Sluta med p-piller. När?
Planera för barn
  1. Medlem sedan
    Nov 2010
    #1

    Sluta med p-piller. När?

    Hej. Jag och min sambo har planer på at bli med barn nästa sommar.
    Känns som en evighet dit men just nu äter jag p-piller (neoveletta) och har hört att det kan ta flera månader, nästan ett år innan man kan bli gravid efter att man slutat. Är nu lite orolig för när jag ska sluta med dom. Vill ju inte bli gravid direkt efter jag slutat med dom heller så får väl använda kondom ett tag.
  2. 1
    Sluta med p-piller. När? Hej. Jag och min sambo har planer på at bli med barn nästa sommar.
    Känns som en evighet dit men just nu äter jag p-piller (neoveletta) och har hört att det kan ta flera månader, nästan ett år innan man kan bli gravid efter att man slutat. Är nu lite orolig för när jag ska sluta med dom. Vill ju inte bli gravid direkt efter jag slutat med dom heller så får väl använda kondom ett tag.
  3. Medlem sedan
    Jun 2010
    #2
    Rätta mig om jag har fel men oavsett preventivmedel så känns det som om nästan alla preventivmedel har en inkupationstid eller vad det heter. Så det är inte helt fel om det kan vara så med p-piller också. Men leta på nätet annars. lycka till i allafall.
  4. 2
    Rätta mig om jag har fel men oavsett preventivmedel så känns det som om nästan alla preventivmedel har en inkupationstid eller vad det heter. Så det är inte helt fel om det kan vara så med p-piller också. Men leta på nätet annars. lycka till i allafall.
  5. Anonym
    #3

    En del säger att det är _väldigt_ lätt

    att bli gravid direkt efter att man slutat med p-piller, för att ägglossningen drar igång för fullt. Men det finns ju de, som det tar jättelång tid för också Det verkar också ha en hel del att göra med hur länge man tagit dem. Jag tror att du bör sluta med dem ganska snart och så använda kondom fram till att ni vill försöka, för det vore ju synd om du tar P-piller ända till sommaren och så visar det sig att just du är en av dem äl dröjer för...
  6. 3
    En del säger att det är _väldigt_ lätt att bli gravid direkt efter att man slutat med p-piller, för att ägglossningen drar igång för fullt. Men det finns ju de, som det tar jättelång tid för också Det verkar också ha en hel del att göra med hur länge man tagit dem. Jag tror att du bör sluta med dem ganska snart och så använda kondom fram till att ni vill försöka, för det vore ju synd om du tar P-piller ända till sommaren och så visar det sig att just du är en av dem äl dröjer för...
  7. Anonym
    #4
    Hej jag hade ätit p-piller i 18 år när vi bestämde oss för att skaffa barn, 1:an tog det 4 försök (månader) med och sen skaffade jag hormonspiral som jag bara hade ca 3 mån för jag måde inte bra av den och när v i bestämde oss för syskon så tog det på1:a försöket så det är nog väldigt individuellt hur lång tid det tar innan hormonerna försvinner ur kroppen.

    Lycka till med planeringen och verkstan
  8. 4
    Hej jag hade ätit p-piller i 18 år när vi bestämde oss för att skaffa barn, 1:an tog det 4 försök (månader) med och sen skaffade jag hormonspiral som jag bara hade ca 3 mån för jag måde inte bra av den och när v i bestämde oss för syskon så tog det på1:a försöket så det är nog väldigt individuellt hur lång tid det tar innan hormonerna försvinner ur kroppen.

    Lycka till med planeringen och verkstan
  9. Anonym
    #5
    Hej jag hade ätit p-piller i 18 år när vi bestämde oss för att skaffa barn, 1:an tog det 4 försök (månader) med och sen skaffade jag hormonspiral som jag bara hade ca 3 mån för jag måde inte bra av den och när v i bestämde oss för syskon så tog det på1:a försöket så det är nog väldigt individuellt hur lång tid det tar innan hormonerna försvinner ur kroppen.

    Lycka till med planeringen och verkstan
    min fråga är då hur det är med vanlig spiral där det inte finns något hormon. Jag har haft min i 4 år. Då måste det ju vara lite lättare..? Några andra frågor är hur pass god chans man har att bli gravid när man är förkyld men inte har feber? Ja menar man kan ju bli gravid och vara berusad.
  10. 5
    Hej jag hade ätit p-piller i 18 år när vi bestämde oss för att skaffa barn, 1:an tog det 4 försök (månader) med och sen skaffade jag hormonspiral som jag bara hade ca 3 mån för jag måde inte bra av den och när v i bestämde oss för syskon så tog det på1:a försöket så det är nog väldigt individuellt hur lång tid det tar innan hormonerna försvinner ur kroppen.

    Lycka till med planeringen och verkstan
    min fråga är då hur det är med vanlig spiral där det inte finns något hormon. Jag har haft min i 4 år. Då måste det ju vara lite lättare..? Några andra frågor är hur pass god chans man har att bli gravid när man är förkyld men inte har feber? Ja menar man kan ju bli gravid och vara berusad.
  11. Medlem sedan
    Nov 2010
    #6
    Oj då vad snabb jag var med att svara :S Men här är jag. Tack för svar iaf. Vi kunde inte vänta till sommaren utan slutade redan i början av december. Först nu har jag fått första äl men vet ju iaf att den satt igång. Så nu är det bara att vänta och se om det tar sig
  12. 6
    Oj då vad snabb jag var med att svara :S Men här är jag. Tack för svar iaf. Vi kunde inte vänta till sommaren utan slutade redan i början av december. Först nu har jag fått första äl men vet ju iaf att den satt igång. Så nu är det bara att vänta och se om det tar sig
  13. Anonym
    #7
    Tur att Aff har funktionen att man får svar mailade till sig

    Vad ROLIGT att du har fått tillbaka din äl! Då håller jag tummarna för att det tar sig snabbt....
  14. 7
    Tur att Aff har funktionen att man får svar mailade till sig

    Vad ROLIGT att du har fått tillbaka din äl! Då håller jag tummarna för att det tar sig snabbt....
  15. Medlem sedan
    Nov 2010
    #8
    Aa, verkligen bra det.

    Jupp, håller alla fingrar och tår för mig
  16. 8
    Aa, verkligen bra det.

    Jupp, håller alla fingrar och tår för mig
  17. Medlem sedan
    Jan 2010
    #9
    Jag åt också neoveletta när jag och min sambo lite försiktigt började prata om att skaffa barn. Till saken hör att min sambo har två mycket äldre barn från ett tidigare förhållande och de hade svårt att bli gravida med dem (första tog nästan 2 år! och vid något tillfälle hade de varit och testat min sambo som tydligen inte hade världens bästa värden -men sådant kan ju variera beroende på livsstil m.m.) så vi misstänkte att det kunde ta ett bra tag, min sambo har ju dessutom inte blivit yngre sen dess..

    Därför slutade jag med pillerna och tänkte att det skulle dröja ett bra tag innan det blev något, man har ju dessutom bara ägglossning 1 gång i månaden och man ska ju "få till det" på rätt dag(ar) också. Tror det tog ca 3 månader :-) Det gick nån månad och sen köpte jag ett sånt där ägglossningstest för att få lite koll, hade ingen aning om när jag hade ägglossning. Tog en månad att ringa in det, månad 3 lyckades jag hitta rätt dagar och nästa gång blev jag gravid. Det gick som på räls med andra ord. Vi blev minst sagt överrumplade. Vi ville ju ha barn men trodde att vi hade goda tider att växa in i beslutet, gå och vara lite pirriga. Så räkna inte med allt för lång tid efter du slutat. Jag hade nog kunnat bli gravid direkt efter jag slutat om jag prickat in rätt dagar på första försöket. Dessutom kan jag rekommendera att ta ett ägglossningstest också -då får ni både veta att du har ägglossning och ungefär när. Lycka till!
  18. 9
    Jag åt också neoveletta när jag och min sambo lite försiktigt började prata om att skaffa barn. Till saken hör att min sambo har två mycket äldre barn från ett tidigare förhållande och de hade svårt att bli gravida med dem (första tog nästan 2 år! och vid något tillfälle hade de varit och testat min sambo som tydligen inte hade världens bästa värden -men sådant kan ju variera beroende på livsstil m.m.) så vi misstänkte att det kunde ta ett bra tag, min sambo har ju dessutom inte blivit yngre sen dess..

    Därför slutade jag med pillerna och tänkte att det skulle dröja ett bra tag innan det blev något, man har ju dessutom bara ägglossning 1 gång i månaden och man ska ju "få till det" på rätt dag(ar) också. Tror det tog ca 3 månader :-) Det gick nån månad och sen köpte jag ett sånt där ägglossningstest för att få lite koll, hade ingen aning om när jag hade ägglossning. Tog en månad att ringa in det, månad 3 lyckades jag hitta rätt dagar och nästa gång blev jag gravid. Det gick som på räls med andra ord. Vi blev minst sagt överrumplade. Vi ville ju ha barn men trodde att vi hade goda tider att växa in i beslutet, gå och vara lite pirriga. Så räkna inte med allt för lång tid efter du slutat. Jag hade nog kunnat bli gravid direkt efter jag slutat om jag prickat in rätt dagar på första försöket. Dessutom kan jag rekommendera att ta ett ägglossningstest också -då får ni både veta att du har ägglossning och ungefär när. Lycka till!
  19. Medlem sedan
    Nov 2010
    #10
    Kul att höra hur det var för dig. Jag som trodde att det kunde ta jätte långt tid så slutade ju me mina i december. Pricka in första äl i slutet av januari så nu har vi plussat
  20. 10
    Kul att höra hur det var för dig. Jag som trodde att det kunde ta jätte långt tid så slutade ju me mina i december. Pricka in första äl i slutet av januari så nu har vi plussat
  21. Anonym
    #11

    Men vad roligt!!

    GRATTIS till plusset!!!!! Då har ni förhoppningsvis en liten redan innan jul! Underbart!
  22. 11
    Men vad roligt!! GRATTIS till plusset!!!!! Då har ni förhoppningsvis en liten redan innan jul! Underbart!
  23. Medlem sedan
    Nov 2010
    #12
    Tack! Jajjemen, går allt bra så har vi en liten i oktober.
  24. 12
    Tack! Jajjemen, går allt bra så har vi en liten i oktober.

Liknande trådar

  1. sluta med p-piller...
    By shee in forum Ordet är fritt
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2009-04-18, 14:46
  2. När sluta med Piller....
    By sommarbebis? in forum Planera för barn
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-02-21, 08:52
  3. Sluta med p-piller??
    By Deppis in forum Kropp & hälsa
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-01-28, 13:46
  4. Sluta med p-piller?
    By Lilla jag in forum Sex & erotik
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2006-05-21, 20:59
  5. När sluta med p-piller?
    By Ronja in forum Planera för barn
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2005-10-20, 07:49
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar