Friskola Waldorf
Skolbarn
  1. Medlem sedan
    May 1999
    #1

    Friskola Waldorf

    Någon här med erfarenhet av Waldorf-skolor och Waldorfpedagogik som har lust att dela med sig av erfarenheterna? Bra? Dåligt? Jag är lite nyfiken på det och har kollat runt på olika skolors hemsidor men där ser man ju bara skolans "sida av saken".
    "-Always remember: believe in today, believe in tomorrow, believe in yourself, and whatever happens, don't jump." Bill Kaulitz
    "-Going in one more round when you don't think you can - that's what makes all the difference in your life." Rocky Balboa
    thesharpwayoflife.blogg.se
    "Om en människa lider av vanföreställningar kallar man det sinnessjukdom. Om flera människor lider av samma vanföreställning kallar man det religion."
  2. 1
    Friskola Waldorf Någon här med erfarenhet av Waldorf-skolor och Waldorfpedagogik som har lust att dela med sig av erfarenheterna? Bra? Dåligt? Jag är lite nyfiken på det och har kollat runt på olika skolors hemsidor men där ser man ju bara skolans "sida av saken".
  3. Medlem sedan
    Dec 2003
    #2
    Min bästa väninnas barn går på waldorf och har gjort det sedan förskolan (hon går i åk 5 nu).

    Bra: De ser varje barn som en unik individ, vacker miljö, kreativa uppgifter, intresserar sig för barnets utveckling.

    Mindre bra: Lite "sektkänsla" i föräldragruppen, snävt och likriktat tankesätt/livsstil, inte så accepterande mot dem som bryter normen. Man ska absolut inte se på tv, all mat måste vara ekologisk och alla kläder växtfärgade, barbiedockor bannlysta, glitter och plast nästan "förbjudet" osv. Tösen (som är mkt begåvad) är lite understimulerad i undervisningen och även socialt. Kräver ganska stor delaktighet och engagemang av föräldrarna, tex månadsfester med föräldramedverkan.
  4. 2
    Min bästa väninnas barn går på waldorf och har gjort det sedan förskolan (hon går i åk 5 nu).

    Bra: De ser varje barn som en unik individ, vacker miljö, kreativa uppgifter, intresserar sig för barnets utveckling.

    Mindre bra: Lite "sektkänsla" i föräldragruppen, snävt och likriktat tankesätt/livsstil, inte så accepterande mot dem som bryter normen. Man ska absolut inte se på tv, all mat måste vara ekologisk och alla kläder växtfärgade, barbiedockor bannlysta, glitter och plast nästan "förbjudet" osv. Tösen (som är mkt begåvad) är lite understimulerad i undervisningen och även socialt. Kräver ganska stor delaktighet och engagemang av föräldrarna, tex månadsfester med föräldramedverkan.
  5. Medlem sedan
    Nov 2002
    #3
    Grannens dotter gick ett tag i Waldorfskola och hon trivdes inte. Det var för udda efter att ha gått många år i vanlig kommunal grundskola. Hon upplevde det som flummigt och att man inte lärde sig tillräckligt.
    De ska ju följa samma läroplan som övriga skolor, så eleverna bör ha (minst) samma kunskaper med sig som från någon annan skola, dessutom har de nog vuxit som individer på ett annat sätt, vilket kan skapa stor trygghet, men kanske även en utanförkänsla.

    Ingen pedagogik är bättre än dess utövare, dvs med en bra lärare så funkar nästan vilken pedagogisk inriktning som helst.
  6. 3
    Grannens dotter gick ett tag i Waldorfskola och hon trivdes inte. Det var för udda efter att ha gått många år i vanlig kommunal grundskola. Hon upplevde det som flummigt och att man inte lärde sig tillräckligt.
    De ska ju följa samma läroplan som övriga skolor, så eleverna bör ha (minst) samma kunskaper med sig som från någon annan skola, dessutom har de nog vuxit som individer på ett annat sätt, vilket kan skapa stor trygghet, men kanske även en utanförkänsla.

    Ingen pedagogik är bättre än dess utövare, dvs med en bra lärare så funkar nästan vilken pedagogisk inriktning som helst.
  7. Medlem sedan
    Dec 2004
    #4
    Jag har hört väldigt mycket negativt och skulle aldrig våga sätta mina barn i en skola med waldorfpedagogik. Vet bland annat de som tagit sina barn från sådana skolor. Men jag har också bekanta som har alla sina barn i waldorfskola och älskar det. Smaken är delad..
  8. 4
    Jag har hört väldigt mycket negativt och skulle aldrig våga sätta mina barn i en skola med waldorfpedagogik. Vet bland annat de som tagit sina barn från sådana skolor. Men jag har också bekanta som har alla sina barn i waldorfskola och älskar det. Smaken är delad..
  9. Medlem sedan
    May 1999
    #5

    Tack så mycket...

    för de svar jag fått! Jag tyckte att pedagogiken verkade bra och tänkte att det kunde passa sonen som älskar att skapa med händerna och gillar musik, teater och allt sånt. Men man är ju samtidigt rädd för att en så speciell skolgång stämplar barnet som en "kuf" för resten av livet. Och vi är verkligen inte "skogsmulle-typen" i den här familjen så vi skulle nog inte bli "godkända". Sonen är en ganska känslig "konstnärssjäl", han är 10 år och har lite svårt att passa in bland de tuffa killarna i sin skola. Han är noll intresserad av idrott och vill helst spela teater, rita egna böcker och serier, ser film och spelar dataspel och sådant på sin fritid.
    "-Always remember: believe in today, believe in tomorrow, believe in yourself, and whatever happens, don't jump." Bill Kaulitz
    "-Going in one more round when you don't think you can - that's what makes all the difference in your life." Rocky Balboa
    thesharpwayoflife.blogg.se
    "Om en människa lider av vanföreställningar kallar man det sinnessjukdom. Om flera människor lider av samma vanföreställning kallar man det religion."
  10. 5
    Tack så mycket... för de svar jag fått! Jag tyckte att pedagogiken verkade bra och tänkte att det kunde passa sonen som älskar att skapa med händerna och gillar musik, teater och allt sånt. Men man är ju samtidigt rädd för att en så speciell skolgång stämplar barnet som en "kuf" för resten av livet. Och vi är verkligen inte "skogsmulle-typen" i den här familjen så vi skulle nog inte bli "godkända". Sonen är en ganska känslig "konstnärssjäl", han är 10 år och har lite svårt att passa in bland de tuffa killarna i sin skola. Han är noll intresserad av idrott och vill helst spela teater, rita egna böcker och serier, ser film och spelar dataspel och sådant på sin fritid.
  11. f.d. Waldorfmamma
    #6
    En mycket kritisk röst finns här: http://www.thewitch.se/skolan/
  12. 6
    En mycket kritisk röst finns här: http://www.thewitch.se/skolan/
  13. Medlem sedan
    Sep 2003
    #7
    Ett alternativ till Waldorf kan vara pedagogik, Freinet, en pedagogik som också ska främja det "konstnärliga". Finns en skola i gbg som heter Bild och Form. Har dock varken egna erfarenheter eller hört andras.
  14. 7
    Ett alternativ till Waldorf kan vara pedagogik, Freinet, en pedagogik som också ska främja det "konstnärliga". Finns en skola i gbg som heter Bild och Form. Har dock varken egna erfarenheter eller hört andras.
  15. Medlem sedan
    Jan 2000
    #8
    Vi läste ett par böcker som waldorfskolorna själva säljer som går in lite djupare på deras pedagogik, och efter det var det helt uteslutet för oss att låta vårt barn gå där.
    Det finns grundläggande antaganden som ska genomsyra pedagogiken som utgår ifrån det sena 1800-talets världsbild som helt skär sig mot nuvarande rön inom samhällsvetenskap, humaniora och naturvetenskap.
    För min del kan man bara ha barn i dessa skolor om man anser att "det gör inget om det är sant, bara det känns rätt".
  16. 8
    Vi läste ett par böcker som waldorfskolorna själva säljer som går in lite djupare på deras pedagogik, och efter det var det helt uteslutet för oss att låta vårt barn gå där.
    Det finns grundläggande antaganden som ska genomsyra pedagogiken som utgår ifrån det sena 1800-talets världsbild som helt skär sig mot nuvarande rön inom samhällsvetenskap, humaniora och naturvetenskap.
    För min del kan man bara ha barn i dessa skolor om man anser att "det gör inget om det är sant, bara det känns rätt".
  17. Medlem sedan
    May 2005
    #9
    Läs på om Rudolf Steiner och hans religion först - säkert olika hur mycket av det tänket som genomsyrar olika skolor, men... Jag vill också lobba för Bild och form - den skolan som finns i Gbg är inte religiös.
  18. 9
    Läs på om Rudolf Steiner och hans religion först - säkert olika hur mycket av det tänket som genomsyrar olika skolor, men... Jag vill också lobba för Bild och form - den skolan som finns i Gbg är inte religiös.
  19. Medlem sedan
    May 1999
    #10
    Jag tackar er för era svar också! Det är nog ingenting för oss! Verkar vara rena sekten nästan ju, där ser man hur olika bilder man kan få av samma sak.
  20. 10
    Jag tackar er för era svar också! Det är nog ingenting för oss! Verkar vara rena sekten nästan ju, där ser man hur olika bilder man kan få av samma sak.

Liknande trådar

  1. waldorf?
    By sockertass in forum Föräldraskap
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-01-28, 18:32
  2. waldorf?
    By sockertass in forum Föräldraskap
    Svar: 23
    Senaste inlägg: 2007-01-22, 17:21
  3. waldorf
    By sockertass in forum Föräldraskap
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-01-12, 22:36
  4. Waldorf - är det bra??
    By Undrar in forum Föräldraskap
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-08-11, 21:06
  5. Ang. waldorf mm
    By vargabus in forum Småbarn
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2006-04-21, 17:31
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar