Har ni slagit sönder er spishäll?
Hem & fritid
  1. Medlem sedan
    Dec 1999
    #1

    Har ni slagit sönder er spishäll?

    Vi bytte kök i december och bytte då också alla vitvaror. Vår häll har vi varit nöjda med förutom att vi lyckades slå av en flisa från den i april månad. Det gick på försäkringen men vi fick givetvis betala 1500 kr i självrisk. Det var bara en liten flisa av så sambon tyckte det inte gjorde så mycket men eftersom jag läst att man inte ska använda induktionshällar (eller kanske hällar överlag) om det blivit flisor eller djupa repor. I alla fall så i förrgår kväll när jag lagade mat så trillade en flaska och det vara liksom bara korken som snuddade vid hällen och vips hade det farit av en betydligt större flisa än förra gången!!!!!!!! Så fruktansvärt retfullt! Jag antar att vi skulle beställt en bänkskiva med nedsänkt häll och att det kanske då inte hade hänt?! Men till och med de på servicen ifrågasatte hållbarheten när den gick sönder så lätt!! Vi har förut bara haft spis/ugn med häll men då är där ju lite kanter runt som skyddar. I alla fall åker vi ju på 1500 kr till i självrisk! Surt som bara den!
  2. 1
    Har ni slagit sönder er spishäll? Vi bytte kök i december och bytte då också alla vitvaror. Vår häll har vi varit nöjda med förutom att vi lyckades slå av en flisa från den i april månad. Det gick på försäkringen men vi fick givetvis betala 1500 kr i självrisk. Det var bara en liten flisa av så sambon tyckte det inte gjorde så mycket men eftersom jag läst att man inte ska använda induktionshällar (eller kanske hällar överlag) om det blivit flisor eller djupa repor. I alla fall så i förrgår kväll när jag lagade mat så trillade en flaska och det vara liksom bara korken som snuddade vid hällen och vips hade det farit av en betydligt större flisa än förra gången!!!!!!!! Så fruktansvärt retfullt! Jag antar att vi skulle beställt en bänkskiva med nedsänkt häll och att det kanske då inte hade hänt?! Men till och med de på servicen ifrågasatte hållbarheten när den gick sönder så lätt!! Vi har förut bara haft spis/ugn med häll men då är där ju lite kanter runt som skyddar. I alla fall åker vi ju på 1500 kr till i självrisk! Surt som bara den!
  3. Medlem sedan
    Apr 2009
    #2
    Vi har rostfri kant på vår häll, är det inte det på de flesta? Här har iaf inga flisor gått, trots att vi inte är direkt försiktiga av oss.
  4. 2
    Vi har rostfri kant på vår häll, är det inte det på de flesta? Här har iaf inga flisor gått, trots att vi inte är direkt försiktiga av oss.
  5. Medlem sedan
    Nov 1998
    #3
    Vi körde i många år med en lång spricka rakt tvärs över hällen, dock inte över några av värmezonerna. Funktionen var det inget fel på. Vår häll hade några år på nacken och vi hade ingen lust att ta en ny på försäkringen eftersom åldersavdraget blev i princip allt, så vi levde efter devisen att det fick gå så länge som det gick. Vilket alltså blev flera år till käre maken en dag ställde upp en tung matkasse på hällen så att hällen srack åt alla håll. Då köptes en ny och ett löfte att aldrig mer ställa tunga matkassar på hällen.
    Såvida den inte är trasig i en värmezon skulle jag köra vidare.
  6. 3
    Vi körde i många år med en lång spricka rakt tvärs över hällen, dock inte över några av värmezonerna. Funktionen var det inget fel på. Vår häll hade några år på nacken och vi hade ingen lust att ta en ny på försäkringen eftersom åldersavdraget blev i princip allt, så vi levde efter devisen att det fick gå så länge som det gick. Vilket alltså blev flera år till käre maken en dag ställde upp en tung matkasse på hällen så att hällen srack åt alla håll. Då köptes en ny och ett löfte att aldrig mer ställa tunga matkassar på hällen.
    Såvida den inte är trasig i en värmezon skulle jag köra vidare.
  7. Medlem sedan
    Jan 2001
    #4
    JA! vår katt knuffa omkull olivflaskan som slog av pytteflis i indohällen som var typ 1mån gammal.
    ( vår häll har fasade glaskanter och ingen metallkant)
    Det gick på hemförsäkringen utan problem.

    beklagar att ni åkt på det igen

    vi plockade bort olivflaskan direkt och sen dess har vi inte haft några problem. peppar peppar
  8. 4
    JA! vår katt knuffa omkull olivflaskan som slog av pytteflis i indohällen som var typ 1mån gammal.
    ( vår häll har fasade glaskanter och ingen metallkant)
    Det gick på hemförsäkringen utan problem.

    beklagar att ni åkt på det igen

    vi plockade bort olivflaskan direkt och sen dess har vi inte haft några problem. peppar peppar
  9. Medlem sedan
    Dec 1999
    #5
    Ja vår häll har också fasade kanter. Vår var iofs 4 månader första gången det hände och nu andra gången var den 9 månader. Sååååå surt men det var ren otur båda gångerna och inget vi kunde gjort något åt för att förhindra egentligen jo kanske om man inte varit så stressad! Nåja man får vara glad för att försäkringen täckte i alla fall. Synd bara att vi inte hade ordnat Visa gold när vi köpte vitvarorna då hade vi sluppit självrisken enligt min syster i alla fall.
  10. 5
    Ja vår häll har också fasade kanter. Vår var iofs 4 månader första gången det hände och nu andra gången var den 9 månader. Sååååå surt men det var ren otur båda gångerna och inget vi kunde gjort något åt för att förhindra egentligen jo kanske om man inte varit så stressad! Nåja man får vara glad för att försäkringen täckte i alla fall. Synd bara att vi inte hade ordnat Visa gold när vi köpte vitvarorna då hade vi sluppit självrisken enligt min syster i alla fall.
  11. Medlem sedan
    Dec 2003
    #6
    Japp, en kryddburk i glas åkte ner från skåpet ovanför. Nu har jag kryddorna i plastburkar!
  12. 6
    Japp, en kryddburk i glas åkte ner från skåpet ovanför. Nu har jag kryddorna i plastburkar!
  13. Medlem sedan
    Aug 2006
    #7
    Ja jo, en liten flisa i kanten på den nerfalsade kanten har gått ur, men inget mera, och detta skedde nog när vi moterade fläkten för den for olyckligtvis ner i hällen.

    Men det är mest kosmetiskt tycker jag, har inte induktion. Men vi har haft vår häll i ca 4 år nu, och skulle ju inte komma på att byta den ens på försäkring för en liten flisa i kanten.

    Tycker det låter som dålig kvalitet om ni redan haft sönder 2 likadana hällar? Hade nog valt ett annat märke om ni ska byta igen.
  14. 7
    Ja jo, en liten flisa i kanten på den nerfalsade kanten har gått ur, men inget mera, och detta skedde nog när vi moterade fläkten för den for olyckligtvis ner i hällen.

    Men det är mest kosmetiskt tycker jag, har inte induktion. Men vi har haft vår häll i ca 4 år nu, och skulle ju inte komma på att byta den ens på försäkring för en liten flisa i kanten.

    Tycker det låter som dålig kvalitet om ni redan haft sönder 2 likadana hällar? Hade nog valt ett annat märke om ni ska byta igen.
  15. Medlem sedan
    Mar 2003
    #8
    Inte minsta lilla flisa ur hällen. Det är nog några fläckar av sånt som permanent bränt fast, men några slagskador har vi inte alls. Det är en Husqvarna utan induktion.
  16. 8
    Inte minsta lilla flisa ur hällen. Det är nog några fläckar av sånt som permanent bränt fast, men några slagskador har vi inte alls. Det är en Husqvarna utan induktion.
  17. Medlem sedan
    Mar 2003
    #9
    6 år är den, glömde det i inlägget.
  18. 9
    6 år är den, glömde det i inlägget.
  19. Medlem sedan
    Dec 2006
    #10
    Nej, inte den minsta skråma faktiskt. Den är 6 år.
  20. 10
    Nej, inte den minsta skråma faktiskt. Den är 6 år.

Liknande trådar

  1. Nu har sambon slagit sönder...
    By Anonym in forum Bokstavsbarn
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2011-07-09, 00:15
  2. Slagit sönder nya golvet!
    By nikki73 in forum Hem & fritid
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2010-01-14, 21:15
  3. Efter att slagit sönder..
    By kanske in forum _0705 Majbarn
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2007-10-12, 10:25
  4. Ludvig har slagit sönder...
    By J m K&L in forum _0409 Septemberbarn
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-06-29, 10:19
  5. Spishäll
    By Spis-kris in forum Hem & fritid
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-02-23, 14:04
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar