Åka vagn
_0804 Aprilbarn
  1. Medlem sedan
    Jun 2003
    #1

    Åka vagn

    Ja, bara allmän nyfikenhet: hur mycket använder ni vagn fortfarande till era snart 2,5 åringar? Oscar åker vagn ibland om vi skall gå en längre tur och likaså tar vi med paraplysulkyn när vi ska på semester och vet att vi ska gå mycket etc. Men emmaljungan står mer eller mindre fast parkerad i förrådet sedan säkert ett halvår tillbaka, funderar faktiskt på att snart sälja den. Om vi bara ska gå en liten kort promenad kan Oscar gå själv och faktiskt också köra på sin lilla sparkcykel.
    Alla våra barn har börjat gå själva i ganska tidig ålder, dels för att det har känts viktigt att de lär sig det och dels för att de har varit nästan 3 år när mindre syskon anlände och vagnen blev upptagen. Vi har aldrig haft någon syskonvagn eller liknande. Jag pratade nämligen om vagnåkande med en väninna häromdagen. De har liksom vi 3 barn och deras äldsta är nästan 5 1/2. Och åker alltid vagn - de har en dubbel babyjogger som de kan proppa ner alla 3 barn i Hon sa att det är lite besvärande ibland, för det är så mycket skrik och skrål om 5 -åringen måste gå själv att det är enklare att bara ta vagnen, 'hon är ju ändå så liten och orkar inte gå hem själv från dagis'. Det är ca 2 km. Men att det hade varit lite jobbigt i somras på semestern eftersom de flög och bara kunde ta med en vagn till bebisen. Jag anser ju absolut att en 5-åring är fullt kapabel att gå 2 km! Och en 3-åring också, för det kunde våra barn som 3-åringar och de är inte unika på något sätt...
    Men samtidigt känner jag ju att vi helt klart är mer benägna att låta Oscar åka vagn, för han är ju så liiiiten, lille minste lillebror, hi hi!
    Hur gör ni?
    Nugga - Flickmamma till 2 och nu även pojkmamma!
  2. 1
    Åka vagn Ja, bara allmän nyfikenhet: hur mycket använder ni vagn fortfarande till era snart 2,5 åringar? Oscar åker vagn ibland om vi skall gå en längre tur och likaså tar vi med paraplysulkyn när vi ska på semester och vet att vi ska gå mycket etc. Men emmaljungan står mer eller mindre fast parkerad i förrådet sedan säkert ett halvår tillbaka, funderar faktiskt på att snart sälja den. Om vi bara ska gå en liten kort promenad kan Oscar gå själv och faktiskt också köra på sin lilla sparkcykel.
    Alla våra barn har börjat gå själva i ganska tidig ålder, dels för att det har känts viktigt att de lär sig det och dels för att de har varit nästan 3 år när mindre syskon anlände och vagnen blev upptagen. Vi har aldrig haft någon syskonvagn eller liknande. Jag pratade nämligen om vagnåkande med en väninna häromdagen. De har liksom vi 3 barn och deras äldsta är nästan 5 1/2. Och åker alltid vagn - de har en dubbel babyjogger som de kan proppa ner alla 3 barn i Hon sa att det är lite besvärande ibland, för det är så mycket skrik och skrål om 5 -åringen måste gå själv att det är enklare att bara ta vagnen, 'hon är ju ändå så liten och orkar inte gå hem själv från dagis'. Det är ca 2 km. Men att det hade varit lite jobbigt i somras på semestern eftersom de flög och bara kunde ta med en vagn till bebisen. Jag anser ju absolut att en 5-åring är fullt kapabel att gå 2 km! Och en 3-åring också, för det kunde våra barn som 3-åringar och de är inte unika på något sätt...
    Men samtidigt känner jag ju att vi helt klart är mer benägna att låta Oscar åka vagn, för han är ju så liiiiten, lille minste lillebror, hi hi!
    Hur gör ni?
  3. Medlem sedan
    Dec 1999
    #2

    Har inte

    använt vagn på länge....Tror inte vi har använt den sen i början av året.
    Fríða går helst själv.
    I butiker brukar jag ha henne i kundvagnen men mest för att hon inte ska rymma iväg
    ♥ (¯`°•.¸ ♥ Jost med Busfröna ♥ ¸.•°´¯) ♥
  4. 2
    Har inte använt vagn på länge....Tror inte vi har använt den sen i början av året.
    Fríða går helst själv.
    I butiker brukar jag ha henne i kundvagnen men mest för att hon inte ska rymma iväg
  5. Medlem sedan
    Nov 2003
    #3

    Vår vagn stod orörd hela sommaren

    men nu när mellantjejen börjat förskola (alltså 6-årsverksamhet, nollan, förskoleklass eller vad det nu kallas i Sverige nu för tiden, för att inte tala om vad det heter i Danmark ) åker Leah vagn varje morgon och eftermiddag när vi lämnar och hämtar. Visst skulle hon orka gå själv, men de tidsmarginalerna har vi verkligen inte! Dessutom är det en säkerhetsgrej, hon har ju inget trafikvett what so ever och springer rakt ut på vägen. Näpp, så pass bekväm är jag av mig att jag definitivt inte låter henne gå sträckan till-från förskolan.
    Den nyblivna sexåringen däremot tycker ibland att hon borde få åka vagn, vilket hon inte gjort på 3-4 år, men där sätter jag definitivt stopp :-)
    Mamma till tre

    "På varje sak som går snett i livet går det över hundra välsignelser."
  6. 3
    Vår vagn stod orörd hela sommaren men nu när mellantjejen börjat förskola (alltså 6-årsverksamhet, nollan, förskoleklass eller vad det nu kallas i Sverige nu för tiden, för att inte tala om vad det heter i Danmark ) åker Leah vagn varje morgon och eftermiddag när vi lämnar och hämtar. Visst skulle hon orka gå själv, men de tidsmarginalerna har vi verkligen inte! Dessutom är det en säkerhetsgrej, hon har ju inget trafikvett what so ever och springer rakt ut på vägen. Näpp, så pass bekväm är jag av mig att jag definitivt inte låter henne gå sträckan till-från förskolan.
    Den nyblivna sexåringen däremot tycker ibland att hon borde få åka vagn, vilket hon inte gjort på 3-4 år, men där sätter jag definitivt stopp :-)
  7. Medlem sedan
    Aug 2010
    #4
    vi köpte en begagnad paraplyvagn i våras för att kunna ha med på semestern. den använder vi även nu till och från dagis, men för det mesta när jag hämtar Samuel så går han hem (mindre än 1 km). men han har inga problem att gå längre streckor. dock tror jag att min sambo tycker att det är praktiskt att ta vagnen till dagis på morgonarna för annars måste de gå hemifrån mycket tidigare för att hinna i tid
  8. 4
    vi köpte en begagnad paraplyvagn i våras för att kunna ha med på semestern. den använder vi även nu till och från dagis, men för det mesta när jag hämtar Samuel så går han hem (mindre än 1 km). men han har inga problem att gå längre streckor. dock tror jag att min sambo tycker att det är praktiskt att ta vagnen till dagis på morgonarna för annars måste de gå hemifrån mycket tidigare för att hinna i tid

Liknande trådar

  1. Jogga med vagn - vilken vagn då?
    By johannanstans in forum Bebissnack
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2010-01-22, 11:05
  2. Vagn eller inte vagn... (hjälp)
    By Lurpan in forum _0903 Marsbarn
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2009-07-12, 16:07
  3. typ av vagn
    By esteten in forum Bebissnack
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-01-10, 07:58
  4. Vagn vagn vagn...Hjälp
    By Jenny m.Matilda&Adam in forum _0605 Majbarn
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2006-03-31, 21:53
  5. Vad har ni för vagn?
    By Rut m. Emma 4/4-05 in forum _05 Vårbarn
    Svar: 34
    Senaste inlägg: 2006-03-23, 10:30
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar