Ta reda på kön, nån mer?
_1102 Februaribarn
  1. Medlem sedan
    Oct 2005
    #1

    Ta reda på kön, nån mer?

    Hej! Undrar om det finns nån mer än jag som inte kan vänta på att öppna paketet, har nämligen bokat tid på emmaultraljudskliniken i göteborg för könsbestämning. Har ju ett barn sen tidigare men vill så gärna veta innan den här gången 4:e okt är de dags! BF- är 11 feb..

    Vad tycker ni om att ta reda på kön?
  2. 1
    Ta reda på kön, nån mer? Hej! Undrar om det finns nån mer än jag som inte kan vänta på att öppna paketet, har nämligen bokat tid på emmaultraljudskliniken i göteborg för könsbestämning. Har ju ett barn sen tidigare men vill så gärna veta innan den här gången 4:e okt är de dags! BF- är 11 feb..

    Vad tycker ni om att ta reda på kön?
  3. Medlem sedan
    Mar 2010
    #2
    Vi har bf 12 februari och vi tog reda på könet, våra flickor ska få en lillebror

    Det är upp till var och en såklart, jag bryr mig ju inte vad andra föräldrar bestämmer sig för och jag kan itne förstå att andra lägger sig i mitt val
  4. 2
    Vi har bf 12 februari och vi tog reda på könet, våra flickor ska få en lillebror

    Det är upp till var och en såklart, jag bryr mig ju inte vad andra föräldrar bestämmer sig för och jag kan itne förstå att andra lägger sig i mitt val
  5. Medlem sedan
    Oct 2005
    #3
    Ja exakt tycker man ska ha rätt att få bestämma sånt själv. Min dotter var beräknad till 12:e feb men hon hade bråttom ut så de blev 17:jan istället konstigt att jag prickade in så nära med båda!
  6. 3
    Ja exakt tycker man ska ha rätt att få bestämma sånt själv. Min dotter var beräknad till 12:e feb men hon hade bråttom ut så de blev 17:jan istället konstigt att jag prickade in så nära med båda!
  7. Medlem sedan
    Oct 2006
    #4
    Jag tycker att det är precis upp till var och en = ) lägger absolut ingen värdering i vad man väjer och har full förståelse för de som e nyfikana liksom de som vill ha det som en överraskning.
    Jag har själv valt "överaskningsmodellen" än så länge och känner att det känns kul att inreda barnrum mm utan att veta kön för att inte påverkas för mkt i förgval å så (vilket jag trorjag skulle göra omedvetet om jag viste kön).

    Spännande att ta reda på också förståss... = ) man eliminerar namnunderinag också med 50 % juh. Men varför bokar du speciell tid för könsbestämmelse? Kan de inte se det på rul??
  8. 4
    Jag tycker att det är precis upp till var och en = ) lägger absolut ingen värdering i vad man väjer och har full förståelse för de som e nyfikana liksom de som vill ha det som en överraskning.
    Jag har själv valt "överaskningsmodellen" än så länge och känner att det känns kul att inreda barnrum mm utan att veta kön för att inte påverkas för mkt i förgval å så (vilket jag trorjag skulle göra omedvetet om jag viste kön).

    Spännande att ta reda på också förståss... = ) man eliminerar namnunderinag också med 50 % juh. Men varför bokar du speciell tid för könsbestämmelse? Kan de inte se det på rul??
  9. Medlem sedan
    Mar 2010
    #5
    Oj vad häftigt Själv är vi tre i familjen som fyller i juli och jag i juni så det blir skönt med ett vinterbarn som bryter av
  10. 5
    Oj vad häftigt Själv är vi tre i familjen som fyller i juli och jag i juni så det blir skönt med ett vinterbarn som bryter av
  11. Medlem sedan
    Oct 2005
    #6

    Jepp!

    Vi kollade både förra gången och denna (vid RUL:et) - helt enkelt för att vi är väldigt nyfikna av oss! Inte för att könet spelar någon roll, eller för att kunna köpa vissa kläder eller måla om något rum - utan just på grund av att vi är så nyfikna att vi nästa spricker av otålighet. Men jag har full förståelse för att många vill att det ska vara en överraskning

    Vi har en dotter sedan tidigare - och denna gång ser det ut att bli en pojke.
  12. 6
    Jepp! Vi kollade både förra gången och denna (vid RUL:et) - helt enkelt för att vi är väldigt nyfikna av oss! Inte för att könet spelar någon roll, eller för att kunna köpa vissa kläder eller måla om något rum - utan just på grund av att vi är så nyfikna att vi nästa spricker av otålighet. Men jag har full förståelse för att många vill att det ska vara en överraskning

    Vi har en dotter sedan tidigare - och denna gång ser det ut att bli en pojke.
  13. Medlem sedan
    Oct 2005
    #7

    Ja, det där med namn...

    det är ju faktiskt ett av de praktiska skälen. Vi tyckte att det var jättesvårt att hitta en bra namn förra gången...och det är samma sak nu. Så om jag ska vara ärlig så tycker jag att det är ganska skönt att nu bara fokusera på pojknamn.
  14. 7
    Ja, det där med namn... det är ju faktiskt ett av de praktiska skälen. Vi tyckte att det var jättesvårt att hitta en bra namn förra gången...och det är samma sak nu. Så om jag ska vara ärlig så tycker jag att det är ganska skönt att nu bara fokusera på pojknamn.
  15. Medlem sedan
    May 2003
    #8
    Jag tycker man ska göra som man själv känner för och att det inte angår någon annan hur man väljer att göra. Vi valde att kolla kön både förra graviditeten och denna. Då var det en pojke, och nu väntar vi en liten flicka!

    Personligen köper jag inte annorlunda kläder eller inredningsprylar beroende på vilket kön bebisen har, så tänker jag inte öht. Däremot känns det skönt att få lättare att hitta det perfekta namnet plus att det iaf för mig känns mycket mer personligt att säga hon eller han, istället för den, om bebisen!
  16. 8
    Jag tycker man ska göra som man själv känner för och att det inte angår någon annan hur man väljer att göra. Vi valde att kolla kön både förra graviditeten och denna. Då var det en pojke, och nu väntar vi en liten flicka!

    Personligen köper jag inte annorlunda kläder eller inredningsprylar beroende på vilket kön bebisen har, så tänker jag inte öht. Däremot känns det skönt att få lättare att hitta det perfekta namnet plus att det iaf för mig känns mycket mer personligt att säga hon eller han, istället för den, om bebisen!
  17. Medlem sedan
    Oct 2005
    #9
    I vårat landsting får man inte reda på kön! tyvärr.. så jag måste göra det nån annanstans..
  18. 9
    I vårat landsting får man inte reda på kön! tyvärr.. så jag måste göra det nån annanstans..
  19. Medlem sedan
    Aug 2000
    #10
    För mig har förlossningarna varit så fulla av överaskningar att jag inte behöver få fler just den dagen än nödvändigt. Vi har vetat vem som ska komma till oss långt i förväg och det har jag tyckt varit skönt. En sak mindre att fundera över de mest händelserika dagarna i mitt liv.
  20. 10
    För mig har förlossningarna varit så fulla av överaskningar att jag inte behöver få fler just den dagen än nödvändigt. Vi har vetat vem som ska komma till oss långt i förväg och det har jag tyckt varit skönt. En sak mindre att fundera över de mest händelserika dagarna i mitt liv.
  21. Medlem sedan
    Jun 2010
    #11
    Precis som Sivan sa så var vi (mest jag) så förfärligt nyfikna. Jag kan till exempel inte ens i vuxen ålder låta bli att öppna julklappar och födelsedagspresenter i förskott :P
    Vi var på ultraljud den 2/9 och fick veta att det mest troligt blir en flicka. Men helst säkert var det ju inte, så det finns utrymme för överraskning Och självklart spelar det ingen roll vilket kön det blir, det handlar endast om nyfikenhet i vårt fall. Och namnbekvämlighet :P
    Spännande dag för er den 4:e!
  22. 11
    Precis som Sivan sa så var vi (mest jag) så förfärligt nyfikna. Jag kan till exempel inte ens i vuxen ålder låta bli att öppna julklappar och födelsedagspresenter i förskott :P
    Vi var på ultraljud den 2/9 och fick veta att det mest troligt blir en flicka. Men helst säkert var det ju inte, så det finns utrymme för överraskning Och självklart spelar det ingen roll vilket kön det blir, det handlar endast om nyfikenhet i vårt fall. Och namnbekvämlighet :P
    Spännande dag för er den 4:e!
  23. Medlem sedan
    Sep 2005
    #12
    tittar in från mars gruppen
    jag går på barnmorskegruppen i göteborg och kommer att kolla könet.... tycker d ska bli så kul.
    Jag tycker att d e upp till var och en, vi kollade inte med vårt första barn, och därför ville vi nu prova. och så får ja se om jag ska sälja dom tusentals kläder som ligger på vinden och väntar eller om jag ska forsätta samla på mig
  24. 12
    tittar in från mars gruppen
    jag går på barnmorskegruppen i göteborg och kommer att kolla könet.... tycker d ska bli så kul.
    Jag tycker att d e upp till var och en, vi kollade inte med vårt första barn, och därför ville vi nu prova. och så får ja se om jag ska sälja dom tusentals kläder som ligger på vinden och väntar eller om jag ska forsätta samla på mig
  25. Medlem sedan
    Oct 2006
    #13
    Absolut...det skulle ju göra de funderingarna enklare om man säger så = ) Har ni hittat något/några namn som ni känner kan passa ??
    Känns som vi har hur många som helst men inga som känns definitiva. Men så var det med dottern också, det var eg inte förrän hon kom ut som vi bestämde oss.
  26. 13
    Absolut...det skulle ju göra de funderingarna enklare om man säger så = ) Har ni hittat något/några namn som ni känner kan passa ??
    Känns som vi har hur många som helst men inga som känns definitiva. Men så var det med dottern också, det var eg inte förrän hon kom ut som vi bestämde oss.
  27. Medlem sedan
    Oct 2006
    #14
    Oj det låter ju jätte konstingt, varför skulle man inte få det efter v 18 ??
    Om det nu skulle vara av det skälet som jag misstänker, att tyvärr vissa människor kan välja bort ett barn med "fel" kön så e det ju enligt svensk lag endå försent att göra abot eller?!?!

    Tycker det låter lite konservativt men då förstår jag absolut ditt val. Tyckte bara det var så märkligt. Min BM blev lite förvånad över att vi inte ville veta...hon mena på att 70% vill så för henne va det inget konstigt att berätta?!?! Märkligt att det kan skilja så...
  28. 14
    Oj det låter ju jätte konstingt, varför skulle man inte få det efter v 18 ??
    Om det nu skulle vara av det skälet som jag misstänker, att tyvärr vissa människor kan välja bort ett barn med "fel" kön så e det ju enligt svensk lag endå försent att göra abot eller?!?!

    Tycker det låter lite konservativt men då förstår jag absolut ditt val. Tyckte bara det var så märkligt. Min BM blev lite förvånad över att vi inte ville veta...hon mena på att 70% vill så för henne va det inget konstigt att berätta?!?! Märkligt att det kan skilja så...
  29. Medlem sedan
    Oct 2006
    #15
    Ja hua ...det e så jag också tänker...alla dessa små söta och tuffa klänningar och andra kläder som dottern fick den första tiden, de ligger på vinden och väntar. Frågan är om de ska säljas eller om de kan användas igen ; )

    Å annars blir det att investera i liet nytt ...även om mycket går att ha till både flicka å pojke = )
  30. 15
    Ja hua ...det e så jag också tänker...alla dessa små söta och tuffa klänningar och andra kläder som dottern fick den första tiden, de ligger på vinden och väntar. Frågan är om de ska säljas eller om de kan användas igen ; )

    Å annars blir det att investera i liet nytt ...även om mycket går att ha till både flicka å pojke = )

Liknande trådar

  1. Att ta reda på eller inte ta reda på...
    By Little miss sunshine in forum _0805 Majbarn
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2008-02-26, 16:14
  2. ta reda på kön?
    By -smultron- in forum _0806 Junibarn
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2007-12-31, 13:02
  3. Ta reda på kön?
    By Katri in forum _0808 Augustibarn
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2007-12-10, 22:02
  4. Var kan man få reda på
    By 71:an Nika in forum Ordet är fritt
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-12-09, 18:44
  5. Ta reda på kön
    By Joanne in forum _0802 Februaribarn
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2007-08-29, 15:39
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar