Hur få bort fläckar?
_0911 Novemberbarn
  1. Medlem sedan
    Apr 2009
    #1

    Hur få bort fläckar?

    Ja, nu börjar jag tröttna på alla fläckar som inte går bort! Vi köpte en ny tvättmaskin för ett par år sedan då den gamla gick sönder. Jag tyckte då att det var lättare att få kläderna rena eller så beror det på att stora syskonen började bli stora och inte kladdade ner sig längre...
    Nu har jag fått slänga flera bodys och pyjamasar som inte blir rena från ketchup, banan, blåbär och bajs. Tidigare tyckte jag att galltvål var riktigt bra men nu fungerar inte det heller. Hur får ni bort fläckar?
  2. 1
    Hur få bort fläckar? Ja, nu börjar jag tröttna på alla fläckar som inte går bort! Vi köpte en ny tvättmaskin för ett par år sedan då den gamla gick sönder. Jag tyckte då att det var lättare att få kläderna rena eller så beror det på att stora syskonen började bli stora och inte kladdade ner sig längre...
    Nu har jag fått slänga flera bodys och pyjamasar som inte blir rena från ketchup, banan, blåbär och bajs. Tidigare tyckte jag att galltvål var riktigt bra men nu fungerar inte det heller. Hur får ni bort fläckar?
  3. Medlem sedan
    Jan 2002
    #2
    Jag tvättar alltid vit(ljus)tvätt i vittvättmedel (Via) tillsammans med vanish gel. Vid fula fläckar testar jag i ordning:
    1. Fläckspray (Vanish) som jag låter verka en stund innan jag kör maskinen som vittvätt ovan.
    2. Yes diskmedel som jag gnuggar in i fläcken, låter verka och tvättar som vittvätt ovan.
    3. Om inget av ovanstående har hjälpt och det som återstår är att kasta plagget, så chansar jag alltid med att köra plagget i 40 grader med ½ dl klorin och inget annat. Det om något brukar hjälpa!
    Fett-och bananfläckar på kulörta plagg dränker jag i Yes och låter ligga i blöt tills jag tvättar dem.
    Funkar för det mesta!
  4. 2
    Jag tvättar alltid vit(ljus)tvätt i vittvättmedel (Via) tillsammans med vanish gel. Vid fula fläckar testar jag i ordning:
    1. Fläckspray (Vanish) som jag låter verka en stund innan jag kör maskinen som vittvätt ovan.
    2. Yes diskmedel som jag gnuggar in i fläcken, låter verka och tvättar som vittvätt ovan.
    3. Om inget av ovanstående har hjälpt och det som återstår är att kasta plagget, så chansar jag alltid med att köra plagget i 40 grader med ½ dl klorin och inget annat. Det om något brukar hjälpa!
    Fett-och bananfläckar på kulörta plagg dränker jag i Yes och låter ligga i blöt tills jag tvättar dem.
    Funkar för det mesta!
  5. Medlem sedan
    Jan 2007
    #3
    Jag sprayar på Vanish och det tycker jag funkar på allt. Visst, ibland får man köra vissa plagg mer än en gång men jag har alltid fått bort fläckarna. Hur varmt tvättar du? Kankse att du kan höja temperaturen på vissa av de fläckiga plaggen utan att de blir förstörda?
  6. 3
    Jag sprayar på Vanish och det tycker jag funkar på allt. Visst, ibland får man köra vissa plagg mer än en gång men jag har alltid fått bort fläckarna. Hur varmt tvättar du? Kankse att du kan höja temperaturen på vissa av de fläckiga plaggen utan att de blir förstörda?
  7. Medlem sedan
    Nov 2005
    #4
    Åh jag minns när jag var gravid o jämt spillde, jag tror att jag fick slänga 4 vita linnen för att fläckarna inte gick bort, trots Vanish o allt vad det heter.

    Läste i veckan att man kan tvätta vittvätt med lite ättiksprit, då ska det iaf bli VITARE men det stod inget om hur det funkar mot fläckar dock. Har inte testat ättika själv.

    Nej, jag tycker det är skitsvårt med fläckar helt enkelt, så har inga tips att ge...
  8. 4
    Åh jag minns när jag var gravid o jämt spillde, jag tror att jag fick slänga 4 vita linnen för att fläckarna inte gick bort, trots Vanish o allt vad det heter.

    Läste i veckan att man kan tvätta vittvätt med lite ättiksprit, då ska det iaf bli VITARE men det stod inget om hur det funkar mot fläckar dock. Har inte testat ättika själv.

    Nej, jag tycker det är skitsvårt med fläckar helt enkelt, så har inga tips att ge...
  9. Medlem sedan
    Aug 2006
    #5
    Som nån annan skrev så funkar yes diskmedel för det mesta. Bäst är om man lägger en klick diskmedel på fläcken direkt när den uppstått. Sen tvätta som vanligt några timmar senare.
  10. 5
    Som nån annan skrev så funkar yes diskmedel för det mesta. Bäst är om man lägger en klick diskmedel på fläcken direkt när den uppstått. Sen tvätta som vanligt några timmar senare.
  11. Medlem sedan
    Jan 2007
    #6
    Detta med Yes var nytt för mig. Det ska jag verkligen ta och testa! Kul med lite nya tips!
  12. 6
    Detta med Yes var nytt för mig. Det ska jag verkligen ta och testa! Kul med lite nya tips!

Liknande trådar

  1. Hur få bort fläckar ?
    By Lollo m W-01 & A-06 in forum Småbarn
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-03-09, 14:09
  2. Ta bort fläckar PO.P vårjacka?
    By Älsklingsfrö in forum Småbarn
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2006-11-22, 20:05
  3. Ta bort intvättade fläckar
    By lärka in forum Småbarn
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-08-04, 11:10
  4. Hur ska jag få bort fläckar på...
    By Neela_me_2 in forum Småbarn
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-01-02, 21:55
  5. Vad ta bort fläckar på soffa med?
    By Bea in forum Hem & fritid
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2005-10-20, 20:22
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar