusti/september då mitt vikariat ändå gått ut (förutsatt att jag inte fått tillsvidareanställningen istället)?

    Mycket tacksam för lite goda råd
  3. Medlem sedan
    Jul 2010
    #2
    Du och din partner får väl kanske diskutera vad som är viktigast för er just nu - ett barn till eller en tillsvidareanställning.

    Det verkar ju inte va helt enkelt att planera sina barn så exakt som du verkar vilja, risken är kanske bara att ni blir väldigt besvikna om det inte blir bäbis när ni tänkt er.
    Å andra sidan så har man ju några månader på sig att förbereda hur det skulle bli om ni skulle få till det på direkten och få ett barn i Juni.

    Om det var jag skulle jag inte tänka så mycket på hur ert nästa år ska se ut, leva i nuet och strunta i säkert sex. Det blir det som blir och det blir bra hur som =)
  4. 2
    Du och din partner får väl kanske diskutera vad som är viktigast för er just nu - ett barn till eller en tillsvidareanställning.

    Det verkar ju inte va helt enkelt att planera sina barn så exakt som du verkar vilja, risken är kanske bara att ni blir väldigt besvikna om det inte blir bäbis när ni tänkt er.
    Å andra sidan så har man ju några månader på sig att förbereda hur det skulle bli om ni skulle få till det på direkten och få ett barn i Juni.

    Om det var jag skulle jag inte tänka så mycket på hur ert nästa år ska se ut, leva i nuet och strunta i säkert sex. Det blir det som blir och det blir bra hur som =)
  5. Medlem sedan
    Aug 2010
    #3
    Ja jag vet, att planera är typ en av mina laster....

    Men vi kommer nog göra som du säger, vi kör på och så får vi se vad som händer!
  6. 3
    Ja jag vet, att planera är typ en av mina laster....

    Men vi kommer nog göra som du säger, vi kör på och så får vi se vad som händer!
  7. Medlem sedan
    Mar 2003
    #4
    Jag skulle ha väntat om jag hade chans på en tillsvidareanställning..
  8. 4
    Jag skulle ha väntat om jag hade chans på en tillsvidareanställning..
  9. Medlem sedan
    Sep 2010
    #5
    är det inte så sorgligt att arbetet ska få styra så mycket över ens liv? jag har flyttat till en annan del av landet, långt från min familj för att slippa vara arbetslös. nu hankar jag mig fram på ett vik som blir förlångt 3 mån i taget. drömmen är tillsvidare så vi kan skaffa en egen familj!!
  10. 5
    är det inte så sorgligt att arbetet ska få styra så mycket över ens liv? jag har flyttat till en annan del av landet, långt från min familj för att slippa vara arbetslös. nu hankar jag mig fram på ett vik som blir förlångt 3 mån i taget. drömmen är tillsvidare så vi kan skaffa en egen familj!!

Liknande trådar

  1. Jag behöver hjälp.... jag behöver ändra
    By EllaNora in forum Ordet är fritt
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2008-08-03, 10:23
  2. Vad behöver man ha med sig
    By poesi in forum Ordet är fritt
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2008-06-09, 17:51
  3. Behöver råd...
    By AnnaLisa in forum Småbarn
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-02-02, 22:39
  4. Behöver råd...
    By Madicken-m4 in forum _0310 Oktoberbarn
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2006-10-31, 08:44
  5. Jag behöver råd
    By Sara med T & S in forum Arbete, ekonomi & juridik
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2006-04-12, 14:56
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar