4:an - multiplikationstabellen.
Skolbarn
  1. Anonym
    #1

    4:an - multiplikationstabellen.

    Min äldsta son går nu i 4:an. De ska, innan jul, ha lärt sig multiplikationstabellerna (tabell 1-10). Är det så för era fyror också? Önskar gärna svar från både lärare och föräldrar.

    Onskar också gärna tips på hur man kan träna på tabellerna, både barnen själv och vi föräldrar tillsammans med barnet. Finns några arbetsblad, böcker, sidor på nätet osv.

    Tack på förhand!
  2. 1
    4:an - multiplikationstabellen. Min äldsta son går nu i 4:an. De ska, innan jul, ha lärt sig multiplikationstabellerna (tabell 1-10). Är det så för era fyror också? Önskar gärna svar från både lärare och föräldrar.

    Onskar också gärna tips på hur man kan träna på tabellerna, både barnen själv och vi föräldrar tillsammans med barnet. Finns några arbetsblad, böcker, sidor på nätet osv.

    Tack på förhand!
  3. Medlem sedan
    Aug 2000
    #2
    Lära sig multiplikationstabellen gjorde de redan i 3:an men fortsätter naturligtvis att öva på den även i 4:an.

    En bra sida att öva på är www.mult.se
  4. 2
    Lära sig multiplikationstabellen gjorde de redan i 3:an men fortsätter naturligtvis att öva på den även i 4:an.

    En bra sida att öva på är www.mult.se
  5. Medlem sedan
    Aug 2000
    #3
    Multiplikationstabellerna 1-5 + 10 gick de igenom ganska ordentligt i 3:an och repeterade när de startade 4:an.

    Resten kommer de nog fortsätta med efter jul.
  6. 3
    Multiplikationstabellerna 1-5 + 10 gick de igenom ganska ordentligt i 3:an och repeterade när de startade 4:an.

    Resten kommer de nog fortsätta med efter jul.
  7. fd lärare
    #4
    Min dotter skulle kunna ettans, tvåans, femmans och tians tabell i slutet av årskurs 2. Nu under första terminen i trean är det återstående tabeller (3,4, 6,7,8,9) som ska automatiseras.

    Jag har själv arbetat som lärare och vi arbetade på samma sätt.
  8. 4
    Min dotter skulle kunna ettans, tvåans, femmans och tians tabell i slutet av årskurs 2. Nu under första terminen i trean är det återstående tabeller (3,4, 6,7,8,9) som ska automatiseras.

    Jag har själv arbetat som lärare och vi arbetade på samma sätt.
  9. Medlem sedan
    Sep 1999
    #5
    det ska min dotter kunna till sommaren sa läraren i veckan. Hon går i trean.
    Hon ska börja nästa vecka

    www.mult.se tycker hon är en rolig sida.
    Skolan jobbar mest med fiska-papper. Det är papper som man klipper i små rutor och lägger i en ask, sen drar man en lapp i taget...
  10. 5
    det ska min dotter kunna till sommaren sa läraren i veckan. Hon går i trean.
    Hon ska börja nästa vecka

    www.mult.se tycker hon är en rolig sida.
    Skolan jobbar mest med fiska-papper. Det är papper som man klipper i små rutor och lägger i en ask, sen drar man en lapp i taget...
  11. Medlem sedan
    Dec 1998
    #6
    Inga konstigheter. Multiplikationstabellerna börjar barnen med i trean senast.
    Vi övade en hel del med plastade kort som vi klippte ut. Dvs barnet drog ett kort med ett tal på. Svaret stod på baksidan.
    Så barnen kunde både öva ensamma eller med föräldrar.
    De fick också arbetsblad att öva på.
  12. 6
    Inga konstigheter. Multiplikationstabellerna börjar barnen med i trean senast.
    Vi övade en hel del med plastade kort som vi klippte ut. Dvs barnet drog ett kort med ett tal på. Svaret stod på baksidan.
    Så barnen kunde både öva ensamma eller med föräldrar.
    De fick också arbetsblad att öva på.
  13. Medlem sedan
    Dec 2001
    #7
    Automatisering av tabellerna, både multiplikationstabellerna men även additions- och subtraktionstabellerna i talområdet 0-20 är det mest grundläggande för att barnen ska bli bra på att räkna.

    Madeleine Löwing vid Göteborgs universitet har skrivit mycket om detta ämne och har på Skolverkets uppdrag tillsammans med Marie Fredriksson tagit fram ett diagnosmaterial i aritmetik för skolor att använda. Det ligger alltså mycket fokus på räknefärdigheter i skolvärlden just nu.

    Ett kul sätt att träna som mina elever gillar är spelet Timez Attack. Annars är Winnetkakort som du redan blivit tipsad om mycket bra. Kom bara ihåg att sortera korten under användningen, dvs ta bort de kort som ditt barn kan. Du kan också sortera tabellerna efter tankemodeller om ditt barn tycker att det är svårt att lära sig tabellerna utantill som de är, t ex ta alla kvadrater för sig.
  14. 7
    Automatisering av tabellerna, både multiplikationstabellerna men även additions- och subtraktionstabellerna i talområdet 0-20 är det mest grundläggande för att barnen ska bli bra på att räkna.

    Madeleine Löwing vid Göteborgs universitet har skrivit mycket om detta ämne och har på Skolverkets uppdrag tillsammans med Marie Fredriksson tagit fram ett diagnosmaterial i aritmetik för skolor att använda. Det ligger alltså mycket fokus på räknefärdigheter i skolvärlden just nu.

    Ett kul sätt att träna som mina elever gillar är spelet Timez Attack. Annars är Winnetkakort som du redan blivit tipsad om mycket bra. Kom bara ihåg att sortera korten under användningen, dvs ta bort de kort som ditt barn kan. Du kan också sortera tabellerna efter tankemodeller om ditt barn tycker att det är svårt att lära sig tabellerna utantill som de är, t ex ta alla kvadrater för sig.
  15. Medlem sedan
    Jan 2000
    #8
    De lärde sig dem i trean, nu ska de träna upp dem på tid. Jag tror det är knappt hundra blandade tal de ska klara på 10 minuter? (är lite osäker på exakta siffrorna här)
    sen är det på ännu kortare tid i femman resp sexan.
  16. 8
    De lärde sig dem i trean, nu ska de träna upp dem på tid. Jag tror det är knappt hundra blandade tal de ska klara på 10 minuter? (är lite osäker på exakta siffrorna här)
    sen är det på ännu kortare tid i femman resp sexan.
  17. Salander
    #9
    Här övar de från trean men målet är att alla ska kunna dem automatiskt innan de slutar i sexan.
  18. 9
    Här övar de från trean men målet är att alla ska kunna dem automatiskt innan de slutar i sexan.
  19. Medlem sedan
    Apr 2000
    #10
    De övade tabellerna på tid i trean, de skulle klara ett visst antal tal på en minut. Nu i fyran kör de tabellerna mer blandat och det skall gå snabbare. De får övningsblad i skolan som verkar rätt varierade och bra.
  20. 10
    De övade tabellerna på tid i trean, de skulle klara ett visst antal tal på en minut. Nu i fyran kör de tabellerna mer blandat och det skall gå snabbare. De får övningsblad i skolan som verkar rätt varierade och bra.
  21. Medlem sedan
    Apr 2003
    #11
    lägger till att programmet Timez Attack är gratis och finns här: http://www.bigbrainz.com/
  22. 11
    lägger till att programmet Timez Attack är gratis och finns här: http://www.bigbrainz.com/
  23. Anonym
    #12
    De vill veta i vilken delstat man bor i,
    delstatens namn på skola för att kunna logga in, vad väljer man för stat och skola då, vill de även ha namn på läraren?
  24. 12
    De vill veta i vilken delstat man bor i,
    delstatens namn på skola för att kunna logga in, vad väljer man för stat och skola då, vill de även ha namn på läraren?
  25. Medlem sedan
    Apr 2003
    #13
    Nu kan jag inte testa eftersom jag är på jobbet, men jag har för mig att man skulle välja "home school" eller något liknande om man inte var i USA.
  26. 13
    Nu kan jag inte testa eftersom jag är på jobbet, men jag har för mig att man skulle välja "home school" eller något liknande om man inte var i USA.
  27. Medlem sedan
    Apr 2000
    #14
    Min dotter lärde sig dem i trean. Nu går hon i fyran och håller på med division.
  28. 14
    Min dotter lärde sig dem i trean. Nu går hon i fyran och håller på med division.

Liknande trådar

  1. Multiplikationstabellen på fingrarna?
    By maisy in forum Ordet är fritt
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2010-02-02, 22:29
  2. Tips öva Glosor Multiplikationstabellen
    By marie_70 in forum Dyslexi & dyskalkyli
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-01-19, 21:44
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar