VAT (vård av tonåring) idag
Ordet är fritt
  1. ÅJ67 m 3 kidz
    #1

    VAT (vård av tonåring) idag

    Tonårsdottern åkte in akut med njurstensanfall i lördags morse och efter det har hon aldrig blivit helt av med smärtorna så idag så ringde jag sjukvårdsupplysningen trots att jag inte var säker på att det fanns orsak till att vara bekymrad.

    ÅJ: -Jo, ursäkta men det är så att min dotter åkte in med misstänkt njurstensanfall i lördags och nu undrar jag om det är vanligt att smärtan sitter i så länge.

    SJV: -Har hon fortfarande ont?

    ÅJ: Ja alltså hon har ju inte så ont som i lördags för då kräktes hon av smärta men hon har fortfarande ont och hon har inte varit i skolan den här veckan.

    SJV: -DÅ SKALL NI TA NY KONTAKT MED SJUKVÅRDEN (med myndig stämma) Var ni i A-stad eller B-stad på akuten?

    ÅJ: -Vi var i B-stad

    SJV: -Ja men ni kan ta kontakt med kirurgen i A-stad (där vi bor) ändå, här får du ett telefonnr till kirurgen, ring dem kl 9 på deras telefontid så slussar de dig vidare.

    Jag bara gapar, kan det vara så enkelt, frågar hon som har fått kriga för att få läkartid för barn med blindtarmsinflammation och njurbäckeninflammation.
  2. 1
    VAT (vård av tonåring) idag Tonårsdottern åkte in akut med njurstensanfall i lördags morse och efter det har hon aldrig blivit helt av med smärtorna så idag så ringde jag sjukvårdsupplysningen trots att jag inte var säker på att det fanns orsak till att vara bekymrad.

    ÅJ: -Jo, ursäkta men det är så att min dotter åkte in med misstänkt njurstensanfall i lördags och nu undrar jag om det är vanligt att smärtan sitter i så länge.

    SJV: -Har hon fortfarande ont?

    ÅJ: Ja alltså hon har ju inte så ont som i lördags för då kräktes hon av smärta men hon har fortfarande ont och hon har inte varit i skolan den här veckan.

    SJV: -DÅ SKALL NI TA NY KONTAKT MED SJUKVÅRDEN (med myndig stämma) Var ni i A-stad eller B-stad på akuten?

    ÅJ: -Vi var i B-stad

    SJV: -Ja men ni kan ta kontakt med kirurgen i A-stad (där vi bor) ändå, här får du ett telefonnr till kirurgen, ring dem kl 9 på deras telefontid så slussar de dig vidare.

    Jag bara gapar, kan det vara så enkelt, frågar hon som har fått kriga för att få läkartid för barn med blindtarmsinflammation och njurbäckeninflammation.
  3. Medlem sedan
    Aug 1998
    Forumvärd
    #2

    Prioritet?

    Du ringer uppenbarligen inte för att ni satt en fis på tvären så det är väl både rimligt och rätt att ni kan få komma fram snabbt? Det nummer du fick kan ju ha varit ett direktnummer.

    Vem som helst kan bli förlåten när de haft fel.
    Det svåra är att bli förlåten för att du har haft rätt!

    Värd hos Allt för Föräldrar
  4. 2
    Prioritet? Du ringer uppenbarligen inte för att ni satt en fis på tvären så det är väl både rimligt och rätt att ni kan få komma fram snabbt? Det nummer du fick kan ju ha varit ett direktnummer.
  5. Medlem sedan
    Aug 2010
    #3
    Ibland så hamnar även du hos rätt människa, precis som jag alltid gjort. Hoppas att ni får bra hjälp och att hon slipper ha ont!
  6. 3
    Ibland så hamnar även du hos rätt människa, precis som jag alltid gjort. Hoppas att ni får bra hjälp och att hon slipper ha ont!
  7. Medlem sedan
    Aug 2010
    #4
    Och med "alltid" menar jag såklart inte att jag ringer i tid och otid, utan när det gällt något allvarligare, som makens sorkfeber och ockelbosjuka och såna saker.
  8. 4
    Och med "alltid" menar jag såklart inte att jag ringer i tid och otid, utan när det gällt något allvarligare, som makens sorkfeber och ockelbosjuka och såna saker.
  9. ÅJ67 m 3 kidz
    #5
    Jag tycker väl iofs att blindtarmsinflammation och njurbäckeninflammation är ganska allvarliga åkommor också. När jag tänker efter så kontaktade jag VC först vid båda de här tillfällena, skall nog sluta med det tror jag.
  10. 5
    Jag tycker väl iofs att blindtarmsinflammation och njurbäckeninflammation är ganska allvarliga åkommor också. När jag tänker efter så kontaktade jag VC först vid båda de här tillfällena, skall nog sluta med det tror jag.
  11. ÅJ67 m 3 kidz
    #6
    Det blir nog en runda med prover till misstänker jag och sen kanske en UL-undersökning om de inte hittar något annat. På vårat lassarett så har de ingen röntgenavdelning längre så i så fall blir det en tur till B-stad igen.
  12. 6
    Det blir nog en runda med prover till misstänker jag och sen kanske en UL-undersökning om de inte hittar något annat. På vårat lassarett så har de ingen röntgenavdelning längre så i så fall blir det en tur till B-stad igen.
  13. Medlem sedan
    Aug 2000
    #7
    Javisst ja... Det var du som hade en man som bara fick konstiga obskyra sjukdomar... Hur mår han nu?
  14. 7
    Javisst ja... Det var du som hade en man som bara fick konstiga obskyra sjukdomar... Hur mår han nu?
  15. Medlem sedan
    Aug 2010
    #8
    Haha, ja det är jag. Mitt nya kännetecken

    Jodå, han är klart bättre, förutom att handlederna inte funkar så bra. Men vad gör det när man är skogshuggare
  16. 8
    Haha, ja det är jag. Mitt nya kännetecken

    Jodå, han är klart bättre, förutom att handlederna inte funkar så bra. Men vad gör det när man är skogshuggare
  17. Medlem sedan
    Aug 1998
    Forumvärd
    #9

    Läste visst slarvigt

    Jag missade din sista mening. Konstigt onekligen. Kan deet ha berott på att du i de fallen kontaktade VC först och sedan fick klarlagt att det var blindtarm etc medan det i det här fallet var en redan konstaterad njursten?

    Vem som helst kan bli förlåten när de haft fel.
    Det svåra är att bli förlåten för att du har haft rätt!

    Värd hos Allt för Föräldrar
  18. 9
    Läste visst slarvigt Jag missade din sista mening. Konstigt onekligen. Kan deet ha berott på att du i de fallen kontaktade VC först och sedan fick klarlagt att det var blindtarm etc medan det i det här fallet var en redan konstaterad njursten?
  19. Medlem sedan
    Aug 2000
    #10
    Han får väl hitta på en ny obskyr sjukdom som faktiskt stärker handlederna? Det borde väl vara nemas problemas för honom?
  20. 10
    Han får väl hitta på en ny obskyr sjukdom som faktiskt stärker handlederna? Det borde väl vara nemas problemas för honom?
  21. ÅJ67 m 3 kidz
    #11
    Det kan säkert vara så, mitt förtroende för VC är inte stort och det kanske lyser igenom ibland också. Börjar man ifrågasättande så kanske man får det bemötandet tillbaka. Jag gillar sjukvårdsupplysningen, upplever att de är bättre på att göra bedömningar över telefon än vad VC är.
  22. 11
    Det kan säkert vara så, mitt förtroende för VC är inte stort och det kanske lyser igenom ibland också. Börjar man ifrågasättande så kanske man får det bemötandet tillbaka. Jag gillar sjukvårdsupplysningen, upplever att de är bättre på att göra bedömningar över telefon än vad VC är.
  23. Medlem sedan
    Aug 2010
    #12
    Ja, det vore nåt!

    Jag läste en artikel häromdagen som inleddes med: "De ovanliga och otrevliga sjukdomarna Sorkfeber, Ockelboskjuka och tbe...."

    Så då vet han att det är tbe nästa!
  24. 12
    Ja, det vore nåt!

    Jag läste en artikel häromdagen som inleddes med: "De ovanliga och otrevliga sjukdomarna Sorkfeber, Ockelboskjuka och tbe...."

    Så då vet han att det är tbe nästa!
  25. Medlem sedan
    May 2009
    #13
    Plötsligt händer det .

    Hoppas dottern snart mår bättre!
  26. 13
    Plötsligt händer det .

    Hoppas dottern snart mår bättre!
  27. Medlem sedan
    Aug 2000
    #14
    Aha! Det är så han diagnosticerar sig alltså?
  28. 14
    Aha! Det är så han diagnosticerar sig alltså?

Liknande trådar

  1. Idag sa min yngre tonåring...
    By farson in forum Ordet är fritt
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2011-08-01, 14:46
  2. Tonåring idag :-)
    By LailaLoppan in forum Ordet är fritt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-04-14, 19:18
  3. Idag har vi fått vår första tonåring
    By Bian in forum _96 Alla barn
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-03-08, 10:46
  4. Just idag blir min tös tonåring!
    By sisla in forum Tonåringar
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2008-12-19, 18:00
  5. Men det är väl en fin vård
    By Moonbeam in forum Kropp & hälsa
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2007-02-01, 09:10
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar