Fängelsevistelse offentlig?
Ordet är fritt
  1. Medlem sedan
    Jan 2004
    #1

    Fängelsevistelse offentlig?

    Om jag har personnummer på Kalle, kan jag då som privatperson kolla om Kalle (som privatperson) varit straffad för något? Kolla om han suttit i fängelse mer specifikt? Och isåfall för vad?
    Gud, ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra,
    mod att förändra det jag kan,
    och förstånd att inse skillnaden.
  2. 1
    Fängelsevistelse offentlig? Om jag har personnummer på Kalle, kan jag då som privatperson kolla om Kalle (som privatperson) varit straffad för något? Kolla om han suttit i fängelse mer specifikt? Och isåfall för vad?
  3. Medlem sedan
    Aug 1998
    Forumvärd
    #2

    Domar borde vara offentliga

    Däremot får du nog ta kontakt med den tingsrätt där han skulle ha blivit dömd (jag antar att du har en aning om var det skulle vara i så fall) och fråga. Domar skall vara offentliga men det är itne alltid så lätt att ta del av dem.

    Vem som helst kan bli förlåten när de haft fel.
    Det svåra är att bli förlåten för att du har haft rätt!

    Värd hos Allt för Föräldrar
  4. 2
    Domar borde vara offentliga Däremot får du nog ta kontakt med den tingsrätt där han skulle ha blivit dömd (jag antar att du har en aning om var det skulle vara i så fall) och fråga. Domar skall vara offentliga men det är itne alltid så lätt att ta del av dem.
  5. Medlem sedan
    Jan 2004
    #3
    Och måste man inte då ha ärendenummer? Går det verkligen att söka sånt på personnummer? Och om man inte vet vilken tingsrätt? Man kan ju inte leta runt på alla tingsrätter i Sverige
  6. 3
    Och måste man inte då ha ärendenummer? Går det verkligen att söka sånt på personnummer? Och om man inte vet vilken tingsrätt? Man kan ju inte leta runt på alla tingsrätter i Sverige
  7. Medlem sedan
    Aug 1998
    Forumvärd
    #4

    Tyvärr, vet itne

    Den enda gång jag har begärt ut information från en tingsrätt så hade jag nog ärendenumret, ja. Men det visade att en dom är offentlig så jag tyckte att det borde kunna löna sig att fråga. Däremot måste man säkerligen ta kontakt direkt med tingsrätten, jag känner inte till att något skulle finnas sökbart på nätet eller så t.ex.

    Vem som helst kan bli förlåten när de haft fel.
    Det svåra är att bli förlåten för att du har haft rätt!

    Värd hos Allt för Föräldrar
  8. 4
    Tyvärr, vet itne Den enda gång jag har begärt ut information från en tingsrätt så hade jag nog ärendenumret, ja. Men det visade att en dom är offentlig så jag tyckte att det borde kunna löna sig att fråga. Däremot måste man säkerligen ta kontakt direkt med tingsrätten, jag känner inte till att något skulle finnas sökbart på nätet eller så t.ex.
  9. Medlem sedan
    Jan 2004
    #5
    Ja jag har också tagit del av en dom men då hade jag ärendenumret också.
    Nej sökbart på nätet kan jag förstå att det inte är, tänkte mer om kanske polisen eller nån annan myndighet kunde göra såna sökningar.
    Men det kanske finns en tanke bakom att det ska vara lite krångligt
  10. 5
    Ja jag har också tagit del av en dom men då hade jag ärendenumret också.
    Nej sökbart på nätet kan jag förstå att det inte är, tänkte mer om kanske polisen eller nån annan myndighet kunde göra såna sökningar.
    Men det kanske finns en tanke bakom att det ska vara lite krångligt
  11. Medlem sedan
    Nov 1999
    #6

    De kan definitivt se

    belastningsregistret, det är till för precis det. Men jag tror inte du kommer åt det hur som helst som privatperson.
    The noble art of losing face
    will someday save the human race.
    Hans Blix
  12. 6
    De kan definitivt se belastningsregistret, det är till för precis det. Men jag tror inte du kommer åt det hur som helst som privatperson.

Liknande trådar

  1. Jag har en offentlig websida...
    By SAGA! in forum Ordet är fritt
    Svar: 21
    Senaste inlägg: 2009-09-09, 19:44
  2. intresant fängelsevistelse
    By 0rcid in forum Ordet är fritt
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-06-28, 09:23
  3. IUP- en offentlig handling
    By anonymt namn in forum Skolbarn
    Svar: 27
    Senaste inlägg: 2009-04-01, 07:47
  4. Offentlig sektor
    By Jag-67 in forum Ordet är fritt
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2007-12-20, 22:39
  5. Offentlig amning
    By danibonfi in forum Bebissnack
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2007-10-14, 08:15
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar