Laktos i modersmjölk
Astma & allergi - barn
  1. Anonym
    #1

    Laktos i modersmjölk

    Jag funderar på om modersmjölken innehåller laktos även om jag äter laktosfri mat. Är det någon som vet? Jag får olika besked från BVC och Vårdguiden.
  2. 1
    Laktos i modersmjölk Jag funderar på om modersmjölken innehåller laktos även om jag äter laktosfri mat. Är det någon som vet? Jag får olika besked från BVC och Vårdguiden.
  3. Medlem sedan
    Dec 1998
    #2
    Modersmjölken innehåller mycket laktos. Egengjord laktos sas , inte den från komjölken då om du dricker laktosfritt.
    Äter/dricker du laktosfritt pga egna behov? För laktosintolerans förekommer i princip aldrig hos spädbarn och barn under 3 år. Om det inte finns ärftligt påbrå eller liknande. Reagerar så små barn på mjölk brukar det vara komjölksproteinet som spökar, inte laktosen. Laktosfri mjölk innehåller mjölkpotein precis som vanlig mjölk.
  4. 2
    Modersmjölken innehåller mycket laktos. Egengjord laktos sas , inte den från komjölken då om du dricker laktosfritt.
    Äter/dricker du laktosfritt pga egna behov? För laktosintolerans förekommer i princip aldrig hos spädbarn och barn under 3 år. Om det inte finns ärftligt påbrå eller liknande. Reagerar så små barn på mjölk brukar det vara komjölksproteinet som spökar, inte laktosen. Laktosfri mjölk innehåller mjölkpotein precis som vanlig mjölk.
  5. Medlem sedan
    Aug 2003
    #3
    Som Minama säger så innehåller bröstmjölken laktos ändå. Det gör all mjölk från alla däggdjur med undatag av sjölejon

    Komjölksproteinet om du äter mjölkprodukter går över i bröstmjölk men däremot är din bröstmjölk fri från det om du avstår såna produkter. Men var observant för det finns där du minst anar det. Hamburgare, leverpastej, bullens pilsnerkorv är några exempel där man kanske inte tänker att det kan gömma sig mjölk.
  6. 3
    Som Minama säger så innehåller bröstmjölken laktos ändå. Det gör all mjölk från alla däggdjur med undatag av sjölejon

    Komjölksproteinet om du äter mjölkprodukter går över i bröstmjölk men däremot är din bröstmjölk fri från det om du avstår såna produkter. Men var observant för det finns där du minst anar det. Hamburgare, leverpastej, bullens pilsnerkorv är några exempel där man kanske inte tänker att det kan gömma sig mjölk.
  7. Medlem sedan
    Feb 2002
    #4
    Du har fått bra svar. Men jag vill ge en kommentar till att små barn alltid tål laktos. Jag har ett barn i min närhet som alltsedan 8-10 månaders ålder inte tål laktos. Så ingen regel utan undantag. För det barnet var amningen avslutad när problemen började. och att det var laktos (och inte mjölkprotein) konstaterades empiriskt vid 10 månader.
  8. 4
    Du har fått bra svar. Men jag vill ge en kommentar till att små barn alltid tål laktos. Jag har ett barn i min närhet som alltsedan 8-10 månaders ålder inte tål laktos. Så ingen regel utan undantag. För det barnet var amningen avslutad när problemen började. och att det var laktos (och inte mjölkprotein) konstaterades empiriskt vid 10 månader.

Liknande trådar

  1. Modersmjölk..
    By mallan:o) in forum _0907 Julibarn
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2009-09-16, 10:29
  2. Akut brist på modersmjölk!
    By Fixo in forum Bebissnack
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-10-15, 20:41
  3. Annan mat än modersmjölk
    By cax64 in forum Bebissnack
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2007-01-24, 21:02
  4. Allergisk mot modersmjölk! (??)
    By :: tösen :: in forum Astma & allergi - barn
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2006-06-22, 22:24
  5. Laktos
    By cina in forum Kropp & hälsa
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-01-24, 12:15
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar