Berättar här med...
Vikt
  1. Medlem sedan
    May 2002
    #1

    Berättar här med...

    Jag har gjort mig en ny erfarenhet! Jag har nämnligen åkt ambulans! Jag kommer ihåg så här mycket av den spännande händeln: Ingenting. Började i onsdags kväll. Vi var på bio, åkte hem, såg en film till och gick och lade oss. Inget konstigt alls någonting. Sen bara helt plötsligt fick jag ont i magen på ett sätt som inte ens går att beskriva i ord och det släppte inte heller. Stapplade upp och ringde mamma för att be henne att köra mig till sjukhuset. Efter jag hade ringt fick jag ännu mer ont och blev också kraftigt illamående. Liksom gick in i en egen värld där bara jag och ontet fanns, i mitt minne kunde jag varken se eller höra, all koncentration gick åt till att försöka andas igenom allt det onda.

    När mamma kom insåg hon (och maken) att det inte gick att köra mig in i bil - jag kunde ju inte ens svara på tilltal eller röra mig ur sängen, inte klä på mig eller någonting. Så de ringde ambulans... Blev inkörd till sjukhuset med blåljus. Morfin, mer morfin, lite till morfin, dropp, blodprover, CT med kontrast mm mm. De hittade exakt noll. Vilket iofs var positivt, för då uteslöt de ju farliga saker, men som fortfarande inte förklarar varför jag hade och har ont. Mår mkt bättre idag, men har ont i magen och rör mig ungefär som när jag var höggravid och med foglossning - bredbent och stelt.

    Jo, förreseten, de hittade en cysta på en äggstock, men den trodde de inte på att den gjorde ont - fast de har ändå skickat en remiss till gyn för att kolla upp det så småningom.

    Så nu sitter jag här hemma och knarkar smärtis och tittar på teve. Har lite kaffe och några bitar choklad som sällskap också.
    ~ sprengja of fucking everything ~
  2. 1
    Berättar här med... Jag har gjort mig en ny erfarenhet! Jag har nämnligen åkt ambulans! Jag kommer ihåg så här mycket av den spännande händeln: Ingenting. Började i onsdags kväll. Vi var på bio, åkte hem, såg en film till och gick och lade oss. Inget konstigt alls någonting. Sen bara helt plötsligt fick jag ont i magen på ett sätt som inte ens går att beskriva i ord och det släppte inte heller. Stapplade upp och ringde mamma för att be henne att köra mig till sjukhuset. Efter jag hade ringt fick jag ännu mer ont och blev också kraftigt illamående. Liksom gick in i en egen värld där bara jag och ontet fanns, i mitt minne kunde jag varken se eller höra, all koncentration gick åt till att försöka andas igenom allt det onda.

    När mamma kom insåg hon (och maken) att det inte gick att köra mig in i bil - jag kunde ju inte ens svara på tilltal eller röra mig ur sängen, inte klä på mig eller någonting. Så de ringde ambulans... Blev inkörd till sjukhuset med blåljus. Morfin, mer morfin, lite till morfin, dropp, blodprover, CT med kontrast mm mm. De hittade exakt noll. Vilket iofs var positivt, för då uteslöt de ju farliga saker, men som fortfarande inte förklarar varför jag hade och har ont. Mår mkt bättre idag, men har ont i magen och rör mig ungefär som när jag var höggravid och med foglossning - bredbent och stelt.

    Jo, förreseten, de hittade en cysta på en äggstock, men den trodde de inte på att den gjorde ont - fast de har ändå skickat en remiss till gyn för att kolla upp det så småningom.

    Så nu sitter jag här hemma och knarkar smärtis och tittar på teve. Har lite kaffe och några bitar choklad som sällskap också.
  3. Medlem sedan
    Jan 2004
    #2
    Usch magont är så himla jobbigt,,,den värsta värken man kan ha tror jag.
    Skönt att den värsta smärtan är över, hoppas du piggar på dig ordentligt snart.
  4. 2
    Usch magont är så himla jobbigt,,,den värsta värken man kan ha tror jag.
    Skönt att den värsta smärtan är över, hoppas du piggar på dig ordentligt snart.
  5. Medlem sedan
    Nov 2000
    #3
    Fy så obehagligt det låter!! Hoppas hoppas att du blir fri från det onda nu, och att det håller sej borta! Märkligt att man kan ha så fruktansvärt ont utan att dom hittar något alls.... fast skönt också att det inte var något farligt eller så... Vila nu ordentligt!
  6. 3
    Fy så obehagligt det låter!! Hoppas hoppas att du blir fri från det onda nu, och att det håller sej borta! Märkligt att man kan ha så fruktansvärt ont utan att dom hittar något alls.... fast skönt också att det inte var något farligt eller så... Vila nu ordentligt!
  7. Medlem sedan
    Dec 2002
    #4
    Fy så obehagligt! Och märkligt att du kunde ha så fruktansvärt ont utan att de hittade något. Hoppas det går över nu!
  8. 4
    Fy så obehagligt! Och märkligt att du kunde ha så fruktansvärt ont utan att de hittade något. Hoppas det går över nu!
  9. Medlem sedan
    Nov 2002
    #5
    Allt låter väldigt okul. Hoppas du blir bättre väldigt snart.
  10. 5
    Allt låter väldigt okul. Hoppas du blir bättre väldigt snart.
  11. Medlem sedan
    Jan 2001
    #6
    Usch vad otäckt.
    Men i mina öron låter det nästan som ileus.
    Eftersom du är GB-opererad så är det ju inte ovanligt att det blir en del adherenser som ju kan vara en orsak till ileus. Man gjorde ingen passageröntgen?(fast det tar ju en evinnerlig tid och kanske inget man gör med någon som är så smärtpåverkad).
    Annars brukar de ju inte vänta så länge utan göra en explorativ lapartomi.
    Nåja, du mår i allafall bättre och det är huvudsaken!
    Hoppas det inte kommer tillbaka!!
  12. 6
    Usch vad otäckt.
    Men i mina öron låter det nästan som ileus.
    Eftersom du är GB-opererad så är det ju inte ovanligt att det blir en del adherenser som ju kan vara en orsak till ileus. Man gjorde ingen passageröntgen?(fast det tar ju en evinnerlig tid och kanske inget man gör med någon som är så smärtpåverkad).
    Annars brukar de ju inte vänta så länge utan göra en explorativ lapartomi.
    Nåja, du mår i allafall bättre och det är huvudsaken!
    Hoppas det inte kommer tillbaka!!
  13. Medlem sedan
    Dec 2002
    #7
    Något säger mig att du är medicinskt utbildad. Måste nog googla på en del av de där orden...
  14. 7
    Något säger mig att du är medicinskt utbildad. Måste nog googla på en del av de där orden...
  15. Medlem sedan
    May 2002
    #8
    Anledningen att de inte gjorde en KP-rtg (bara CT med injicerad kontrast) är att smärtorna avtog efter några timmar. De sa också att om de inget skulle hitta och jag fort skulle ha ont så skulle de gå in lapraskopiskt och kolla hur det såg ut, men nu behövdes inte det som väl var...
  16. 8
    Anledningen att de inte gjorde en KP-rtg (bara CT med injicerad kontrast) är att smärtorna avtog efter några timmar. De sa också att om de inget skulle hitta och jag fort skulle ha ont så skulle de gå in lapraskopiskt och kolla hur det såg ut, men nu behövdes inte det som väl var...
  17. Medlem sedan
    May 2002
    #9
    Tack allihop för omtanken.
  18. 9
    Tack allihop för omtanken.
  19. Medlem sedan
    Nov 2004
    #10
    ajajaj, fy vad hemskt med sådan smärta. en cycta kan göra väldigt ont när dom brister men det hade inte din gjort vad jag förstått. hoppas dom finner orsaken till din smärta för NÅGOT måste det ju varit som gjort att du fick ont. skönt att det blivit bättre iaf.
  20. 10
    ajajaj, fy vad hemskt med sådan smärta. en cycta kan göra väldigt ont när dom brister men det hade inte din gjort vad jag förstått. hoppas dom finner orsaken till din smärta för NÅGOT måste det ju varit som gjort att du fick ont. skönt att det blivit bättre iaf.
  21. Medlem sedan
    Apr 2000
    #11
    Aj, inte bra. Hoppas du får hålla dig frisk nu.
  22. 11
    Aj, inte bra. Hoppas du får hålla dig frisk nu.
  23. Medlem sedan
    Dec 2005
    #12
    Oj. Tur att det gick väl! Jag som är på "andra sidan" förstår på din berättelse att det var allvarligt. Skönt att du fick hjälp men lite obehagligt att de inte vet vad det berodde på. Vad sa de?
  24. 12
    Oj. Tur att det gick väl! Jag som är på "andra sidan" förstår på din berättelse att det var allvarligt. Skönt att du fick hjälp men lite obehagligt att de inte vet vad det berodde på. Vad sa de?
  25. Medlem sedan
    May 2002
    #13
    Ja, vad sa de...? Jag skulle faktiskt vilja ringa läkaren och fråga det, för fast jag är medicinskt bevandrad själv så varken minns eller förstod jag nästan något alls av vad de gjorde. Var nerdrogad av morfinet, trött och smärtpåverkad... Men iaf. De sa att det mest troliga nog var en tillfällig ileus eller en partiell tarmomvridning som gick tillbaks själv. Eller något helt annat. De visste inte. Men när det började släppa (jag har fortf ont nu 2 dygn senare men nu är helt helt okej ändå) så var de liksom nöjda med det och skickade hem mig. Så jag vet inte. Enda hemgångsrådet var att söka akut igen om det kom tillbaks.
  26. 13
    Ja, vad sa de...? Jag skulle faktiskt vilja ringa läkaren och fråga det, för fast jag är medicinskt bevandrad själv så varken minns eller förstod jag nästan något alls av vad de gjorde. Var nerdrogad av morfinet, trött och smärtpåverkad... Men iaf. De sa att det mest troliga nog var en tillfällig ileus eller en partiell tarmomvridning som gick tillbaks själv. Eller något helt annat. De visste inte. Men när det började släppa (jag har fortf ont nu 2 dygn senare men nu är helt helt okej ändå) så var de liksom nöjda med det och skickade hem mig. Så jag vet inte. Enda hemgångsrådet var att söka akut igen om det kom tillbaks.
  27. Medlem sedan
    Dec 2005
    #14
    Okej. Låter som att det stämmer det de trodde. Hoppas verkligen att det var något helt tillfälligt!
  28. 14
    Okej. Låter som att det stämmer det de trodde. Hoppas verkligen att det var något helt tillfälligt!
  29. Medlem sedan
    Dec 2006
    #15
    Din stackare! Hoppas det inte kommer igen! Ta det piano nu, vila ordentligt!
  30. 15
    Din stackare! Hoppas det inte kommer igen! Ta det piano nu, vila ordentligt!
  31. Medlem sedan
    Jan 2001
    #16
    Jo jag är sjuksköterska! Och jag har sett pat som har kommit in med precis samma symtom som Sprengja och som även har varit GB-opererade.... Kännde liksom igen det lite ;-)
    Ileus är att annat ord för tarmvred vilket kan vara antingen mekansikt pga hinder i tarmen eller paralytiskt. Vansinnigt smärtsamt och löser det inte upp sig, spontant eller med hjälp av operation, så kan den delen av tarmen "dö" pga syrebrist, dvs när blodflödet till det tarmavsnittet varit strypt. Då måste den biten av tarmen opereras bort.
    Inget att leka med!
  32. 16
    Jo jag är sjuksköterska! Och jag har sett pat som har kommit in med precis samma symtom som Sprengja och som även har varit GB-opererade.... Kännde liksom igen det lite ;-)
    Ileus är att annat ord för tarmvred vilket kan vara antingen mekansikt pga hinder i tarmen eller paralytiskt. Vansinnigt smärtsamt och löser det inte upp sig, spontant eller med hjälp av operation, så kan den delen av tarmen "dö" pga syrebrist, dvs när blodflödet till det tarmavsnittet varit strypt. Då måste den biten av tarmen opereras bort.
    Inget att leka med!

Liknande trådar

  1. Hur berättar man??
    By Sessan77 in forum Autismspektrum
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-03-27, 13:46
  2. Berättar
    By anonymt namn in forum Känsliga snack
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-10-14, 20:56
  3. hur berättar ni?
    By Jennie75 in forum Autismspektrum
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2008-05-08, 22:07
  4. Äh jag berättar
    By m00n in forum Ordet är fritt
    Svar: 47
    Senaste inlägg: 2007-07-06, 21:38
  5. När berättar man...
    By sus79 in forum _0707 Julibarn
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2006-11-29, 08:50
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar