Rimligt pris för målning?
Hem & fritid
  1. Medlem sedan
    Apr 2009
    #1

    Rimligt pris för målning?

    Vi skulle vilja få vardagsrummet ommålat och orkar inte riktigt göra det själva just nu. Hittills har vi bara fått in en offert och den känns liksom lite hög. Det som ska göras är slätspackling och målning av väggar och tak i ett rum på ca 25 kvm. Det företag vi pratat med säger att det tar 4 dagar för två personer, och att det skulle kosta över 8000 kr exklusive material, efter ROT. Är det bara jag, eller låter det lite mycket, och långsamt?
  2. 1
    Rimligt pris för målning? Vi skulle vilja få vardagsrummet ommålat och orkar inte riktigt göra det själva just nu. Hittills har vi bara fått in en offert och den känns liksom lite hög. Det som ska göras är slätspackling och målning av väggar och tak i ett rum på ca 25 kvm. Det företag vi pratat med säger att det tar 4 dagar för två personer, och att det skulle kosta över 8000 kr exklusive material, efter ROT. Är det bara jag, eller låter det lite mycket, och långsamt?
  3. Medlem sedan
    Dec 2006
    #2
    Man tänker nog kanske att det tar tid att spackla och sen torktid på det, sen kanske de räknar med restid också. Men jag håller med om att det låter som ganska så långsamt två dagar borde räcka om det är två yrkesmålare. Priset säger jag inget om, jag har ingen aning.
  4. 2
    Man tänker nog kanske att det tar tid att spackla och sen torktid på det, sen kanske de räknar med restid också. Men jag håller med om att det låter som ganska så långsamt två dagar borde räcka om det är två yrkesmålare. Priset säger jag inget om, jag har ingen aning.
  5. Medlem sedan
    Aug 2000
    #3
    Hmm... Jo, lite lång tid verkar det ta tycker jag. Jag spacklade, slipade och målade om hela mitt vardagsrum på ca 3 dagar (kvällar/nätter snarare än dagar) om jag inte minns helt fel.
  6. 3
    Hmm... Jo, lite lång tid verkar det ta tycker jag. Jag spacklade, slipade och målade om hela mitt vardagsrum på ca 3 dagar (kvällar/nätter snarare än dagar) om jag inte minns helt fel.
  7. Medlem sedan
    Dec 1999
    #4
    Tycker också det låter som det ska ta lång tid. Varför ska de vara två personer? Jag skulle gissat på att en person skulle gjort det på 3-4 dagar alltså halva tiden/kostnaden!
  8. 4
    Tycker också det låter som det ska ta lång tid. Varför ska de vara två personer? Jag skulle gissat på att en person skulle gjort det på 3-4 dagar alltså halva tiden/kostnaden!
  9. Medlem sedan
    Dec 1999
    #5
    Men iofs så tycker jag att 4000 kr låter lite för 4 dagars arbete......... Skulle kanske kunna tänkt mig att betala 6000 kr för det hela!
  10. 5
    Men iofs så tycker jag att 4000 kr låter lite för 4 dagars arbete......... Skulle kanske kunna tänkt mig att betala 6000 kr för det hela!
  11. Medlem sedan
    Apr 2009
    #6
    Jo, men jag kan väl inte behöva betala för torktiden, då jobbar de ju inte?!

    Det känns som att vi lätt skulle kunna göra det själva på 4 dagar, då borde två yrkesmålare klara det på halva tiden tycker jag.
  12. 6
    Jo, men jag kan väl inte behöva betala för torktiden, då jobbar de ju inte?!

    Det känns som att vi lätt skulle kunna göra det själva på 4 dagar, då borde två yrkesmålare klara det på halva tiden tycker jag.
  13. Medlem sedan
    Apr 2009
    #7
    Precis, och de är ju två, och dessutom borde de vara snabbare än dig och mig eftersom de jobbar med det här.
  14. 7
    Precis, och de är ju två, och dessutom borde de vara snabbare än dig och mig eftersom de jobbar med det här.
  15. Medlem sedan
    Apr 2009
    #8
    De jobbar tydligen alltid tillsammans, så ska man ha dem så är de två personer helt enkelt. Precis, tiden skulle vara okej om det var bara en person, men då inkluderar jag torktid i det också, och det vill jag inte betala för... Då sitter de ju bara och dricker kaffe liksom.
  16. 8
    De jobbar tydligen alltid tillsammans, så ska man ha dem så är de två personer helt enkelt. Precis, tiden skulle vara okej om det var bara en person, men då inkluderar jag torktid i det också, och det vill jag inte betala för... Då sitter de ju bara och dricker kaffe liksom.
  17. Medlem sedan
    Dec 2006
    #9
    Beror ju på om de åker därifrån eller inte. Tror jag, vet ej.
  18. 9
    Beror ju på om de åker därifrån eller inte. Tror jag, vet ej.
  19. Medlem sedan
    Dec 2006
    #10
    Be att få pris från fler firmor, priset säger jag inget om men fyra dagar och två personer, det låter som skitlångsamt faktiskt. EN gång fick en målarelev bredspackla vår hall (det är ju det som är jobbigt), visst - inte lika stort som ert v-rum men han var 17 och gick i målargymnasiet, det tog honom 2 timmar, själv.
  20. 10
    Be att få pris från fler firmor, priset säger jag inget om men fyra dagar och två personer, det låter som skitlångsamt faktiskt. EN gång fick en målarelev bredspackla vår hall (det är ju det som är jobbigt), visst - inte lika stort som ert v-rum men han var 17 och gick i målargymnasiet, det tog honom 2 timmar, själv.
  21. Medlem sedan
    Jul 2003
    #11
    Vi gjorde ett lite mindre rum (17 kvadrat) nyligen, och där gick slätspackling av väggar+spännväv i tak på ca 3000:- efter ROT och utan material. Det var två snubbar som gjorde spacklingen+väven, det tog knappt en dag. Sedan kom den ena av dem tillbaka dagen efter och slipade+spacklade lite till.

    Målade gjorde vi själva sedan, men det kanske ändå går att jämföra?
  22. 11
    Vi gjorde ett lite mindre rum (17 kvadrat) nyligen, och där gick slätspackling av väggar+spännväv i tak på ca 3000:- efter ROT och utan material. Det var två snubbar som gjorde spacklingen+väven, det tog knappt en dag. Sedan kom den ena av dem tillbaka dagen efter och slipade+spacklade lite till.

    Målade gjorde vi själva sedan, men det kanske ändå går att jämföra?
  23. Medlem sedan
    Nov 1999
    #12
    Om jag räknar rätt (och de räknar 8 timmars arbetsdag), så borde det där ju bli 16 000kr/64 arbetstimmar= 250 kr i timman. Inte hög timkostnad...
  24. 12
    Om jag räknar rätt (och de räknar 8 timmars arbetsdag), så borde det där ju bli 16 000kr/64 arbetstimmar= 250 kr i timman. Inte hög timkostnad...
  25. Medlem sedan
    Apr 2009
    #13
    Jag har bett om fler offerter, men har inte fått in några än.

    2 timmar för hela hallen, okej... De här snubbarna skulle ha en hel dag på sig att spackla!
  26. 13
    Jag har bett om fler offerter, men har inte fått in några än.

    2 timmar för hela hallen, okej... De här snubbarna skulle ha en hel dag på sig att spackla!
  27. Medlem sedan
    Apr 2009
    #14
    Nej jag vet, låg timkostnad, men väldigt många arbetstimmar.
  28. 14
    Nej jag vet, låg timkostnad, men väldigt många arbetstimmar.
  29. Medlem sedan
    Apr 2009
    #15
    3000 skulle jag lätt betala för bredspackling + tak. Men sedan ska de ju ha 3 dagar på sig att måla också tydligen, och det går jag inte med på.
  30. 15
    3000 skulle jag lätt betala för bredspackling + tak. Men sedan ska de ju ha 3 dagar på sig att måla också tydligen, och det går jag inte med på.
  31. Medlem sedan
    Dec 2006
    #16
    Två stycken yrkesmålare?! Tjena, det gör man ju på den tiden själv för tusan.
  32. 16
    Två stycken yrkesmålare?! Tjena, det gör man ju på den tiden själv för tusan.
  33. Medlem sedan
    Jul 2003
    #17
    Nä, det förstår jag. Hitta någon annan.
  34. 17
    Nä, det förstår jag. Hitta någon annan.
  35. Medlem sedan
    May 2002
    #18
    Som jämförelse betalade vi 12.000 kr inkl material för spackling och målning av väggar och tak i tre rum på ca 16 + 12 + 20 kvm. I 16 kvm-rummet var det tapetsering istället för målning av väggarna. Tapeterna köpte vi själva, de ingick inte i det priset. Vi gjorde inget ROT-avdrag.
  36. 18
    Som jämförelse betalade vi 12.000 kr inkl material för spackling och målning av väggar och tak i tre rum på ca 16 + 12 + 20 kvm. I 16 kvm-rummet var det tapetsering istället för målning av väggarna. Tapeterna köpte vi själva, de ingick inte i det priset. Vi gjorde inget ROT-avdrag.
  37. Medlem sedan
    Apr 2009
    #19
    Men det är ju en helt vansinnig prisskillnad! Utan ROT skulle vi få betala 16 000 utan material för ett enda rum...

    Nu har jag haft en annan målare här, får se vad han kommer med för prisförslag sedan.

    Hur lång tid tog det för era målare att få färdigt rummen?
  38. 19
    Men det är ju en helt vansinnig prisskillnad! Utan ROT skulle vi få betala 16 000 utan material för ett enda rum...

    Nu har jag haft en annan målare här, får se vad han kommer med för prisförslag sedan.

    Hur lång tid tog det för era målare att få färdigt rummen?
  39. Medlem sedan
    May 2002
    #20
    Jävla skit... *muttar* Skrev just ett långt svar som datorn åt upp.

    Oh well. Igen då. Vi hade en målare. Han kom kvällstid (nej, det var inte svart, men han jobbar för stora fastighetsbolag på vanlig dagtid) typ 5-6 kvällar. Var kanske 2-3 timmar per gång, kanske någon gång 4 timmar. Han satt liksom inte av torktiden, utan spacklade tak och väggar ena dagen, spacklade och slipade igen nästa osv. Skulle tippa att han var här 15-18 timmar sammanlagt, kanske? Blev iaf jättefint.
  40. 20
    Jävla skit... *muttar* Skrev just ett långt svar som datorn åt upp.

    Oh well. Igen då. Vi hade en målare. Han kom kvällstid (nej, det var inte svart, men han jobbar för stora fastighetsbolag på vanlig dagtid) typ 5-6 kvällar. Var kanske 2-3 timmar per gång, kanske någon gång 4 timmar. Han satt liksom inte av torktiden, utan spacklade tak och väggar ena dagen, spacklade och slipade igen nästa osv. Skulle tippa att han var här 15-18 timmar sammanlagt, kanske? Blev iaf jättefint.
Sidan 1 av 2 12 SistaSista

Liknande trådar

  1. Rimligt pris Fun
    By Navy_Girl in forum Bebissnack
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2009-07-11, 22:30
  2. Rimligt pris?????
    By anonymt namn in forum Hem & fritid
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-12-12, 15:46
  3. Rimligt pris?
    By skanetjej in forum Ordet är fritt
    Svar: 37
    Senaste inlägg: 2007-03-17, 21:10
  4. Rimligt pris??
    By My in forum Bebissnack
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2005-12-19, 11:56
  5. Rimligt pris??
    By Karin m Axel&Knut in forum Bebissnack
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2005-11-15, 11:05
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar