Granulom
_1009 Septemberbarn
  1. Medlem sedan
    Apr 2003
    #1

    Granulom

    Någon som har erfarenhet av detta. Henrys navelstump började lukta rutten fisk en vecka efter hans födelse. Ringde BVC flera gånger då stanken blev värre och det började gegga brunt klet som rann ner över magen konstant.
    Men allt är ju normalt enligt dem....

    När vi väl hade en tid visade jag henne att navelstumpen ramlat av men att det istället för en navel där under fanns en stor rosa bula med en gulgrön kletgrej på.

    Hmm ja navel har visst varit infekterad och nu har han en inflammation som utvecklats till ett navelgranulom. Ofarligt och det kommer bli en normal navel så småningom. vi skall badda med klorhexin två månader om inte det fungerar penslar de med lapis. Varför penslas inte han med detta från början? Någon som vet varför?
    Någon som varit med om detta tidigare hur lång tid tog det innan granulomet försvann?
    ~*~ Du får ingen tröst av min inre röst....~*~
  2. 1
    Granulom Någon som har erfarenhet av detta. Henrys navelstump började lukta rutten fisk en vecka efter hans födelse. Ringde BVC flera gånger då stanken blev värre och det började gegga brunt klet som rann ner över magen konstant.
    Men allt är ju normalt enligt dem....

    När vi väl hade en tid visade jag henne att navelstumpen ramlat av men att det istället för en navel där under fanns en stor rosa bula med en gulgrön kletgrej på.

    Hmm ja navel har visst varit infekterad och nu har han en inflammation som utvecklats till ett navelgranulom. Ofarligt och det kommer bli en normal navel så småningom. vi skall badda med klorhexin två månader om inte det fungerar penslar de med lapis. Varför penslas inte han med detta från början? Någon som vet varför?
    Någon som varit med om detta tidigare hur lång tid tog det innan granulomet försvann?
  3. Medlem sedan
    Apr 2006
    #2

    hm

    Es navel läker inte heller ordentligt och först skulle jag tvätta i en vecka, vilket inte hjälpte så naveln lapiserades. efter fem dagar tyckte jag att naveln fortfarande läckte för mycket, så jag bokade tid hos en barnläkare och fick penicilin direkt.
    om det är bvc som rekommenderar dig att tvätta i två månader, så kontakta en läkare istället, tycker jag. nu har E inte granulom, men i alla fall.

    jag har alltid haft stor tillit till sjukvården, men efter min smäll efter förlossningen, så har jag bestämt mig för att vara kritisk i alla lägen. ifrågasätt!
    A positive attitude may not solve all your problems, but it will annoy enough people to make it worth the effort.
  4. 2
    hm Es navel läker inte heller ordentligt och först skulle jag tvätta i en vecka, vilket inte hjälpte så naveln lapiserades. efter fem dagar tyckte jag att naveln fortfarande läckte för mycket, så jag bokade tid hos en barnläkare och fick penicilin direkt.
    om det är bvc som rekommenderar dig att tvätta i två månader, så kontakta en läkare istället, tycker jag. nu har E inte granulom, men i alla fall.

    jag har alltid haft stor tillit till sjukvården, men efter min smäll efter förlossningen, så har jag bestämt mig för att vara kritisk i alla lägen. ifrågasätt!
  5. Medlem sedan
    Feb 2001
    #3
    öh.. pensla i två månader?!
    Victorias stump trillade väldigt tidigt, sen fick hon helt plötsligt som blödning i naveln, jag tvättade med klorheixidin och höll tortt, detta var en torsdag, hade BVC-tid på måndagen...
    Innan jag klädde av Victoria så sade jag till sköterskan att naveln hållt på att blöda och sådärä, det första hon säger då är: "Då kollar jag den och penslar henne med lapis"
    Dock behövde vi inte det då jag tydligen lyckats åtgärda det själv med klorhexidin på de få dagarna... Men. Jag håller med Krax! Ifrågasätt och kontakta läkare! Tycker det låter mycket märkligt att du ska tvätta med klorhexidin så länge innan annan åtgärd sätts in!
  6. 3
    öh.. pensla i två månader?!
    Victorias stump trillade väldigt tidigt, sen fick hon helt plötsligt som blödning i naveln, jag tvättade med klorheixidin och höll tortt, detta var en torsdag, hade BVC-tid på måndagen...
    Innan jag klädde av Victoria så sade jag till sköterskan att naveln hållt på att blöda och sådärä, det första hon säger då är: "Då kollar jag den och penslar henne med lapis"
    Dock behövde vi inte det då jag tydligen lyckats åtgärda det själv med klorhexidin på de få dagarna... Men. Jag håller med Krax! Ifrågasätt och kontakta läkare! Tycker det låter mycket märkligt att du ska tvätta med klorhexidin så länge innan annan åtgärd sätts in!
  7. Medlem sedan
    Apr 2003
    #4
    Att det kan vara så olika... BVC ville inte ens boka in mig för en titt när jag sade att det verkligen rann brun gegga ur navel och blodblandat var. Granulomet har troligen uppstått av infektionen som jag förstod det.

    BVC sköterskan sa att de kan behandla med lapis efter två månaders tvätt men allra helst gör de inte det. Varför inte? en del med Granulom penslas direkt? Vad är lapis egentligen?

    Tack för ditt svar skall nog ringa läkaren.
  8. 4
    Att det kan vara så olika... BVC ville inte ens boka in mig för en titt när jag sade att det verkligen rann brun gegga ur navel och blodblandat var. Granulomet har troligen uppstått av infektionen som jag förstod det.

    BVC sköterskan sa att de kan behandla med lapis efter två månaders tvätt men allra helst gör de inte det. Varför inte? en del med Granulom penslas direkt? Vad är lapis egentligen?

    Tack för ditt svar skall nog ringa läkaren.
  9. Medlem sedan
    Apr 2003
    #5
    Varför är det så olika? Jag förstår inte varför de så ogärna vill använda lapis här. Hon sa verkligen uttryckligen det: Det finns en behandling men vi utför mycket ogärna den. Fasen jag trodde ju det värsta med en gång operation eller något åt det håller men nejdå pensling med lapis.
  10. 5
    Varför är det så olika? Jag förstår inte varför de så ogärna vill använda lapis här. Hon sa verkligen uttryckligen det: Det finns en behandling men vi utför mycket ogärna den. Fasen jag trodde ju det värsta med en gång operation eller något åt det håller men nejdå pensling med lapis.

Liknande trådar

  1. Nån annan som haft granulom?
    By -Frida- in forum _0601 Januaribarn
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2010-10-08, 21:35
  2. Granulom
    By Fiano in forum Sond- & knappmatning
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2008-04-13, 21:22
  3. Granulom?
    By Imsavimsa in forum Sond- & knappmatning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-10-18, 05:57
  4. pyogent granulom
    By patricia in forum Kropp & hälsa
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-08-13, 21:29
  5. pyogent granulom
    By patricia in forum Barnsjukdomar
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2007-08-13, 19:37
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar