påklädning
_0705 Majbarn
  1. Medlem sedan
    Nov 2002
    #1

    påklädning

    ÅHH vad jag är trött på att tjata om på- och avklädning på morgonen! Hur har ni det? Har ni tips på vad som kan funka? Nu när vi har en lillebror som också ska med vid dagislämning hade jag önskat att Ludvig bara klädde av- och på sig själv Men allt görs med gnäll, seghet och fördröjning. "Jag kan inte!" "Jag tycker det är svårt!"

    En sak inser jag eventuellt själv. Ludvig börjar alltid morgonen med välling och TV, vilket förstås är mysigt. Sedan är det inte kul att börjar göra tråkiga saker och slita sig från TVn. Jag inser nog att jag måste ta bort TVn men det känns så taskigt ... eller kanske minska på mängden?

    Ja jag är väl himla blödig Tips och åsikter emottages tacksamt

    PS. Vi har ingen frukostrutin utan det är välling som gäller och vi föräldrar äter frukost på jobbet eller i mitt fall numera efter dagislämningen
  2. 1
    påklädning ÅHH vad jag är trött på att tjata om på- och avklädning på morgonen! Hur har ni det? Har ni tips på vad som kan funka? Nu när vi har en lillebror som också ska med vid dagislämning hade jag önskat att Ludvig bara klädde av- och på sig själv Men allt görs med gnäll, seghet och fördröjning. "Jag kan inte!" "Jag tycker det är svårt!"

    En sak inser jag eventuellt själv. Ludvig börjar alltid morgonen med välling och TV, vilket förstås är mysigt. Sedan är det inte kul att börjar göra tråkiga saker och slita sig från TVn. Jag inser nog att jag måste ta bort TVn men det känns så taskigt ... eller kanske minska på mängden?

    Ja jag är väl himla blödig Tips och åsikter emottages tacksamt

    PS. Vi har ingen frukostrutin utan det är välling som gäller och vi föräldrar äter frukost på jobbet eller i mitt fall numera efter dagislämningen
  3. Anonym
    #2
    Påklädning innan TV. Så får man titta lite på TV sen om man får på sig kläderna i rimlig tid.

    På så vis blir det en lite belöning när man klätt sig.

    Barn utforskar, fantiserar och funderar mycket över vad det gör och hur man gör. Bland annat när man klär på sig. Saker vi tycker att de borde klara kan var väldigt svårt. När han ska klä på sig kan du sitta bredvid och guida honom steg för steg. "först huvudet in i tröjan" "sen tar du ena armen" "och så andra". Glöm inte bort att berömma och uppmuntra framsteg, lätt hänt att man glömmer när man tycker att barnen borde kunna. När han klätt sig kan du också påpeka att han kunde själv och att det gick så jättebra!

    Vad det gäller frukostrutinen - När jag skulle sluta med välling som liten sa min mamma att jag fick fortsätta dricka välling om jag ville men då fick jag dricka den ur mugg och sitta vid frukostbordet för så gör stora flickor. Sen tror jag det är bra om man äter frukost med barnen vid bordet, en så kallad pedagogiskmåltid där barnen ser hur du gör, vad du äter och att du äter frukost. Så lär man sig bäst.

    Lycka till med allt
  4. 2
    Påklädning innan TV. Så får man titta lite på TV sen om man får på sig kläderna i rimlig tid.

    På så vis blir det en lite belöning när man klätt sig.

    Barn utforskar, fantiserar och funderar mycket över vad det gör och hur man gör. Bland annat när man klär på sig. Saker vi tycker att de borde klara kan var väldigt svårt. När han ska klä på sig kan du sitta bredvid och guida honom steg för steg. "först huvudet in i tröjan" "sen tar du ena armen" "och så andra". Glöm inte bort att berömma och uppmuntra framsteg, lätt hänt att man glömmer när man tycker att barnen borde kunna. När han klätt sig kan du också påpeka att han kunde själv och att det gick så jättebra!

    Vad det gäller frukostrutinen - När jag skulle sluta med välling som liten sa min mamma att jag fick fortsätta dricka välling om jag ville men då fick jag dricka den ur mugg och sitta vid frukostbordet för så gör stora flickor. Sen tror jag det är bra om man äter frukost med barnen vid bordet, en så kallad pedagogiskmåltid där barnen ser hur du gör, vad du äter och att du äter frukost. Så lär man sig bäst.

    Lycka till med allt
  5. Medlem sedan
    Nov 2002
    #3
    Hepp, idag blev det påklädning före TV och det funkade bra! Borde ha gjort det för länge sedan...

    Vad gäller att guida och berömma har jag gjort det även förut, men det har inte hjälpt alls, han har bara satt sig på tvären. Det var väl till viss del TVn som var i vägen. Han tjurade lite idag också men mycket mycket mindre.

    Frukost: jo det är nog rätt, vi borde väl äta frukost tillsammans. Men där är jag inte riktigt än.

    Tack för knuffen!
  6. 3
    Hepp, idag blev det påklädning före TV och det funkade bra! Borde ha gjort det för länge sedan...

    Vad gäller att guida och berömma har jag gjort det även förut, men det har inte hjälpt alls, han har bara satt sig på tvären. Det var väl till viss del TVn som var i vägen. Han tjurade lite idag också men mycket mycket mindre.

    Frukost: jo det är nog rätt, vi borde väl äta frukost tillsammans. Men där är jag inte riktigt än.

    Tack för knuffen!

Liknande trådar

  1. Påklädning
    By Vimse in forum _0609 Septemberbarn
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-03-27, 20:19
  2. Påklädning?
    By Neta in forum _0403 Marsbarn
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2007-01-26, 18:52
  3. Påklädning och ugn...
    By Dina_KL in forum _0601 Januaribarn
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2006-10-06, 09:55
  4. påklädning
    By cj in forum _0402 Februaribarn
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-08-24, 18:47
  5. Påklädning
    By Monika med Ted 02 och Flip 050830 in forum _0209 Septemberbarn
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2005-10-25, 18:27
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar