Svullna svett eller lymfkörtlar
_1012 Decemberbarn
  1. Medlem sedan
    Nov 2002
    #1

    Svullna svett eller lymfkörtlar

    Jag vet inte om detta är eller inte är graviditetsrelaterat, men ni är ju så kloka här inne så jag hoppas på svar. Speciellt från er som har nån form av sjukvårdsutbildning eller nån annan erfarenhet.

    För ungefär en vecka sen märkte jag att jag hade två ömmande knölar stora som ärtor i ena armhålan. Dessa har nu växt och en av dom är väl stor som en vindruva. Dessutom har en tredje knöl dykt upp. Det är rött på utsidan, men ser inte ut som en finne. Rejält ömt, känns när jag rör armen mest hela tiden.

    Jag ringde sjukvårdsupplysningen som trodde det kunde ha med graviditeten att göra, ett det i så fall är lymfkörtlar som sväller och att det har med mjölkproduktionen att göra. Jag känner mig lite skeptisk, eftersom det känns inflammerat på nåt sätt, och jag har aldrig varit med om nåt liknande förut, och dessutom är det i armhålan och inte i närheten av brösten.

    Det känns jobbigt att ringa doktorn och gå dit bara för att få höra att jag ska vänta ut det. Nån klok person som har nåt att säga om detta?
  2. 1
    Svullna svett eller lymfkörtlar Jag vet inte om detta är eller inte är graviditetsrelaterat, men ni är ju så kloka här inne så jag hoppas på svar. Speciellt från er som har nån form av sjukvårdsutbildning eller nån annan erfarenhet.

    För ungefär en vecka sen märkte jag att jag hade två ömmande knölar stora som ärtor i ena armhålan. Dessa har nu växt och en av dom är väl stor som en vindruva. Dessutom har en tredje knöl dykt upp. Det är rött på utsidan, men ser inte ut som en finne. Rejält ömt, känns när jag rör armen mest hela tiden.

    Jag ringde sjukvårdsupplysningen som trodde det kunde ha med graviditeten att göra, ett det i så fall är lymfkörtlar som sväller och att det har med mjölkproduktionen att göra. Jag känner mig lite skeptisk, eftersom det känns inflammerat på nåt sätt, och jag har aldrig varit med om nåt liknande förut, och dessutom är det i armhålan och inte i närheten av brösten.

    Det känns jobbigt att ringa doktorn och gå dit bara för att få höra att jag ska vänta ut det. Nån klok person som har nåt att säga om detta?
  3. Medlem sedan
    Jun 2003
    #2
    Hej tjejen!
    För det första är det jättevanligt att få svullna lymfkörtlar, men obs på andra symtom bör man ha.
    Har du feber, trötthet, klåda, muskelvärk, andra diffusa symtom, utslag, urin eller underlivsbesvär bör det kollas upp noggrannare.

    Så om du känner inflammationstecken, kolla tempen och hör av dig till bm istället för rådgivningen tycker jag. Bm har bättre koll. Gå på magkänsla. Känns det inte bra, ring bm!
    Hoppas du snart mår bättre.
  4. 2
    Hej tjejen!
    För det första är det jättevanligt att få svullna lymfkörtlar, men obs på andra symtom bör man ha.
    Har du feber, trötthet, klåda, muskelvärk, andra diffusa symtom, utslag, urin eller underlivsbesvär bör det kollas upp noggrannare.

    Så om du känner inflammationstecken, kolla tempen och hör av dig till bm istället för rådgivningen tycker jag. Bm har bättre koll. Gå på magkänsla. Känns det inte bra, ring bm!
    Hoppas du snart mår bättre.
  5. Medlem sedan
    Nov 2002
    #3
    Jag hoppades att du skulle svara, du verkar ju ha koll på det mesta
    Förutom dessa knölar känner jag mig fullt frisk. Ja, förutom gravidietstrött förstås. Men ingen feber, eller ens nån förkylning som jag märker av.
    Är svullna lymfkörtlar alltså vanligt vid just graviditet eller är det bara allmänt vanligt? Hur vet man om det är en lymfkörtel eller en svettkörtel egentligen?
  6. 3
    Jag hoppades att du skulle svara, du verkar ju ha koll på det mesta
    Förutom dessa knölar känner jag mig fullt frisk. Ja, förutom gravidietstrött förstås. Men ingen feber, eller ens nån förkylning som jag märker av.
    Är svullna lymfkörtlar alltså vanligt vid just graviditet eller är det bara allmänt vanligt? Hur vet man om det är en lymfkörtel eller en svettkörtel egentligen?
  7. Medlem sedan
    Jun 2003
    #4
    Det är inte ovanligt under graviditet att man får svullna lymfkörtlar. Det vet jag. Svullna svettkörtlar har jag väldigt dålig koll på faktiskt och hur det skulle vara kopplat till graviditeten har jag ingen aning om. Det är mycket troligare att det är lymfkörtlarna som är svullna, i axillen (armhålan) sitter de som på ett pärlband och de kan lätt bli aktiverade av varandra.
    Men håll koll på annat, som halsont, feber eller något annat symtom.
    Har du andra lymfkörtlar som känns, tex i ljumsken eller på halsen?

    Jag skulle ta upp det med en allmänläkare eller bm, det är lätt för en rådgivningssköterska att missa något och jag är inte ens färdig syrra än.. Så en nypa salt, men ta upp det med bm. Även om det säkert inte är mer än vanlig svullnad.
    Hoppas du haft en skön helg.
  8. 4
    Det är inte ovanligt under graviditet att man får svullna lymfkörtlar. Det vet jag. Svullna svettkörtlar har jag väldigt dålig koll på faktiskt och hur det skulle vara kopplat till graviditeten har jag ingen aning om. Det är mycket troligare att det är lymfkörtlarna som är svullna, i axillen (armhålan) sitter de som på ett pärlband och de kan lätt bli aktiverade av varandra.
    Men håll koll på annat, som halsont, feber eller något annat symtom.
    Har du andra lymfkörtlar som känns, tex i ljumsken eller på halsen?

    Jag skulle ta upp det med en allmänläkare eller bm, det är lätt för en rådgivningssköterska att missa något och jag är inte ens färdig syrra än.. Så en nypa salt, men ta upp det med bm. Även om det säkert inte är mer än vanlig svullnad.
    Hoppas du haft en skön helg.
  9. Medlem sedan
    Mar 2003
    #5
    Man har faktiskt mjölkkörtelvävnad upp i armhålan, så det _kan_ vara det. Men om det blir värre är det väl bäst att låta någon titta på det.
  10. 5
    Man har faktiskt mjölkkörtelvävnad upp i armhålan, så det _kan_ vara det. Men om det blir värre är det väl bäst att låta någon titta på det.

Liknande trådar

  1. Svullna lymfkörtlar
    By Anonym in forum Kropp & hälsa
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2010-11-08, 22:55
  2. Svullna lymfkörtlar?
    By Redhead in forum Astma & allergi - barn
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-01-05, 21:24
  3. Svullna lymfkörtlar?
    By Santra in forum Kropp & hälsa
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2006-11-09, 08:17
  4. svullna lymfkörtlar av MPR?
    By Olivia in forum Kropp & hälsa
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-01-07, 23:00
  5. Svullna lymfkörtlar
    By Sara in forum Barnsjukdomar
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2005-11-21, 12:09
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar