Fiskbullar, tonfisk mm
_1004 Aprilbarn
  1. Medlem sedan
    Feb 2010
    #1

    Fiskbullar, tonfisk mm

    Bör man vänta tills barnet är 1 år, eller kan man smått börja med tonfisk på burk, fiskbullar och makrill i tomatsås? Jag är sååå usel på att laga fisk (gillar inte fisk själv tyvärr) och känner att Leo kanske vill ha nåt annat än kokt torsk med olika diverse såser. Jag själv kan ju tex äta en sallad med tonfisk till lunch, och då vore det ju smidigt om Leo kunde få lite av tonfisken oxå. Hur gör ni med sånt? Leo har ju smakat både leverpastej och messmör och det är ju lite salt i sånt med? Kan man släppa lite på det där med saltet i vissa färdiga livsmedel, så länge man inte själv tillsätter nåt i maten än?

    Fasen vad lite jag kommer ihåg hur jag gjorde med de stora barnen, men jag tror jag började med fiskbullar rätt tidigt iaf...
  2. 1
    Fiskbullar, tonfisk mm Bör man vänta tills barnet är 1 år, eller kan man smått börja med tonfisk på burk, fiskbullar och makrill i tomatsås? Jag är sååå usel på att laga fisk (gillar inte fisk själv tyvärr) och känner att Leo kanske vill ha nåt annat än kokt torsk med olika diverse såser. Jag själv kan ju tex äta en sallad med tonfisk till lunch, och då vore det ju smidigt om Leo kunde få lite av tonfisken oxå. Hur gör ni med sånt? Leo har ju smakat både leverpastej och messmör och det är ju lite salt i sånt med? Kan man släppa lite på det där med saltet i vissa färdiga livsmedel, så länge man inte själv tillsätter nåt i maten än?

    Fasen vad lite jag kommer ihåg hur jag gjorde med de stora barnen, men jag tror jag började med fiskbullar rätt tidigt iaf...
  3. Medlem sedan
    Sep 2009
    #2
    Bra fråga! Här finns en till som vill veta
  4. 2
    Bra fråga! Här finns en till som vill veta
  5. Medlem sedan
    Jul 2009
    #3
    Tycker också att det är svårt att veta exakt vad man får ge. Jag har fått en broschyr från BVC där det står att man ska vänta med salt till barnet är 1 år. Men i samma broschyr så står det också en massa recept och vissa recept innehåller tex buljongtärning (innehåller ju salt), bröd (innehåller ofta salt) osv så det är ju inte lätt och veta var gränsen går tycker jag.
  6. 3
    Tycker också att det är svårt att veta exakt vad man får ge. Jag har fått en broschyr från BVC där det står att man ska vänta med salt till barnet är 1 år. Men i samma broschyr så står det också en massa recept och vissa recept innehåller tex buljongtärning (innehåller ju salt), bröd (innehåller ofta salt) osv så det är ju inte lätt och veta var gränsen går tycker jag.
  7. Medlem sedan
    Sep 2009
    #4
    Har bvc tid idag.. ska höra vad min barnmorska säger så får vi se.. alla har säkert olika svar och åsikter..
    återkommer
  8. 4
    Har bvc tid idag.. ska höra vad min barnmorska säger så får vi se.. alla har säkert olika svar och åsikter..
    återkommer
  9. Medlem sedan
    Mar 2002
    #5
    Jag vet inte om man "får/ska" ge. Men Wilda har fått smaka på makrill. Fisk bullar får hon nog också äta snart.

    Jag tror att de viktigaste att man tänker på att de mesta av maten som bebisen får inte innehåller salt.
  10. 5
    Jag vet inte om man "får/ska" ge. Men Wilda har fått smaka på makrill. Fisk bullar får hon nog också äta snart.

    Jag tror att de viktigaste att man tänker på att de mesta av maten som bebisen får inte innehåller salt.
  11. Medlem sedan
    Feb 2010
    #6
    Kom du ihåg att fråga?
  12. 6
    Kom du ihåg att fråga?
  13. Medlem sedan
    Feb 2010
    #7
    Ja det borde ju inte va nån fara, eftersom allt det andra dom äter till det är osaltat? Får nog fråga på BVC jag med när vi ska dit till veckan. Men jag vet att jag har sett tips i barnmatsboken att det är smidigt med fiskbullar. Då borde det ju va OK tycker man..
  14. 7
    Ja det borde ju inte va nån fara, eftersom allt det andra dom äter till det är osaltat? Får nog fråga på BVC jag med när vi ska dit till veckan. Men jag vet att jag har sett tips i barnmatsboken att det är smidigt med fiskbullar. Då borde det ju va OK tycker man..
  15. Medlem sedan
    Sep 2009
    #8
    Japp
    Min barnmorska tyckte ej att det var någon fara.. med tanke på att man tex har i lite smör i maten oftast, det är det salt i.. Hon mena på att man bör ej salta extra men i det som det redan är salt i gör det ingenting då det är så lite och än så länge äter ju våra guldklimpar så små mängder.. så hon tyckte jag skulle pröva ge min imorgon 7månaders tös, leverpastej på smörgåsen.. och pröva med tonfisk makrill och de jag tyckte!!
    Så imorgon blir det leverpastejs macka till mellis =)
  16. 8
    Japp
    Min barnmorska tyckte ej att det var någon fara.. med tanke på att man tex har i lite smör i maten oftast, det är det salt i.. Hon mena på att man bör ej salta extra men i det som det redan är salt i gör det ingenting då det är så lite och än så länge äter ju våra guldklimpar så små mängder.. så hon tyckte jag skulle pröva ge min imorgon 7månaders tös, leverpastej på smörgåsen.. och pröva med tonfisk makrill och de jag tyckte!!
    Så imorgon blir det leverpastejs macka till mellis =)
  17. Medlem sedan
    May 2005
    #9
    jag skulle inte gett makrill eller fiskbullar. Hellre då köpa burkar om det känns svårt att hitta på eget.
    Tror väl iofs inte att det är skadligt om man bara ger lite nångång men jag skulle i alla fall valt något annat.
  18. 9
    jag skulle inte gett makrill eller fiskbullar. Hellre då köpa burkar om det känns svårt att hitta på eget.
    Tror väl iofs inte att det är skadligt om man bara ger lite nångång men jag skulle i alla fall valt något annat.
  19. Medlem sedan
    Oct 2009
    #10
    Som vi har hört så är det ingen fara att använda produkter som innehåller lite salt, men man ska inte salta extra. Vilmer har fått lite korvgryta exempelvis (kokt falukorv m.m.) och det är det ju lite salt i naturligt. Men det finns ju t.o.m recept med ex. falukorv i boken vi fick från bvc, så då tänker vi att det är okej.
  20. 10
    Som vi har hört så är det ingen fara att använda produkter som innehåller lite salt, men man ska inte salta extra. Vilmer har fått lite korvgryta exempelvis (kokt falukorv m.m.) och det är det ju lite salt i naturligt. Men det finns ju t.o.m recept med ex. falukorv i boken vi fick från bvc, så då tänker vi att det är okej.
  21. Medlem sedan
    Feb 2010
    #11
    bra!
    då ska vi testa lite sånt vi med! tack
  22. 11
    bra!
    då ska vi testa lite sånt vi med! tack

Liknande trådar

  1. Fiskbullar?
    By kids in forum _0707 Julibarn
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2008-01-15, 09:27
  2. Fiskbullar??
    By Maon in forum _0706 Junibarn
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-12-09, 12:08
  3. fiskbullar
    By Monica med 3 in forum Ordet är fritt
    Svar: 27
    Senaste inlägg: 2007-11-02, 11:30
  4. Fiskbullar
    By Shyyy in forum _0609 Septemberbarn
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-03-27, 19:21
  5. fiskbullar..
    By ~Tiny~ in forum Mat & dryck
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-12-22, 13:00
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar