Robomemo, hjälpmedel och Kattmodellen
Dyslexi & dyskalkyli
  1. Anonym
    #1

    Robomemo, hjälpmedel och Kattmodellen

    Hej!

    Jag har en liten 8-åring som med stor sannolikhet har Dyslexi. Hans arbetsminne är inte vad det borde och jag funderar därför på Robomemo. Är det uppbyggt på läsning? Han blandar ihop b och d, även 6 och 9. Skulle det orsaka problem? Läsningen är inget vidare så det hade ju varit bra om texten blir uppläst för honom.
    Är övningarna uppbyggda roligt? Tycker barnen att det är roligt att genomföra träningen?

    Vad tycker ni om Kattmodellen?

    Med vilka hjälpmedel skall man börja?

    När är det vettigt att komplettera med en dator i skolan?

    Många frågor är det ...

    Jag hoppas att någon här vill dela med sig av sina erfarenheter.

    Ha det!

    Sanna
  2. 1
    Robomemo, hjälpmedel och Kattmodellen Hej!

    Jag har en liten 8-åring som med stor sannolikhet har Dyslexi. Hans arbetsminne är inte vad det borde och jag funderar därför på Robomemo. Är det uppbyggt på läsning? Han blandar ihop b och d, även 6 och 9. Skulle det orsaka problem? Läsningen är inget vidare så det hade ju varit bra om texten blir uppläst för honom.
    Är övningarna uppbyggda roligt? Tycker barnen att det är roligt att genomföra träningen?

    Vad tycker ni om Kattmodellen?

    Med vilka hjälpmedel skall man börja?

    När är det vettigt att komplettera med en dator i skolan?

    Många frågor är det ...

    Jag hoppas att någon här vill dela med sig av sina erfarenheter.

    Ha det!

    Sanna
  3. Medlem sedan
    Aug 2000
    #2
    Såklart, här delar vi med oss... Mitt bästa råd är att få till en utredning av logoped. Efter utredningen fick man bta konkreta råd och tips av logopeden hur man hjälper på bästa sätt. Hjälpmedelen fick vi utskrivet rättsatvningsprogram och talsyntes.
    Robomemo har jag ingen erfarenhet av. Kattmodellen känner jag mig väääldgt tveksam till, saker som kostar pengar och det finns ingen vetenskaplig dokumentation att det funkar. Craniosacralterapi och omega tre kurer avstår vi också.

    Min dotter går i 6:an nu och har ingen dator i skolan, kanske behöver vi skaffa en snart, vi får se...
    Logopeden alt skolan kan ha Alphasmart att använda i skolan.
    Fråga på så får vi se om jag kan svara.
    Ps läs Martin Ingvars bok: En liten bok om dyslexi
  4. 2
    Såklart, här delar vi med oss... Mitt bästa råd är att få till en utredning av logoped. Efter utredningen fick man bta konkreta råd och tips av logopeden hur man hjälper på bästa sätt. Hjälpmedelen fick vi utskrivet rättsatvningsprogram och talsyntes.
    Robomemo har jag ingen erfarenhet av. Kattmodellen känner jag mig väääldgt tveksam till, saker som kostar pengar och det finns ingen vetenskaplig dokumentation att det funkar. Craniosacralterapi och omega tre kurer avstår vi också.

    Min dotter går i 6:an nu och har ingen dator i skolan, kanske behöver vi skaffa en snart, vi får se...
    Logopeden alt skolan kan ha Alphasmart att använda i skolan.
    Fråga på så får vi se om jag kan svara.
    Ps läs Martin Ingvars bok: En liten bok om dyslexi
  5. Dyslexi-mamma
    #3

    Fonomix

    Fonomix "munmetoden" har jag hört ska vara bra. Den är inte bara för barn med dyslexi men den utgick nog från det från början.

    http://www.gullow.se/index.htm

    Min dotter var för gammal när jag upptäckte den men om lillebror får svårigheter kör jag nog den. Kanske även om han inte har svårigheter.
  6. 3
    Fonomix Fonomix "munmetoden" har jag hört ska vara bra. Den är inte bara för barn med dyslexi men den utgick nog från det från början.

    http://www.gullow.se/index.htm

    Min dotter var för gammal när jag upptäckte den men om lillebror får svårigheter kör jag nog den. Kanske även om han inte har svårigheter.

Liknande trådar

  1. Robomemo
    By nöjd in forum Dyslexi & dyskalkyli
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2010-02-19, 15:30
  2. Kattmodellen botar dyslexi!?
    By sisla in forum Dyslexi & dyskalkyli
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2009-04-16, 09:49
  3. Kattmodellen
    By byt namn 12 in forum Dyslexi & dyskalkyli
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-03-04, 10:17
  4. robomemo
    By anonymt namn in forum Bokstavsbarn
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-11-26, 23:30
  5. Robomemo
    By Liselott_M in forum Bokstavsbarn
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2007-10-17, 21:18
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar