Dagis på heltid efter förlossningen?
Ordet är fritt
  1. Medlem sedan
    May 2005
    #1

    Dagis på heltid efter förlossningen?

    En kompis till mig påstår att man, om man har en plats på en förskola och får ett barn till, då har man rätt att ha heltid de första två månaderna.
    Alltså såhär: bebis föds, storasyskonet går heltid i två månader, och därefter blir det 15 timmar.
    Kan det verkligen stämma? Alltså det låter en liten smula skumt väl?
  2. 1
    Dagis på heltid efter förlossningen? En kompis till mig påstår att man, om man har en plats på en förskola och får ett barn till, då har man rätt att ha heltid de första två månaderna.
    Alltså såhär: bebis föds, storasyskonet går heltid i två månader, och därefter blir det 15 timmar.
    Kan det verkligen stämma? Alltså det låter en liten smula skumt väl?
  3. Medlem sedan
    Aug 2003
    #2
    Det är skumt, men också sant. Det är ganska vanligt att föräldrar lämnar in storasyskon på heltid just när bebisen fötts.
  4. 2
    Det är skumt, men också sant. Det är ganska vanligt att föräldrar lämnar in storasyskon på heltid just när bebisen fötts.
  5. Medlem sedan
    May 2005
    #3
    Men du, har du nån såhär regelhänvisning eller så? Min kompis vill gärna göra så, men hennes fskl säger att det inte alls det går bra.
  6. 3
    Men du, har du nån såhär regelhänvisning eller så? Min kompis vill gärna göra så, men hennes fskl säger att det inte alls det går bra.
  7. Medlem sedan
    Jul 2008
    #4
    I kommunen där jag jobbar gäller nån tvåveckorsregel. Alltså man får behålla det schema man hade innan bebin kom i två veckor. Ska jag kolla om jag hittar nåt hänvisning till nåt regelverk?
  8. 4
    I kommunen där jag jobbar gäller nån tvåveckorsregel. Alltså man får behålla det schema man hade innan bebin kom i två veckor. Ska jag kolla om jag hittar nåt hänvisning till nåt regelverk?
  9. Medlem sedan
    Jul 2008
    #5
    nåt hänvisning kan man ju också skriva *morgonpucko*
  10. 5
    nåt hänvisning kan man ju också skriva *morgonpucko*
  11. Medlem sedan
    May 2005
    #6
    Tack gärna!
    Två veckor låter ju rätt rimligt ändå, men två månader? My oh my.
  12. 6
    Tack gärna!
    Två veckor låter ju rätt rimligt ändå, men två månader? My oh my.
  13. Medlem sedan
    Nov 2002
    #7
    Det är säkert olika mellan olika kommuner, men helt klart finns inget stöd för det i skollagen (dvs man kan inte kräva det, men kommunen kan vara generös).

    Här har jag för mig att man får ha det äldre barnet kvar i samma omfattning som tidigare en viss tid (2 mån?) efter förlossningen. Jag tycker inte alls att det är orimligt, om man får ett sjukt barn eller bara kolik, eller drabbas av förlossningsdepression så ska det äldre barnet ändå kunna gå kvar i sin invanda miljö.

    Vi låt Storan vara hemma i den omfattning hon själv ville första tiden, vilket innebar att hon var hemma helt första veckorna och sedan i större utsträckning.
  14. 7
    Det är säkert olika mellan olika kommuner, men helt klart finns inget stöd för det i skollagen (dvs man kan inte kräva det, men kommunen kan vara generös).

    Här har jag för mig att man får ha det äldre barnet kvar i samma omfattning som tidigare en viss tid (2 mån?) efter förlossningen. Jag tycker inte alls att det är orimligt, om man får ett sjukt barn eller bara kolik, eller drabbas av förlossningsdepression så ska det äldre barnet ändå kunna gå kvar i sin invanda miljö.

    Vi låt Storan vara hemma i den omfattning hon själv ville första tiden, vilket innebar att hon var hemma helt första veckorna och sedan i större utsträckning.
  15. Medlem sedan
    May 2005
    #8
    Det är så alltså, att skollagen inte säger nåt om det? Jag ska säga till henne det, de kan ju ha nåt lokalt som just hennes dagis inte har koll på.

    Och ja, gud ja June gick heltid de veckorna hon var för fy fan det var ingen dans på rosor den första tiden. Jag tror dagis räddade livet på oss. Så vi gjorde nog tvärtom mot er: hade dagis i början och sen var hon hemma mer och mer.
  16. 8
    Det är så alltså, att skollagen inte säger nåt om det? Jag ska säga till henne det, de kan ju ha nåt lokalt som just hennes dagis inte har koll på.

    Och ja, gud ja June gick heltid de veckorna hon var för fy fan det var ingen dans på rosor den första tiden. Jag tror dagis räddade livet på oss. Så vi gjorde nog tvärtom mot er: hade dagis i början och sen var hon hemma mer och mer.
  17. Medlem sedan
    Jul 2008
    #9
    Sorry två veckor gällde skolbarnomsorgen. För förskolan gällde 21 dagar från födseln. Men tydligen varierar det mellan kommunerna så enklast är nog att hon läser igenom sin kommuns placeringsregler
  18. 9
    Sorry två veckor gällde skolbarnomsorgen. För förskolan gällde 21 dagar från födseln. Men tydligen varierar det mellan kommunerna så enklast är nog att hon läser igenom sin kommuns placeringsregler
  19. Medlem sedan
    May 2005
    #10
    Ja, jag säger åt henne att det nog är enklast att ringa nån som faktiskt jobbar i den aktuella kommunen.
  20. 10
    Ja, jag säger åt henne att det nog är enklast att ringa nån som faktiskt jobbar i den aktuella kommunen.
  21. Medlem sedan
    Nov 2002
    #11
    Nix, inget i skollagen, men som sagt så kan kommunen ge större förmåner än så. De separata förskolorna kan nog inte bestämma sådant, utan det styrs av komunen centralt.

    Storan gick heltid den vecka jag var kvar på lasarettet och hemma helt den tid som maken var hemma helt. Funkade bra för oss, men så var Lilleman exemplarisk vad gäller att äta och sova.
  22. 11
    Nix, inget i skollagen, men som sagt så kan kommunen ge större förmåner än så. De separata förskolorna kan nog inte bestämma sådant, utan det styrs av komunen centralt.

    Storan gick heltid den vecka jag var kvar på lasarettet och hemma helt den tid som maken var hemma helt. Funkade bra för oss, men så var Lilleman exemplarisk vad gäller att äta och sova.
  23. Medlem sedan
    Aug 2000
    #12
    Beror på kommunens regler...

    Här fick man heltid månaden ut som bebisen föds + månaden efter. Detta är en av anledningarna till att dottern blev majbarn och inte aprilbarn...
  24. 12
    Beror på kommunens regler...

    Här fick man heltid månaden ut som bebisen föds + månaden efter. Detta är en av anledningarna till att dottern blev majbarn och inte aprilbarn...
  25. Medlem sedan
    May 2005
    #13
    Ja, så hade jag sett framför mig att det skulle bli, med en bebis som bara soov eller klunkade i sig bröstmjölk helt nöjt. Menatteeh, om du tänker dig den bilden och så tänker du tvärtom. Så var det. Fy fan, jag blir nästan ledsen bara jag tänker på det. Rys.
  26. 13
    Ja, så hade jag sett framför mig att det skulle bli, med en bebis som bara soov eller klunkade i sig bröstmjölk helt nöjt. Menatteeh, om du tänker dig den bilden och så tänker du tvärtom. Så var det. Fy fan, jag blir nästan ledsen bara jag tänker på det. Rys.
  27. Medlem sedan
    Aug 2000
    #14
    2 veckor var det hos oss har jag för mig... mest för att man ska hinna hem från BB typ.
  28. 14
    2 veckor var det hos oss har jag för mig... mest för att man ska hinna hem från BB typ.
  29. Medlem sedan
    Oct 2003
    #15
    har också hört att det är så på en del ställen...Men varför?
  30. 15
    har också hört att det är så på en del ställen...Men varför?
  31. Medlem sedan
    May 2005
    #16
    Va, knep du för att storesyrran skulle få gå på dagis eller va?
  32. 16
    Va, knep du för att storesyrran skulle få gå på dagis eller va?
  33. Medlem sedan
    Apr 2002
    #17
    Två veckor är det även här. Lite märkligt på ett sätt för det är ju ofta de två veckorna som pappan ändå är hemma.
  34. 17
    Två veckor är det även här. Lite märkligt på ett sätt för det är ju ofta de två veckorna som pappan ändå är hemma.
  35. Medlem sedan
    Aug 2000
    #18
    Tillägg: Vi hade inte sonen (storebror) på heltid efter dottern fött, men han fick gå mer än 15 timmar i veckan. Vi kände att han mådde bättre av det och jag och bebisen kunde få in rutiner i lite lugn och ro utan att hela tiden stressa fram och tillbaka till dagis.
  36. 18
    Tillägg: Vi hade inte sonen (storebror) på heltid efter dottern fött, men han fick gå mer än 15 timmar i veckan. Vi kände att han mådde bättre av det och jag och bebisen kunde få in rutiner i lite lugn och ro utan att hela tiden stressa fram och tillbaka till dagis.
  37. Medlem sedan
    May 2005
    #19
    Två veckor alltså, det verkar skilja sig helt mycket mellan kommunerna.
  38. 19
    Två veckor alltså, det verkar skilja sig helt mycket mellan kommunerna.
  39. Medlem sedan
    May 2005
    #20
    Många har svarat här ovan, och ja jag förstår det absolut. Hade jag inte haft June på dagis vetifan hur det hade blivit.
  40. 20
    Många har svarat här ovan, och ja jag förstår det absolut. Hade jag inte haft June på dagis vetifan hur det hade blivit.
Sidan 1 av 2 12 SistaSista

Liknande trådar

  1. Hur fixar ni heltid efter f-ledigehten?
    By MajasMama in forum _1101 Januaribarn
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2012-02-06, 07:27
  2. Heltid på dagis.
    By Gabricia in forum _0709 Septemberbarn
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-11-02, 09:34
  3. Heltid dagis
    By M-Irre in forum _0610 Oktoberbarn
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-10-15, 08:38
  4. Sjukskriven- heltid på dagis?
    By Karro75 in forum Ordet är fritt
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2008-01-08, 14:26
  5. Heltid på dagis med syskon hemma???
    By Suuz in forum Småbarn
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2006-09-24, 15:25
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar