Äntligen ketchup
_0804 Aprilbarn
  1. Medlem sedan
    Jun 2003
    #1

    Äntligen ketchup

    Ja äntligen kom ketchupeffekten! Oscar är såååå sen med talet, ialllafall jämfört med sina två systrar, som i stort sett talade rent vid 2,5 år. Han är ju inte precis den tysta typen, men det har varit lite skralt med att prata riktigt med riktiga ord. Men nu bara den senaste veckan har det plötsligt lossnat rejält! Nu kommer det nya ord varje dag och han börjar även prata med 3 ordsmeningar och han har även börjat upprepa (och memorera) ordet när vi säger nåt ord som är nytt för honom. Vi har inte varit oroliga på något sätt, men gar verkligens ett fram emot att det skulle lossna lite, kanske framförallt så att han slipper bli så frustrerad när han inte blir förstådd och inte behöver vråla rakt ut av ilska (som han gör nu).
    Den första perfekta treordsmeningen var (på danska) "se min tissemand!!" som betyder 'se min snopp!'. Ha ha, man är väl kille!
    Och den snackas det mycket om just nu...om vem som har och inte har. Ni med små gossar - pratar de också mycket om sin käraste ägodel?
    Nugga - Flickmamma till 2 och nu även pojkmamma!
  2. 1
    Äntligen ketchup Ja äntligen kom ketchupeffekten! Oscar är såååå sen med talet, ialllafall jämfört med sina två systrar, som i stort sett talade rent vid 2,5 år. Han är ju inte precis den tysta typen, men det har varit lite skralt med att prata riktigt med riktiga ord. Men nu bara den senaste veckan har det plötsligt lossnat rejält! Nu kommer det nya ord varje dag och han börjar även prata med 3 ordsmeningar och han har även börjat upprepa (och memorera) ordet när vi säger nåt ord som är nytt för honom. Vi har inte varit oroliga på något sätt, men gar verkligens ett fram emot att det skulle lossna lite, kanske framförallt så att han slipper bli så frustrerad när han inte blir förstådd och inte behöver vråla rakt ut av ilska (som han gör nu).
    Den första perfekta treordsmeningen var (på danska) "se min tissemand!!" som betyder 'se min snopp!'. Ha ha, man är väl kille!
    Och den snackas det mycket om just nu...om vem som har och inte har. Ni med små gossar - pratar de också mycket om sin käraste ägodel?
  3. Medlem sedan
    Dec 1999
    #2

    Härligt!

    Här har vi inte direkt varit bortskämda med tidigttalande barn. Näst yngsta har just lärt sig tala rent, hon blev fem häromdagen. Har haft problem med munmotoriken. Men efter 9 mån hos talpedagog så flyter det på väldigt bra.

    Men lillfia talar, kanske inte alla stavelser rätt men hon talar mycket och gärna. Var hos BVC idag och jag inser att hon kan mycket mer än jag trodde. Dessutom förstår hon ju två språk och talar lite på isländska..

    Tycker det är såå sött när hon ibland byter ut ord till isländska i stället för svenska... haha, mot alla regler.

    Det är verkligen roligt att höra vad de tänker på. I går kväll kommenterade lillfia helt plötsligt adventsstjärnan som vi satte upp i köket...Det rör sig i skallen på dem
    ♥ (¯`°•.¸ ♥ Jost med Busfröna ♥ ¸.•°´¯) ♥
  4. 2
    Härligt! Här har vi inte direkt varit bortskämda med tidigttalande barn. Näst yngsta har just lärt sig tala rent, hon blev fem häromdagen. Har haft problem med munmotoriken. Men efter 9 mån hos talpedagog så flyter det på väldigt bra.

    Men lillfia talar, kanske inte alla stavelser rätt men hon talar mycket och gärna. Var hos BVC idag och jag inser att hon kan mycket mer än jag trodde. Dessutom förstår hon ju två språk och talar lite på isländska..

    Tycker det är såå sött när hon ibland byter ut ord till isländska i stället för svenska... haha, mot alla regler.

    Det är verkligen roligt att höra vad de tänker på. I går kväll kommenterade lillfia helt plötsligt adventsstjärnan som vi satte upp i köket...Det rör sig i skallen på dem
  5. Medlem sedan
    Aug 2010
    #3
    Samuel pratar MYCKET om sin snopp, och han gillar att pilla på den så fort han är naken. han har bland annat kommenterat att han har liten snopp och att pappa har stor snopp hahaha
  6. 3
    Samuel pratar MYCKET om sin snopp, och han gillar att pilla på den så fort han är naken. han har bland annat kommenterat att han har liten snopp och att pappa har stor snopp hahaha
  7. Medlem sedan
    Aug 2003
    #4
    Kasper är inte så fixerad faktiskt, den finns men det är liksom inte mer med det.

    Pontus däremot, jösses, det är (eller har iaf varit) hans käraste ägodel. Det har mattats något på slutet dock.
  8. 4
    Kasper är inte så fixerad faktiskt, den finns men det är liksom inte mer med det.

    Pontus däremot, jösses, det är (eller har iaf varit) hans käraste ägodel. Det har mattats något på slutet dock.

Liknande trådar

  1. Ketchup
    By monka in forum Ordet är fritt
    Svar: 54
    Senaste inlägg: 2011-01-03, 15:21
  2. Ketchup?
    By Kråkan in forum Astma & allergi - barn
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-11-17, 10:06
  3. Lax och ketchup
    By ~Ida~ in forum _0403 Marsbarn
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-07-07, 12:25
  4. Gul ketchup?
    By Eija m Elias & Elsa in forum Småbarn
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-11-01, 08:15
  5. Gul ketchup?
    By Eija m Elias & Elsa in forum Mat & dryck
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-10-25, 14:59
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar