Var köper man petit?
Hem & fritid
  1. Medlem sedan
    Jan 2001
    #1

    Var köper man petit?

    Var kan man hitta kläder i petit-kollektioner? Det är alltså kläder avpassade för korta kvinnor jag menar. Jag är intresserad av både affärer (som finns i Sverige) och web-shoppar (som skickar till Sverige)

    Det jag har hittat är:
    www.marksandspencer.com
    De verkar rätt bra, men det vore ju roligt att hitta fler...

    Topshop tror jag har. Men det är inte riktigt min stil... (Inte så kräsen annars...)
    Dessa har, men skickar inte till Sverige www.bhs.co.uk

    Vet ni andra ställen?

    (Tillägg, jag har storlek 34 eller 36; och D-storlekar brukar finns inte så små -annars hade ju det varit ett alternativ.)
  2. 1
    Var köper man petit? Var kan man hitta kläder i petit-kollektioner? Det är alltså kläder avpassade för korta kvinnor jag menar. Jag är intresserad av både affärer (som finns i Sverige) och web-shoppar (som skickar till Sverige)

    Det jag har hittat är:
    www.marksandspencer.com
    De verkar rätt bra, men det vore ju roligt att hitta fler...

    Topshop tror jag har. Men det är inte riktigt min stil... (Inte så kräsen annars...)
    Dessa har, men skickar inte till Sverige www.bhs.co.uk

    Vet ni andra ställen?

    (Tillägg, jag har storlek 34 eller 36; och D-storlekar brukar finns inte så små -annars hade ju det varit ett alternativ.)
  3. Medlem sedan
    Dec 2006
    #2
    Hur lång är du då, extremkort eller? 34 & 36 finns ju överallt menar jag.
  4. 2
    Hur lång är du då, extremkort eller? 34 & 36 finns ju överallt menar jag.
  5. Medlem sedan
    Jan 2001
    #3
    Nja, alltså jag är 155cm, så visst kan jag köpa vanliga kläder. Men jag skulle vilja ha t.ex. figursydda blusar eller kavajer, där midjan hamnar där den ska. Klänningar kan också variera hur "rätt" de sitter.
    Att sy upp alla byxor är jag rätt van vid, men skulle ju också kunna vara skönt (och snyggt!) att slippa.
  6. 3
    Nja, alltså jag är 155cm, så visst kan jag köpa vanliga kläder. Men jag skulle vilja ha t.ex. figursydda blusar eller kavajer, där midjan hamnar där den ska. Klänningar kan också variera hur "rätt" de sitter.
    Att sy upp alla byxor är jag rätt van vid, men skulle ju också kunna vara skönt (och snyggt!) att slippa.
  7. Medlem sedan
    Mar 2002
    #4
    Förstâr att det kan vara ett problem, jag tycker storlekarna bara blir större och större! Jag som är 172 cm och smal kan lätt ha 36 och ibland även 34. Det är ju inte normalt, vad ska kortare smala tjejer ha dâ?

    Det värsta jag sett var HM:s Stella McCartney-kollektion för nâgra âr sedan, allt var helt enormt.
  8. 4
    Förstâr att det kan vara ett problem, jag tycker storlekarna bara blir större och större! Jag som är 172 cm och smal kan lätt ha 36 och ibland även 34. Det är ju inte normalt, vad ska kortare smala tjejer ha dâ?

    Det värsta jag sett var HM:s Stella McCartney-kollektion för nâgra âr sedan, allt var helt enormt.
  9. Medlem sedan
    Dec 2006
    #5
    Min dotter är lika lång som du fast hon har stl 32-34, hon har inga problem att hitta kläder som sitter rätt (xs, xxs el 34, 24 på jeans) men hon köper iofs inte direkt blusar och klänningar så det kan säkert skilja sig en hel del om man är ute efter damigare plagg.

    Brallor får jag också jämt sy upp, jag har slutat irritera mig över det för många år sen. Tycker mer synd om dem som har omvänt problem, det är lättare att korta av än bralla än att förlänga den.
  10. 5
    Min dotter är lika lång som du fast hon har stl 32-34, hon har inga problem att hitta kläder som sitter rätt (xs, xxs el 34, 24 på jeans) men hon köper iofs inte direkt blusar och klänningar så det kan säkert skilja sig en hel del om man är ute efter damigare plagg.

    Brallor får jag också jämt sy upp, jag har slutat irritera mig över det för många år sen. Tycker mer synd om dem som har omvänt problem, det är lättare att korta av än bralla än att förlänga den.
  11. Medlem sedan
    Nov 1999
    #6
    Mango, Zara och Massimo Dutti är ju tre spanska butiker som är riktigt små i sina minsta storlekar... Jag är 159 cm lång och de funkar bra på mig (även om jag numera drar lite större än 36, men det FANNS en tid då jag gjorde det...).
  12. 6
    Mango, Zara och Massimo Dutti är ju tre spanska butiker som är riktigt små i sina minsta storlekar... Jag är 159 cm lång och de funkar bra på mig (även om jag numera drar lite större än 36, men det FANNS en tid då jag gjorde det...).
  13. Medlem sedan
    Jan 2001
    #7
    Ja, jo, visst kan jag hitta kläder som jag _kan_ ha; men jag tänkte att jag kanske kan hitta kläder som sitter bättre. Just damigare plagg menar jag, annars brukar det ju funka oftast.
  14. 7
    Ja, jo, visst kan jag hitta kläder som jag _kan_ ha; men jag tänkte att jag kanske kan hitta kläder som sitter bättre. Just damigare plagg menar jag, annars brukar det ju funka oftast.
  15. Medlem sedan
    Jan 2001
    #8
    Det ska jag kika på!
  16. 8
    Det ska jag kika på!
  17. Medlem sedan
    Nov 2001
    #9

    I Stinsens shoppingcenter (Sollentuna)

    fanns förut åtminstone en butik som hette Trendy Petite. Någon annan kanske vet om den fortfarande finns kvar och om den är något att ha?
  18. 9
    I Stinsens shoppingcenter (Sollentuna) fanns förut åtminstone en butik som hette Trendy Petite. Någon annan kanske vet om den fortfarande finns kvar och om den är något att ha?
  19. Medlem sedan
    Jan 2001
    #10

    verkar inte finnas, men dock en web-shop

    Är det samma som "Stinsen i Häggvik"? I så fall finns ingen affär med detta, eller något liknande, namn på deras hemsida. Tyvärr! Annars låter det definitivt som ett ställe för mig.
    -Fast de verkar å andra sidan ha en web-shop: http://trendypetite.se.loopiadns.com/product-dlist.asp Jag ska vara försöka fatta vilka av kläderna som är petit och inte...
  20. 10
    verkar inte finnas, men dock en web-shop Är det samma som "Stinsen i Häggvik"? I så fall finns ingen affär med detta, eller något liknande, namn på deras hemsida. Tyvärr! Annars låter det definitivt som ett ställe för mig.
    -Fast de verkar å andra sidan ha en web-shop: http://trendypetite.se.loopiadns.com/product-dlist.asp Jag ska vara försöka fatta vilka av kläderna som är petit och inte...
  21. Medlem sedan
    Jun 2004
    #11
    Kolla på brittiska Ebay - finns massor.
    Bra märken med Petite är Principles, Debenhams och Anne Brooks (som bara har Petite).

    Hos Principles och Debenhams motsvarar 10 storlek 36, 12 storlek 38 och 14 storlek 40.
    Hos Anne Brooks tror jag det är samma skala - men kolla på hemsidan för säkerhets skull.
  22. 11
    Kolla på brittiska Ebay - finns massor.
    Bra märken med Petite är Principles, Debenhams och Anne Brooks (som bara har Petite).

    Hos Principles och Debenhams motsvarar 10 storlek 36, 12 storlek 38 och 14 storlek 40.
    Hos Anne Brooks tror jag det är samma skala - men kolla på hemsidan för säkerhets skull.
  23. Medlem sedan
    Jun 2004
    #12
  24. Medlem sedan
    Jan 2001
    #13
    Tack för bra tips!
    Det ledde mig också fram till Debenhams site, som också var bra.
  25. 13
    Tack för bra tips!
    Det ledde mig också fram till Debenhams site, som också var bra.

Liknande trådar

  1. petit mal (frånvaroattacker)
    By pcalma in forum Epilepsi
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-09-20, 20:27
  2. Petit Bateau
    By anonym ts in forum Hem & fritid
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2011-03-25, 11:19
  3. Top Model petit
    By Elyzabel in forum Ordet är fritt
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2010-04-19, 20:22
  4. Petit Bateau
    By Anne m 2 in forum Småbarn
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-11-02, 15:06
  5. Om vi ska snacka petit
    By Jag-67 in forum Ordet är fritt
    Svar: 33
    Senaste inlägg: 2008-02-06, 14:22
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar