Svartsjuka
_05 Höstbarn
  1. Medlem sedan
    May 2001
    #1

    Svartsjuka

    Har upptäckt att det kommer in en hel del svartsjuka i bilden just nu, vilket jag inte har märkt tidigare. Häromveckan kom jag hem från en egen långhelg i London och då var väl jag och pappan i familjen lite kramigare än vanligt. Sara kom in i rummet, men sprang ut igen och jag tyckte att hon grät. Gick till slut efter och mycket riktigt, hon låg och grät för "Du är inte kär i pappa, du är kär i MIG". Då fick jag ju förklara att jag ju visst älskar både pappa och henne och alla pojkar och att jag ju saknat pappa också, när jag var borta. Sen igår satt jag med Pontus och gjorde läxor och hade inte tid för henne och sen var hon ledsen för att jag inte hade sagt alls att hennes spel som hon hade gjort var fina. Börjar fundera på om det är så att hon är lite bortskämd med uppmärksamhet, eller om hon bara börjar bli så stor att hon kommer till insikt att hon inte är ensam om min gunst och det är hårt till en början.
  2. 1
    Svartsjuka Har upptäckt att det kommer in en hel del svartsjuka i bilden just nu, vilket jag inte har märkt tidigare. Häromveckan kom jag hem från en egen långhelg i London och då var väl jag och pappan i familjen lite kramigare än vanligt. Sara kom in i rummet, men sprang ut igen och jag tyckte att hon grät. Gick till slut efter och mycket riktigt, hon låg och grät för "Du är inte kär i pappa, du är kär i MIG". Då fick jag ju förklara att jag ju visst älskar både pappa och henne och alla pojkar och att jag ju saknat pappa också, när jag var borta. Sen igår satt jag med Pontus och gjorde läxor och hade inte tid för henne och sen var hon ledsen för att jag inte hade sagt alls att hennes spel som hon hade gjort var fina. Börjar fundera på om det är så att hon är lite bortskämd med uppmärksamhet, eller om hon bara börjar bli så stor att hon kommer till insikt att hon inte är ensam om min gunst och det är hårt till en början.
  3. Medlem sedan
    Aug 2005
    #2
    Skönt att hon inte har kommit på förut att hon måste dela dig med andra - med tanke på att ni är rätt många! Jobbig insikt nu, förstås, men jag skulle bara fortsätta som förut. Kanske sitta ner och prata om det någon gång på tu man hand om det behövs.

    Katja har privilegiet att ha en alldeles egen mamma som hon bara behöver dela med pappa - och inte med syskonen. Hon kan nog vilja komma emellan oss föräldrar när vi kramas. Hon får vara med då förstås men jag markerar att jag älskar hennes pappa och vill gosa med honom också. Det är ju för att vi tycker så mycket om varandra som hon finns, brukar vi säga...
  4. 2
    Skönt att hon inte har kommit på förut att hon måste dela dig med andra - med tanke på att ni är rätt många! Jobbig insikt nu, förstås, men jag skulle bara fortsätta som förut. Kanske sitta ner och prata om det någon gång på tu man hand om det behövs.

    Katja har privilegiet att ha en alldeles egen mamma som hon bara behöver dela med pappa - och inte med syskonen. Hon kan nog vilja komma emellan oss föräldrar när vi kramas. Hon får vara med då förstås men jag markerar att jag älskar hennes pappa och vill gosa med honom också. Det är ju för att vi tycker så mycket om varandra som hon finns, brukar vi säga...
  5. Medlem sedan
    Mar 2003
    #3
    Nja, här är ju Tösen i övre delen av syskonskaran o får mest lida av att andra måste prioriteras före. Och JA, jag tycker det märks, hon rusar oxå i väg o gråter o deppar för att hon ibland blir tillsagd o liknande. Jag känner att hon är den som sitter mest "i kläm" av att de är fyra, Storebror har lixom sitt med skolan o kompisarna o småsyskonen får sitt just för att de är små.
    Nu har dock hon o Storebror fått nytt eget rum, som jag försökt prioritera upp henne på. Den där veckan hon fick vara hemma ensam pga sin borrelia var bra på så sätt. Vi ritade tröjor o byxor o plastade in dem o fäste på klädlådorna så hon kan sortera in kläder rätt. Idag har det blivit lite andra grejer fixade i rummet, så hon får mer en "egen vrå" där o de har fått ett skrivbord att pyssla vid. Nu ska vi ordna lådor för kritor o penslar o sånt, så det verkligen går att sitta där med sånt. Det avlastar mig i köket o vi har satt barngrind i dörren så inte Lillflisan ska ta sig dit o vandalisera.
    Men avundsjuk på mig o pappan, nä det är det Lillflisan som är, hon klämmer sig in mittemellan så fort hon får en chans. De andra kommer gärna o sover i vår säng ibland, men de nöjer sig med ena sidan på sängen.
  6. 3
    Nja, här är ju Tösen i övre delen av syskonskaran o får mest lida av att andra måste prioriteras före. Och JA, jag tycker det märks, hon rusar oxå i väg o gråter o deppar för att hon ibland blir tillsagd o liknande. Jag känner att hon är den som sitter mest "i kläm" av att de är fyra, Storebror har lixom sitt med skolan o kompisarna o småsyskonen får sitt just för att de är små.
    Nu har dock hon o Storebror fått nytt eget rum, som jag försökt prioritera upp henne på. Den där veckan hon fick vara hemma ensam pga sin borrelia var bra på så sätt. Vi ritade tröjor o byxor o plastade in dem o fäste på klädlådorna så hon kan sortera in kläder rätt. Idag har det blivit lite andra grejer fixade i rummet, så hon får mer en "egen vrå" där o de har fått ett skrivbord att pyssla vid. Nu ska vi ordna lådor för kritor o penslar o sånt, så det verkligen går att sitta där med sånt. Det avlastar mig i köket o vi har satt barngrind i dörren så inte Lillflisan ska ta sig dit o vandalisera.
    Men avundsjuk på mig o pappan, nä det är det Lillflisan som är, hon klämmer sig in mittemellan så fort hon får en chans. De andra kommer gärna o sover i vår säng ibland, men de nöjer sig med ena sidan på sängen.
  7. Medlem sedan
    Aug 2005
    #4
    Kom på att det kanske låter som om Katja inte blir svartsjuk, men det är bara så att hon inte har någon anledning att bli svartsjuk på sina syskon. Jag tror att jag har skrivit förut om att hon är väldigt svartsjuk mot andra barn, om jag ägnar mig lite åt dem. Ett tag (för något år sedan) tvekade jag att överhuvudtaget låta henne ta hem kompisar. Om någon kompis blev ledsen och jag måste trösta så blev Katja helt utom sig. Någon gång var jag tvungen att ringa kompisens förälder att komma och hämta för att jag inte kände att jag kunde hantera situationen. Nu är det bättre, som tur är. :-) Hon blir fortfarande svartsjuk men klarar av att hantera de känslorna lite bättre och verkar förstå att om någon annan är ledsen så måste jag få försöka trösta. Det är förstås svårast om hon samtidigt är arg på den kompisen och det är därför denna behöver tröstas. Apropå svartsjuka...
  8. 4
    Kom på att det kanske låter som om Katja inte blir svartsjuk, men det är bara så att hon inte har någon anledning att bli svartsjuk på sina syskon. Jag tror att jag har skrivit förut om att hon är väldigt svartsjuk mot andra barn, om jag ägnar mig lite åt dem. Ett tag (för något år sedan) tvekade jag att överhuvudtaget låta henne ta hem kompisar. Om någon kompis blev ledsen och jag måste trösta så blev Katja helt utom sig. Någon gång var jag tvungen att ringa kompisens förälder att komma och hämta för att jag inte kände att jag kunde hantera situationen. Nu är det bättre, som tur är. :-) Hon blir fortfarande svartsjuk men klarar av att hantera de känslorna lite bättre och verkar förstå att om någon annan är ledsen så måste jag få försöka trösta. Det är förstås svårast om hon samtidigt är arg på den kompisen och det är därför denna behöver tröstas. Apropå svartsjuka...
  9. Medlem sedan
    May 2001
    #5

    Verkar som att

    det var värre precis då, när jag varit borta, för jag har inte märkt något alls sedan dess. Hon hade väl saknat mig
    Tror inte hon behöver känna av det så mycket annars. Hon är ju fyra år yngre än yngste storebror och vi har väldigt mycket egen tid hon och jag.
  10. 5
    Verkar som att det var värre precis då, när jag varit borta, för jag har inte märkt något alls sedan dess. Hon hade väl saknat mig
    Tror inte hon behöver känna av det så mycket annars. Hon är ju fyra år yngre än yngste storebror och vi har väldigt mycket egen tid hon och jag.
  11. Medlem sedan
    May 2001
    #6

    Jo de lär sig ju

    att dela de här med fler syskon. Inser att det nog var mest tillfälligt att det blev så stort för att jag varit borta, för det har lagt sig igen.
  12. 6
    Jo de lär sig ju att dela de här med fler syskon. Inser att det nog var mest tillfälligt att det blev så stort för att jag varit borta, för det har lagt sig igen.

Liknande trådar

  1. Svartsjuka
    By Anonym in forum Styvfamiljer
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2011-12-20, 10:16
  2. svartsjuka =(
    By anonymt namn in forum Kärlek & relationer
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2009-02-05, 22:06
  3. Svartsjuka
    By Kicki69 in forum Pappasnack
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2009-01-30, 09:25
  4. svartsjuka
    By cogito in forum Ordet är fritt
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2009-01-08, 16:31
  5. Svartsjuka
    By Jag-67 in forum Ordet är fritt
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2008-10-20, 11:26
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar