Prognos vid lungcancer med spridning
Allvarligt sjuka
  1. Anonym
    #1

    Prognos vid lungcancer med spridning

    Min svärmor diagnosticerades med bröstcancer i november -09. Hon opererade bort ena bröstet och har fått cellgiftsbehandling. I våras upptäcktes det att hon även har lungcancer. Nu har lungcancern spridit sig till skelettet. Först fick hon en tumör i höften som strålades. För någon månad sedan började hon få väldigt ont i höften igen och hon gick igenom en ny röntgenundersökning, som tyvärr visade att tumören i höften har vuxit och nu har hon även fått spridning till ryggen ( Är det någon här som vet något om prognos för denna typ av cancer? Jag har läst en del på nätet att prognosen tyvärr är rätt dålig. Jag läste något om ca 4 månaders överlevnad när lungcancern har spridit sig till skelettet......Min svärmor är bara 63 år.... Usch detta är så jobbigt, svärmor som är svårt cancersjuk, min pappa är svårt hjärtsjuk. Våra barn, 9,12 och 15 år gamla vet att farmor är jättesjuk och troligen inte kommer att klara sig. Vi har berättat för deras lärare att farmor är väldigt sjuk.
  2. 1
    Prognos vid lungcancer med spridning Min svärmor diagnosticerades med bröstcancer i november -09. Hon opererade bort ena bröstet och har fått cellgiftsbehandling. I våras upptäcktes det att hon även har lungcancer. Nu har lungcancern spridit sig till skelettet. Först fick hon en tumör i höften som strålades. För någon månad sedan började hon få väldigt ont i höften igen och hon gick igenom en ny röntgenundersökning, som tyvärr visade att tumören i höften har vuxit och nu har hon även fått spridning till ryggen ( Är det någon här som vet något om prognos för denna typ av cancer? Jag har läst en del på nätet att prognosen tyvärr är rätt dålig. Jag läste något om ca 4 månaders överlevnad när lungcancern har spridit sig till skelettet......Min svärmor är bara 63 år.... Usch detta är så jobbigt, svärmor som är svårt cancersjuk, min pappa är svårt hjärtsjuk. Våra barn, 9,12 och 15 år gamla vet att farmor är jättesjuk och troligen inte kommer att klara sig. Vi har berättat för deras lärare att farmor är väldigt sjuk.
  3. Medlem sedan
    Mar 2000
    #2
    hej,
    skelettcancer är ingen trevlig variant. eller ja, det finns ju inga trevliga varianter av cancer...möjligtvis mindre otrevliga?
    min svärfarmor fick skelettcancer tillslut (minns inte varifrån det spred sig..) hon var ca 80 år då. läkarna sa att hon inte hade långt kvar och hon låg på hospice. men hon levde två år till. när läkarna trodde att hon kanske hade ett par månader... så det är olika, det går aldrig att säga exakt.

    jag förstår hur tufft ni har det.
    min pappa (62 år) blev akut inlagd för tre veckor sedan pga riktigt dåliga blodvärden och snabb avmagring. nu har de konstaterat att han har cancer i magsäck/matstrupe, levern och ev i lunga och lymfkörtlar också. det är så långt gånget att han bara får palliativ behandling. ffa morfin.
    våra barn är 3, 7 och 10 år och de vet att morfar har cancer och att vi hoppas att läkarna snabbt hittar nån medicin som kan göra honom bra igen. nu måste vi ta den tuffa biten och berätta att morfar inte kommer att leva så länge till.... jobbigt!

    så jag känner med dig. det är tufft. KRAM!
  4. 2
    hej,
    skelettcancer är ingen trevlig variant. eller ja, det finns ju inga trevliga varianter av cancer...möjligtvis mindre otrevliga?
    min svärfarmor fick skelettcancer tillslut (minns inte varifrån det spred sig..) hon var ca 80 år då. läkarna sa att hon inte hade långt kvar och hon låg på hospice. men hon levde två år till. när läkarna trodde att hon kanske hade ett par månader... så det är olika, det går aldrig att säga exakt.

    jag förstår hur tufft ni har det.
    min pappa (62 år) blev akut inlagd för tre veckor sedan pga riktigt dåliga blodvärden och snabb avmagring. nu har de konstaterat att han har cancer i magsäck/matstrupe, levern och ev i lunga och lymfkörtlar också. det är så långt gånget att han bara får palliativ behandling. ffa morfin.
    våra barn är 3, 7 och 10 år och de vet att morfar har cancer och att vi hoppas att läkarna snabbt hittar nån medicin som kan göra honom bra igen. nu måste vi ta den tuffa biten och berätta att morfar inte kommer att leva så länge till.... jobbigt!

    så jag känner med dig. det är tufft. KRAM!
  5. Medlem sedan
    Sep 2007
    #3
    Hej,

    är du säker på att det inte är bröstcancern som spridit sig till lungor och skelett? Om det är lungcancer, vilken typ är det? Det har inverkan på hur svårbehandlat det kan vara.
    Oavsett vad måste jag tyvärr säga att en spridd lungcancer inte har en god prognos idag. Det kan gå att hitta preparat som gör att din svärmor kan leva med sin cancer under en lite längre tid. Ett preparat som kan vara värt att prova är t ex Tarceva som hos vissa gett en mycket god effekt, speciellt kvinnor som är ickerökare och även med asiatiskt ursprung.

    Det finns även en sida som publicerades igår där man kan läsa om olika behandlingar av lungcancer och även vilka kliniska studier som pågår just nu. Att ingå i en studie är ofta mycket bra för patienten.

    Gå in på www.kliniskacancerstudier.se och läs mer om du är intresserad.

    Lycka till!

    Styrkekramar,

    Maria
  6. 3
    Hej,

    är du säker på att det inte är bröstcancern som spridit sig till lungor och skelett? Om det är lungcancer, vilken typ är det? Det har inverkan på hur svårbehandlat det kan vara.
    Oavsett vad måste jag tyvärr säga att en spridd lungcancer inte har en god prognos idag. Det kan gå att hitta preparat som gör att din svärmor kan leva med sin cancer under en lite längre tid. Ett preparat som kan vara värt att prova är t ex Tarceva som hos vissa gett en mycket god effekt, speciellt kvinnor som är ickerökare och även med asiatiskt ursprung.

    Det finns även en sida som publicerades igår där man kan läsa om olika behandlingar av lungcancer och även vilka kliniska studier som pågår just nu. Att ingå i en studie är ofta mycket bra för patienten.

    Gå in på www.kliniskacancerstudier.se och läs mer om du är intresserad.

    Lycka till!

    Styrkekramar,

    Maria
  7. Medlem sedan
    Feb 2008
    #4
    Hej! Trist att läsa om din svärmor. Cancer är en mycket laddad sjukdom och sätter igång massor av frågor.
    Min första tanke var precis som Sherry1. Är du säker på att det inte är bröstcancer med spridning. Bröstcancer kan sprida sig till lungor och skelett. Det är jätte svårt att svara på hur hennes prognos är. Det finns massor av olika cancertyper. Vissa är mer aggressiva än andra.
    Om det är så att din svärmor har fått bröstcancer och lungcancer är det toppen av otur.
    Min mor hade bröstcancer 2 gånger och fick sedan bukspottkörtel cancer. Dessa cancertyperna hade inget samband. Så hon hade också otur.
    Men ge inte upp hoppet. Jag skulle råda dig till att prata med din svärmor och fråga henne om du får ringa till hennes läkare eller onkologmottagning för att prata. Jag tycker att det är mycket lättare att veta och slippa att gå i osäkerhet.

    Skickar dig varma tankar och kramar
  8. 4
    Hej! Trist att läsa om din svärmor. Cancer är en mycket laddad sjukdom och sätter igång massor av frågor.
    Min första tanke var precis som Sherry1. Är du säker på att det inte är bröstcancer med spridning. Bröstcancer kan sprida sig till lungor och skelett. Det är jätte svårt att svara på hur hennes prognos är. Det finns massor av olika cancertyper. Vissa är mer aggressiva än andra.
    Om det är så att din svärmor har fått bröstcancer och lungcancer är det toppen av otur.
    Min mor hade bröstcancer 2 gånger och fick sedan bukspottkörtel cancer. Dessa cancertyperna hade inget samband. Så hon hade också otur.
    Men ge inte upp hoppet. Jag skulle råda dig till att prata med din svärmor och fråga henne om du får ringa till hennes läkare eller onkologmottagning för att prata. Jag tycker att det är mycket lättare att veta och slippa att gå i osäkerhet.

    Skickar dig varma tankar och kramar

Liknande trådar

  1. Spridning
    By Kine62 in forum Allvarligt sjuka
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2009-05-11, 22:50
  2. Svärmor har lungcancer!
    By Nicy in forum Allvarligt sjuka
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-01-08, 12:25
  3. Lungcancer, symptom?
    By tuva06 in forum Kropp & hälsa
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-01-26, 18:44
  4. Lungcancer??
    By Pappas flicka in forum Allvarligt sjuka
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-05-20, 21:18
  5. mamma med lungcancer
    By En ledsen dotter in forum Allvarligt sjuka
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-08-23, 15:37
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar