gravid igen och ont i ärret
Förlossning
  1. Medlem sedan
    Sep 2009
    #1

    gravid igen och ont i ärret

    Jag snittades 20/11 2009, pga sätesläge, nu e jag gravid igen i v 14 och tycker att ärret har mörknat ordentligt samt att det ömmar lite när jag trycker på det.

    Vet att rekomenderad tid till ny förlossning är ett år, men det blir 1 år och 4 månader imellan så jag tycker inte jag borde känna besvär från det tidigare snittet eller oroa mej.

    Har ju hört skräck historier att ärrvävnaden brister när livmodern anstränger sig vid nästa förlossning och förtunnade bukväggar etc etc.. men drömmen är trots allt att föda vaginalt nästa gång, jag tyckte snittet var obehagligt och hade ont väldigt länge efteråt.. dessutom planerar jag inga fler barn och vill genomgå en vanlig förlossning för att få erfara upplevelsen.
    Jag är inte förlossningsrädd i grunden men börjar oroa mej nu när jag ser ur ärret förändras när magen expanderar.

    Någon som fött barn naturligt tidigt inpå ett kejsarsnitt? som kanske kan komma med några lugnande ord.
    Kram
  2. 1
    gravid igen och ont i ärret Jag snittades 20/11 2009, pga sätesläge, nu e jag gravid igen i v 14 och tycker att ärret har mörknat ordentligt samt att det ömmar lite när jag trycker på det.

    Vet att rekomenderad tid till ny förlossning är ett år, men det blir 1 år och 4 månader imellan så jag tycker inte jag borde känna besvär från det tidigare snittet eller oroa mej.

    Har ju hört skräck historier att ärrvävnaden brister när livmodern anstränger sig vid nästa förlossning och förtunnade bukväggar etc etc.. men drömmen är trots allt att föda vaginalt nästa gång, jag tyckte snittet var obehagligt och hade ont väldigt länge efteråt.. dessutom planerar jag inga fler barn och vill genomgå en vanlig förlossning för att få erfara upplevelsen.
    Jag är inte förlossningsrädd i grunden men börjar oroa mej nu när jag ser ur ärret förändras när magen expanderar.

    Någon som fött barn naturligt tidigt inpå ett kejsarsnitt? som kanske kan komma med några lugnande ord.
    Kram
  3. Medlem sedan
    Mar 2003
    #2
    Inte fött vaginalt, men däremot gravid igen efter ett snitt 23/11 2009. Visst det spänner lite i ärrvävnaden, men inte så pass att jag har kännt mig oroad över det. Däremot om du känner att det inte är "riktigt okej" tycker jag att det låter som en typisk grej att ta med bm om inte annat så för att h*n garanterat har stött på någonting liknande tidigare (är h*n rutinerad säkert ett par gånger) och då kan ge dig så objektiv information som möjligt.

    GRATTIS till graviditeten vill jag också passa på att smyga in.
  4. 2
    Inte fött vaginalt, men däremot gravid igen efter ett snitt 23/11 2009. Visst det spänner lite i ärrvävnaden, men inte så pass att jag har kännt mig oroad över det. Däremot om du känner att det inte är "riktigt okej" tycker jag att det låter som en typisk grej att ta med bm om inte annat så för att h*n garanterat har stött på någonting liknande tidigare (är h*n rutinerad säkert ett par gånger) och då kan ge dig så objektiv information som möjligt.

    GRATTIS till graviditeten vill jag också passa på att smyga in.
  5. Medlem sedan
    Sep 2009
    #3
    tack för ditt svar söta, och grattis själv, blir det 16 månader mellan dina förlossingar också?
    Hörde att om det är det 16 månader eller mindre så kan man kalla syskonen för pseudotvillingar. Relationen syskonen emellen blir mer likt en tvilling än ett annat syskon. Återstår att se om den studien stämmer.

    Ska du föda vaginalt denna gången? Jag följer dina råd och frågar bm, ska inte dit förrän i nov nästa gång iofs, men jag är inte jätte orolig, undrar mest bara hur det "ska" kännas i ärret i min situation.

    Ha en fin söndag med familjen!
  6. 3
    tack för ditt svar söta, och grattis själv, blir det 16 månader mellan dina förlossingar också?
    Hörde att om det är det 16 månader eller mindre så kan man kalla syskonen för pseudotvillingar. Relationen syskonen emellen blir mer likt en tvilling än ett annat syskon. Återstår att se om den studien stämmer.

    Ska du föda vaginalt denna gången? Jag följer dina råd och frågar bm, ska inte dit förrän i nov nästa gång iofs, men jag är inte jätte orolig, undrar mest bara hur det "ska" kännas i ärret i min situation.

    Ha en fin söndag med familjen!
  7. Medlem sedan
    Mar 2003
    #4
    Jupps, det blir det. I början på mars är det beräknat den här gången... Så det kommer att bli lite tight men å andra sidan, det blir säkert bra det också. Pseudotvillingar blir det säkert iom att de får ut "mer" av varandra än de två jag har nu som det diffar 6½ år mellan..

    Jag kommer att snittas även denna gången så den biten känns rätt klar och jag vet hur det fungerar efter två snitt.

    Hoppas du har en lika intensivt galen dag som jag.
  8. 4
    Jupps, det blir det. I början på mars är det beräknat den här gången... Så det kommer att bli lite tight men å andra sidan, det blir säkert bra det också. Pseudotvillingar blir det säkert iom att de får ut "mer" av varandra än de två jag har nu som det diffar 6½ år mellan..

    Jag kommer att snittas även denna gången så den biten känns rätt klar och jag vet hur det fungerar efter två snitt.

    Hoppas du har en lika intensivt galen dag som jag.
  9. Medlem sedan
    Apr 2008
    #5
    Fy vad obehagligt det låter! Det tror jag inte händer att ärret brister, men jag har också fuderat på det där. Min bm sa att det var abslolut ingen fara för där nere växer ju inte magen, så mkt iaf. Däremot ska det ju finnas en viss risk för förlossningar efteråt, men det har de ju koll på, om man är snittad tidigare alltså. Det kommer gå galant det där tror jag! Grattis och lycka till!
  10. 5
    Fy vad obehagligt det låter! Det tror jag inte händer att ärret brister, men jag har också fuderat på det där. Min bm sa att det var abslolut ingen fara för där nere växer ju inte magen, så mkt iaf. Däremot ska det ju finnas en viss risk för förlossningar efteråt, men det har de ju koll på, om man är snittad tidigare alltså. Det kommer gå galant det där tror jag! Grattis och lycka till!
  11. Medlem sedan
    Jun 2003
    #6

    Ärr och vaginalt

    Jag födde mitt första barn med katastrofsnitt (narkos), mitt andra vaginalt och mitt tredje med akut snitt (då jag var vaken) Jag har inte så tätt mellan barnen, 3 år mellan varje barn. Men under slutet min tredje graviditet upplevde jag då och då att jag hade en öm punkt lite på sidan av magen, något som blev värre efter 15 timmar med värkar under min tredje förlossning. Men inget alarmerande eller så. Men när de till sist snittade, upptäckte läkaren att jag hade en liten ruptur på livmodern. Den nedre delen av min livmodervägg var väldigt tunn och ärret från första snittet hade börjat spricka upp. Något som troligtvis hade skett redan under graviditeten, för det såg inte helt färskt ut. Så visst KAN det hända. Men när detta nu är sagt, är det viktigt att påpeka att det trots allt är väldigt ovanligt och de har extra koll när man föder vaginalt efter snitt. Och min ruptur var liten, den kunde sys och det var ju aldrig någon verklig fara. Men jag har blivit avrådd från att genomgå ännu en graviditet. Vilket inte heller är planen, eftersom vi är nöjda med tre!
    Nugga - Flickmamma till 2 och nu även pojkmamma!
  12. 6
    Ärr och vaginalt Jag födde mitt första barn med katastrofsnitt (narkos), mitt andra vaginalt och mitt tredje med akut snitt (då jag var vaken) Jag har inte så tätt mellan barnen, 3 år mellan varje barn. Men under slutet min tredje graviditet upplevde jag då och då att jag hade en öm punkt lite på sidan av magen, något som blev värre efter 15 timmar med värkar under min tredje förlossning. Men inget alarmerande eller så. Men när de till sist snittade, upptäckte läkaren att jag hade en liten ruptur på livmodern. Den nedre delen av min livmodervägg var väldigt tunn och ärret från första snittet hade börjat spricka upp. Något som troligtvis hade skett redan under graviditeten, för det såg inte helt färskt ut. Så visst KAN det hända. Men när detta nu är sagt, är det viktigt att påpeka att det trots allt är väldigt ovanligt och de har extra koll när man föder vaginalt efter snitt. Och min ruptur var liten, den kunde sys och det var ju aldrig någon verklig fara. Men jag har blivit avrådd från att genomgå ännu en graviditet. Vilket inte heller är planen, eftersom vi är nöjda med tre!
  13. Medlem sedan
    Apr 2008
    #7
    Jaha det var ju inte så kul att höra. Och jag som ska ha två ungar som ligger och spänner ut allt som finns...:/ Läskigt!
  14. 7
    Jaha det var ju inte så kul att höra. Och jag som ska ha två ungar som ligger och spänner ut allt som finns...:/ Läskigt!
  15. Medlem sedan
    Aug 2010
    #8
    tack för ditt svar söta, och grattis själv, blir det 16 månader mellan dina förlossingar också?
    Hörde att om det är det 16 månader eller mindre så kan man kalla syskonen för pseudotvillingar. Relationen syskonen emellen blir mer likt en tvilling än ett annat syskon. Återstår att se om den studien stämmer.

    Ska du föda vaginalt denna gången? Jag följer dina råd och frågar bm, ska inte dit förrän i nov nästa gång iofs, men jag är inte jätte orolig, undrar mest bara hur det "ska" kännas i ärret i min situation.

    Ha en fin söndag med familjen!
    Grattis till graviditeten! angående det där med 16 månader, så är det exakt 16 månader mellan mig och min lillasyster, och vi är nog mer som tvillingar än "syskon". Hur underbart som helst!
  16. 8
    tack för ditt svar söta, och grattis själv, blir det 16 månader mellan dina förlossingar också?
    Hörde att om det är det 16 månader eller mindre så kan man kalla syskonen för pseudotvillingar. Relationen syskonen emellen blir mer likt en tvilling än ett annat syskon. Återstår att se om den studien stämmer.

    Ska du föda vaginalt denna gången? Jag följer dina råd och frågar bm, ska inte dit förrän i nov nästa gång iofs, men jag är inte jätte orolig, undrar mest bara hur det "ska" kännas i ärret i min situation.

    Ha en fin söndag med familjen!
    Grattis till graviditeten! angående det där med 16 månader, så är det exakt 16 månader mellan mig och min lillasyster, och vi är nog mer som tvillingar än "syskon". Hur underbart som helst!
  17. Medlem sedan
    Jun 2003
    #9
    Nej jag förstår det, men som sagt: glöm inte att det ÄR väldigt ovanligt!! Och i mitt fall var det ju som sagt aldrig någon riktig fara på taket, rupturen var så liten. I mitt fall tror jag även att det beror på att min livmoder dessutom var utsatt för en ganska stor belastning under min andra förlossning då jag födde vaginalt, eftersom jag var värksvag och fick rätt mycket värkstimulerande. Jag tror inte att du behöver oroa dig!
  18. 9
    Nej jag förstår det, men som sagt: glöm inte att det ÄR väldigt ovanligt!! Och i mitt fall var det ju som sagt aldrig någon riktig fara på taket, rupturen var så liten. I mitt fall tror jag även att det beror på att min livmoder dessutom var utsatt för en ganska stor belastning under min andra förlossning då jag födde vaginalt, eftersom jag var värksvag och fick rätt mycket värkstimulerande. Jag tror inte att du behöver oroa dig!
  19. Medlem sedan
    Apr 2008
    #10
    Tack! Nej, det är nog ingen fara. Jag frågade faktiskt min läkare härom dagen också...
  20. 10
    Tack! Nej, det är nog ingen fara. Jag frågade faktiskt min läkare härom dagen också...

Liknande trådar

  1. gravid, inte gravid, gravid igen? eller?
    By Ajnstajn in forum Gravidsnack
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2011-12-18, 00:15
  2. Ärret
    By Anonym in forum Förlossning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2010-11-25, 16:51
  3. Ont i ärret
    By Neta in forum Förlossning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-06-25, 07:39
  4. Vi glömde ärret!!!
    By angiesry in forum Utlandsföräldrar
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-04-01, 17:47
  5. Ont vid ärret?
    By Minama in forum Förlossning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-02-27, 16:46
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar