Hur har ni det med språket och trotset??
_0802 Februaribarn
  1. Medlem sedan
    Jan 2008
    #1

    Hur har ni det med språket och trotset??

    Här hemma har vår Hanna pratat i massor sedan hon var drygt 1 år. I perioder mer otydligt än annars men alltid massor med ord och böjningar där grammatiken ofta är rätt. Vi har väl mer än en gång önskat oss hörselkåpor..
    De senaste veckorna har svordomarna kommit med, helt korrekt uttalade och på helt rätt ställe. Vansinnigt svårt att hålla sig för skratt ibland men vi har många ggr pratat om att man INTE säger sånnt. Vi andra här hemma, som vanligen inte alls svär särskilt mycket, försöker än mer att inte bjuda på fler ord...Vi får väl se hur det går,

    Hanna har från första stund i detta livet varit en mkt bestämd liten dam, och detta har inte mattats av kan vi väl säga. De sista veckorna kan jag ana en stegring i att hon vill ännu mer själv och blir heeeelt utom sig då vi inte kan komma överrens. Ofta handlar det om kläder, suck!!! Hon ska bestämma själv och sköter sedan all påklädning med dragkedjor och dylikt helt på egen hand..
    Kan det vara det berömda 3-års trotset som våra raringar är på väg in i??

    Vore kul att höra lite från er andra hur ni har det runt de här sakerna.

    Höstkram till er alla!
  2. 1
    Hur har ni det med språket och trotset?? Här hemma har vår Hanna pratat i massor sedan hon var drygt 1 år. I perioder mer otydligt än annars men alltid massor med ord och böjningar där grammatiken ofta är rätt. Vi har väl mer än en gång önskat oss hörselkåpor..
    De senaste veckorna har svordomarna kommit med, helt korrekt uttalade och på helt rätt ställe. Vansinnigt svårt att hålla sig för skratt ibland men vi har många ggr pratat om att man INTE säger sånnt. Vi andra här hemma, som vanligen inte alls svär särskilt mycket, försöker än mer att inte bjuda på fler ord...Vi får väl se hur det går,

    Hanna har från första stund i detta livet varit en mkt bestämd liten dam, och detta har inte mattats av kan vi väl säga. De sista veckorna kan jag ana en stegring i att hon vill ännu mer själv och blir heeeelt utom sig då vi inte kan komma överrens. Ofta handlar det om kläder, suck!!! Hon ska bestämma själv och sköter sedan all påklädning med dragkedjor och dylikt helt på egen hand..
    Kan det vara det berömda 3-års trotset som våra raringar är på väg in i??

    Vore kul att höra lite från er andra hur ni har det runt de här sakerna.

    Höstkram till er alla!
  3. Medlem sedan
    Oct 2004
    #2

    Språket...

    Ja, vad ska man säga? När Mattis fyllde 2 år så var det som om nån tryckte på en knapp. Ungen började prata som om han aldrig gjort annat...
    Mattis pratar väldigt tydligt så de flesta förstår vad han säger. Dock kan han inte säga R utan byter ut det mot annan bokstav som han finner passande... Vissa ord säger han på helt eget vis, fast han egentligen kan säga det korrekt.

    Trots har jag inte märkt av så mycket än. En del "kan själv" och nåt psykbryt ibland för att saker inte går precis som han vill, men än så länge rätt lugnt på den fronten...

    Dock har han kommit på att om man tetas med 6-åriga systern så får man oftast högljudda och stora reaktioner och det är ju himlans roligt... Tycker han, mammans öron håller inte med...
    (¯`*•.¸ღ Linda med Tindra 040727 och Mattis 080208 ღ¸.•*´¯)
    Många människor tror att de tänker när de i själva verket bara sorterar om bland sina fördomar...


    Min sida!
    Vårt bröllop!
    God Jul!



    Gamla bloggar:
    min blogg...
    ...och hundbloggen!
    Renoveringsbloggen!
    Graviditeten!
  4. 2
    Språket... Ja, vad ska man säga? När Mattis fyllde 2 år så var det som om nån tryckte på en knapp. Ungen började prata som om han aldrig gjort annat...
    Mattis pratar väldigt tydligt så de flesta förstår vad han säger. Dock kan han inte säga R utan byter ut det mot annan bokstav som han finner passande... Vissa ord säger han på helt eget vis, fast han egentligen kan säga det korrekt.

    Trots har jag inte märkt av så mycket än. En del "kan själv" och nåt psykbryt ibland för att saker inte går precis som han vill, men än så länge rätt lugnt på den fronten...

    Dock har han kommit på att om man tetas med 6-åriga systern så får man oftast högljudda och stora reaktioner och det är ju himlans roligt... Tycker han, mammans öron håller inte med...
  5. Medlem sedan
    Oct 2007
    #3
    Tyvärr kan även min lillsnäcka svara. I morse sa hon klockrent: jävlar. Inte kul, men jag svär själv en del så jag är väl boven i dramat.

    Pratar på som bara den, men inte klockrent. Vissa ord blir fel i uttal, men man förstår. Svårt med R, L, V, S och G i vissa ord.

    Kan själv! Ja då och har varit så länge. Hon bestämmer vad hon ska ha på sig och klär på sig själv. Går på toa själv osv osv. Kul tycker jag.
  6. 3
    Tyvärr kan även min lillsnäcka svara. I morse sa hon klockrent: jävlar. Inte kul, men jag svär själv en del så jag är väl boven i dramat.

    Pratar på som bara den, men inte klockrent. Vissa ord blir fel i uttal, men man förstår. Svårt med R, L, V, S och G i vissa ord.

    Kan själv! Ja då och har varit så länge. Hon bestämmer vad hon ska ha på sig och klär på sig själv. Går på toa själv osv osv. Kul tycker jag.

Liknande trådar

  1. trotset avtar! :-)
    By Petrea in forum _0903 Marsbarn
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2011-09-01, 08:19
  2. 2 års trotset är på intåg här i huset!
    By Sweet<3 in forum _0707 Julibarn
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2009-04-16, 09:46
  3. Trotset
    By zukits in forum _0406 Junibarn
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-09-27, 13:37
  4. Hur är det med trotset?
    By Tila in forum _0404 Aprilbarn
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-05-28, 20:18
  5. 2-års trotset?
    By Sema m. Izabella o Dennis in forum _0312 Decemberbarn
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2006-03-16, 13:14
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar