Gå själv till skolan i ettan?
Skolbarn
  1. Medlem sedan
    Aug 2002
    #1

    Gå själv till skolan i ettan?

    Har era barn gått själva till och från skolan när de gått i ettan?
  2. 1
    Gå själv till skolan i ettan? Har era barn gått själva till och från skolan när de gått i ettan?
  3. Medlem sedan
    Nov 2002
    #2
    Nej, med 4 km skolväg varav 1 km längs en hårt trafikerad väg utan vägren så har det aldrig varit aktuellt.
    De som bor närmare skolan har låtit barnen gå till skolan själva, vissa redan från f-klass.
  4. 2
    Nej, med 4 km skolväg varav 1 km längs en hårt trafikerad väg utan vägren så har det aldrig varit aktuellt.
    De som bor närmare skolan har låtit barnen gå till skolan själva, vissa redan från f-klass.
  5. Medlem sedan
    Jan 1999
    #3
    Nej, vi har drygt 2 km enkel väg. Ung hälften i villaområde (utan trottoar) och korsa vägen 2 gånger (samma väg). Det är för långt för min sölige 7-åring, och dessutom har vi ju alltid åkt samtidigt och då släpper av barnen på vägen.

    Numera åker barnen buss till skolan (vanlig linjebuss). Vi promenerar tillsammans ned till busshållplatsen och sedan tar jag min buss åt mitt håll och de tar sin åt andra hållet. Funkar jättebra!
  6. 3
    Nej, vi har drygt 2 km enkel väg. Ung hälften i villaområde (utan trottoar) och korsa vägen 2 gånger (samma väg). Det är för långt för min sölige 7-åring, och dessutom har vi ju alltid åkt samtidigt och då släpper av barnen på vägen.

    Numera åker barnen buss till skolan (vanlig linjebuss). Vi promenerar tillsammans ned till busshållplatsen och sedan tar jag min buss åt mitt håll och de tar sin åt andra hållet. Funkar jättebra!
  7. Medlem sedan
    Dec 1998
    #4
    Ja fast vi bodde 100 meter från skolan och inga gator att korsa.
  8. 4
    Ja fast vi bodde 100 meter från skolan och inga gator att korsa.
  9. Medlem sedan
    Aug 2006
    #5
    Nej, vi bor rätt nära skolan men vid en hårt trafikerad gata som man måste över. Barn som bor här i närheten börjar gå själva i åk 3-4, verkar det som.
  10. 5
    Nej, vi bor rätt nära skolan men vid en hårt trafikerad gata som man måste över. Barn som bor här i närheten börjar gå själva i åk 3-4, verkar det som.
  11. Medlem sedan
    Apr 2000
    #6
    Ja, det har de. Det tar ca 15 minuter att gå till skolan, enbart cykelväg.
  12. 6
    Ja, det har de. Det tar ca 15 minuter att gå till skolan, enbart cykelväg.
  13. Medlem sedan
    Jul 1999
    #7
    Det verkar vara olika hur man gör, beroende på var man bor! Vi bor i en mindre förort/byhåla och här går de flesta själva till skolan, eller cyklar om de är äldre. Mina barn har gått till skolan själva sedan åk 1. Det tar ca 15 minuter.
  14. 7
    Det verkar vara olika hur man gör, beroende på var man bor! Vi bor i en mindre förort/byhåla och här går de flesta själva till skolan, eller cyklar om de är äldre. Mina barn har gått till skolan själva sedan åk 1. Det tar ca 15 minuter.
  15. Medlem sedan
    Feb 2003
    #8
    Nej, men de får inte det heller för skolan/fritids. De vill att en vuxen lämnar och hämtar (eller ett storasyskon som förälden ok:at). Detta gäller 6-års och 1:an. Sen i 2:an får de gå själva och då tror jag många i vårt område låter dem göra det. Har ca 3-500 m, korsar en väg.
  16. 8
    Nej, men de får inte det heller för skolan/fritids. De vill att en vuxen lämnar och hämtar (eller ett storasyskon som förälden ok:at). Detta gäller 6-års och 1:an. Sen i 2:an får de gå själva och då tror jag många i vårt område låter dem göra det. Har ca 3-500 m, korsar en väg.
  17. Anonym
    #9
    Det låter bra!
  18. 9
    Det låter bra!
  19. Medlem sedan
    Oct 2007
    #10
    Ja, från förskoleklass.
  20. 10
    Ja, från förskoleklass.
  21. Medlem sedan
    Aug 2005
    #11
    Får inte? Kan verkligen skolan säga att barnen inte får gå ensamma till och från skolan?
  22. 11
    Får inte? Kan verkligen skolan säga att barnen inte får gå ensamma till och från skolan?
  23. Medlem sedan
    Feb 2003
    #12
    Vet faktiskt inte.. Men här säger fritids iallafall att de vill att någon lämnar/hämtar...
  24. 12
    Vet faktiskt inte.. Men här säger fritids iallafall att de vill att någon lämnar/hämtar...
  25. Medlem sedan
    Aug 2005
    #13
    Ok. Jag tycker iofs att säga vill, är en sak och att säga får inte, är en annan sak.
    Jag känner att om jag anser att mitt barn kan gå hem ensam, så ska det få göra det utan att fritids säger att det inte får det ( vilket jag tror de inte kan säga ) Givetvis ska de lägga sig i om de märker att det inte fungerar, men det är ju inte åldersrelaterat.
  26. 13
    Ok. Jag tycker iofs att säga vill, är en sak och att säga får inte, är en annan sak.
    Jag känner att om jag anser att mitt barn kan gå hem ensam, så ska det få göra det utan att fritids säger att det inte får det ( vilket jag tror de inte kan säga ) Givetvis ska de lägga sig i om de märker att det inte fungerar, men det är ju inte åldersrelaterat.
  27. Medlem sedan
    Mar 1998
    #14
    Ja, det har de fått göra sen F-klass.
  28. 14
    Ja, det har de fått göra sen F-klass.

Liknande trådar

  1. gå själv till/från skolan
    By Anonym in forum Stora barn
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2010-10-04, 15:18
  2. Cykla själv till skolan
    By Anonym in forum Styvfamiljer
    Svar: 26
    Senaste inlägg: 2009-10-12, 09:57
  3. När cykla själv till skolan?
    By Rakel A in forum Stora barn
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2009-05-05, 18:03
  4. Åka buss själv till skolan?
    By H med E in forum Småbarn
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2007-03-31, 06:59
  5. Om att gå själv till skolan
    By feather in forum Ordet är fritt
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2007-01-11, 10:42
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar