Litar ni på ul?
_1012 Decemberbarn
  1. Medlem sedan
    Jun 2003
    #1

    Litar ni på ul?

    Vad fick ni för datum på ultraljudet?
    Vad säger senaste mens?
    Och om ni vet äl datum - vad säger det?

    Visste ni att ultraljud i v 17 diffar fel på två standarsavvikelser dvs +- 5-9 dagar?

    Och har ni sett den här länken?
    http://www.unt.se/uppsala/ultraljude...r-1036856.aspx
    ~ Tindra 2003 ~
    ~ Eli 2006 ~
    ~ bonusen Alvar 2006 ~
    ~ Tilde 2010 ~

    I wish I was a glow worm
    A glow worm´s never glum
    `Cos how can you be grumpy
    When the sun shines out you bum
  2. 1
    Litar ni på ul? Vad fick ni för datum på ultraljudet?
    Vad säger senaste mens?
    Och om ni vet äl datum - vad säger det?

    Visste ni att ultraljud i v 17 diffar fel på två standarsavvikelser dvs +- 5-9 dagar?

    Och har ni sett den här länken?
    http://www.unt.se/uppsala/ultraljude...r-1036856.aspx
  3. Medlem sedan
    May 2006
    #2
    Datum på RUL 10-12-10
    Datum SM 10-12-03

    Tror mer på SM än UL, definitivt. De har ju sina standardmått de utgår från, om man som oss inte är några jättar så vore det ju konstigt om det stämde. Har inte stämt ett dugg vid mina tidigare grav.

    Litar på min intuition
  4. 2
    Datum på RUL 10-12-10
    Datum SM 10-12-03

    Tror mer på SM än UL, definitivt. De har ju sina standardmått de utgår från, om man som oss inte är några jättar så vore det ju konstigt om det stämde. Har inte stämt ett dugg vid mina tidigare grav.

    Litar på min intuition
  5. Medlem sedan
    Nov 2002
    #3
    Jag har alltid tyckt att mödravården har stirrat sig väldigt blint på det datum UL:et säger. Det _måste_ finnas avvikelser, alla foster kan inte vara _exakt_ lika stora, plus att mätmetoden inte är exakt. Jag har själv sett hur de mäter flera gånger och sen tar ett medelvärde av detta.

    Jag råkar veta exakt vilket datum detta barn "tillverkades". Det datum jag har fått på UL säger att befruktingen skedde 7 dagar efter det. Lite i längsta laget anser jag, men å andra sidan inte helt omöjligt. Men jag kan i alla fall inte vara kortare gången, så ett datum mitt i spannet hade känts säkrare. Nu väntar jag en flicka dessutom, så enligt det där artikeln så kanske jag ligger några dagar före trots allt.

    Om nu förlossningen kommer igång spontant i något sånär rätt tid så spelar ju datumet ingen roll. Men skulle jag gå över tiden så skulle jag nog ligga på för en igångsättning snarare före 14 dagar över tiden, än efter. Men om man skulle få gehör för det (mitt i juletider dessutom) vet jag inte.
  6. 3
    Jag har alltid tyckt att mödravården har stirrat sig väldigt blint på det datum UL:et säger. Det _måste_ finnas avvikelser, alla foster kan inte vara _exakt_ lika stora, plus att mätmetoden inte är exakt. Jag har själv sett hur de mäter flera gånger och sen tar ett medelvärde av detta.

    Jag råkar veta exakt vilket datum detta barn "tillverkades". Det datum jag har fått på UL säger att befruktingen skedde 7 dagar efter det. Lite i längsta laget anser jag, men å andra sidan inte helt omöjligt. Men jag kan i alla fall inte vara kortare gången, så ett datum mitt i spannet hade känts säkrare. Nu väntar jag en flicka dessutom, så enligt det där artikeln så kanske jag ligger några dagar före trots allt.

    Om nu förlossningen kommer igång spontant i något sånär rätt tid så spelar ju datumet ingen roll. Men skulle jag gå över tiden så skulle jag nog ligga på för en igångsättning snarare före 14 dagar över tiden, än efter. Men om man skulle få gehör för det (mitt i juletider dessutom) vet jag inte.
  7. Medlem sedan
    Jun 2003
    #4
    Och är man inne på trean och följer mönster så har man en hint. Intuition, undrar vad sjukvården klassar det som.
    Jag skrattade när de satte datum.
    - Ja, det här säger vi, det får du göra vad du vill med sa bm.
    - Ja tack det ska jag sa jag och storflinade.
  8. 4
    Och är man inne på trean och följer mönster så har man en hint. Intuition, undrar vad sjukvården klassar det som.
    Jag skrattade när de satte datum.
    - Ja, det här säger vi, det får du göra vad du vill med sa bm.
    - Ja tack det ska jag sa jag och storflinade.
  9. Medlem sedan
    Jun 2003
    #5
    Ska vi skriva ut artikeln och vifta med den julafton tycker du..? Hehe.
  10. 5
    Ska vi skriva ut artikeln och vifta med den julafton tycker du..? Hehe.
  11. Medlem sedan
    Nov 2002
    #6
    Vilket datum tror du själv på och vad bygger du det på?
    (mens, äl, tillverkningsdatum, annat?)
    Vilket datum sa dom på UL för dig?
  12. 6
    Vilket datum tror du själv på och vad bygger du det på?
    (mens, äl, tillverkningsdatum, annat?)
    Vilket datum sa dom på UL för dig?
  13. Medlem sedan
    Jun 2003
    #7
    Egna svar
    SM säger 14:e jan
    Äl 16:e jan
    Och ul 18:e jan

    Jag tror på 16:e och det spelar stor roll eftersom jag inte kommer kunna gå fulltid.
    Jag bygger på befruktningsdatum, som jag vet..
  14. 7
    Egna svar
    SM säger 14:e jan
    Äl 16:e jan
    Och ul 18:e jan

    Jag tror på 16:e och det spelar stor roll eftersom jag inte kommer kunna gå fulltid.
    Jag bygger på befruktningsdatum, som jag vet..
  15. Medlem sedan
    Dec 2004
    #8
    Läste just den artikeln :-)

    Enligt sista mens vet jag inte, men enligt när jag tror att jag hade ÄL borde BF vara runt 9/1. Enligt UL 13/1 så det diffar 4 dagar för mig.

    Det är ju ingen exakt vetenskap det där med BF utan lite ungefärligt. Även om man utgår från sista mens eller från ÄL så kan det väl ta olika lång tid innan ägget fäster i livmodern?
  16. 8
    Läste just den artikeln :-)

    Enligt sista mens vet jag inte, men enligt när jag tror att jag hade ÄL borde BF vara runt 9/1. Enligt UL 13/1 så det diffar 4 dagar för mig.

    Det är ju ingen exakt vetenskap det där med BF utan lite ungefärligt. Även om man utgår från sista mens eller från ÄL så kan det väl ta olika lång tid innan ägget fäster i livmodern?
  17. Medlem sedan
    Jun 2003
    #9
    Om man kände det då? Jag har känt av befruktning. Det tar väl inte olika tid för ett befruktat ägg att växa?

    Men du har rätt, det är ingen exakt vetenskap. Så himla tråkigt att läsa om kvinnor som gått över mer än två veckor. Varför i hela världen vill man låta det gå så långt?
  18. 9
    Om man kände det då? Jag har känt av befruktning. Det tar väl inte olika tid för ett befruktat ägg att växa?

    Men du har rätt, det är ingen exakt vetenskap. Så himla tråkigt att läsa om kvinnor som gått över mer än två veckor. Varför i hela världen vill man låta det gå så långt?
  19. Medlem sedan
    Feb 2006
    #10
    Hej, Partus är ett stort frågetecken för mig! Väntar nu våran 3:a den 9 dec, denna gång låg UL och Befruktningsdatum på plus minus en dag. Men det har legat lika varje gång tidigare. Men det blev partus 16 dgr över med 1:a och 21 dgr över med 2:a. Så svart från mig på din fråga: Nej jag litar inte på UL inte heller på befruktningsdaturm eller ÄL :-). Jag går helt enkelt och är gravid i några flera veckor till och vi ser fram emot en liten julebebis. Kram till er alla.
  20. 10
    Hej, Partus är ett stort frågetecken för mig! Väntar nu våran 3:a den 9 dec, denna gång låg UL och Befruktningsdatum på plus minus en dag. Men det har legat lika varje gång tidigare. Men det blev partus 16 dgr över med 1:a och 21 dgr över med 2:a. Så svart från mig på din fråga: Nej jag litar inte på UL inte heller på befruktningsdaturm eller ÄL :-). Jag går helt enkelt och är gravid i några flera veckor till och vi ser fram emot en liten julebebis. Kram till er alla.
  21. Medlem sedan
    Jun 2003
    #11
    Ah.. du har en sån där kropp som aldrig vill sluta vara gravid.. Får jag fråga av nyfikenhet också om du har långa cykler också?
    Julbebis är mysigt tror jag.
  22. 11
    Ah.. du har en sån där kropp som aldrig vill sluta vara gravid.. Får jag fråga av nyfikenhet också om du har långa cykler också?
    Julbebis är mysigt tror jag.
  23. Medlem sedan
    Jul 2009
    #12
    Jag litar mer på första beräkningen trots ul ska va mer förlitningsbart. (stämmer ej i praktiken tycker jag kalendermässigt med ägglossning etc)
    Jag fick först 17/12,, blev flyttad till 25/12.
    Personligen tror jag på 19/12
  24. 12
    Jag litar mer på första beräkningen trots ul ska va mer förlitningsbart. (stämmer ej i praktiken tycker jag kalendermässigt med ägglossning etc)
    Jag fick först 17/12,, blev flyttad till 25/12.
    Personligen tror jag på 19/12
  25. Medlem sedan
    Feb 2007
    #13
    Jag fick på ul 1 december
    Enligt min uträkning säger jag 30 november.

    Dom två andra har jag inte räknat ut utan bara litat på ul. Det första barnet fick jag en dag innan beräknat.
    Andra barnet gick jag 8 dygn över...

    Jag har en vän som fick barn i ett annat land där gick hon tre veckor över och dom tänkte fortfarande inte göra nåt, det ska ske naturligt sa dom...

    Hon fick gå dit och gråta och vara helt hysterisk så då först satte dom igång henne. Navelsträngen sprack i födseln var i mycket dåligt skick.

    Barnet har inte utvecklats normail haft epelepsianfall. Så hon har varit på utrednign länge nu och dom kan inte säga om hon får men för livet eller kommer igen...

    Jag tror det har med att hon måsta gå över tiden... Men det får man ju aldrig svar på...
  26. 13
    Jag fick på ul 1 december
    Enligt min uträkning säger jag 30 november.

    Dom två andra har jag inte räknat ut utan bara litat på ul. Det första barnet fick jag en dag innan beräknat.
    Andra barnet gick jag 8 dygn över...

    Jag har en vän som fick barn i ett annat land där gick hon tre veckor över och dom tänkte fortfarande inte göra nåt, det ska ske naturligt sa dom...

    Hon fick gå dit och gråta och vara helt hysterisk så då först satte dom igång henne. Navelsträngen sprack i födseln var i mycket dåligt skick.

    Barnet har inte utvecklats normail haft epelepsianfall. Så hon har varit på utrednign länge nu och dom kan inte säga om hon får men för livet eller kommer igen...

    Jag tror det har med att hon måsta gå över tiden... Men det får man ju aldrig svar på...
  27. Medlem sedan
    Feb 2006
    #14
    Du får gärna vara nyfiken. Jag har ibland längre cykler upp till 35 dgr. Tror du det har ng betydelse?
  28. 14
    Du får gärna vara nyfiken. Jag har ibland längre cykler upp till 35 dgr. Tror du det har ng betydelse?
  29. Medlem sedan
    Jun 2003
    #15
    Ja en helt ovetenskaplig gissning alltså! tack för att du stillade min nyfikenhet.
  30. 15
    Ja en helt ovetenskaplig gissning alltså! tack för att du stillade min nyfikenhet.
  31. Medlem sedan
    Jun 2003
    #16
    Jag tror inte ul är mer tillförlitningsbart än sm. Sen kommer de nog när de kommer, det får vi helt enkelt se.
  32. 16
    Jag tror inte ul är mer tillförlitningsbart än sm. Sen kommer de nog när de kommer, det får vi helt enkelt se.
  33. Medlem sedan
    Jun 2003
    #17
    Men usch vad fruktansvärd berättelse!!
    Man tänker de som blir flyttade över en vecka, vad mycket roll det spelar på slutet om man går över.. Nej hemska tanke.
  34. 17
    Men usch vad fruktansvärd berättelse!!
    Man tänker de som blir flyttade över en vecka, vad mycket roll det spelar på slutet om man går över.. Nej hemska tanke.
  35. Medlem sedan
    Dec 2004
    #18
    Ja känner man befruktningen så kan man nog vara tämligen säker :-)

    Ja det där med att låta kvinnor gå så långt över tiden är något som gör mig lite upprörd. En kompis syster till mig förlorade sin dotter i magen i v.42+0. Jag tycker det är galet faktskt. Men vet att de ändrat sina rekomendationer här i sthlm, från 3 veckor över till max 2 veckor..
  36. 18
    Ja känner man befruktningen så kan man nog vara tämligen säker :-)

    Ja det där med att låta kvinnor gå så långt över tiden är något som gör mig lite upprörd. En kompis syster till mig förlorade sin dotter i magen i v.42+0. Jag tycker det är galet faktskt. Men vet att de ändrat sina rekomendationer här i sthlm, från 3 veckor över till max 2 veckor..
  37. Medlem sedan
    Jun 2003
    #19
    Sånt är ju bara för hemskt! Borde inte få hända någon.. Så onödigt.
  38. 19
    Sånt är ju bara för hemskt! Borde inte få hända någon.. Så onödigt.
  39. Medlem sedan
    Mar 2003
    #20
    Intressant lästips. Det är ju ändå så att vi fått bättre datering av graviditetslängden mha ultraljud. ALla har ju inte sån stenkoll som du Men visst är det skillnad på pojkar och flickor, även så tidigt som RUL görs. Ska bli intressant att se om det kommer att ändra rutinerna något. För egen del stämmer datumen från SM och ulj väl, så jag är inte så bekymrad.
  40. 20
    Intressant lästips. Det är ju ändå så att vi fått bättre datering av graviditetslängden mha ultraljud. ALla har ju inte sån stenkoll som du Men visst är det skillnad på pojkar och flickor, även så tidigt som RUL görs. Ska bli intressant att se om det kommer att ändra rutinerna något. För egen del stämmer datumen från SM och ulj väl, så jag är inte så bekymrad.
Sidan 1 av 2 12 SistaSista

Liknande trådar

  1. Litar på er här...
    By Jag-67 in forum Ordet är fritt
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2011-02-03, 11:44
  2. Litar ni på ul?
    By justEmmie in forum _1101 Januaribarn
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2010-09-12, 09:55
  3. Litar ni på
    By Tveksam in forum Arbete, ekonomi & juridik
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2008-01-19, 12:41
  4. Litar ni på
    By OlgaR in forum Ordet är fritt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-01-02, 21:15
  5. Litar ni på er mvc?
    By Storytelling in forum Gravidsnack
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2007-07-02, 14:54
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar