Risgröt vs havregröt?
_1005 Majbarn
  1. Medlem sedan
    Oct 2009
    #1

    Risgröt vs havregröt?

    Hej!

    Vilken sorts gröt är bäst att ge till barnet? Vi har nu tetstat sempers risgröt banan, vilken är en stor favorit! Tänkte egentligen inte på vad för sorts gröt det var. Så nu funderar jag på vilken gröt man bör ge och varför.

    Tar tacksamt emot tips och råd!
  2. 1
    Risgröt vs havregröt? Hej!

    Vilken sorts gröt är bäst att ge till barnet? Vi har nu tetstat sempers risgröt banan, vilken är en stor favorit! Tänkte egentligen inte på vad för sorts gröt det var. Så nu funderar jag på vilken gröt man bör ge och varför.

    Tar tacksamt emot tips och råd!
  3. Medlem sedan
    Aug 2006
    #2
    Risgröt är väl glutenfri medan havre har en naturligt låg halt av gluten. Det är bra att introducera gluten långsamt och i skydd av amningen.

    Gluten kan introduceras på annat sätt än gröt, tex med smörgåsrån. Så har jag förstått det iallafall.
  4. 2
    Risgröt är väl glutenfri medan havre har en naturligt låg halt av gluten. Det är bra att introducera gluten långsamt och i skydd av amningen.

    Gluten kan introduceras på annat sätt än gröt, tex med smörgåsrån. Så har jag förstått det iallafall.
  5. Medlem sedan
    Oct 2009
    #3
    Okej.. Ssk på BVC sa ju att det var bra att introducera gluten samtidigt som amning/erättning för att minska risken för intolerans. Men jag tänkte in på vad för sorts gröt jag köpte. Är första barnet och det finns ju en djungel att välja mellan. Då blir det till att köpa havregröt idag då
  6. 3
    Okej.. Ssk på BVC sa ju att det var bra att introducera gluten samtidigt som amning/erättning för att minska risken för intolerans. Men jag tänkte in på vad för sorts gröt jag köpte. Är första barnet och det finns ju en djungel att välja mellan. Då blir det till att köpa havregröt idag då
  7. Medlem sedan
    Oct 2009
    #4
    Vi ger Sempers risgröt med banan. I innehållsförteckningen står det att den innehåller lite vetemjöl så lite gluten måste det ju va i den.
  8. 4
    Vi ger Sempers risgröt med banan. I innehållsförteckningen står det att den innehåller lite vetemjöl så lite gluten måste det ju va i den.
  9. Medlem sedan
    Aug 2006
    #5

    Gluten i Sempers!

    Eftersom jag så tvärsäkert skrev att risgröt var glutenfri ovan så var jag tvungen att kolla... Tydligen innehåller just Sempers risgröt gluten (via vetemjölet), medan ingen av de andra barnmatstillverkarna har gluten i sin risgröt. Holle och Hipp som är mina ekologiska favoriter har glutenfria risgröter. Samma med Nestle.
  10. 5
    Gluten i Sempers! Eftersom jag så tvärsäkert skrev att risgröt var glutenfri ovan så var jag tvungen att kolla... Tydligen innehåller just Sempers risgröt gluten (via vetemjölet), medan ingen av de andra barnmatstillverkarna har gluten i sin risgröt. Holle och Hipp som är mina ekologiska favoriter har glutenfria risgröter. Samma med Nestle.
  11. Medlem sedan
    Jan 2010
    #6
    Jag har köpt havregröt till min lilla grabb o de var enligt bvc riktigt att göra då han har känslig mage. Risgröt är tydligen mer stoppande.
  12. 6
    Jag har köpt havregröt till min lilla grabb o de var enligt bvc riktigt att göra då han har känslig mage. Risgröt är tydligen mer stoppande.
  13. Medlem sedan
    Oct 2009
    #7
    Jaha.. vi har sempers med banan. Storfavorit! Men igår köpte vi havregröt för att testa, vilken också verkade gillas! Min lille har absolut ingen känslig mage, så då spelar det väl egentligen ingen roll vilken han äter? Då kan han ju få den som är godas

    Tack för alla svar!
  14. 7
    Jaha.. vi har sempers med banan. Storfavorit! Men igår köpte vi havregröt för att testa, vilken också verkade gillas! Min lille har absolut ingen känslig mage, så då spelar det väl egentligen ingen roll vilken han äter? Då kan han ju få den som är godas

    Tack för alla svar!

Liknande trådar

  1. Havregröt
    By sukie in forum _1008 Augustibarn
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-02-25, 08:06
  2. Havregröt
    By Mammahaj in forum _1010 Oktoberbarn
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2011-02-17, 20:45
  3. Allergi mot risgröt?
    By b-boom in forum _0608 Augustibarn
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-01-06, 13:22
  4. havregröt
    By ljudavregn in forum _0603 Marsbarn
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-09-12, 19:34
  5. Någon som provat risgröt??
    By Mulle3 in forum _0510 Oktoberbarn
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-06-01, 17:58
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar