vet inte om jag platsar här
Språk- och talstörningar
  1. Anonym
    #1

    vet inte om jag platsar här

    vad menas egentligen med språk- och talstörningar?
    jag har en 5 årig son som är sen i talet, han pratar inte rent, och det är inte alltid som vi hör vad han säger. Det har kommit lite mer och lite avancerade ord på senare tid, men han pratar som kanske en 3 åring eller till och med ännu yngre.
    Han går hos logoped, men hon tycker att han utvecklats så han ska inte träffa henne fören till våren igen, och det tycker jag är alldeles för lång tid.
    Nu har vi iofs fått kallelse så vi ska utreda om han har någon diagnos, så det kanske skulle bli för mycket med logoped utöver det.
    Han går iaf på ett toppendagis som hjälper till och tränar honom så fort de hinner.
  2. 1
    vet inte om jag platsar här vad menas egentligen med språk- och talstörningar?
    jag har en 5 årig son som är sen i talet, han pratar inte rent, och det är inte alltid som vi hör vad han säger. Det har kommit lite mer och lite avancerade ord på senare tid, men han pratar som kanske en 3 åring eller till och med ännu yngre.
    Han går hos logoped, men hon tycker att han utvecklats så han ska inte träffa henne fören till våren igen, och det tycker jag är alldeles för lång tid.
    Nu har vi iofs fått kallelse så vi ska utreda om han har någon diagnos, så det kanske skulle bli för mycket med logoped utöver det.
    Han går iaf på ett toppendagis som hjälper till och tränar honom så fort de hinner.
  3. Medlem sedan
    Nov 2006
    #2
    Då hälsar i alla fall jag dig välkommen hit. Jag har en son med språkstörning (och autism). Jag är mycket inne och läser men skriver inte lika ofta nu. Vi har fått ett bra munmotoriskt träningsprogram till vår son som jag försöker upprätthålla. Se exempel på min blogg:
    http://annahelena70.bloggagratis.se/...-2-munmotorik/

    http://annahelena70.bloggagratis.se/...ement-therapy/

    Jonathan har något fel i munnen som gör att han inte kan uttala orden riktigt och det här träningsprogrammet gör verkligen skillnad!!!

    Jag tycker det är dåligt av logopeden att ni ska träffas först till våren, men innan vi träffade den logoped vi har nu så har vi haft mycket dålig erfarenhet av logopeder tyvärr...

    Roligt om du skrev mer och berättade om din son och hur han avviker i talet...

    Soliga hälsningar
    Anna
  4. 2
    Då hälsar i alla fall jag dig välkommen hit. Jag har en son med språkstörning (och autism). Jag är mycket inne och läser men skriver inte lika ofta nu. Vi har fått ett bra munmotoriskt träningsprogram till vår son som jag försöker upprätthålla. Se exempel på min blogg:
    http://annahelena70.bloggagratis.se/...-2-munmotorik/

    http://annahelena70.bloggagratis.se/...ement-therapy/

    Jonathan har något fel i munnen som gör att han inte kan uttala orden riktigt och det här träningsprogrammet gör verkligen skillnad!!!

    Jag tycker det är dåligt av logopeden att ni ska träffas först till våren, men innan vi träffade den logoped vi har nu så har vi haft mycket dålig erfarenhet av logopeder tyvärr...

    Roligt om du skrev mer och berättade om din son och hur han avviker i talet...

    Soliga hälsningar
    Anna
  5. Anonym
    #3
    han har svårt med uttal, framförallt P,D,S,R,H

    Han säger JO nanna istället för Johanna, Bilitt i stället för Filip.

    Han pratar dagarna i ända, men tyvärr så förstår man inte alltid allt som han säger, och folk som inte träffar honom ofta har väldigt svårt att förstå vad han säger.

    Jag upplever att hans tal varierar från dag till dag, ibland kan man höra nästan allt han säger, och nästa dag hör man inget alls.

    Nu ska han utredas för ev diagnos, men när det är klart så ska jag försöka få till lite mer träffar med logopeden, han behöver verkligen träningen
  6. 3
    han har svårt med uttal, framförallt P,D,S,R,H

    Han säger JO nanna istället för Johanna, Bilitt i stället för Filip.

    Han pratar dagarna i ända, men tyvärr så förstår man inte alltid allt som han säger, och folk som inte träffar honom ofta har väldigt svårt att förstå vad han säger.

    Jag upplever att hans tal varierar från dag till dag, ibland kan man höra nästan allt han säger, och nästa dag hör man inget alls.

    Nu ska han utredas för ev diagnos, men när det är klart så ska jag försöka få till lite mer träffar med logopeden, han behöver verkligen träningen

Liknande trådar

  1. Vet inte om det platsar här
    By "Lilla Jag" in forum Hem & fritid
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2006-10-10, 23:24
  2. Jag vet inte om jag platsar här
    By Mamma till söta tösduon in forum Planera för barn
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-09-01, 09:04
  3. Vet inte om jag platsar här
    By Lilla Jag in forum Öronbarn
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-07-13, 10:27
  4. Vet inte om jag platsar?
    By maria s in forum Förlossning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-07-05, 09:10
  5. Vet inte om jag platsar här
    By H med E in forum Synskador & nedsatt syn
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2005-12-20, 20:37
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar