En till med önskemål om tips.
  1. Medlem sedan
    Aug 2006
    #1

    En till med önskemål om tips.

    Jo, det är ju så att vi har gått och fått vårt äktenskap registrerat och ska ha en liten mottagning för först familj och sedan vänner några veckor senare.
    Jag skrev på inbjudan att det blir glögg och lättare tilltugg.
    Undrar nu, vad är det?
    Jag har en tanke om lite snittar, typ med ost, skinka, vindruver men har även köpt krystader (stavning?) som jag tänkt fylla, men med vad?
    Till kaffe/glögg blir det pepparkaka, radiokaka och ev lussebulle.

    Var inte blyga nu, jag tar emot ALLA tips och ideér, det är ju bara en gång man går och gifter sig liksom.

    Sen en annan liten fråga, vi ska på bröllop om några veckor. Paret i fråga är på min sida, jag känner bruden, vi har känt varandra i ett och ett halvt år, men fattade tycke för varandra. Vi kommer från samma region men inte umgåtts tidigare.
    Frågan är, hur mycket ska man lägga på present. I samband med bröllopsfesten firar hon sin 30-års dag. De önskar sig bland annat presentkort på Ikea. (Har en liten tanke om att ge dom en nyslaktad tupp. Fast inte på bröllopsdagen då förstås)

    KRAM
  2. 1
    En till med önskemål om tips. Jo, det är ju så att vi har gått och fått vårt äktenskap registrerat och ska ha en liten mottagning för först familj och sedan vänner några veckor senare.
    Jag skrev på inbjudan att det blir glögg och lättare tilltugg.
    Undrar nu, vad är det?
    Jag har en tanke om lite snittar, typ med ost, skinka, vindruver men har även köpt krystader (stavning?) som jag tänkt fylla, men med vad?
    Till kaffe/glögg blir det pepparkaka, radiokaka och ev lussebulle.

    Var inte blyga nu, jag tar emot ALLA tips och ideér, det är ju bara en gång man går och gifter sig liksom.

    Sen en annan liten fråga, vi ska på bröllop om några veckor. Paret i fråga är på min sida, jag känner bruden, vi har känt varandra i ett och ett halvt år, men fattade tycke för varandra. Vi kommer från samma region men inte umgåtts tidigare.
    Frågan är, hur mycket ska man lägga på present. I samband med bröllopsfesten firar hon sin 30-års dag. De önskar sig bland annat presentkort på Ikea. (Har en liten tanke om att ge dom en nyslaktad tupp. Fast inte på bröllopsdagen då förstås)

    KRAM
  3. Medlem sedan
    Jul 2001
    #2
    Okidoki - här kommer ett antal av mina favoriter som jag gärna bjuder på när jag har adventsbjudning eller glöggfester med småplock:

    **Våffelstekta adventshjärtan
    **Kycklingspett m chili och kanel
    **Saffranssnurror med skinka och pesto
    **Provensalska ostbröd till glöggen
    **Pepparkaksmuffins med ädelostkräm

    VÅFFELSTEKTA ADVENTSHJÄRTAN

    För att göra dessa krävs att man har ett våffeljärn som ger hjärtformade bitar. Hjärtanen kan göras direkt, eller gräddas i förväg och sedan värmas en knapp minut på full effekt i mikron.

    Ingredienser:

    1 burk mango chutney
    1 msk finriven ingefära
    16 små tortillabröd (21 cm)
    300 g kokt skinka i skivor
    400 g edamerost eller annan julost i skivor

    Gör så här:
    1 Dela stora fruktbitar i chutneyn, och blanda den med ingefära.
    2. Bred ut den på hälften av bröden. Lägg ost och skinka ovanpå. Lägg på ett nytt bröd och tryck ihop.
    3. Lägg brödet i våffeljärnet och grädda ca 4 minuter tills osten smält och det stansats ut till hjärtan. Ta försiktigt upp med stekspade. Låt svalna lite innan de klipps eller skärs, så att varje bit blir som ett hjärta.

    ******************************

    KYCKLINGSPETT MED CHILI OCH KANEL
    Ätes varma eller ljumma. Använd små träspett.

    Ingredienser till 20 spett:

    900 g kycklingfilé
    1 stor röd paprika
    1 stor grön paprika

    Marinad:
    2 dl matlagningsyoghurt
    3/4 dl grovriven färsk ingefära
    2 krm kanel
    3 pressade vitlöksklyftor
    1 msk garam masala
    2 tsk gurkmeja
    1/2-3/4 tsk chilipeppar
    1½ msk farinsocker
    2½ tsk salt

    Gör såhär:
    1. Skär kycklingköttet i cm-stora bitar. Lägg träspetten i blöt.
    2. Dela paprikan och skär bort hinnor. Skrapa bort kärnor och skär i bitar.
    3. Blanda marinaden och lägg i kycklingbitarna. Se till att det kommer marinad runt varje bit. Låt marinera minst en timme. Sätt ugnen på 225 grader.
    4. Trä upp kyckling och paprika på spetten. Lägg den på två plåtar med bakplåtspapper.
    5. Stek mitt i ugnen i ca 10 minuter.

    SAFFRANSSNURROR MED SKINKA OCH PESTO, 40 st

    50 g smör
    1 dl mjölk
    ½ påse saffran (0,25 g)
    250 g kesella
    ½ tsk salt
    ½ paket jäst (25 g)
    ca 7 dl vetemjöl (ca 420 g)

    Fyllning:
    ca 100 g pesto
    100 g hackad rökt skinka

    Till pensling:
    1 uppvispat ägg
    1 msk sesamfrö

    1. Smält smöret, tillsätt mjölk, finstött saffran, kesella och salt. Låt det bli fingervarmt.
    2. Fördela jästen i en bunke och lös upp den i lite av blandningen och tillsätt sedan resten.
    3. Tillsätta mjöl och arbeta ihop till en smidig deg.Låt den jäsa i 30 minuter.
    4. Sätt ugnen på 225 grader. Dela degen i 2 delar. Kavla ut degen till en avlång bit ca ½ cm tjock. Bred på pesto och strö på skinka. Rulla ihop till en rulle. Skär varje rulle i 20 smala bitar. Lägg dem på en plåt med bakplåtspapper och låt jäsa i ca 15 minuter.
    5. Pensla snurrorna med ägg. Strö på sesamfrö. Grädda mitt i ugnen i 15-20 minuter.

    Snurrorna kan gräddas i förväg och sedan värmas i 150 grader i ca 5 min.

    ******************************

    PROVENSALSKA OSTBRÖD TILL GLÖGGEN

    Ingredienser 10 st
    4 dl grovriven ost, Kvibille präst
    2 dl Arla Köket lätt crème fraiche
    1/2 dl hackade valnötter
    1 msk flytande honung
    5 skivor grovt bröd

    Gör så här
    Blanda ost, crème fraiche, valnötter och honung.
    Rosta brödet och dela i halvor.
    Bred på oströran och toppa ev med valnötter.

    PEPPARKAKSMUFFINS MED ÄDELOSTKRÄM OCH LINGON, 20 st

    Använd vanliga små muffinsformar, ej amerikanska stora!

    125 g smör
    2 dl socker
    2 ägg
    1 tsk mald kanel
    1 tsk mald ingefära
    ½ tsk mald kryddnejlika
    1 krm salt
    2 tsk bakpulver
    4½ dl vetemjöl
    1½ dl grädde eller mjölk

    Ädelostkräm:
    70 g Kvibille gräddädelost
    100 g Philadelphia cream cheese
    1½ msk gräddfil

    Garnering:
    1 dl djupfrysta lingon (färskfrusna)

    Gör så här:
    1. Sätt ugnen på 200 grader. Ställ ut formarna på en plåt.
    2. Rör smör och socker pösigt med en elvisp. Tillsätt äggen ett i taget under omrörning.
    3. Blanda kryddor, salt, bakpulver och mjöl. Blanda ner det tillsammans med vätskan i äggsmeten.
    4. Fördela smeten i muffinsformarna. Fyll dem till knappt 2/3. Grädda mitt i ugnen i 15-30 minuter. Låt kallna.
    5. Blanda samman ädelostkrämen och lägg en klick på varje muffins. Garnera med lingon.
  4. 2
    Okidoki - här kommer ett antal av mina favoriter som jag gärna bjuder på när jag har adventsbjudning eller glöggfester med småplock:

    **Våffelstekta adventshjärtan
    **Kycklingspett m chili och kanel
    **Saffranssnurror med skinka och pesto
    **Provensalska ostbröd till glöggen
    **Pepparkaksmuffins med ädelostkräm

    VÅFFELSTEKTA ADVENTSHJÄRTAN

    För att göra dessa krävs att man har ett våffeljärn som ger hjärtformade bitar. Hjärtanen kan göras direkt, eller gräddas i förväg och sedan värmas en knapp minut på full effekt i mikron.

    Ingredienser:

    1 burk mango chutney
    1 msk finriven ingefära
    16 små tortillabröd (21 cm)
    300 g kokt skinka i skivor
    400 g edamerost eller annan julost i skivor

    Gör så här:
    1 Dela stora fruktbitar i chutneyn, och blanda den med ingefära.
    2. Bred ut den på hälften av bröden. Lägg ost och skinka ovanpå. Lägg på ett nytt bröd och tryck ihop.
    3. Lägg brödet i våffeljärnet och grädda ca 4 minuter tills osten smält och det stansats ut till hjärtan. Ta försiktigt upp med stekspade. Låt svalna lite innan de klipps eller skärs, så att varje bit blir som ett hjärta.

    ******************************

    KYCKLINGSPETT MED CHILI OCH KANEL
    Ätes varma eller ljumma. Använd små träspett.

    Ingredienser till 20 spett:

    900 g kycklingfilé
    1 stor röd paprika
    1 stor grön paprika

    Marinad:
    2 dl matlagningsyoghurt
    3/4 dl grovriven färsk ingefära
    2 krm kanel
    3 pressade vitlöksklyftor
    1 msk garam masala
    2 tsk gurkmeja
    1/2-3/4 tsk chilipeppar
    1½ msk farinsocker
    2½ tsk salt

    Gör såhär:
    1. Skär kycklingköttet i cm-stora bitar. Lägg träspetten i blöt.
    2. Dela paprikan och skär bort hinnor. Skrapa bort kärnor och skär i bitar.
    3. Blanda marinaden och lägg i kycklingbitarna. Se till att det kommer marinad runt varje bit. Låt marinera minst en timme. Sätt ugnen på 225 grader.
    4. Trä upp kyckling och paprika på spetten. Lägg den på två plåtar med bakplåtspapper.
    5. Stek mitt i ugnen i ca 10 minuter.

    SAFFRANSSNURROR MED SKINKA OCH PESTO, 40 st

    50 g smör
    1 dl mjölk
    ½ påse saffran (0,25 g)
    250 g kesella
    ½ tsk salt
    ½ paket jäst (25 g)
    ca 7 dl vetemjöl (ca 420 g)

    Fyllning:
    ca 100 g pesto
    100 g hackad rökt skinka

    Till pensling:
    1 uppvispat ägg
    1 msk sesamfrö

    1. Smält smöret, tillsätt mjölk, finstött saffran, kesella och salt. Låt det bli fingervarmt.
    2. Fördela jästen i en bunke och lös upp den i lite av blandningen och tillsätt sedan resten.
    3. Tillsätta mjöl och arbeta ihop till en smidig deg.Låt den jäsa i 30 minuter.
    4. Sätt ugnen på 225 grader. Dela degen i 2 delar. Kavla ut degen till en avlång bit ca ½ cm tjock. Bred på pesto och strö på skinka. Rulla ihop till en rulle. Skär varje rulle i 20 smala bitar. Lägg dem på en plåt med bakplåtspapper och låt jäsa i ca 15 minuter.
    5. Pensla snurrorna med ägg. Strö på sesamfrö. Grädda mitt i ugnen i 15-20 minuter.

    Snurrorna kan gräddas i förväg och sedan värmas i 150 grader i ca 5 min.

    ******************************

    PROVENSALSKA OSTBRÖD TILL GLÖGGEN

    Ingredienser 10 st
    4 dl grovriven ost, Kvibille präst
    2 dl Arla Köket lätt crème fraiche
    1/2 dl hackade valnötter
    1 msk flytande honung
    5 skivor grovt bröd

    Gör så här
    Blanda ost, crème fraiche, valnötter och honung.
    Rosta brödet och dela i halvor.
    Bred på oströran och toppa ev med valnötter.

    PEPPARKAKSMUFFINS MED ÄDELOSTKRÄM OCH LINGON, 20 st

    Använd vanliga små muffinsformar, ej amerikanska stora!

    125 g smör
    2 dl socker
    2 ägg
    1 tsk mald kanel
    1 tsk mald ingefära
    ½ tsk mald kryddnejlika
    1 krm salt
    2 tsk bakpulver
    4½ dl vetemjöl
    1½ dl grädde eller mjölk

    Ädelostkräm:
    70 g Kvibille gräddädelost
    100 g Philadelphia cream cheese
    1½ msk gräddfil

    Garnering:
    1 dl djupfrysta lingon (färskfrusna)

    Gör så här:
    1. Sätt ugnen på 200 grader. Ställ ut formarna på en plåt.
    2. Rör smör och socker pösigt med en elvisp. Tillsätt äggen ett i taget under omrörning.
    3. Blanda kryddor, salt, bakpulver och mjöl. Blanda ner det tillsammans med vätskan i äggsmeten.
    4. Fördela smeten i muffinsformarna. Fyll dem till knappt 2/3. Grädda mitt i ugnen i 15-30 minuter. Låt kallna.
    5. Blanda samman ädelostkrämen och lägg en klick på varje muffins. Garnera med lingon.
  5. Medlem sedan
    Oct 2003
    #3
    Krustader går att fylla med precis vad som helst, vad man gillar, jag gillar löjrom , creme fraiche elle´r yoghurt med parmaskina och parmesan, eller röra med pepparrot och saltkött eller skaldjursröra.
    Till glögg är ju klassikern pepparkaka med ädelost, fantastisk, jag gjorde en typ cheesecake med pepparkaka och ädelorst förra julen, underbar.

    Bröllopspresenten, det är så svårt, jag tycker det är så trist att köpa presentkort! Men önskar paret sig det så...Jag tycker nog att 1000 kr är okej för allt inkl blommor om ni ska ge det. Men det är så svårt...
  6. 3
    Krustader går att fylla med precis vad som helst, vad man gillar, jag gillar löjrom , creme fraiche elle´r yoghurt med parmaskina och parmesan, eller röra med pepparrot och saltkött eller skaldjursröra.
    Till glögg är ju klassikern pepparkaka med ädelost, fantastisk, jag gjorde en typ cheesecake med pepparkaka och ädelorst förra julen, underbar.

    Bröllopspresenten, det är så svårt, jag tycker det är så trist att köpa presentkort! Men önskar paret sig det så...Jag tycker nog att 1000 kr är okej för allt inkl blommor om ni ska ge det. Men det är så svårt...
  7. Medlem sedan
    Dec 2005
    #4
    Vad det gäller mat har jag inga idéer men snittar funkar ju alltid.

    I bröllopspresent tycker jag man lägger det som känns rätt utifrån sin ekonomi och hur nära man står brudparet. jag skulle tex lägga mer pnegar om det var ex syskon eller bästa kompis än om det var någon jag inte hade samma relation till. Sen är ju 100 kr svårt för en del att avvara medan andra lätt kan lägga flera tusenlappar utan att det försämrar ekonomin. Vi har nog lagt några hundringar på present när vi varit på bröllop, oftast har vi gått samman med andra och köpte present tillsammans.
  8. 4
    Vad det gäller mat har jag inga idéer men snittar funkar ju alltid.

    I bröllopspresent tycker jag man lägger det som känns rätt utifrån sin ekonomi och hur nära man står brudparet. jag skulle tex lägga mer pnegar om det var ex syskon eller bästa kompis än om det var någon jag inte hade samma relation till. Sen är ju 100 kr svårt för en del att avvara medan andra lätt kan lägga flera tusenlappar utan att det försämrar ekonomin. Vi har nog lagt några hundringar på present när vi varit på bröllop, oftast har vi gått samman med andra och köpte present tillsammans.
  9. Medlem sedan
    Oct 2003
    #5
    tycker jag låter som väldigt bra idé, speciellt om man ska köpa presentkort...jag gillar inte att "prislappen" sitter kvar...
  10. 5
    tycker jag låter som väldigt bra idé, speciellt om man ska köpa presentkort...jag gillar inte att "prislappen" sitter kvar...
  11. Medlem sedan
    Feb 2005
    #6
    Saffranspannacota gjorde jag i fredags - och det var ljuvligt gott!

    Till 10 port.

    1 liter grädde
    1 dl socker
    ½ pkt saffran
    kanel och vaniljsocker (jag höftade men gissar på ca 1 tsk av varje)
    7 gelantinblad

    Lägg gelantinbladen i kallt vatten.
    Blanda ihop resten i en kastrull (smaka och känn om det behövs mer av kanel/vaniljsocker/saffran) och låt koka upp under omrörning så det inte bränner. När det kokat upp så dra kastrullen på sidan, krama ur gelantinbladen och vispa ner, häll ca 1 dl i portionsformar. (Eller som vi - i ungsform och skär i bitar när den kallnat och stelnat)

    Serveras som den är eller med lite grädde, krossade pepparkakor eller färska (björn)bär...

    Kramiz Helena!!
  12. 6
    Saffranspannacota gjorde jag i fredags - och det var ljuvligt gott!

    Till 10 port.

    1 liter grädde
    1 dl socker
    ½ pkt saffran
    kanel och vaniljsocker (jag höftade men gissar på ca 1 tsk av varje)
    7 gelantinblad

    Lägg gelantinbladen i kallt vatten.
    Blanda ihop resten i en kastrull (smaka och känn om det behövs mer av kanel/vaniljsocker/saffran) och låt koka upp under omrörning så det inte bränner. När det kokat upp så dra kastrullen på sidan, krama ur gelantinbladen och vispa ner, häll ca 1 dl i portionsformar. (Eller som vi - i ungsform och skär i bitar när den kallnat och stelnat)

    Serveras som den är eller med lite grädde, krossade pepparkakor eller färska (björn)bär...

    Kramiz Helena!!
  13. Medlem sedan
    Feb 2007
    #7
    Bröllopspresent brukar jag lägga 500-700 kr på (från oss som par).

    Krustader finns det ju massa smarrigt att stoppa i! Om de kan serveras varma så rekommenderar jag verkligen sherrygelé och en blåmögelost - så himla god kombination! Jag gillar även champinjonstuvning (gör du egen så glöm inte att ha lök i, det behövs lite sting i en krustad).

    Ett annat tilltugg som är mycket uppskattat och SÅ himla enkelt är serranochips - man bara kör serranoskinkaskivor i ugnen och så är det klart! Otroligt smarriga. Här finns det recept:
    http://www.ica.se/Recept-Mat/Matskol...agne-tilltugg/
  14. 7
    Bröllopspresent brukar jag lägga 500-700 kr på (från oss som par).

    Krustader finns det ju massa smarrigt att stoppa i! Om de kan serveras varma så rekommenderar jag verkligen sherrygelé och en blåmögelost - så himla god kombination! Jag gillar även champinjonstuvning (gör du egen så glöm inte att ha lök i, det behövs lite sting i en krustad).

    Ett annat tilltugg som är mycket uppskattat och SÅ himla enkelt är serranochips - man bara kör serranoskinkaskivor i ugnen och så är det klart! Otroligt smarriga. Här finns det recept:
    http://www.ica.se/Recept-Mat/Matskol...agne-tilltugg/
  15. Medlem sedan
    Nov 2008
    #8
    Ett tips på tilltugg är peparkaka med en bit mögelost på. Jättegott även om det låter som en lustig kombination.

    Som bröllopspresent hade jag nog köpt ett presentkort på 200-300 kr om du nu inte kommer på något annat fint.
  16. 8
    Ett tips på tilltugg är peparkaka med en bit mögelost på. Jättegott även om det låter som en lustig kombination.

    Som bröllopspresent hade jag nog köpt ett presentkort på 200-300 kr om du nu inte kommer på något annat fint.
  17. Medlem sedan
    Aug 2006
    #9
    Tack för alla supertips!!
  18. 9
    Tack för alla supertips!!
  19. Medlem sedan
    Jul 2008
    #10
    Superenkla röror att sätta i krustader, eller kex a v nåt slag:
    Avocadoröra:
    Mosa avokado med citronsaft, salt, peppar, cayennepeppar, paprikapulver. Ev. rör ut med en klick cremefraiche.
    Salamiost: Blanda en tub salamiost med cremefraiche.
    Soltorkade tomater: Finhacka soltorkade tomater (burk i olja), blanda med cremefraiche och peppar,
    Smögenröra: Köp den på Ica kvantum!

    Till bröllopspresent i sommar till nära vänner har vi lagt 600:-, men det finns ju inget rätt o fel! Jag gillar idén om nyslaktad tupp! Kanske presentkort på tuppen, så de kan få den vid annat tillfälle?
  20. 10
    Superenkla röror att sätta i krustader, eller kex a v nåt slag:
    Avocadoröra:
    Mosa avokado med citronsaft, salt, peppar, cayennepeppar, paprikapulver. Ev. rör ut med en klick cremefraiche.
    Salamiost: Blanda en tub salamiost med cremefraiche.
    Soltorkade tomater: Finhacka soltorkade tomater (burk i olja), blanda med cremefraiche och peppar,
    Smögenröra: Köp den på Ica kvantum!

    Till bröllopspresent i sommar till nära vänner har vi lagt 600:-, men det finns ju inget rätt o fel! Jag gillar idén om nyslaktad tupp! Kanske presentkort på tuppen, så de kan få den vid annat tillfälle?
  21. Medlem sedan
    Aug 2008
    #11
    Men kära du! Nu när jag läst det här känner jag absolut att jag också måste ha någon form av glöggfest (helst utan glögg dock, blä! Jag avskyr det, hhihihi)
  22. 11
    Men kära du! Nu när jag läst det här känner jag absolut att jag också måste ha någon form av glöggfest (helst utan glögg dock, blä! Jag avskyr det, hhihihi)
  23. Medlem sedan
    Feb 2007
    #12
    En ny favoritblogg hade det här inlägget idag! Kanske något där som passar? Några olika crustadfyllningar.

    http://www.smaskens.nu/2010/11/obegr...titretare.html
  24. 12
    En ny favoritblogg hade det här inlägget idag! Kanske något där som passar? Några olika crustadfyllningar.

    http://www.smaskens.nu/2010/11/obegr...titretare.html
  25. Medlem sedan
    Jul 2001
    #13
    Alla rätter passar utmärkt med öl eller alkoholfritt också!

    Och om du vill ha en smarrig dessert på din glöggfest kan jag fresta med chokladtårta med glögglasyr eller chokladtårta med saffranstryffel också...!
  26. 13
    Alla rätter passar utmärkt med öl eller alkoholfritt också!

    Och om du vill ha en smarrig dessert på din glöggfest kan jag fresta med chokladtårta med glögglasyr eller chokladtårta med saffranstryffel också...!

Liknande trådar

  1. Min sötunge till son har ett önskemål
    By EllaNora in forum Ordet är fritt
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2008-09-29, 09:24
  2. önskemål?
    By larchik in forum Arbete, ekonomi & juridik
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2007-03-09, 20:17
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar