Lyft efter förlossningen
_1010 Oktoberbarn
  1. Medlem sedan
    Jun 2008
    #1

    Lyft efter förlossningen

    Jag är lite stressad över det här med att lyfta tungt. Frågade på bb (efter att jag varit tvungen att lyfta upp L på toa då sambon var på vift dagen efter fl) och då sa bm att man inte skulle lyfta något tyngre än bebisen innan man varit på efterkontroll bl a för risk för blödningar och framfall. Är sambon hemma går det väl någorlunda, men då jag är själv hemma med en 2-åring är det ju nästan omöjligt att inte lyfta henne. Hon ska i och ur bilen, vagnen, gunga i parken osv. Hur gör ni andra som har barn sedan tidigare?
  2. 1
    Lyft efter förlossningen Jag är lite stressad över det här med att lyfta tungt. Frågade på bb (efter att jag varit tvungen att lyfta upp L på toa då sambon var på vift dagen efter fl) och då sa bm att man inte skulle lyfta något tyngre än bebisen innan man varit på efterkontroll bl a för risk för blödningar och framfall. Är sambon hemma går det väl någorlunda, men då jag är själv hemma med en 2-åring är det ju nästan omöjligt att inte lyfta henne. Hon ska i och ur bilen, vagnen, gunga i parken osv. Hur gör ni andra som har barn sedan tidigare?
  3. Medlem sedan
    Dec 2003
    #2
    VA! Inte lyfta något tyngre än bebisen tills efterkontrollen?! Sprack du mycket då eller? Jag har hört att när man snittas ges de rekomendationerna men har man haft en normalförlossning måste man ju kunna lyfta. Barnvagn i och ur bil, äldre syskon, matkassar! Hallå vardagen måste ju fungera även efter pappans 2 första veckor hemma!!! Du får väl känna efter så att det känns bra där nere så att säga. Jag tror inte det är någon fara att lyfta upp en 2 åring på en toalett!
  4. 2
    VA! Inte lyfta något tyngre än bebisen tills efterkontrollen?! Sprack du mycket då eller? Jag har hört att när man snittas ges de rekomendationerna men har man haft en normalförlossning måste man ju kunna lyfta. Barnvagn i och ur bil, äldre syskon, matkassar! Hallå vardagen måste ju fungera även efter pappans 2 första veckor hemma!!! Du får väl känna efter så att det känns bra där nere så att säga. Jag tror inte det är någon fara att lyfta upp en 2 åring på en toalett!
  5. Medlem sedan
    Dec 2007
    #3
    Jag har inte fått några restriktioner alls ang att lyfta varken denna eller förra gången och jag lyfter min 3-åring ibland när det behövs.
    Naturligtvis måste man lyssna på kroppen och inte ta i mer än vad man orkar med, men i övrigt så gör jag som vanligt.
    Sen blir man ju starkare och starkare för varje dag även om man inte uttryckligen tränar.
    Var bara noga med att lyfta på rätt sätt, dvs med knäna och inte ryggen så tror jag inte att det är någon fara.
  6. 3
    Jag har inte fått några restriktioner alls ang att lyfta varken denna eller förra gången och jag lyfter min 3-åring ibland när det behövs.
    Naturligtvis måste man lyssna på kroppen och inte ta i mer än vad man orkar med, men i övrigt så gör jag som vanligt.
    Sen blir man ju starkare och starkare för varje dag även om man inte uttryckligen tränar.
    Var bara noga med att lyfta på rätt sätt, dvs med knäna och inte ryggen så tror jag inte att det är någon fara.
  7. Medlem sedan
    Jan 2007
    #4
    I somras tog jag hand om min syster som fick order om att inte lyfta mer än bebisen på tre veckor. Hon sprack ganska mycket och fick opereras. Eftersom hon är ensamstående bodde hon oss mig i sommarstugan under den tiden och jag fick lyfta vagn och matkassar osv... Tur jag inte var så stor då

    Efter min första sa de åt mig att vara försiktig då jag spruckit en del - dock inte jättemycket. Man känner ju också när det blir för tungt. Men till efterkontrollen... det var länge! Fråga nån annan också!
  8. 4
    I somras tog jag hand om min syster som fick order om att inte lyfta mer än bebisen på tre veckor. Hon sprack ganska mycket och fick opereras. Eftersom hon är ensamstående bodde hon oss mig i sommarstugan under den tiden och jag fick lyfta vagn och matkassar osv... Tur jag inte var så stor då

    Efter min första sa de åt mig att vara försiktig då jag spruckit en del - dock inte jättemycket. Man känner ju också när det blir för tungt. Men till efterkontrollen... det var länge! Fråga nån annan också!
  9. Medlem sedan
    Jun 2008
    #5
    Tack för era svar! Nu känner jag mig mycket lugnare. Vaginal förlossning, inga komplikationer och jag har inte ont någonstans (har inte ens några såriga bröstvårtor ) så då borde jag ju inte behöva oroa mig. Musklerna i bäckenbotten känns iof svagare än, så som ni skriver får jag väl tänka mig för hur jag lyfter. Och man måste ju som sagt får vardagen att fungera...
  10. 5
    Tack för era svar! Nu känner jag mig mycket lugnare. Vaginal förlossning, inga komplikationer och jag har inte ont någonstans (har inte ens några såriga bröstvårtor ) så då borde jag ju inte behöva oroa mig. Musklerna i bäckenbotten känns iof svagare än, så som ni skriver får jag väl tänka mig för hur jag lyfter. Och man måste ju som sagt får vardagen att fungera...
  11. Medlem sedan
    Nov 2008
    #6
    Det brukar väl vara efter snitt man inte får lyfta mer än bebisen... Men passa ryggen ändå, jag fick ryggskott efter trean (några dagar gammal) då jag fångade tvåan som höll på att ramla i golvet. Så det var bara att ligga snällt i de positioner som gick - och amma. Men mycket hjälp fick vi! :-)
  12. 6
    Det brukar väl vara efter snitt man inte får lyfta mer än bebisen... Men passa ryggen ändå, jag fick ryggskott efter trean (några dagar gammal) då jag fångade tvåan som höll på att ramla i golvet. Så det var bara att ligga snällt i de positioner som gick - och amma. Men mycket hjälp fick vi! :-)

Liknande trådar

  1. Hur går man ner efter förlossningen?
    By Annish in forum _1106 Junibarn
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2011-10-15, 06:22
  2. Sex efter förlossningen??
    By Mamma.Harjula-Gad in forum Sex & erotik
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2009-04-20, 20:52
  3. Öm i magen efter lyft
    By Pirrigt in forum _0911 Novemberbarn
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2009-03-15, 09:36
  4. ang sms efter förlossningen
    By Hwila & Zion:s mamma in forum _0505 Majbarn
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-09-13, 13:05
  5. Träning och lyft efter bröstop
    By Katten in forum Kroppsideal
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2005-12-19, 18:08
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar