Tänder.
_0906 Junibarn
  1. Medlem sedan
    Oct 2008
    #1

    Tänder.

    Grodan har ju inte haft så många tänder att skryta med. Det tog lång tid innan vi såg skymten av några bissingar och nu har han fyra uppe och två nere. Han har dock varit väldigt gnällig och kinkig, varit ledsen på nätterna och så i snart två veckor. Har kikat lite efter tänder men inte sett några. Tog liksom för givet att det skulle vara de två som stod på tur i nederkäken som skulle komma näst. Men så idag så kände jag efter och döm om min förvåning när jag dels känner två gigantiska kindtänder som precis trängt fram (ajajaj, inte konstigt att hjärtat varit gråtig!) och att det dessutom är ytterligare två på gång (mellan framtänderna och kindtänderna). Alla i överkäken. Skumt va? Att han är näst intill tandlös i nederkäken, men det rasslar fram tänder i överkäken. Hur ser det ut för era ungar med tänderna? Har de kommit i "rätt" ordning och hur många har dem nu?
  2. 1
    Tänder. Grodan har ju inte haft så många tänder att skryta med. Det tog lång tid innan vi såg skymten av några bissingar och nu har han fyra uppe och två nere. Han har dock varit väldigt gnällig och kinkig, varit ledsen på nätterna och så i snart två veckor. Har kikat lite efter tänder men inte sett några. Tog liksom för givet att det skulle vara de två som stod på tur i nederkäken som skulle komma näst. Men så idag så kände jag efter och döm om min förvåning när jag dels känner två gigantiska kindtänder som precis trängt fram (ajajaj, inte konstigt att hjärtat varit gråtig!) och att det dessutom är ytterligare två på gång (mellan framtänderna och kindtänderna). Alla i överkäken. Skumt va? Att han är näst intill tandlös i nederkäken, men det rasslar fram tänder i överkäken. Hur ser det ut för era ungar med tänderna? Har de kommit i "rätt" ordning och hur många har dem nu?
  3. Medlem sedan
    Feb 2007
    #2
    det var något vi drack och år under graviditeten.........skämt och sido jag skoja bara men min dotter fick 4 uppe ihop och 2 nere sen kom kindtänder uppe och nere nästan samtidigt men de hörntänderna uppe och nere saknas ännu
  4. 2
    det var något vi drack och år under graviditeten.........skämt och sido jag skoja bara men min dotter fick 4 uppe ihop och 2 nere sen kom kindtänder uppe och nere nästan samtidigt men de hörntänderna uppe och nere saknas ännu
  5. Medlem sedan
    Feb 2007
    #3
    drack och åt menade jag
  6. 3
    drack och åt menade jag
  7. Medlem sedan
    Jan 2008
    #4
    Vi tyckte att Samuel ocks[ var sen med sina t'nder men det var han nog inte..Handlade mer om att storasyster var himla tidig med sina....

    Nu finns det full med gaddar b[de uppe och nere. kindt'nderna 'r framme sen ett bra tag tillbaka och nu jobbar han p[ de som ska sitta mellan framt'nderna och kindisarna. Det g;r ont och m'rks p[ hum;ret..tydligt vissa dagar

    Vi har ett rent helsike med tandborstningen...Slutar varje kv'll med tv[ng och skrik.... Hur har ni det
  8. 4
    Vi tyckte att Samuel ocks[ var sen med sina t'nder men det var han nog inte..Handlade mer om att storasyster var himla tidig med sina....

    Nu finns det full med gaddar b[de uppe och nere. kindt'nderna 'r framme sen ett bra tag tillbaka och nu jobbar han p[ de som ska sitta mellan framt'nderna och kindisarna. Det g;r ont och m'rks p[ hum;ret..tydligt vissa dagar

    Vi har ett rent helsike med tandborstningen...Slutar varje kv'll med tv[ng och skrik.... Hur har ni det
  9. Medlem sedan
    Nov 1999
    #5
    Olgan har 4 st nere, ser att det är på G en på var sida om dem och Uppe har hon 2 st som är helt ute och en på var sida om dem som växer samt en på var sida om dessa som borde tränga igenom snart. Olga är också väldigt kinkig nu... svårt att komma till ro. Kram
  10. 5
    Olgan har 4 st nere, ser att det är på G en på var sida om dem och Uppe har hon 2 st som är helt ute och en på var sida om dem som växer samt en på var sida om dessa som borde tränga igenom snart. Olga är också väldigt kinkig nu... svårt att komma till ro. Kram
  11. Medlem sedan
    Aug 2006
    #6
    Matilda har 7 tänder, 4 uppe och 3 nere, första tanden kom ganska precis på hennes 1-årsdag.

    Eller jag ångrar mig, kännde precis efter i hennes mun, hon har 2 till där uppe längre in liksom en på varje sida med plats för huggtänderna, och den 4:e nere har också spruckit igenom men inte kommit upp på mycket att man ser den.

    Så helt plötsligt hade hon 10 tänder alltså, Kanske därför hon också varit lite sådär grinig och gnällig osv osv.
  12. 6
    Matilda har 7 tänder, 4 uppe och 3 nere, första tanden kom ganska precis på hennes 1-årsdag.

    Eller jag ångrar mig, kännde precis efter i hennes mun, hon har 2 till där uppe längre in liksom en på varje sida med plats för huggtänderna, och den 4:e nere har också spruckit igenom men inte kommit upp på mycket att man ser den.

    Så helt plötsligt hade hon 10 tänder alltså, Kanske därför hon också varit lite sådär grinig och gnällig osv osv.
  13. Medlem sedan
    Oct 2001
    #7
    Edvin har 16 eller 17 tänder.... dom ploppade upp som svampar på honom =)

    (Brukar mest vara i 0907 då Edvin var beräknad 1/7 men han kom 25/6 =) )
  14. 7
    Edvin har 16 eller 17 tänder.... dom ploppade upp som svampar på honom =)

    (Brukar mest vara i 0907 då Edvin var beräknad 1/7 men han kom 25/6 =) )
  15. Medlem sedan
    Jun 2009
    #8
    Det var länge sen vi hade tandsprickning senast men alla kindtänderna (1 på varje sifa uppe och nere) kom samtidigt strax efter framtänderna. Så hon har haft 16 tänder sen 1-års dagen ungefär.
  16. 8
    Det var länge sen vi hade tandsprickning senast men alla kindtänderna (1 på varje sifa uppe och nere) kom samtidigt strax efter framtänderna. Så hon har haft 16 tänder sen 1-års dagen ungefär.

Liknande trådar

  1. tappade tänder, nya tänder?
    By PiaD1978 in forum _02/03 Vinterbarn
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2010-03-13, 21:10
  2. Vilka här har tänder/inte tänder och
    By ullen in forum _0801 Januaribarn
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2008-11-05, 12:32
  3. tänder...
    By fru ragge in forum _0709 Septemberbarn
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-07-29, 16:34
  4. Tänder?
    By miffot in forum _0609 Septemberbarn
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2006-12-01, 22:55
  5. Tänder
    By myssli in forum _0605 Majbarn
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-12-01, 14:15
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar