Gardiner i klassrum
Skolbarn
  1. Medlem sedan
    May 2005
    #1

    Gardiner i klassrum

    Hej

    Vi tänkte fixa lite gardiner till klassrummet för min dotters klass (en 2:a)

    Någon väckte frågan om gardinerna behöver vara flamskyddsbehandlade eller liknande?

    Är det någon här som har koll på brandsskyddsbestämmelser för skolor? Vad är det som gäller för klassrum?
  2. 1
    Gardiner i klassrum Hej

    Vi tänkte fixa lite gardiner till klassrummet för min dotters klass (en 2:a)

    Någon väckte frågan om gardinerna behöver vara flamskyddsbehandlade eller liknande?

    Är det någon här som har koll på brandsskyddsbestämmelser för skolor? Vad är det som gäller för klassrum?
  3. Medlem sedan
    Jan 2000
    #2
    Kolla först så det inte finns dammallergiker i klassen!
  4. 2
    Kolla först så det inte finns dammallergiker i klassen!
  5. Medlem sedan
    May 2005
    #3
    Det kan det göra och det kan skolan ta reda på åt dig eller så ringer du själv till räddningstjänsten och frågar.

    Tipsar om att komma ihåg att någon också måste damma dem och tvätta dem framöver.
  6. 3
    Det kan det göra och det kan skolan ta reda på åt dig eller så ringer du själv till räddningstjänsten och frågar.

    Tipsar om att komma ihåg att någon också måste damma dem och tvätta dem framöver.
  7. Medlem sedan
    May 2005
    #4
    Jag har försökt få tag i någon på skolan som kan svara på det.

    Barnen har haft gardiner förut i klassrummet men de blev så smutsiga och dammiga så de slängdes. Vi föräldrar kom överens om att vi skulle ordna gardiner själva (och tvätta dem själva). Anledningen är att vi tror att gardiner skulle hjälpa till att absorbera lite ljud och göra miljön behagligare för barnen.
  8. 4
    Jag har försökt få tag i någon på skolan som kan svara på det.

    Barnen har haft gardiner förut i klassrummet men de blev så smutsiga och dammiga så de slängdes. Vi föräldrar kom överens om att vi skulle ordna gardiner själva (och tvätta dem själva). Anledningen är att vi tror att gardiner skulle hjälpa till att absorbera lite ljud och göra miljön behagligare för barnen.
  9. Medlem sedan
    May 2005
    #5
    Jag har letat på brandförsvaret också men hittar ingenstans där jag kan kontakta dem
  10. 5
    Jag har letat på brandförsvaret också men hittar ingenstans där jag kan kontakta dem
  11. Gunvor
    #6
    I de skolor där jag jobbat har inga sådana gardiner funnits. På en av skolorna sydde jag själv alla gardiner när skolan byggdes om, och de köpte jag tyget till på IKEA.
  12. 6
    I de skolor där jag jobbat har inga sådana gardiner funnits. På en av skolorna sydde jag själv alla gardiner när skolan byggdes om, och de köpte jag tyget till på IKEA.
  13. Medlem sedan
    Apr 2000
    #7

    snabb koll - hittar inget

    Myndigheten för samhällsskydd och beredskap www.msb.se heter de som var Räddningsverket tidigare. Hittar utbildningsmaterial för lärare och elever men inget om för eller emot gardiner. Det finns inte hos Boverket heller www.boverket.se, som skriver byggregler.

    Jag skulle rekommendera ett vanligt tyg. Det är onödigt att dra in mer kemikalier i barnens miljö än nödvändigt. Särskilt flamskyddsmedel har debatterats mycket de senaste åren. Kemikalieinspektionen har lite info om det: http://www.kemi.se/templates/Page____3264.aspx
  14. 7
    snabb koll - hittar inget Myndigheten för samhällsskydd och beredskap www.msb.se heter de som var Räddningsverket tidigare. Hittar utbildningsmaterial för lärare och elever men inget om för eller emot gardiner. Det finns inte hos Boverket heller www.boverket.se, som skriver byggregler.

    Jag skulle rekommendera ett vanligt tyg. Det är onödigt att dra in mer kemikalier i barnens miljö än nödvändigt. Särskilt flamskyddsmedel har debatterats mycket de senaste åren. Kemikalieinspektionen har lite info om det: http://www.kemi.se/templates/Page____3264.aspx
  15. Medlem sedan
    Jun 2000
    #8
    Räddningstjänsten heter de väl numera eller är det också förlegat?
  16. 8
    Räddningstjänsten heter de väl numera eller är det också förlegat?
  17. Anonym
    #9
    Skulle förvåna mig stort om det finns bestämmelser för gardier i skolan. Speciellt som kommunen mycket sällan kostar på sig att köpa gardiner till klassrum, det brukar vara lärare eller föräldrar som förbarmar sig över otrivsamma klassrum och själva köper och syr upp. Inte fasen letar man efter flamskyddat tyg då. Jag köper snygga men billiga stuvbitar i de fallen.
  18. 9
    Skulle förvåna mig stort om det finns bestämmelser för gardier i skolan. Speciellt som kommunen mycket sällan kostar på sig att köpa gardiner till klassrum, det brukar vara lärare eller föräldrar som förbarmar sig över otrivsamma klassrum och själva köper och syr upp. Inte fasen letar man efter flamskyddat tyg då. Jag köper snygga men billiga stuvbitar i de fallen.
  19. Medlem sedan
    May 2005
    #10
    Tack för svar. Jag mailade brandförsvaret i Stockholm och fick snabbt svar:

    "Det finns inget regelverk i lag, förordning och/eller föreskrift som styr frågan om flamskyddade gardiner i klassrum.

    Krav på flamskyddade textilier och liknande föreligger i första hand i lite större publika lokaler som t.ex. skolans aula, biografer (ridån och stolarna), stora restauranger o.d. samt i korridorer som utgör utrymningsvägar (för många utrymmande). Som exempel på det sistnämnda kan nämnas hotell- och skolkorridorer och trapphus."

    Så, IKEA.... here I come!
  20. 10
    Tack för svar. Jag mailade brandförsvaret i Stockholm och fick snabbt svar:

    "Det finns inget regelverk i lag, förordning och/eller föreskrift som styr frågan om flamskyddade gardiner i klassrum.

    Krav på flamskyddade textilier och liknande föreligger i första hand i lite större publika lokaler som t.ex. skolans aula, biografer (ridån och stolarna), stora restauranger o.d. samt i korridorer som utgör utrymningsvägar (för många utrymmande). Som exempel på det sistnämnda kan nämnas hotell- och skolkorridorer och trapphus."

    Så, IKEA.... here I come!

Liknande trådar

  1. dr Phil nu om våld/aga i klassrum
    By lolouise in forum Ordet är fritt
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2010-11-10, 18:07
  2. Litet klassrum
    By bettyboo in forum Skolbarn
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2009-11-27, 11:50
  3. Gardiner
    By Love in forum Hem & fritid
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-09-28, 07:22
  4. Nya gardiner!
    By mia_da in forum Hem & fritid
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-05-04, 06:47
  5. Vad ska man ha för gardiner.....
    By rutansmamma+bf 6/5 in forum _0605 Majbarn
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2006-04-06, 20:36
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar